Hd7870 geeft soms geen beeld.

Pagina: 1
Acties:

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:43
Ik heb sinds een half jaar de "Club3D Videokaart PCI-e Radeon HD7870 13Series 2GB".
Over het algemeen doet de kaart het prima, maar soms geeft de kaart wanneer ik de pc opstart gewoon geen beeld en dan moet ik de PC vele malen hard rebooten voordat ik eens een keer beeld heb. De fans van de kaart draaien wel gewoon.
Ik weet dat het aan de kaart ligt gezien dat ik wel beeld krijg als ik mijn dvi kabel rechtstreeks op het mobo aansluit.

Het rare is dat ik dit probleem bij mijn vorige PC ook al had en heb er toen al veel op gegoogled maar nergens de oplossing kunnen vinden. Dus wie o wie heeft de gouden tip voor mij?

Oja nog een paar puntjes:
Kaart krijgt genoeg stroom.
Kaart is niet beschadigd en is stofvrij

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:31

Nemesizz

Untouchable

Voeding.

Als een voeding ouder word, kan het zijn dat deze niet altijd meer het juiste vermogen kan leveren.
De een heeft er meer/sneller last van dan de ander, maar metname bij cold-boots (en ook met fris/koud weer) hebben ze er minder zin in dan met warm weer.
Bij het inschakelen van de PC krijgt je voeding even een piek te verwerken, en dat gaat dan mis bij een 'versleten' voeding. Als de spanning niet goed is bij inschakelen zullen bepaalde componenten niet goed starten (CPU en GPU zijn daar erg gevoelig voor).
Daarom wil de PC ook wel starten nadat de voeding een beetje warm is geworden.

Dat je onboard wel beeld geeft heeft er waarschijnlijk mee te maken omdat een 7870 aanzienlijk meer power nodig is dan de gemiddelde onboard chip.

Je geeft helaas niet aan wat je andere componenten zijn, maar reken er maar op dat de voeding de boosdoener is.
Dat ventilators draaien zegt overigens niks, dat zijn 'domme' componenten, dingen zoals CPU's en GPU's zijn veel gevoeliger als die niet de juiste spanning krijgen.

Heb dit zelf ook vaak zat gehad met oudere voedingen, moest je soms even de videokaart uit de PC halen, ding even warm laten worden, dan weer terug plaatsen en dan werkte de PC weer gewoon tot de volgende cold-boot.

• HowsMyApple
M'n voeding is in ieder geval niet versleten, is ook nog geen 9 maanden oud. Het gaat om een "Seasonic S12G-450- 80 PLUS Gold ". Dit zou volgens meerdere van die calculators meer dan genoeg moeten zijn.

Overige onderdelen zijn:

cpu: i5 4440
mobo: ASRock B85M Pro4
ram: Crucial Ballistix Sport - 8 GB

[ Voor 13% gewijzigd door HowsMyApple op 15-12-2014 11:34 ]

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Gloedje nieuw a-merk voeding kan net zo goed kuren hebben. Zelf ook een keer gehad dat een Antec voeding (was gewoon een gerelabelde Seasonic) out of the box al meteen niet goed was, en met een koude start een PC ook niet wilde starten.

Dus ik zou zeker niet meteen de voeding doorstrepen als : "dat kan het niet zijn" , omdat de symptomen wel degelijk richting de voeding wijzen.

Als je dus net een 'maandagmorgen' model voeding hebt (kan gebeuren), maakt het niet uit of het een 450, 600 of 800W is, als die niet helemaal goed is dan start ie gewoon niet goed, a-merk of niet.

Goed, versleten zal die dan niet zijn, maar indien mogelijk zou ik toch eens een andere voeding proberen (metname bij een koude start).

• HowsMyApple
Nemesizz schreef op maandag 15 december 2014 @ 14:27:
Gloedje nieuw a-merk voeding kan net zo goed kuren hebben. Zelf ook een keer gehad dat een Antec voeding (was gewoon een gerelabelde Seasonic) out of the box al meteen niet goed was, en met een koude start een PC ook niet wilde starten.

Dus ik zou zeker niet meteen de voeding doorstrepen als : "dat kan het niet zijn" , omdat de symptomen wel degelijk richting de voeding wijzen.

Als je dus net een 'maandagmorgen' model voeding hebt (kan gebeuren), maakt het niet uit of het een 450, 600 of 800W is, als die niet helemaal goed is dan start ie gewoon niet goed, a-merk of niet.

Goed, versleten zal die dan niet zijn, maar indien mogelijk zou ik toch eens een andere voeding proberen (metname bij een koude start).
Ik heb nog wel de voeding van m'n oude pc (een OCZ StealthXStream 500W) waarmee ik het zou kunnen proberen. Zou ik in principe alleen m'n vid kaart op die voeding kunnen aansluiten? Of krijgt ie dan geen impuls oid als ik de pc aanzet? (Geen flauw idee hoe dat zit namelijk)

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Als je die voeding aansluit aan een stop contact natuuurlijk wel he :).

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Zou wel kunnen, maar dan moet je een verbinding maken met de groene kabel op je 24 pin ATX connector met een GND (zwarte kabel) op je 24 pin ATX connector, anders gaat/blijft de voeding niet aan.
(kan bijna niet mis gaan, maar toch een disclaimer; het is op eigen risico)

Ook moet je soms een bepaalde belasting aan een voeding hebben, bijvoorbeeld alleen een 12V ventilator wil een voeding niet aanblijven (de belasting is dan te laag).

Dus misschien 1 of 2 drives eraan hangen.

Maar volgens mij kun je net zo makkelijk even die andere voeding in z'n geheel aansluiten, puur om te testen maakt het niet uit als het een kabel bende is. Doe ik ook zo vaak, voeding gewoon ernaast leggen, alleen even de belangrijke dingen aansluiten, en gaan met die banaan.

• HowsMyApple
Dit topic maar weer eens nieuw leven inblazen, gezien het feit dat deze kaart nog steeds problemen geeft.

Ondertussen heb ik het voor elkaar gekregen dat de videokaart telkens beeld geeft bij het opstarten. De oplossing? De videokaart ondersteunen zodat deze niet lichtjes naar beneden hangt. Het lijkt er dus op dat de kaart geen verbinding kon maken met de pci-e sloten.

Afijn, ook al hoort het niet, dit probleempje is toch "opgelost". Maar helaas, er zijn nog meer problemen:

-Onlangs heb ik ontdekt (met GPU-Z) dat de videokaart in een pci-e 3.0 x16 (en ook in x8) slot slechts op 2.0 x2 draait. Dit hoort natuurlijk al helemaal niet, alleen zou ik echt niet weten waar dit aan zou kunnen liggen?

-Een ander probleem dat zich pas sinds kort voor doet is dat de videokaart gewoon random crashed. Beeld bevriest dan gewoon en je hoort nog wel de dingen doorgaan op de achtergrond.

Kaart krijgt voldoende stroom / drivers zijn up te date (ook oudere versies geprobeerd) / BIOS is geupdate.
Wie o wie heeft er een mogelijke oplossing voor me?
Pagina: 1