Verwijderd schreef op maandag 15 december 2014 @ 22:47:
Mijn vraag is wel in hoeverre COBOL programmeurs verder in trek zijn en hoe een opleidingstraject er verder uit zou zien. Er zijn überhaupt niet veel COBOL opleidingen te vinden in eerste oogopslag, maar de meesten vereisen nog een bepaalde vooropleiding (gestructureerd programmeren, inleiding mainframe, TSO/ISPF, JCL, VSAM) waar ik dus totaal geen ervaring mee heb. Is het realistisch om te denken dat ik binnen 6 maanden klaargestoomd kan zijn om aan de slag te gaan als COBOL programmeur?
Ik zal mijn ervaring als tijdelijke Cobol programmeur delen (zeker gezien ik hier al gequote ben

). Ik had nooit Cobol gedaan en toch wou men mij perse verhuizen naar een Cobol team voor 4 maanden hier op het werk als soort van stage om meer van het bedrijf te leren kennen. Hier is dat standaard voor iedere beginnende IT'er in het bedrijf en dus waren we met 15 mensen dit jaar die voor het eerst in aanraking kwamen met Cobol. Het was een gemengde groep: meerderheid had iets van IT gedaan als opleiding maar er waren er ook bij met een master in wiskunde (minor in IT). Kortom: een hele variatie aan veel programmeerervaring tot bijna niets van programmeerervaring.
Wij zijn bij ABIS op opleiding gestuurd voor 2 weken. Dit is in Leuven maar ze bieden ook cursussen in NL aan blijkbaar dus kan interessant zijn. Op die 2 weken hadden we heel gevarieerd programma. Die cursussen die we hadden:
- Introduction to mainframe computing
- COBOL programming: fundamentals course
- RDBMS concepts
- SQL fundamentals
- DB2 for z/OS fundamentals course
Ze gaven ons een goede introductie in Cobol (met heel goede documentatie) en door de link met DB2 was ik in staat om na die 2 weken direct in het Cobol team hier te starten. In die 2 weken leerden we met TSO/ISPF werken, leerden JCL's begrijpen en schrijven, begrepen wat een VSAM is en leerden om toch wel stevige Cobol modules te schrijven. Was mijn vorige programmeerervaring relevant? (master in computerwetenschappen). Een beetje. Het zorgde ervoor dat ik me kapot verveelde in de SQL delen van de opleiding en dat ik soms gewoon moest weten wat de syntax was voor bepaalde dingen. Maar het is niet dat ik veel slimmer dan mijn collega's uit die cursus kwam of een grootse voorsprong had van in het begin, we hadden allemaal een gelijkaardig niveau Cobol en waren direct inzetbaar in de teams.
Cobol is geen moeilijke taal voor iemand zonder programmeerervaring. Het heeft niet veel datatypes en bv. hier op het werk gebruiken we er maar 3 van

Een ingewikkelde syntax heeft het ook niet en de structuur van de modules is goed gedefinieerd waarbij je niet zomaar buiten de lijntjes kan gaan tekenen. Na onze opleiding van 2 weken hadden we verspreid nog wat kleinere opleiding van de werkgever zelve. Ik denk dat ik in totaal zo'n 3,5 weken echt in opleiding ben geweest. Om mezelf nu een Cobol-expert te noemen, dat zou brug te ver zijn. Maar ik kan er zeker genoeg mijn weg in vinden zodat ik nogal weinig zit te googlen of veel hulp van collega's moet inroepen. Ik word even makkelijk ingezet op een project tussen de Cobol programmeurs die hier al 10 jaar zitten. Ik denk dat je makkelijk in 6 maand klaar kan zijn, zelfs op 1 tot 2 maand lijkt het mij mogelijk. Veel hangt af hoe snel je leert en ook hoe logisch je kan nadenken en in wat voor team je terecht komt.
Tsurany schreef op maandag 15 december 2014 @ 23:15:
Vergeet niet dat ze overal dit soort systemen uitfaseren. Komen dus veel code monkeys vrij die niks anders kunnen dan COBOL met tig jaar ervaring. In de toekomst heb je er dus niks aan. Afnemende markt met te sterke concurrenten.
Hier bij ons (verzekeringsmaatschappij) zijn ze het absoluut nog niet van plan om uit te faseren. We zitten met 35 miljoen regels code (copy's geteld als 1 lijn, comments truncated) verspreid over 64000 modules. Er draaien hier dagelijks meer dan 15500 batches per dag die voor meer dan 2TB aan data in de DB2 database zorgen. De kosten om deze systemen uit te faseren hebben ze ooit geschat op meer dan 20.000 mandagen als ik het mij goed herinner (het was in ieder geval enorm hoog). Er zullen vast wel bedrijven zijn waar ze het uitfaseren maar we zitten hier met modules die niet meer veranderd zijn sinds 1991 (toen hadden ze een grote migratie gedaan naar andere servers, anders konden we er nog eens 20 jaar bijtellen qua ouderdom) en die toch nog stabiel draaien. Aan zoiets zou ik niet durven aankomen en om mijn collega's code monkeys te noemen, daar ben ik het niet mee akkoord

Er komt best wel veel logisch nadenken bij kijken en zorgen dat je alles in the big picture kan zien. Met gewoon alles overtypen uit de analyses, zou je hier hard op je bek gaan.
Soultaker schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 10:15:
[...]
Het cliché is juist andersom: dat alle goede COBOL programmeurs (begonnen in de jaren 60) inmiddels met pensioen zijn, en dat de systemen die ze ontwikkeld hebben nog veel langer onderhouden moeten worden dan ooit de bedoeling was, waardoor er dus een tekort aan goede programmeurs is en een overschot aan werk.
Exactly. Vandaar dat ze bij ons beginnende IT'ers altijd eens Cobol laten doen, ook al worden ze aangenomen voor mogelijk andere functies zoals .Net programmeur (zoals ik). Dat is dan onder het mom van "zo leer je de mainframe ook wat kennen bij ons" maar het is zeker ook om de werklast wat te verminderen omdat ze veel te weinig goede Cobol programmeurs vinden op de markt. Een meerderheid van de beginnende IT'ers hier blijft in Cobol werken daarna.
Moderne talen verwennen je zeker

En ik heb ook al serieus gevloekt op Cobol omdat er bepaalde limieten aan zitten... Maar het leert je wel appreciëren dat zelfs triviale zaken zoals objecten bestaan

Iets kunnen zoals date.day voelt als fancy aan voor mij

jurrie schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 10:28:
Ik verwacht niet dat de taal snel uit zal sterven; veel grote bedrijven gebruiken het nog en het aantal programmeurs dat de taal begrijpt neemt af. Misschien kan ik dat gat ooit opvullen, al heb ik het zeker niet tot doel verheven.
Ik verwacht ook niet dat het snel zal uitsterven. Toen ik hoorde dat ze bij ons de versie uit 1985 draaien stond ik daar van "serieus?!" maar het is gewoon zo stabiel en snel dat ze het gaan houden. Tenzij iemand ineens met iets magisch afkomt om een hogere performance op een mainframe te garanderen. Maar zelfs dan zal de kost om te migreren te groot zijn om waarschijnlijk de overstap te maken. Zelfs compleet nieuwe projecten worden hier nog in Cobol gestart. Enkel de frontend is in .Net maar dat is dan ook puur vertalen van data naar iets bruikbaars op het scherm en wat user interaction afhandelen. Alle business logic is in Cobol gedaan.
Hopelijk heeft iemand heel dit elan gelezen, waarvoor sorry dat het zo lang was