Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben 26 (bijna 27) jaar oud en studeer momenteel deeltijd-Business IT & Management en zit in mijn laatste jaar. Gelukkig heb ik nog ½ jaar te gaan en als alles goed gaat heb ik ergens midden 2015 mijn diploma. Mijn studie wordt volledig door mijn werkgever vergoed, waar ik aan de slag ben gegaan als systeembeheerder.
Werkgever=Softwareleverancier

De eerste 1,5 van mijn opleiding heb ik als voltijd-student (verkort) afgerond. Na mijn propedeuse ben ik bij mijn huidige werkgever als deeltijd-student verder gegaan. (contact was tussentijds eigenlijk nooit verbroken) Ik werk momenteel 32 uur waarbij ik één dag per week naar school ga. Ik werk nu bijna vier jaar als systeembeheerder waarvan 1,5 jaar als stagiare en bijbaan tijdens mijn MBO-studie. Mijn totale werkervaring als systeembeheer is ook enkel bij mijn huidige werkgever. Zij vergoeden mijn studie en bieden mij de mogelijkheid om verder te ontwikkelen (behalen van certificaten).

Met de functioneringsgesprekken op komst heb ik een loonsverhoging gevraagd, omdat ik best weinig verdien tegenover wat zij terugkrijgen (1600 bruto) (100% inzet + standby, altijd documenteren en adviseren, beter alert, risico's verminderen, verantwoordelijkheid is hoog, kosten terugwinnen, veel kennis in huis betreft aan softwarekant (lang leve Cloudoplossingen), projectmanagers willen mij graag eerder inschakelen dan mijn collega's) terwijl mijn collega's 1500-2000 bruto meer verdienen (OK, zij hebben werkervaring van 10+ jaar) en als inzet zij veel minder teruggeven (misschien zijn ze te oud geworden :) ). De werkgever weet ook wel dat ik binnenkort HBO afgerond heb, dus ik heb ook netjes gevraagd om hiermee rekening te houden. Ik heb het gevoel dat mijn werkgever mij wel een loonsverhoging geeft, maar deze alsnog flink onder mijn verwachtingen zal blijven. Dus ik heb hierbij het gevoel dat ik ook nooit op de niveau ga zitten waarnaar ik verlang. Waarschijnlijk gaat dit overal zo, maar misschien ook weer niet. Maar hoe dan ook, ik ga niet doorzeuren om een loonsverhoging (of wel doen?), omdat mijn werkgever mij vier jaar lang met mijn HBO-studie geholpen heeft. (mogelijk maken van het uitvoeren van verschillende analyses binnen de organisatie). Maar wat ik wel wil doen is zeker zijn van een goede toekomst voor mijzelf. Wat wel zeker gaat veranderen is dat ik in januari een onbepaalde contract krijg, maar ik hecht hier totaal geen waarde aan. Het gaat mij om de loon die op een acceptabel niveau moet komen.

Ik weet ook niet wat ik wil doen als ik mijn HBO-diploma heb, dus verder gaan als systeembeheerder of compleet iets nieuws en de weg naar consultant opzoeken. Wat mij tegenhoudt is dat ik best communicatief zwak ben en hierdoor aanspreken van klanten liever wil vermijden. Ik heb sinds mijn werkzaamheden altijd met klanten contact gehad, maar het komt heel vaak voor dat ik niet uit mijn woorden kom. En naar mijn weten is dit wel een belangrijke eis.
Verder had ik bij mijn werkgever aangegeven dat ik zelf niet wist van mijn toekomst, maar heb hen wel beloofd nog 'even' te blijven na het behalen van mijn HBO-diploma mocht ik een keuze voor consultant maken, omdat ik hen dit wel verschuldigd ben. In die tussentijd afhankelijk van mijn keuze wil ik ook voor de certificeringen gaan die voor mijn toekomt van belang kunnen zijn (ik ben best leergierig).

Dus nu ben ik onzeker en heb tips nodig die mij op weg kan helpen.
Dus verder gaan als systeembeheer? Of verder gaan als consultant? En wat moet ik verbeteren?
Welke keuze kan ik het beste maken?

Alvast bedankt en mijn excuses voor zoveel info (wellicht niet interessant voor jullie) over mijn leven.

