Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[app.beheer] Ontwikkelaar wil DB backup tbv ondersteuning

Pagina: 1
Acties:

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:46
Door een extern bedrijf hebben wij een webbased product-configurator / offerte generator laten bouwen. Dit bedrijf levert natuurlijk ook ondersteuning. Om deze ondersteuning beter en sneller te laten verlopen willen ze dagelijks een backup van onze database hebben. De bedoeling is dat deze 's nachts geupload wordt. Via VPN hebben ze al toegang tot onze databases. De applicatie en DB draaien in ons eigen DMZ.

Ondanks dat ze toegang hebben tot ons systeem heb ik er een raar gevoel bij dat ze elke dag een backup willen. Ondanks dat ik al redelijk lang in de IT meedraai, zijn webbased apps (ontwikkeling en beheer daarvan ) nieuw voor mij.

Wie kan er een beetje licht scheppen omtrent dit issue?

• DaMoUsYs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:08
Lijkt mij toch niet dat ze de data nodig hebben ?
Alleen als er problemen zouden zijn met bepaalde data uitlezen of toevoegen misschien.
Maar daar zullen geen dagelijkse problemen mee zijn hoop ik

Check dit en help mee!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Dagelijks is idd wat vreemd.
Is er geen mogelijkheid om met dummy data te werken maar wel bijv. deze dagelijks bij te werken zoals ook op je productie ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-11 17:18
Zelf ben ik in het dagelijks leven web-developer, en ik snap best dat je een dagelijkse backup wilt van de website voor de ontwikkeling ( als in: testdata ) maakt niet uit of dat dat "echte" data is of gesimuleerde data.

zodra de software eenmaal draait zou het niet meer nodig hoeven zijn, zolang jullie zelf een backup hebben.

al met al vind ik het een raar verhaal van deze partij.

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:12
Wellicht is het een optie om gewoon te vragen om een duidelijke uitleg waarom er iedere dag een nieuwe backup beschikbaar moet zijn.

Een reden als betere en snellere ondersteuning is geen reden aangezien de structuur van de database niet zal veranderen. Het is alleen de inhoud die veranderen zal, dus blijft het gelijk zolang er geen nieuwe versie van de webapp uitgebracht wordt.

Ik ben wel heel benieuwd met welke antwoorden ze komen als je om meer uitleg vraagt.
Het feit dat ze de ontwikkeling en ondersteuning doen geeft ze natuurlijk nog niet het recht om daarom maar alle data te verkrijgen. Ze moeten namelijk gewoon met dummy data kunnen werken (ook in het kader van privacy).

Verder zou ik nooit directe toegang verschaffen tot productie systemen. Wat een betere optie zou zijn is dat ze contact opnemen indien nodig en dat ze dan tijdelijk toegang krijgen door rechten tijdelijk open te zetten. Op die manier weet je tenminste ook wanneer ze bezig zijn met het systeem. Mochten er problemen optreden, dan is het handig om te weten of ze er op dat moment mee bezig zouden kunnen zijn geweest.

Verwijderd

Opzich is het niet zo'n gekke situatie. Als ze de support willen leveren bij jullie en op deze manier in feite een gehele 'kopie' hebben van jullie omgeving, kunnen ze hier natuurlijk het beste op testen en analyseren als deze een zo representatief mogelijke dataset bevat.

Afhankelijk van jullie supportvragen is het dan ook niet zo gek dat ze deze bijgewerkt willen hebben.

Als je ze hier naar vraagt verwacht ik dan ook dat dit de voornaamste reden zal zijn, maar wie weet. Zoals hierboven al vermeld, zou ik ook gewoon deze vraag bij hun neerleggen.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:46
morgen hebben wij een overleg met het bedrijf. Ik kom er op terug.

• The Eagle
  • Laatst online: 22:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zelf ook vaak genoeg ontwikkeld, en als devver is het idd handig om dagelijks een verser prodcopy te hebben. Maakt het reproduceren van optredende fouten een stuk makkelijker en das beter voor de oplostijd.
Dat gezegd hebbend: je krijgt het bijna nooit. Zeker als extern bedrijf niet. Klantendata is kostbaar en heilig tegenwoordig, dus dat zomaar aan een derde geven gaat hem niet worden.
Kan wel, maar dan komt er een lange lijst met voorwaarden etc.
Als je dat laatste traject in wilt haken partijen meestal al snel af, het getrouwtrek is ze (de commerciele jongens) niet de moeite waard. Enige dupe is de devver die veel meer moeite moet doen om iets te reproduceren. Maar dat is ie vast al wel gewend, en anders is die extra doorlooptijd nog altijd het risico van zijn baas en niet van hem :)

Kortom: tenzij er iets van op papier afgesproken is, zou ik die externe partij lekker laten zorgen dat ze zelf hun zaakjes op orde hebben. Een kopie van een DB kan nooit een harde voorwaarde voor support zijn. Als je dat wel nodig meent te hebben is er intern iets mis.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Het woord contract ben ik nog niet tegengekomen in dit topic.

Dat is wel het enige wat van belang is. Het zal (in de zakelijke wereld) niet veel mensen jeuken waar de database zich bevindt, als hij zich maar bevindt binnen de contractuele grenzen. Binnen de contractuele grenzen zal het ook niemand jeuken wat er precies met de data gebeurt, als het maar binnen de grenzen blijft.

Dus: Wat is er contractueel vastgelegd?

• The Eagle
  • Laatst online: 22:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat zeg ik dus: check wat er op papier staan :)
Indien niks over afgesproken: leverancier, ik wens u veel succes :w

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Hmm, ik vind dat er hier behoorlijk luchtig over productiedata gedaan wordt. Kopietje productie is in 99% van de gevallen ook helemaal niet nodig voor het leveren van support. Daarnaast. Jullie hebben deze applicatie blijkbaar intern draaien. Ik vermoed dat dit met een reden gedaan is. Het standaard antwoord op een dergelijke vraag van een 3e partij zou dan ook de nette variant van "hell no!" moeten zijn.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-11 18:15

Sebazzz

3dp

Met productie data werken is natuurlijk niet de bedoeling. Er zitten zoveel risico's aan en vaak is het ook gevoelige data ook. Probeer daarom altijd een aparte development te onderhouden.

Ik weet ook wel wat de praktijk is, dus als je niet anders kan zorg dan voor versleutelde hard disks en en veilige machine met virusscan. Ga vertrouwelijk om met de data en anonimiseer deze. Gooi het zo snel mogelijk weg.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Pagina: 1