600A 48V Motor regelaar op 380

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Hi, op mijn werk willen we een 600A 48V regeling aansluiten op 380, normaal gesproken doen we dit doormiddel van een batterij. omdat de regeling spanning terug levert op het moment van afremmen.
zonder batterij blaas je de regeling op , doordat de spanning opgewekt dfoor de remmende motor omhoog gaat.

nu willen we niks met die terug geleverde spanning, dat mag gewoon verloren gaan.
we hebben een trafo van 1000AMP 48V 3 fase met gelijkrichter, is dan een flyback diode voldoende om de terug geleverde spaning op te vangen?
(de min van een regeling veranderd tog niet zomaar in een plus)

of moeten we bruik maken van een supercapacitor, waar ik eigenlijk niet van begrijhp hoe deze de spanning kan opvangen als die al geladen is door de trafo ( dan zou de weerstand theoretisch oneindig omhoog gaan net als bij een gewone condensator).

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23
Met deze vermogens lijkt het mij niet onverstandig om er een vakman bij te halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Daar zijn gewoon regelaars voor te krijgen, het gaat hier om 30 KW!

Die regelaars zijn in 4 quadranten bedrijf te krijgen, dan wordt de stroom netjes aan het net terug geleverd of eventueel in een weerstanden bank.

Ik denk dat die flyback diode in 2 seconde verdampt is bij dit soort vermogens.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
ThinkPadd schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 08:38:
Met deze vermogens lijkt het mij niet onverstandig om er een vakman bij te halen...
Wij zijn binnen het bedrijf vakmannen, maar niet iedere vakman weet alles, en vraagt dan voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
cactusman schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 08:47:
Daar zijn gewoon regelaars voor te krijgen, het gaat hier om 30 KW!

Die regelaars zijn in 4 quadranten bedrijf te krijgen, dan wordt de stroom netjes aan het net terug geleverd of eventueel in een weerstanden bank.

Ik denk dat die flyback diode in 2 seconde verdampt is bij dit soort vermogens.
die regelaars zijn peperduur, en een flyback diode van 10KA is dan realitief goedkoper.
maar werkt zon flyback diode voor deze functie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman

cactusman

nu met extra naalden

Wel je er echt mee gaan remmen of alleen de piek opvangen van het uitschakelen ?

De flyback diode is er alleen om de spike op te vangen, niet om grote vermogens overheen te stoken.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
cactusman schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 08:54:
Wel je er echt mee gaan remmen of alleen de piek opvangen van het uitschakelen ?

De flyback diode is er alleen om de spike op te vangen, niet om grote vermogens overheen te stoken.
op het moment dat je het gas loslaat, dan zal de motor gaan doorspinnen, en wekt daardoor electriciteit op, en die electriciteit wil ik dumpen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman

cactusman

nu met extra naalden

Zit er een groot vliegwiel aan of wat voor een toepassing hebben we het?

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
cactusman schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 09:11:
Zit er een groot vliegwiel aan of wat voor een toepassing hebben we het?
de toepassing is erg verschillend, wij bouwen rijgeleingen in electrische voertuigen.
in principe zullen we dit toepassen op onze testbank, tijdens het uirollen kan het wel 5 minuten duren voordat de motor stil staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Hoeveel energie hebben we het dan wel niet over om te verstoken? Dat zal flink in wat hitte moeten worden omgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
Megamind schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 21:02:
Hoeveel energie hebben we het dan wel niet over om te verstoken? Dat zal flink in wat hitte moeten worden omgezet.
Ongeveer 30KW piek.

we hebben koelblokken van vierkante meters dus koeling is geen problem.
het is daarnaast toch maar voor een paar seconds dat we warmte zitten te stoken.

ik dacht zelf aan een amplified zener diode. en dan de ruis wat afvlakken met wat MKP condensatoren .
en dan de voorschakel weerstand van zo'n zener diode weglaten,

ik zal het morgen even kleinschalig gaan testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

En je wil af van de batterij omdat die lomp is neem ik aan?
Hij doet wel precies wat je wil toch ?

Hoe worden die motoren normaliter aangestuurd in een praktijk situatie? 380/1500v/accu ?,
waarom niet die regeling uit een echt rijtuig nemen?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
Fish schreef op woensdag 17 december 2014 @ 00:00:
En je wil af van de batterij omdat die lomp is neem ik aan?
Hij doet wel precies wat je wil toch ?