Oeps, typefout in topictitel! edit: thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerlijk gezegd zul je denk ik niet naar je zin gaan hebben als consultant. Waar alles om connecties en connecties maken draaid. Waar je vaak verplicht je gezicht moet laten zien bij allerlij na werktijd meetings/ drinks/ snabbels om zo je connecties te vergroten. Ook zul je vaak pre-sales moeten doen en daar moet je wel een flinke babbel voor hebben.

Ik benzelf een manager en hou er persoonlijk niet van, ik vermijd de pre-sales dan ook wanneer het maar even kan, echter als jij jouzelf daarover heenzet dan kun je wel een stuk meer verdienen dan als een gemiddelde it systeembeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:01
ik zou als ik jou was ook nog even wachten met naar consultancy overstappen. Communicatie is daar toch van hoog belang. Ook is 2 1/2 tot 4 jaar werkervaring als systeem beheerder nog niet heel veel. Dus ik zou dat nog even blijven doen en ondertussen aan je communicatie skills werken en andere relevante cursussen gaan doen in de richting die je op wilt.
Wat precies je situatie is weet ik natuurlijk niet, maar 1600 bruto voor 32 uur werken is inderdaad wel erg matig. Dus daar zou ik zeker wel werk van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 15 december 2014 @ 02:20:
[...]

Ik weet ook niet wat ik wil doen als ik mijn HBO-diploma heb, dus verder gaan als systeembeheerder of compleet iets nieuws en de weg naar consultant opzoeken. Wat mij tegenhoudt is dat ik best communicatief zwak ben en hierdoor aanspreken van klanten liever wil vermijden. Ik heb sinds mijn werkzaamheden altijd met klanten contact gehad, maar het komt heel vaak voor dat ik niet uit mijn woorden kom. En naar mijn weten is dit wel een belangrijke eis.
Zelf ben ik een introvert persoontje, maar communicatief sterker worden kan je leren en je kan er steeds beter in worden. Jaren geleden heb ik een softskill sales-training gedaan. We moesten wat schilderen en inlijsten. Wat we niet wisten, was dat we het zelf geschilderde schilderijtje moesten verkopen in nabij gelegen dorp. Het dwingt je om buiten je comfortzone te komen en tegelijk daar bewust van te zijn. Aan deze oefening heb ik veel gehad: Als m'n maag zich omdraait omdat ik iets "eng" vindt, weet ik dat ik een nieuwe skill aan het leren ben.

Klanten aanspreken heb ik geen problemen mee, maar ik ben het best in een één-op-één situatie. Presentaties geven voor een grotere groep heb ik ook geen problemen mee, want dan ben ik "in control" en m'n publiek moet luisteren. Verder is een goede voorbereiding belangrijk: Je bent dan zekerder van je zaak en je zelfvertrouwen is dan groter. Eventuele vragen waar je geen antwoord op weet, kan je op melden dat je het gaat uitzoeken en hier op terug komt.

Ik weet niet of je werkgever ook sales / verkopers in dienst heeft, maar ga eens een tijdje naast je collega's van sales of marketing zitten. Dit zijn meestal communicatief sterke mensen en mannen hebben vaak wat haantjes gedrag. Je leert je verbaal dan beter weren.

Verder heb ik met enige regelmaat op beurzen gestaan. Je leert dan vreemde mensen aan te spreken.
( Gewoon een gesprekje starten zodra ze geïnteresseerd kijken.) De eerste paar keren zijn lastig, maar je wordt er steeds beter in.

Overigens betekent dit niet dat ik een prater ben geworden, maar ik kies m'n momenten als ik denk dat ik wat zinnigs te melden heb. Het echte klanten hunten laat ik aan sales / account managers over. M'n voldoening haal ik uit het feit dat klanten blij zijn als een goed advies hebben gekregen.

Als je als consultant concreet bij wat projecten betrokken bent geweest en kan aantonen wat je voor je werkgever waard bent, heb je wat munitie om een echt hoger loon te vragen. ( Als consultant, niet als systeembeheerder.)

Hopelijk heb je er wat aan en mocht je meer willen weten: Let me know.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-09 20:10

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Wat ik in mijn bedrijf zie is dat er verschillende "soorten" consultants rondlopen. De een is meer proces gericht/verander management, de ander kan worden weggezet bij klanten als projectleider en als laatste hebben wij de "technische consultants".

