Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben dan geen tweaker of student informatica, elektrotechniek enz, maar ik heb een camera nodig voor opleiding Civiele Techniek. Ii moet dan vaak van de gebouwen, bruggen en constructies fotograferen.
Momenteel doe ik dit met de camera van mijn gezinslid (Canon SX270 HS) omdat ie lekker ver inzoomt.

Maar het word tijd dat ik er eentje koop.
De eisen zijn duidelijk, een compactcamera, veel optische zoom, minimaal 12 megapixel en onder 200 euro.
Alleen ik kom iedere keer bij een Canon SX270 HS, aangezien mijn gezinslid dezelfde camera heeft,
zit ik voor een dilemma. Dezelfde camera nemen of een ander slechtere camera.

Ik zag een SX600, maar toen zag ik dat ie evenduur is en aangezien ik graag ook onzinnige opties op de camera wil hebben zoals, filmen op 1080p60 en stereo, En mogelijkheid om vanaf de camera de foto's op een extern beeldscherm te toveren. Dat kan een SX270 wel.

Gr MedionAkoya

PS: je ziet aan mijn naam dat ik alleen goedkope elektronica koop.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

16x optische zoom betekent in dit geval niet heel erg veel. Welke brandpuntsafstand zoek je? Voor gebouwen, bruggen en constructies zou ik me namelijk kunnen voorstellen dat 24mm-equivalent een vereiste is.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 14:58
elke keer kom je op een sx270 uit. dan koop je die toch lekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnold_m
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:28
Ik zie in de pricewatch dat de camera er in twee kleuren is. Als je hem koopt in de andere kleur kleur dan die van je gezinslid, dan kunnen jullie ze toch makkelijk uit elkaar houden.

flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
Ik kom erachter dat de OP aan een aantal voorwaarden moet voldoen om goed advies te krijgen over camera's. Waar vind ik dat?
Sowieso is de SX270 nu de beste, helaas was ik er niet van zeker. De Nikon S9700 is ook erg interessant.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
Kak, SX270 is mogelijk niet meer nieuw leverbaar. Foto Klein kan mij niet verzekeren dat zal ze nog nieuwe SX270's op voorraad hebben. Hooguit showmodellen.

Dan word het een Nikon S9700 of Sony HX50

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Voor gebouwen en constructies heb je toch niet veel zoom nodig? Misschien kan je beter een andere camera zoeken met minder zoom en betere beeldkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
Sj44k13 schreef op woensdag 24 december 2014 @ 11:48:
Voor gebouwen en constructies heb je toch niet veel zoom nodig? Misschien kan je beter een andere camera zoeken met minder zoom en betere beeldkwaliteit.
Welke dan?

De Canon Ixus 265 zeker?

Waarom worden superzoom-camera's hoger beoordeeld?

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
ik zou denken dat je voor het forograferen van gebouwen juist een groothoekbereik nodig hebt. De meeste van die zogenaamde superzoom compacts hebben voornamelijk tele bereik, en nauwelijks groothoek. Verder hebben veel van de superzooms als nadeel dat ze minder lichtsterke lenzen hebben, erg kleine sensoren hebben, en dat de lenzen relatief veel vertekening hebben.

Kortom, bedenk wat je precies nodig hebt, dan kan je een beter advies krijgen. Voor nu lijkt het erop dat je eigenlijk al weet welke camera je wilt hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
borft schreef op woensdag 24 december 2014 @ 12:26:
ik zou denken dat je voor het forograferen van gebouwen juist een groothoekbereik nodig hebt. De meeste van die zogenaamde superzoom compacts hebben voornamelijk tele bereik, en nauwelijks groothoek. Verder hebben veel van de superzooms als nadeel dat ze minder lichtsterke lenzen hebben, erg kleine sensoren hebben, en dat de lenzen relatief veel vertekening hebben.

Kortom, bedenk wat je precies nodig hebt, dan kan je een beter advies krijgen. Voor nu lijkt het erop dat je eigenlijk al weet welke camera je wilt hebben ;)
Oke, dan open ik een nieuw topic. :/
Want dit word niets met de camera's wat ik nu mijn gedachte had.
En je had gelijk, ik heb vaak met situaties te maken waarin ik de bouwwerk niet op één foto krijg.
(behalve panorama-stand dat veel vertekeningen vertoont.)

[ Voor 10% gewijzigd door MedionAkoya op 24-12-2014 13:22 ]

Trein?

Pagina: 1