Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:04
Eerst even situatie schets.
In het begin waren er 2x per jaar een vergadering welke 'verplicht' bijgewoond diende te worden zonder vergoeding. Deze vergadering duurde ongeveer 1.5 uur dus te overzien.
Nu is er voor mijn functie nog 4 a 5x per jaar een kleinere vergadering bijgekomen, deze duren ongeveer 45min. Ook onbetaald.
Maar nu komen hier nog 2wekelijks overleg bij welke dan ook ineens onbetaald zou zijn. Dit overleg is overigens maar voor een selectief groepje monteurs.
En het kan ook zo voorkomen dat er een overleg plaatst vind om 7uur en deze zou dan tot 7:30 duren maar dat de werkzaamheden voor de 1e klant pas starten om 8uur waarbij de reistijd maar 5 minuten bedraagt.
Wat dus effectief neer komt op overleg van bijna 1 uur want je kunt in de tussentijd ook niets anders doen.

In hoeverre is er nog sprake van redelijkheid want binnen de cao kan ik zelf hier niets over terug vinden en op internet zie ik behoorlijk wisselende reacties maar dan ook weer aan andere cao's gebonden.
Het gaat nu dus eigenlijk niet wat iemand anders vind maar wat er wettelijk is vermeld.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:54
De wetten regelen niet alle arbeidsvoorwaarden tot in dit detailnivo, dus een "wettelijke vermelding" ga je sowieso niet krijgen. Ik neem even aan dat je niet in de buurt van 48-urige werkweken zit, dus daar moet je't niet van hebben. Onder de 48 uur kan het in principe per CAO geregeld worden.

[edit] Ok, CAO Metaal stond wel in titel.

In jouw geval heb je simpelweg een dienstrooster wat om 7 uur begint in plaats van om 8 uur. Dit is geen incidenteel overwerk, en dus betaald. Die andere meetings overschrijden de half-uur grens voor incidenteel onbetaald overwerk, en zijn daarom ook betaald.

De "vrije" tijd voor 8 uur in je voorbeeld kan niet redelijkerwijs aangemerkt worden als een pauze, maar ook dat is weer zoiets wat je niet letterlijk in de wet gaat terugvinden.

[ Voor 44% gewijzigd door MSalters op 17-12-2014 18:39 ]

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Metaal en techniek is redelijk 'georganiseerd'. Ga eens praten met vakbondsvertegenwoordiger.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Lijkt me meer iets voor Werk & Inkomen :)

SG >> WI

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:04
^^ ik zat nog steeds met oude indeling in mijn hoofd toen WI nog niet bestond ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Overleg = werk = betaald krijgen toch of ben ik niet goed ?

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-06 20:41
Klinkt als mijn oude werkgever, was een hoop goed maar probeerden ook veel ff buiten werktijd te regelen.

Toevallig VDH uit B-S?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-06 23:59

Barrycade

Through the...

cactusman schreef op donderdag 18 december 2014 @ 07:42:
Overleg = werk = betaald krijgen toch of ben ik niet goed ?
Zo zien de meeste CAO beesten het wel, maar ze vergeten dat het al in het loon zit verrekend.

Bij ons hebben we ook zo iets, maar dan voor 1,5 uur voor werktijd voor veiligheidstrainingen. Als je het gemopper hoort hierover. Terwijl ze vergeten dat het lange tijd geleden reeds verrekend is in een loonsverhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:52

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Als het is verrekend in een loonsverhoging, zou het voor iedereen in dezelfde loonschaal gelden. Ik kan me niet voorstellen dat iedereen in dezelfde loonschaal evenveel meetings en vergaderingen heeft, toch?

Met Dion: ga eens praten met een vakbondvertegenwoordiger.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Bij ons valt het MT en staffuncties onder een andere regeling / CAO.
Die krijgen ook geen overwerk uitbetaald.
Dus hebben dus geen betaalde meetings buiten wertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Barrycade schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 22:14:
Terwijl ze vergeten dat het lange tijd geleden reeds verrekend is in een loonsverhoging.
Dat is naar mijn inziens ook niet handig om te doen. Men ziet zoiets gedurende een korte termijn en daarna zijn de inkomsten weer 'normaal' en wordt het weer als onbetaald gezien. Dan hadden ze beter de keuze kunnen maken om die overuren wel uit te betalen.

Zijn sowieso aparte gedachten, de tijd die nu opgaat aan discussies over deze zaken kosten waarschijnlijk meer (in tijd dan wel productiviteit/motivatie) dan dat het niet betalen bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Barrycade schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 22:14:
[...]

Zo zien de meeste CAO beesten het wel, maar ze vergeten dat het al in het loon zit verrekend.

Bij ons hebben we ook zo iets, maar dan voor 1,5 uur voor werktijd voor veiligheidstrainingen. Als je het gemopper hoort hierover. Terwijl ze vergeten dat het lange tijd geleden reeds verrekend is in een loonsverhoging.
Dus, vanwege een éénmalige loonsverhoging moet je eeuwigdurend in je eigen tijd werkgerelateerd overleggen? Is die CAO in bloed geschreven?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:52

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Het is een loorlopende loonsverhoging, waardoor er vanuit gegaan wordt dat een X aantal overleggen van X uur tijd in het loon inbegrepen zit. Als het aantal en de duur van de overleggen niet veranderd, is er niets aan de hand, en heb je idd een loon naar werken.

Als echter het aantal overleggen of de duur verhoogd wordt, is er geen sprake meer van loon naar werken en is het dus tijd om opnieuw te overleggen (pun intended).

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

evilution schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 09:43:
[...]

Dus, vanwege een éénmalige loonsverhoging moet je eeuwigdurend in je eigen tijd werkgerelateerd overleggen? Is die CAO in bloed geschreven?
Meeste CAO's zijn redelijk in steen gebeiteld ja.
Want als je ze als werkgever wil open breken is de wereld meestal te klein.

Alleen wijzigingen die (meestal op korte termijn) gunstig zijn voor de werknemers (lees: meer geld, minder werken, nog betere pensioen afspraken) die maken nog een kans tot aanpassing. Hoe vaak lees je namelijk dat CAO's worden versobert?

Grote kans dat dit een resultaat is van de onderhandelingen: baas wil graag buiten de declarabele uren overleggen dus de productie uren rendabeler maken (en zonder dit te moeten betalen in overtijd) vakbonden willen wel mee gaan, maar dan moet er wel weer een paar procent over het geheel er bovenop.

Baas gaat schoorvoetend akkoord want dat scheelt weer voor iedereen een uren registratie bij te houden en overwerk is vrijwillig dus dan zijn er een paar die nooit komen opdagen. Als het in de CAO staat kan het worden afgedwongen.
Pagina: 1