Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:51

matroosoft

Lone Christian

Topicstarter
Hallo allemaal,

Na een jaar of drie in de maritieme sector (binnenvaart) aan de slag geweest te zijn kwam ik erachter dat dat niet iets was wat ik mijn hele leven wilde doen. Ik wilde echter wel mijn opleiding afmaken. (schipper binnenvaart/groot vaarbewijs) Dat is een jaartje later dan ook gelukt.

Plan was om een technische HBO opleiding te gaan volgen. Genoeg studies te doen in de techniek. :)
Voor het volgen van een HBO opleiding heb je een havo- of MBO4-diploma nodig, hoewel je ook een toelatingsonderzoek 21+ kunt doen. Ik heb het voortgezet onderwijs afgerond met een vmbo-diploma en mijn opleiding tot schipper is geen officieel erkend MBO-diploma, zodoende moest ik een andere oplossing bedenken.

Uiteindelijk heb ik voor de eerste optie gekozen, een havodiploma halen. Inmiddels ben ik daar al zo'n anderhalf jaar mee bezig, naast mijn werk. Afgelopen jaar heb ik ongeveer de helft van de examens afgelegd en komend halfjaar hoop ik alles af te ronden. Heden ben ik dus 5 jaar werkzaam in de binnenvaart en druk aan het leren naast mijn werk.

De tijd nadert van lieverlee voor een definitieve keuze van een HBO-studie. Ik ben vanzelfsprekend al langer aan het rondkijken naar verschillende studies. De studie "Industrieel Product Ontwerpen" staat op nummer 1, 2 en 3 van mijn verlanglijstje. :9

Ik zou dit topic echter niet geopend hebben als er niet een klein probleempje was. Ik kan mij vanwege mijn achtergrondsituatie niet permitteren om een voltijdstudie te gaan doen, zeker niet nu je straks alle studiekosten zelf mag gaan betalen. Laat de bewuste studie nu nét alleen voltijd gegeven worden.. :(

Het NCOI heeft overigens wél een deeltijd studie, maar de reviews zijn dermate slecht dat ik me daar niet aan durf te wagen. Zeker de organisatie schijnt bagger te zijn, wat ik echt niet kan gebruiken als ADD'er. Op diverse sites kwam ik tegen dat Windesheim hogescholen deze studie ook in duaal/deeltijd gaf, maar daarvan was niets te vinden op hun eigen website. Toen ik ze belde, gaven ze ook aan dat hun hem ook alleen voltijd geven.

Toen ben ik maar verder gaan kijken waarbij ik de volgende studie tegenkwam: AD Engineering; deeltijd.
Het gaat dus om een HBO opleiding van 2 jaar. (Associate Degree) Volgens de verschillende brochures van hogescholen zou deze opleiding ook moeten aansluiten bij het beroep van Industrieel Product Ontwerper.

In een chat met een medewerker van Hogeschool Rotterdam werd echter gezegd:

"De Ad Engineering heeft weinig verwantschap met Industrieel Product Ontwerpen."

TL;DR: mijn vraag is dus of er mensen zijn die deze opleiding (AD Engineering) gevolgd hebben en mij wat betreft dit onderwerp wat wijzer kunnen maken. Overigens mogen andere mensen die iets zinnigs over dit onderwerp kunnen zeggen uiteraard ook reageren. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

'Het beroep van Industrieel product ontwerper'.
Wat zie je dan voor je?

Niet zo truttig bedoelt als dat de vraag klinkt overigens. Heb zelf de WO variant gedaan en er zit nogal een verschil tussen de hipster die in een ontwerpbureautje mooie plaatjes wil teken met funky jazzmuziek op de achtergrond en een meer technisch georiënteerd iemand die een integratieprobleem wil tackelen tussen twee technische ontwerp disciplines.

Voor de laatste categorie 'industrieel ontwerpers' zie ik wel een toekomst. Voor de eerste categorie denk ik dat je heel erg afhankelijk bent van je talent. Dat je het meer als een soort kunstenaar moet zien met bijbehorende onzekerheid. Dan kan je misschien beter een kunstacademie iets gaan doen en je er bij neerleggen dat de kans groot is dat je het uit eindelijk niet red. En dus vrij weinig aan je opleiding hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Ik kan met zekerheid zeggen dat ik de laatste variant ben.. ;) Wat jij noemt:
een meer technisch georiënteerd iemand die een integratieprobleem wil tackelen tussen twee technische ontwerp disciplines.
Het lijkt me bijvoorbeeld ontzettend gaaf om op de ontwerpafdeling van Microsoft mee te werken aan een nieuwe Surface, om maar wat te noemen. Dat zal voorlopig echter veel te hoog gegrepen zijn.. :+
Ik ben overigens benieuwd hoe jij de markt ervaart nu je werkt. (neem ik aan) Heb je, met de opleiding die je gedaan hebt, snel een baan gevonden? En heb je het idee dat er veel vraag is naar product ontwerpers?

