Te weinig Vlaams nieuws

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-10 09:13
Ik ben persoonlijk teleurgesteld in de pogingen om tweakers.net meer te richten op een Vlaams publiek. De laatste dagen is er in de belgische mainstreammedia heel wat ophef gemaakt rond het hacken van belgacom door de britse geheime dienst. Zelfs in een hoop buitenlandse kranten kwam het onderwerp aan bod. https://www.google.com/se.....0.0...1ac.1.HcHHXeHTeOk

Ook het bekendmaken van heel wat persoonsgegevens van Belgen die ingeschreven waren bij interimkantoors door de hackersgroep Rex Mundi werd goed bericht in Vlaanderen en ook in Nederlandse kranten.
https://www.google.com/se...ser=0&tbm=nws&q=rex+mundi

Als tweakers.net dit nieuws niet overneemt en misschien wat diepgaander kan ik tweakers.net's pogingen om een vlaams publiek aan te spreken niet serieus nemen. Dat het nieuws relatief jong is (12 en 13 december) is geen excuus. Tweakers had hier bovenop moeten zitten imho. En voor het gevraagd wordt; ja ik heb nieuwstips ingestuurd.

Een ander voorbeeld is het vergelijken van buitenlandse situaties met Nederlandse. Als je dan toch de vergelijking wil maken, doe het dan voor zowel België en Nederland. Een voorbeeld: nieuws: Google adviseert gebruikers welke rijstrook te nemen in Maps-navigatie
Het zogenaamde lane guidance komt beschikbaar voor automobilisten op snelwegen in Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Ierland en het Verenigd Koninkrijk. Voor Nederland is nog geen rijstrookadvies en Google vermeldt niet wanneer dit beschikbaar komt.
Hier had ook Nederland & België kunnen staan. Het zijn zulke kleine dingen die aan mij als Vlaming toch het gevoel geven dat tweakers.net toch nog steeds een bijna uitsluitend Nederlandse website is. Daar is op zich niets verkeerds aan, maar het gaat wel in tegen de plannen die eerder werden uitgesproken.

De prijswatch is een stap in de goede richting, maar de frontpage is nog gewoon Nederlands, en amper op Vlamingen gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Nieuws over Rex Mundi had zeker gekund. Belgacom is meer een interessant achtergrond- en overzichtsverhaal, zoals ze vaker verschijnen zonder dat we er nieuws van maken.

Probleem is dat we in het weekend een beperkte bezetting hebben en dus niet alles kunnen oppikken. Maandag is het vaak dan weer te laat.

We proberen ons hoe dan ook wel degelijk op België te richten. We nemen de Vlaamse media dagelijks door maar de submits helpen ons hier ook zeker bij. Ik zie je bericht in ieder geval als aanknopingspunt dat hier nog wel wat te winnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
nieuws: Tweede klas in trein krijgt vanaf 2021 ook stopcontact Dit is een ander voorbeeld. De titel maakt niet duidelijk dat het enkel over Nederlandse spoorwegen gaat. (De Belgische hebben dit overigens al). Als het artikel over België had gegaan, had dat in de titel gestaan.

Ik ben het niet akkoord over dat het belgacomnieuws enkel achtergrondinformatie is. Afgelopen week is immers gebleken dat de schaal waarop ingebroken was, een heel stuk groter was dan aanvankelijk gedacht.

[ Voor 21% gewijzigd door Teun_2 op 15-12-2014 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossebol
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-10 23:29
Eens, dus toegevoegd!

"One day, someone showed me a glass of water that was half full. And he said: 'Is it half full or half empty?' So I drank the water. No more problem." - Alexander Jodorowsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Fijn om te zien dat de feedback gewaardeerd en gebruikt wordt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:36

Geckoo

Good news, everyone!

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
reviews: De overheid wil steeds meer van ons weten

Nog een voorbeeldje van een artikel gericht op een Nederlands publiek. Daar is uiteraard niets mis met, maar geef dat bijvoorbeeld goed aan in de titel. In een ideale wereld zou het artikel ook de Belgische situatie hebben besproken. Ik snap dat dat wellicht een stap te ver is, en dat is ook niet wat ik wil vragen. Ik wil gewoon even zeggen dat een dergelijke artikel met zo'n titel een Vlaming snel het idee geeft dat tweakers.net toch een Nederlandse website is, met hier en daar ook wat Vlaams nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:30

arnoudwokke

Redacteur
k wil gewoon even zeggen dat een dergelijke artikel met zo'n titel een Vlaming snel het idee geeft dat tweakers.net toch een Nederlandse website is, met hier en daar ook wat Vlaams nieuws.
Dat is ook zo. We hebben minder contacten in Vlaanderen, minder informatie over de Belgische overheid en we kennen er minder mensen.. We zitten in Amsterdam, dus we komen belangrijke mensen uit de Belgische tech-industrie en politiek ook niet 'toevallig' tegen tijdens bijeenkomsten en dergelijke. Om onze Vlaamse fans echt goed te bedienen, hebben we meer nodig: Vlaamse journalisten, werkend vanuit Vlaanderen zelf. Ik hoop dat het daar ooit van komt, want ik denk dat er in Vlaanderen voldoende vraag is naar een goede techsite met goede focus op Vlaanderen.