Gezien jouw kennis en skills zou ik je dus classificeren als een technische consultant. In ons bedrijf zou je dus "invliegen" zodra dingen te technisch worden voor de andere consultants. Waar zij vooral kennis hebben van een organisatie en de juiste "soft" skills bezitten, is de technische consultant dus meer gericht op de lastigere technische zaken. En om heel eerlijk te zijn, het is maar goed dat sommigen van hen onder "begeleiding" naar klanten gaan, subtiliteit is soms ver te zoeken :)

Dit herken ik dus ook in jouw verhaal
Verwijderd schreef op maandag 15 december 2014 @ 02:20:

(100% inzet + standby, altijd documenteren en adviseren, beter alert, risico's verminderen, verantwoordelijkheid is hoog, kosten terugwinnen, veel kennis in huis betreft aan softwarekant (lang leve Cloudoplossingen), projectmanagers willen mij graag eerder inschakelen dan mijn collega's)
Je zou dus kunnen aangeven dat er een vraag naar jouw kennis en expertise is binnen het bedrijf, en als voorstel je jezelf wilt ontwikkelen tot een soort van technisch consultant. Je kan vragen of je mee mag lopen met andere consultants en/of beschikbaar bent voor de projectleiders.

Het voordeel hiervan is dat je gaandeweg meer ervaring op doet met klanten, en je meer zelfvertrouwen krijgt zodat je eventueel in de toekomst ook alleen op pad kan gaan.

Ik weet natuurlijk niet hoe jouw bedrijf functioneert, maar ik denk dat er zeker een mogelijkheid is voor jou om consultant te worden, hetzij iets anders ingevuld.

War is the only proper school of the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-09 21:20
Dat klopt allemaal wel ''technisch consultant'' etc.. maar je moet je binnen een consultancy bedrijf toch echt verkopen.. er zijn meerdere technische consultants. Waarom moet jij dan naar de klant? Door de juiste lijntjes uit te gooien kom je bij die klant.. dus communicatief zijn speelt ook voor technische consultants een rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-09 20:10

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

ls789 schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 21:57:
Dat klopt allemaal wel ''technisch consultant'' etc.. maar je moet je binnen een consultancy bedrijf toch echt verkopen.. er zijn meerdere technische consultants. Waarom moet jij dan naar de klant? Door de juiste lijntjes uit te gooien kom je bij die klant.. dus communicatief zijn speelt ook voor technische consultants een rol.
Ik geef alleen alleen dat er voor minder communicatief sterke personen ook zeker een rol als adviseur kan zijn weggelegd. Hetgeen wat jij aangeeft van verkopen, lijnjes uitgooien en jezelf promoten herken ik echter niet bij ons. Consultants worden bij ons geplaatst op beschikbaarheid en kennis, niet zo zeer je eigen netwerk of verkopen.

Hoe het bij andere consultancy bedrijven gaat heb ik geen weet van, maar ik denk dat je zeker een punt hebt dat je (uiteindelijk) communicatieve vaardigheden zult moeten ontwikkelen.

War is the only proper school of the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-09 21:20
Wellicht maak je dan het meeste kans bij de wat kleinere partijen? Denk dat die het wat minder op netwerken gooien (intern)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:25
Je klaagt over je salaris maar als je het rekent naar full-time is 2000 euro bruto geen vetpot maar ook niet erg slecht als je nog bezig bent met een studie die vergoed word. (ik weet niet of je nu een 40 urig contract hebt waarvan je er 32 nuttigt of dat je een 32 urig contract hebt waarbij je ook nog eens die extra dag krijgt. In dat laatste geval is het helemaal geen slechte regeling.)

FF ter vergelijking. Ik heb eenzelfde traject als jij gedaan (zelfde leeftijd) en verdiende 1950 fulltime. Uiteindelijk weten op te krikken naar 2300 na 2 jaar. Voor iedere studiedag nam ik wel een halve dag vrij. Kostte toch aardig wat dagen.

Het is ff klote ook als je je collega's meer ziet verdienen maar zodra je met die studie klaar bent kan het hard gaan.