Hoe worden die motoren normaliter aangestuurd in een praktijk situatie? 380/1500v/accu ?,
waarom niet die regeling uit een echt rijtuig nemen?
normaal doen we dat via een batterij, is die leeg dan duurt het een dag voordat die herladen is.
vandaar dat we tijdens testen hier vanaf willen.

zodra we het in een rijtuig plaatsen wordt het gevoed door een accu indd.

we gebruiken regelingen die speciaal bedoelt zijn voor rijtuigen.

maar op het moment dat je er geen batterij op aangesloten hebt,
en de motor spint, dan moet de regeling aan zijn, zodat deze de mosffets nog steeds schakelt.
de opgewekte spanning moet dan worden gedumpt, anders blaas je de mosfetts op in de regeling omdat de spanning nergens heen kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loudwig
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-10-2022
Laat me raden, je hebt 48V en 600A vermenigvuldigd en je kwam op die 30kW uit.

De energie die vernietigd moet worden hangt af van de massatraagheid van je complete systeem en het toerental.

Wat voor type motor wordt toegepast? Ik krijg de indruk dat je direct op de motor een schakeling wil realiseren. Je moet dan wel weten wat het gedrag van de motor in rembedrijf is.
itcouldbeanyone schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 09:15:
[...]

de toepassing is erg verschillend, wij bouwen rijgeleingen in electrische voertuigen.
in principe zullen we dit toepassen op onze testbank, tijdens het uirollen kan het wel 5 minuten duren voordat de motor stil staat.
Het bedrijf bouwt zelf regelingen (complete VFD's of zo?). Dan zal de kennis ergens toch wel zijn voor dit soort problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Grote windmolens sluiten ze ook wel gewoon kort.(om ze stil te houden) kun je niet gewoon een soort dikke watergekoelde shunt maken om af te remmen pak je er een flink relais bij die tussen de voeding en de regeling schakelt. (ik neem aan dat je ze nu ook bruusk van de regeling los trekt)

Stook je het vermogen op in dit soort dingen http://www.italohm.com/lang_en/products/LCPR.php waar je lopen water door gooit oid

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
loudwig schreef op woensdag 17 december 2014 @ 11:08:
[...]

Laat me raden, je hebt 48V en 600A vermenigvuldigd en je kwam op die 30kW uit.

De energie die vernietigd moet worden hangt af van de massatraagheid van je complete systeem en het toerental.

Wat voor type motor wordt toegepast? Ik krijg de indruk dat je direct op de motor een schakeling wil realiseren. Je moet dan wel weten wat het gedrag van de motor in rembedrijf is.

[...]

30kw piek ja.

het type motor is elke keer verschillend, het type regeling daartegen ook.
maar voor onze trafo dus max 48v met 600 amp. ( in toekomst schalen we op naar onze grootste regeling van 800V 1KA)

regeling aanpassen is geen optie, aangezien we deze setup gebruiken om zowel regelingen en motoren te testen ook van derde partijen.

daarnaast als je een regeling zou aanpassen is deze niet meer geschikt om aan te sluiten op een normale batterij.

de schakeling komt tussen de voiding en de regeling in,
tussen de motor en de regeling moet je ongestoort laten.

we hebben al een optie en dit klein schalig getest.
zoals ik al zij doormiddel van een zener diode op de gate van een mosfett die als het ware de spanning kortsluit over een weerstand .

Het bedrijf bouwt zelf regelingen (complete VFD's of zo?). Dan zal de kennis ergens toch wel zijn voor dit soort problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loudwig
Ik bedoel dat die 30kW die je berekend hebt niet relevant is. Megamind vraagt naar de energie die verstookt zou moeten worden en jij geeft het maximale vermogen welke de regelaar aan de motor zou kunnen leveren. Dat is niet hetzelfde. De energie die verstookt zou moeten worden is afhankelijk van het toerental van je werktuig en zijn massatraagheid. Als je heel lang 30kW in het werktuig stopt kan je je voorstellen dat de energie ontzettend groot kan worden. Ook is van belang hoe lang de remming zou mogen duren.

Ik begrijp nog niet goed in hoeverre de regelaar zelf te beïnvloeden is. Wat bouwen jullie nou zelf? De hardware/software/compleet apparaat of stellen jullie de parameters van een drive in?