Overigens heb ik nog contact gehad met een random ontwerpbureau. Daarvan kreeg ik de volgende reactie:

Wij zijn niet bekend met de opleiding AD Engineering, dus ik vindt het wat lastig om er verder iets over te zeggen. Ik denk dat een vervolgstudie je zeker wat relevante bagage gaat geven, en je baankans zal vergroten. Maar zekerheid heb je nooit, en veel hangt ook af van je vooropleiding, werkervaring en persoonlijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:52
Ik werk bij het RAc, de tak van Hogeschool Rotterdam die de AD Engineering geeft. Ik zit in de AD IT Service Management, maar kan wellicht wat vragen beantwoorden.

Misschien nog belangrijker: heb je wel eens gekeken naar de open dag? Vorige week hadden we een avond "dedicated" voor deeltijders.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Topicstarter
@DiedX, bedankt voor je reactie. Tijdens de chat met een medewerker van HR werd inderdaad gesuggereerd eens een open dag te bezoeken. Dat hoop ik dan ook te gaan doen. Voor de open dag van vorige week was ik echter nét te laat met aanmelden. :) Ik zag dat 24 januari weer open dag

Ik ben overigens benieuwd of je weet wat voor beroep de meeste studenten gaan doen na afronding van AD Engineering? Ik begreep dat deze studie sowieso nog niet zo lang bestaat. Het is in het bedrijfsleven dus nog niet zo bekend, wat me wel lastig lijkt bij het zoeken van een baan. Aan de andere kant staat er wel HBO op je CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:54

-tom-562

Oliesjeik

Ik sluit me bij GoldenSample aan. Niet voor IPO gaan (de IPO die jij wilt is wss waar GoldenSample op rant, en ik ook ;)), maar WTB studeren, eventueel met een minor IPO. IPO is zo'n 'net niet' technische opleiding.
Met een echte technische studie heb je een grotere kans op een (betere) baan. Volgens mij zijn er genoeg afgestudeerde IPO studenten, maar het merendeel heeft niet een baan wat er iets mee te maken heeft (als ze überhaupt een baan hebben.. dit is wat ik zo zie in mijn omgeving)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
-tom-562 schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 15:40:
zo'n 'net niet' technische opleiding.
Exact!

Je opleiding voorziet normaal in een paar dingen, 1 daarvan is 'skills', dingen die je kunt.
Die 'net niet' opleidingen geven je te weinig harde vaardigheden waaraan je het niveau van iemand kunt aflezen. Bedrijven zoeken naar mensen die 'dingen kunnen', zoals het lezen/maken van een technische tekening of stuk software. Vergaderen, notuleren, kringgesprekken en koffie halen zijn kwaliteiten die best op de werkvloer geleerd mogen worden.
'Brug'-functies zijn leuk, maar dat werkt alleen als je beide kanten goed kan, in tegenstelling tot wat je vaak ziet, dat de mensen die van een dergelijke opleiding komen als een soort stoorzender werken, terwijl ze voor elke 'moeilijke' vraag toch weer ruggespraak moeten regelen.

Wees niet te bang om een 'te technische' studie te doen, want als je daar doorheen komt en je hebt ook nog andere capaciteiten, dan gaat een bedrijf die (als het goed is :) ) vanzelf gebruiken. Andersom is het heel lastig om vanuit een minder technische rol, weer terug te gaan naar technische zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:52
matroosoft schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 10:32:
@DiedX, bedankt voor je reactie. Tijdens de chat met een medewerker van HR werd inderdaad gesuggereerd eens een open dag te bezoeken. Dat hoop ik dan ook te gaan doen. Voor de open dag van vorige week was ik echter nét te laat met aanmelden. :) Ik zag dat 24 januari weer open dag

Ik ben overigens benieuwd of je weet wat voor beroep de meeste studenten gaan doen na afronding van AD Engineering? Ik begreep dat deze studie sowieso nog niet zo lang bestaat. Het is in het bedrijfsleven dus nog niet zo bekend, wat me wel lastig lijkt bij het zoeken van een baan. Aan de andere kant staat er wel HBO op je CV.
Ik durf niet te zeggen wát de meesten gaan doen.