Ik heb wel de keuze gemaakt om te gaan solliciteren. Dan heb je weer een nieuw salaris onderhandeling moment en daar kan je leuke stappen op maken. Heeft voor mij erg goed uitgepakt.
In de onderhandelingen ook bedongen dat het nieuwe bedrijf mijn studieschuld van de oude overnam.

Ik ben trouwens ook consultant geworden en ik zou niet meer terug willen. Nog nooit zoveel in een korte tijd geleerd. Als je bij een leuke toko terecht komt kan je in korte tijd bij een hoop bedrijven in de keuken kijken en veel opsteken. Helemaal top als de klanten mooie partijen zijn die je ook op je CV mag zetten.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit lijkt erop dat mijn skills zoals communicatieve vaardigheden toch flink moet verbeteren. Ik weet niet of het blijvend iets is of echt door bepaalde cursussen, beter contact, meer klantgericht te werken opgelost kan worden. Misschien als ik beter voorbereid ben dan beter kan presteren, want op school heb ik dit probleem niet. Presteren gaat goed, ik krijg veel aandacht van anderen, praat veel, heb veel vrienden maar als het aankomt bij klanten heb ik de neiging om stil te blijven totdat er wel wat verwacht wordt.

@SerealKiller
Dit vind ik een goede tip om mee te nemen. Mijn werkgever kwam in een vorige functioneel gesprek met een vergelijkbaar voorstel, maar door de drukte is hier niets van gekomen. Maar misschien is het inderdaad tijd om hier flink wat aandacht aan te besteden.

@Dekaasboer
Mijn contract is 32 uur. Studiekosten zijn tot 1500 euro, in principe voldoende. Je hebt gelijk. Ik klaag onterecht over mijn salaris. Maar als ik zie dat ik driedubbel harder werk dan mijn collega's die 10-15+ jaar ervaring hebben dan vind ik dat ik best mag klagen. De werkgever en de projectmanagers hebben dit namelijk ook gezien.

Verder technische consultant? Dit is een mogelijkheid, de reden ook waarom ik 'consultancy' aangeef en niet specifiek een bepaald richting van een consultant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Er zijn ook communicatie trainingen specifiek voor IT engineers.
Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2014 @ 14:44:
Misschien als ik beter voorbereid ben dan beter kan presteren, want op school heb ik dit probleem niet. Presteren gaat goed, ik krijg veel aandacht van anderen, praat veel, heb veel vrienden maar als het aankomt bij klanten heb ik de neiging om stil te blijven totdat er wel wat verwacht wordt.
Een communicatie training kan hierbij helpen, maar (en nu zit ik dingen voor je in te vullen) ik denk dat angst om vreemde mensen aan te spreken het grootste probleem is. Goede voorbereiding kan zorgen voor meer zelfvertrouwen, maar vaak vreemde mensen aanspreken is beter om je er zo overheen te zetten. Als je single bent: Ga eens speeddaten.. (Ik noem maar een zij-straat.) Dat helpt je zowel in het werk, als privé.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-09 13:00

Bolletje

Moderator Harde Waren
SerealKiller schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 23:13:
[...]

Ik geef alleen alleen dat er voor minder communicatief sterke personen ook zeker een rol als adviseur kan zijn weggelegd. Hetgeen wat jij aangeeft van verkopen, lijnjes uitgooien en jezelf promoten herken ik echter niet bij ons. Consultants worden bij ons geplaatst op beschikbaarheid en kennis, niet zo zeer je eigen netwerk of verkopen.

Hoe het bij andere consultancy bedrijven gaat heb ik geen weet van, maar ik denk dat je zeker een punt hebt dat je (uiteindelijk) communicatieve vaardigheden zult moeten ontwikkelen.
Dat kan ook nog wel eens zo zijn omdat sommige bedrijven er handje van hebben om iedereen die maar iets bij klanten doet gelijk consultant te noemen, terwijl je min of meer gedetacheerd zit. Bij de consultancybedrijven die ik ken hebben de consultants dan ook salestargets die je o.a. moet behalen door je netwerk. Uiteraard wordt sales en een uitgebreid netwerk belangrijker als je promoveert. Bij detachering draait het dan weer om utilization en productiviteit.

[ Voor 3% gewijzigd door Bolletje op 17-12-2014 17:06 ]

Pagina: 1