Tot die tijd proberen we erop te letten, door Vlaams nieuws in de gaten te houden, altijd te vragen als er internationaal nieuws is of een product of dienst ook voor Belgen beschikbaar komt. En dat lukt niet onaardig: we zijn af en toe de Vlaamse kranten en sites als ZDNet en Datanews te snel af met Belgisch nieuws. We willen nog veel beter worden, maar om dat te doen hebben we Vlamingen nodig - en we moeten wachten totdat we budget krijgen om iemand aan te nemen specifiek voor de Vlaamse markt. We blijven duimen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
nieuws: 'Overheid dwingt providers grondrechten van klanten te schenden'

Misschien kan hier ook in de titel dat het over de Nederlandse overheid of grondwet gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:41
Waarom? Tweakers.net is standaard een Nederlandse site en het overgrote deel van de bezoekers is ook Nederlands. Als er dus over de overheid of grondwet wordt gesproken mag er aangenomen worden dat het over de Nederlandse en niet de Belgische gaat. Pas als het over België gaat zou het normaal zijn om dat te vermelden in de titel.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
NitroX infinity schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 22:51:
Waarom? Tweakers.net is standaard een Nederlandse site en het overgrote deel van de bezoekers is ook Nederlands. Als er dus over de overheid of grondwet wordt gesproken mag er aangenomen worden dat het over de Nederlandse en niet de Belgische gaat. Pas als het over België gaat zou het normaal zijn om dat te vermelden in de titel.
Als tweakers een nederlandse site is waarom heb ik dan vorige maand (of vroeger) toch een tiental advertenties gehoord op de radio van tweakers, dus ze willen duidelijk zeker ook voor vlaanderen een tech site worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
NitroX infinity schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 22:51:
Waarom? Tweakers.net is standaard een Nederlandse site en het overgrote deel van de bezoekers is ook Nederlands. [...]
Desalniettemin slaagt Tweakers er vaak in om dit soort generieke titels ook voor "anderlands" nieuws te kiezen. Pas in de inleiding lees je dan dat het om de US gaat, bijvoorbeeld. Zo flauw!

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:30

arnoudwokke

Redacteur
Misschien kan hier ook in de titel dat het over de Nederlandse overheid of grondwet gaat?
Goede suggestie - toegepast. Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Dubbel, foutje.

[ Voor 90% gewijzigd door Teun_2 op 09-10-2015 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
nieuws: Binnenlandse Zaken weerspreekt kritiek CBP op DigiD - update

Mag ik deze titel ook even melden als voorbeeld van een titel die exclusief bedoeld is voor nl'ers?

[ Voor 23% gewijzigd door Teun_2 op 09-10-2015 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:41
Is dat niet duidelijk? Of hebben Belgen ook DigiD en organisatie met het acroniem CBP?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 16:52

Ravefiend

Carpe diem!

Nee, wij hebben een eID. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
  • Laatst online: 18:12
Teun_2 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 14:33:
nieuws: Binnenlandse Zaken weerspreekt kritiek CBP op DigiD - update

Mag ik deze titel ook even melden als voorbeeld van een titel die exclusief bedoeld is voor nl'ers?
Heb je een suggestie van hoe je dat graag anders zou willen zien? (dit is een oprechte vraag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nederlandse Binnenlandse Zaken weerspreekt kritiek CBP op DigiD - update
of
Binnenlandse Zaken (NL) weerspreekt kritiek CBP op DigiD - update
of
Ministerie van Binnenlandse Zaken weerspreekt kritiek CBP op DigiD - update

Bij die laatste heb ik aangenomen dat het in België anders heet.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
  • Laatst online: 18:12
Laatstgenoemde is een goed voorstel wat mij betreft. Voor zover ik kan zien is het in België 'Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken'. Ik heb de titel aangepast.

Overigens ben ik zelf officieel half Belg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Ik gok dat de meerderheid der belgen nog niet weet dat er geen ministerie van binnenlandse zaken meer is sinds 2002, dus hoewel technisch niet verwarrend, denk ik dat het voor veel vlamingen toch wel een beetje verwarrend kan zijn. Wel fijn dat er rekening met wordt gehouden.

Overigens woon ik niet meer in België ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Als een titel CBP en DigiD bevat mag ik wel aannemen dat de Belg begrijpt dat het Hollands nieuws is toch?

In de overige gevallen had ik je wel gelijk gegeven.

Bijv: nieuws: 'Deurwaarders leggen geen beslag op bezittingen wanbetalers mobiel ab...

Artikel is specifiek NL maar titel geeft geen land aan.

[ Voor 53% gewijzigd door ajakkes op 09-10-2015 22:19 . Reden: Voorbeeld ]

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:09
arnoudwokke schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 10:44:
[...]

Dat is ook zo. We hebben minder contacten in Vlaanderen, minder informatie over de Belgische overheid en we kennen er minder mensen..
Jullie zijn een onderdeel van de Persgroep. Het laatste nieuws en De morgen zijn geen kleine kranten die ook in jullie portfolio zitten. M.a.w. reporters genoeg!

Ik heb af en toe ook zo iets dat ik iets lees over games of tech in De Morgen en dat ik ergens verwacht dat het ook op Tweakers staat (normaal gezien hebben jullie dezelfde feeds). Dan vind ik het een beetje jammer dat we wel de reclame horen maar minder de toegevoegde waarde.
Pagina: 1