De Associate Degree-vorm bestaat nu een jaar of zeven in Nederland, waardoor de meeste mensen 'm niet eens kennen. Daarin hebben we nog wat in te halen.

Mocht je de 24e langs komen (Ik neem aan op de vestiging Pieter de Hoogh), stuur dan even een PB. Vind ik uberhaupt leuk :) Ik heb je vraag uitgezet bij een collega :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Topicstarter
Ik sluit me bij GoldenSample aan. Niet voor IPO gaan (...)
TheGhostInc schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 16:21:
[...]

Exact!

Je opleiding voorziet normaal in een paar dingen, 1 daarvan is 'skills', dingen die je kunt.
Die 'net niet' opleidingen geven je te weinig harde vaardigheden waaraan je het niveau van iemand kunt aflezen. (...)
Als ik jullie goed begrijp raden jullie allebei géén IPO aan? En als goede vervanger WTB? Na me even (kort) georiënteerd te hebben, lijkt het wel een interessante studie. Eigenlijk niet eerder in verdiept, aangezien ik met een bord voor m'n kop alleen naar IPO aan het kijken was.. O-)
DiedX schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 17:28:
[...]

Ik durf niet te zeggen wát de meesten gaan doen.

De Associate Degree-vorm bestaat nu een jaar of zeven in Nederland, waardoor de meeste mensen 'm niet eens kennen. Daarin hebben we nog wat in te halen.

Mocht je de 24e langs komen (Ik neem aan op de vestiging Pieter de Hoogh), stuur dan even een PB. Vind ik uberhaupt leuk :) Ik heb je vraag uitgezet bij een collega :)
Bedankt voor het uitzetten van de vraag! Als ik de brochure van WTB bij HR goed begrepen heb, bestaan de eerste twee jaar van WTB deeltijd sowieso uit AD Engineering. De laatste twee jaar is dan Bachelor WTB. Kan ik me op de open dag van 24 januari ook voor twee studies aanmelden? Sowieso krijg je dan even een PB van mij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ik sluit me bij GoldenSample aan. Niet voor IPO gaan (de IPO die jij wilt is wss waar GoldenSample op rant, en ik ook ;)), maar WTB studeren, eventueel met een minor IPO. IPO is zo'n 'net niet' technische opleiding.
Met een echte technische studie heb je een grotere kans op een (betere) baan. Volgens mij zijn er genoeg afgestudeerde IPO studenten, maar het merendeel heeft niet een baan wat er iets mee te maken heeft (als ze überhaupt een baan hebben.. dit is wat ik zo zie in mijn omgeving)
Hoewel ik over WO ouwehoerde ben ik het er op zich wel mee eens. Kanttekening is dat je in het WO nog andere richtingen op kan in je Master en dus wat af komt van dat 'mooie plaatjes tekenen'. Op het HBO kom je daar echter niet goed van 'weg'.

Daarnaast, ook al heb je wel een meer technische IO Master gedaan, met WTB kom je echter veel en veel makkelijker binnen vermoed ik, het is bekender en de technische ondergrond is meer gegarandeerd. Hoe terecht dit is verschild natuurlijk per baan. Overigens heb ik ook nog een WB master overwogen. Uit eindelijk heb ik daar toch om meerdere redenen vanaf gezien. Of ik hier spijt van krijg? Of misschien ga ik het alsnog wel doen? We gaan het zien.

Dus qua IPO op het HBO zeg ik inderdaad: doe het niet ga toch voor WB, op het WO, Misschien, hoewel van WB naar IO qua werk vinden wel veel makkelijker is dan andersom (zolang het je dus op technische integratie vlak ipv. 'mooie plaatjes tekenen' wat zoekt). Voordeel van WO IO is dat je altijd nog 'via de achterdeur' kan proberen om een meer WB georiënteerde baan te vinden op HBO niveau. Die mogelijkheid heb je bij HBO al wat minder.

Moet ik overigens wel bij vertellen dat ik betwijfel of mij persoonlijk 'puur' WB genoeg zou interesseren om me 3+2 jaar doorheen te bijten.

