Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen Heren/Dames,

voor mijn werk ben ik op zoek naar een goede allround-camera. Het betreft een autohandel, waarbij zowel overdag als wel eens begin van de avond foto's gemaakt dienen te worden, dus bij wat minder licht.

Hiervoor gebruiken wij nu vaak de goedkope 80 euro digitale camera'tjes van de mediamarkt (ze willen nog wel eens 1/2x per jaar kapot gaan).

Nu willen wij toch graag een betere camera, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb geen idee waar ik op moet letten, vooral met het mindere licht 's avonds (lees: half 5, schemer).

Eisen:
-Goede foto's bij minder licht
-Goede detailfoto's (interieur, knoppen bv)
-Wifi, foto's automatisch naar PC. Constant aansluiten is vervelend.
-Soort van waterbestendig indien mogelijk. Als het eens wat motregent ga ik ook wel foto's maken, in de stromende regen niet.

Onbelangrijk:
-Zoom. Ik sta bij de auto, ik heb geen 35x optical zoom nodig.
-Prijs. Het is een werkartikel, het moet gewoon goed zijn. 200 mag, 500 mag ook.

Wie kan me een duwtje in de juiste richting geven?

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-01 22:09
Je zou eens kunnen kijken naar een van de camera's uit de Sony RX100 serie. Het orgineel zou ik afraden, die heeft geen wifi, geen kantelbaar scherm en geen BSI-sensor. De II en III zijn allebei prima, de III is nog een stuk lichtgevoeliger, heeft een viewfinder en is ook uitstekend geschikt voor video. Een alternatief van Canon is hierop de G7X.

Een formaatje groter kom je bij een Sony RX10 uit. Vergelijkbaar met een RX100 III maar dan in een grote, stevige, waterdichte body met zeer lichtsterke 24-200mm f/2.8 lens.

Edit: Stom, ik dacht dat het formaat een rol speelde (omdat jullie van compact af komen) 8)7. Maar als hij gewoon op het bedrijf blijft is dat natuurlijk geen enkel probleem. De bovenstaande opties zijn nog steeds prima, maar een goede mirrorless/spiegelreflex is misschien wel een betere keus, hoewel ze met de kitlens vaak niet echt geweldig zijn (niet lichtsterk). Kijk eens naar een D3300 of D5200 met een 17-50mm f/2.8 lens van Tamron of Sigma (weet even niet welke beter is).

[ Voor 29% gewijzigd door Balance op 15-12-2014 19:59 ]

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-01 16:00
Een instap DSLR (met kitlens) is goedkoper en robuuster:
pricewatch: Nikon D3200 Kit + AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II Zwart

Verwijderd

Topicstarter
Maar die heeft weer geen WiFi.

Bedankt voor de tips, een DSLR met andere lens (en wifi) zou voor zover ik hieruit kan opmaken dus de beste keus zijn.

Ik snap alleen de lenstermen en mm's nog niet, waar kan ik het beste op letten? Afstandsfoto's zijn dus niet van toepassing.

• wappiewappie
Voor wifi kun je ook een eyefi kaartje gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Balance schreef op maandag 15 december 2014 @ 17:46:
Je zou eens kunnen kijken naar een van de camera's uit de Sony RX100 serie. Het orgineel zou ik afraden, die heeft geen wifi, geen kantelbaar scherm en geen BSI-sensor. De II en III zijn allebei prima, de III is nog een stuk lichtgevoeliger, heeft een viewfinder en is ook uitstekend geschikt voor video. Een alternatief van Canon is hierop de G7X.

Een formaatje groter kom je bij een Sony RX10 uit. Vergelijkbaar met een RX100 III maar dan in een grote, stevige, waterdichte body met zeer lichtsterke 24-200mm f/2.8 lens.

Edit: Stom, ik dacht dat het formaat een rol speelde (omdat jullie van compact af komen) 8)7. Maar als hij gewoon op het bedrijf blijft is dat natuurlijk geen enkel probleem. De bovenstaande opties zijn nog steeds prima, maar een goede mirrorless/spiegelreflex is misschien wel een betere keus, hoewel ze met de kitlens vaak niet echt geweldig zijn (niet lichtsterk). Kijk eens naar een D3300 of D5200 met een 17-50mm f/2.8 lens van Tamron of Sigma (weet even niet welke beter is).
Mag ik je heel hartelijk bedanken voor je advies! Na wat overleg en nadenken, reviews lezen en overwegen of ik wel de hele tijd met zo'n spiegelreflex wil slepen, is het de RX100 II geworden. Als 't goed is ligt 'ie morgen op het matje!

Ik zal mijn ervaringen nog even delen :)

• wappiewappie
Balance schreef op maandag 15 december 2014 @ 17:46:
... maar een goede mirrorless/spiegelreflex is misschien wel een betere keus, hoewel ze met de kitlens vaak niet echt geweldig zijn (niet lichtsterk). Kijk eens naar een D3300 of D5200 met een 17-50mm f/2.8 lens van Tamron of Sigma (weet even niet welke beter is).
Een dslr heeft dan weer een grotere sensor dan een RX100 e.d.
Een f5.6 lens op een APS-C camera (zoals de D3200) geeft ongeveer hetzelfde resultaat als een f2.8 lens op een RX100. Ook qua 'lichtsterkte'.

Verwijderd

Topicstarter
Ik meld mij nog even om de resultaten te tonen.

(disclaimer: ik ben geen fotograaf, misschien kan een cursusje een keer ook geen kwaad :+ )

Onderstaande foto's zijn bij gelijke omstandigheden gemaakt, 's avonds rond half 5 in de afgelopen week en met dezelfde resolutie (5mpixel) enkel oude camera 4:3 verhouding, nieuwe 3:2.

Oude camera:

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-B6LNY8XR-G.jpg

Nieuwe camera:

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-LUIE7GKY-G.jpg

Je kunt dus wel stellen dat ik erg tevreden ben met het resultaat!

Thanks heren!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Zowel de auto als de foto zien er stukken beter uit! Veel plezier ermee :)

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Pagina: 1