Met type motor bedoel ik geen serienummers, maar een asynchrone motor, synchrone motor of een gelijkstroommotor (of nog iets anders). Weet je welk type wordt toegepast?

De oplossing die je voorstelt snap ik niet helemaal, maar dat komt omdat ik het type motor niet weet en daardoor ook geen voorstelling van de schakeling kan maken. Ik ga er nu van uit dat je een buck converter hebt, maar dat is maar een gok.
Blijkbaar heb je wel een (vermogens)weerstand liggen, de beste optie om een ED-rem te realiseren. Als je weet welk type motor er toegepast wordt, is te zeggen hoe die weerstand toegepast zou moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
loudwig schreef op woensdag 17 december 2014 @ 22:01:
[...]

Ik bedoel dat die 30kW die je berekend hebt niet relevant is. Megamind vraagt naar de energie die verstookt zou moeten worden en jij geeft het maximale vermogen welke de regelaar aan de motor zou kunnen leveren. Dat is niet hetzelfde. De energie die verstookt zou moeten worden is afhankelijk van het toerental van je werktuig en zijn massatraagheid. Als je heel lang 30kW in het werktuig stopt kan je je voorstellen dat de energie ontzettend groot kan worden. Ook is van belang hoe lang de remming zou mogen duren.

Ik begrijp nog niet goed in hoeverre de regelaar zelf te beïnvloeden is. Wat bouwen jullie nou zelf? De hardware/software/compleet apparaat of stellen jullie de parameters van een drive in?

Met type motor bedoel ik geen serienummers, maar een asynchrone motor, synchrone motor of een gelijkstroommotor (of nog iets anders). Weet je welk type wordt toegepast?

De oplossing die je voorstelt snap ik niet helemaal, maar dat komt omdat ik het type motor niet weet en daardoor ook geen voorstelling van de schakeling kan maken. Ik ga er nu van uit dat je een buck converter hebt, maar dat is maar een gok.
Blijkbaar heb je wel een (vermogens)weerstand liggen, de beste optie om een ED-rem te realiseren. Als je weet welk type motor er toegepast wordt, is te zeggen hoe die weerstand toegepast zou moeten worden.
we gebruiken zowel asynchrone als synchrone als pmac en gelijkstroom regelingen,
het klopt wij sttelen van de regeling zelf alleen maar de parameters in.
mocht er vraag zijn naar een joystick over CanOpen, of een stuk complexer een board computer met 4 stuurregelingen met autopilot , flybridge stuur bridge stuur enzevoorts dan maken, designen (over algemeen mijn taak) daar een printplaat voor( als board computer).

voor de rest instaleren wij regelingen in voertuigen als boten en auto's . deze regelingen moeten worden gematchet op de electro motor om zo maximal performance te realiseren.
dit doen wij op een testbank waar we de motor afremmen met een remMotor waar het veld geregeld wordt door een variabele spanning. en de rotor is kortgesloten over een weerstand.

met andere woorden het ciruit moet dus breed inzetbaar zijn om het overtollige rem vermogen te dumpen.
de ene motor staat indd sneller stil dan de andere motor. dus binnen die range moet het circuit kunnen werken.

dit is het id
http://electronic-projects.50webs.com/image/76.jpg
r1 wordt dan de weerstand van een diode, die naar de afvlakking komt van de transformator.
onder q1 komt een weerstand die maximaal de stroom kan doorgeven die door de mosfetts velig geschakeld kan worden.

en als laatse voor de regeling een afvlakking, van een condensator en weerstand in serie, (zodat de condensator voor afvlakking maximaal 50AMP kan ontladen)

q1 wordt dan een array, van parallel geschakelde mosffets, (ongeveer 50 stuks 120AMp rated) met een zo'n laag mogelijke RDSon en saturated gate voltage .
voor q1 denk ik dan aan 120V

( als vermogens weerstand gebruiken wij parallel geschakelde warmte elementen. deze zijn goedkoop, en kunnen flink wat vermogen aan, dit is ook de dump weerstand die al bijna een jaar in bedrijf is gesteld onder onze testbank)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loudwig
Een wat trage reactie van mijn kant. Iets met feestdagen en zo.
itcouldbeanyone schreef op woensdag 17 december 2014 @ 23:06:
dit is het id
http://electronic-projects.50webs.com/image/76.jpg
r1 wordt dan de weerstand van een diode, die naar de afvlakking komt van de transformator.
onder q1 komt een weerstand die maximaal de stroom kan doorgeven die door de mosfetts velig geschakeld kan worden.