[ Voor 8% gewijzigd door GoldenSample op 16-12-2014 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:54

-tom-562

Oliesjeik

Op mijn WTB opleiding (op de HTS) gingen we veel met IPO'ers om, het waren ook altijd vaak bepaalde 'figuren' :P Nu vond ik zelf bij WTB de Wiskunde/Algebra/Calculus al erg matig (als in, weinig), maar bij IPO was het nog een stuk minder.
Uiteindelijk zijn er maar een handvol echt de designkant op gegaan, maar dat waren uit zichzelf al kunstzinnige figuren die qua hobby ook al met design e.d. bezig waren. Nederland er er te klein voor IMO. Met een WTB studie ben je stukken beter af.
Ik werk bij een middel tot groot ingenieursbureau, en wij hebben echt maar een handvol mensen met IPO binnen ons bedrijf, waarvan er echt maar een enkeling ooit eens een echte 'IPO' opdracht heeft gehad. Het grootste gedeelte gaat toch richting de WTB kant uit (waar ze dan een flinke achterstand hebben op de rest, en ook niet optimaal presteren, omdat ze kennis missen)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

-tom-562 schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 21:32:
Op mijn WTB opleiding (op de HTS) gingen we veel met IPO'ers om, het waren ook altijd vaak bepaalde 'figuren' :P Nu vond ik zelf bij WTB de Wiskunde/Algebra/Calculus al erg matig (als in, weinig), maar bij IPO was het nog een stuk minder.
Uiteindelijk zijn er maar een handvol echt de designkant op gegaan, maar dat waren uit zichzelf al kunstzinnige figuren die qua hobby ook al met design e.d. bezig waren. Nederland er er te klein voor IMO. Met een WTB studie ben je stukken beter af.
Ik werk bij een middel tot groot ingenieursbureau, en wij hebben echt maar een handvol mensen met IPO binnen ons bedrijf, waarvan er echt maar een enkeling ooit eens een echte 'IPO' opdracht heeft gehad. Het grootste gedeelte gaat toch richting de WTB kant uit (waar ze dan een flinke achterstand hebben op de rest, en ook niet optimaal presteren, omdat ze kennis missen)
Klopt, zag ik in Twente op de Uni ook. In de master zie je die scheiding helemaal duidelijk: Al die 'bepaalde figuren' gaan een richting op dat ze uren aan een modelletje zitten te schuren en de rest gaat uiteenlopende andere kanten binnen de master doen (of een andere master). Moet ook zeggen dat ik wel blij was dat ik van de vage 'teken' en 'design' vakken af was toen ik de master ging doen.

Als WB je ook wat lijkt zou ik dat zeker doen inderdaad, helemaal op het HBO. Als je als IPO er WB werk gaat doen heb je natuurlijk inherent een achterstand. Met iets minder die-hard kwesties kan het wat meer mee vallen. Hangt ook van je precieze job, werkgever en teamgrootte af. Waar werk jij overigens? (gewoon interesse, mag ook via DM)

Zelf denk ik een aardige richting te hebben gevonden waarin ik denk dat er veel te verbeteren valt en ik echt wat toe kan voegen. Het 'designen' vind ik met sommige dingen wel leuk maar houd ik zelf puur als geprofessionaliseerde 'hobby' er bij. Mijn inkomen wil ik uit het eerste gaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Topicstarter
GoldenSample schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 21:41:

(...)

Als WB je ook wat lijkt zou ik dat zeker doen inderdaad, helemaal op het HBO. Als je als IPO er WB werk gaat doen heb je natuurlijk inherent een achterstand. Met iets minder die-hard kwesties kan het wat meer mee vallen. Hangt ook van je precieze job, werkgever en teamgrootte af. Waar werk jij overigens? (gewoon interesse, mag ook via DM)

(...)
Ik neem WTB in ieder geval in overweging en hoop als ik naar de open dag van HR ga me daar ook op te oriënteren. IPO kan trouwens sowieso niet omdat dat dus alleen voltijd wordt gegeven, wat voor mij geen optie is.

Ik werk, zoals ik in de TS schreef, op dit moment nog in de binnenvaart. Het is echt wel een interessant beroep hoor, maar je moet er veel voor opgeven en dat moet je willen. Je leert heel breed aangezien je veel zelf moet ontdekken en vaak in het diepe wordt gegooid. Als je dan ook nog een beetje interesse hebt in techniek, kun je genoeg leren zoals op het gebied van dieselmotoren en elektrotechniek.

Misschien herkennen jullie dat wel: ik heb heel vaak dat ik bij een bepaald product denk dat het stukken beter gemaakt kan worden en ga dan in mijn hoofd helemaal uitdenken wat voor eigenschappen het zou moeten hebben en van wat voor materialen het gemaakt zou moeten worden. Maak de laatste tijd ook vaker gebruik van Sketchup om bepaalde ideeën uit te werken. Ik zou het echt gaaf vinden om die ideeën ook echt om te kunnen zetten in een productierijp concept.

Bovenstaande is dan ook mijn drijfveer om één van de genoemde studies te gaan doen.
Pagina: 1