en als laatse voor de regeling een afvlakking, van een condensator en weerstand in serie, (zodat de condensator voor afvlakking maximaal 50AMP kan ontladen)

q1 wordt dan een array, van parallel geschakelde mosffets, (ongeveer 50 stuks 120AMp rated) met een zo'n laag mogelijke RDSon en saturated gate voltage .
voor q1 denk ik dan aan 120V
Je idee ziet eruit als een soft crowbar.
Het laagdoorlaatfilter is mooier als je van de weerstand een spoel maakt. Maar ja, die moet je net hebben liggen natuurlijk. En een extra risico op resonanties.

Met de tweede vermelding van q1 bedoel je zd1 neem ik aan.

Ik ben wel benieuwd of dit concept gelukt is. Heb je al bevindingen over deze schakeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-10 10:27
Misschien een dom antwoord maar kun je niet gewoon een 30kW gelijkstroommotor voeden? (of als je wisselspanning krijgt tijdens het remmen een wisselsspanningsmotor? )

[ Voor 32% gewijzigd door jbhc op 30-12-2014 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-10 14:22

Stoney3K

Flatsehats!

itcouldbeanyone schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 08:59:
[...]

op het moment dat je het gas loslaat, dan zal de motor gaan doorspinnen, en wekt daardoor electriciteit op, en die electriciteit wil ik dumpen,
Dan wil je dus de motor uit laten lopen, dan heb je een remweerstand nodig.

Ik zeg, doe niet al te moeilijk en ga gewoon op zoek naar een DC regelaar die bij je motorvermogen past. Daar kun je gewoon je lichtnet, motor en remweerstand op aansluiten.

Edit: Als je het zelf zou willen bouwen, dan zorg je ervoor dat tijdens het afremmen (gas los laten) de voeding van de motor niet wordt bekrachtigd, maar je (met een andere set transistoren) de motor kortsluit over een weerstand. Hoe kleiner de weerstand, hoe groter je piekvermogen en dus ook hoe krachtiger je remkoppel.

Bij een VFD wordt het simpelweg gedaan door de remweerstand over de DC-bus kort te sluiten als de bus-spanning meer wordt dan een bepaalde drempelwaarde (meestal zo'n 650V voor 400V~ regelaars).

Zorg natuurlijk wel dat je niet de aansturende torren naar de motor toe én de torren van de remweerstand tegelijk open zet, want dan doet de motor niks meer en heb je een kachel. ;)

[ Voor 60% gewijzigd door Stoney3K op 01-01-2015 15:56 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
Stoney3K schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 15:50:
[...]

Dan wil je dus de motor uit laten lopen, dan heb je een remweerstand nodig.

Ik zeg, doe niet al te moeilijk en ga gewoon op zoek naar een DC regelaar die bij je motorvermogen past. Daar kun je gewoon je lichtnet, motor en remweerstand op aansluiten.

Edit: Als je het zelf zou willen bouwen, dan zorg je ervoor dat tijdens het afremmen (gas los laten) de voeding van de motor niet wordt bekrachtigd, maar je (met een andere set transistoren) de motor kortsluit over een weerstand. Hoe kleiner de weerstand, hoe groter je piekvermogen en dus ook hoe krachtiger je remkoppel.

Bij een VFD wordt het simpelweg gedaan door de remweerstand over de DC-bus kort te sluiten als de bus-spanning meer wordt dan een bepaalde drempelwaarde (meestal zo'n 650V voor 400V~ regelaars).

Zorg natuurlijk wel dat je niet de aansturende torren naar de motor toe én de torren van de remweerstand tegelijk open zet, want dan doet de motor niks meer en heb je een kachel. ;)
de motoren zijn zowel AC als DC is maar net welke met welke regeling er getest moet worden.

heb de oplossing met die torren al getest tot 150 AMP
en het werkt goed, warmte productie valt erg mee, aangezien de spanning erg snel inzakt waneer deze over de tor is kortgesloten, gaan de stromen maar kort door de tor heen.

enige vinding was wel dfat de gate van de tor beveiligd moest worden met een andere zener diode, en een kleine condensator tussen de gate en de min, om piekspanningen naar de gate te vermeiden zodat je de gate van de tor niet zal opblazen.

ik bedank iedereen voor hun hulp.

bij deze is het opgelost

Pagina: 1