vraag over Mikrotik routers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epamel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 20:52
Kan iemand mij informatie geven over MikroTik routers, ik lees op tweakers dat veel mensen deze routers geweldig vinden. En ben eens verder gaan zoeken maar ik heb een paar vragen over deze routers.

Zelf bezit ik nu een Asus router maar ik ga deze week verhuizen en de router blijft staan dus zelf kijkende naar een andere router, dus vandaar mijn interesse in een MikroTik router.

De prijs is heel aantrekkelijk en goedkoper dan de consumenten routers.
Nu heb ik de router nodig om te gamen en gewoon normaal te internetten, nu is mijn vraag hoe zijn deze routers daarvoor?

En welk model kan ik het beste hiervoor nemen?
Zodra je de router uit de doos hebt, kun je deze dan gemakkelijk aansluiten en installeren met basis opties etc? En werkt deze ook vloeiend icm Apple producten?

Hoe is het bereik van de routers, want er zitten zoals je hem koopt geen antennes op neem ik aan.
Straks krijg ik UPC als provider DL: 120mbs UL: 20mbs. werkt deze lekker icm. de MikroTik.

Nu heb ik naar de volgende modellen gekeken:

MikroTik-RB951G-2HnD-11n-AP/Router
MikroTik-RB951-2n-SOHO-AP/Router
MikroTik-RB951Ui-2HnD-11n-AP/Router

Alvast bedankt..
Gr. Eli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Nu online

allure

Titaan fase 2/3

Om deze routers te kunnen instellen heb je wel enige kennis van netwerken nodig. Het is zeker geen router welke zich heel makkelijk laat instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-07 11:44

ShadowAS1

IT Security Nerd

Wat allure zegt,
Je moet denken aan het handmatig instellen van een firewall, network ranges, DHCP server e.d.
De router wordt helemaal 'kaal' geleverd. Effectief gezien als een swith, en daar moet jij dan zelf een router van maken.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:48
Ik heb er net 1 via mijn provider en lees me nu hier iin

http://www.wirelessinfo.be/index.php/mikrotik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Ik kan die RB95 niet vinden op routerboard.com. Ik zie wel starting guides, dus zo moeilijk hoeft het niet te zijn. Je moet wel enige interesse hebben in networking, dchp, ranges, etc.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Nu online

allure

Titaan fase 2/3

Er zijn gelukkig genoeg tutorials te vinden hoe RouterOS ingesteld moet worden.
Voor iemand met een beetje kennis in netwerken moet het wel mogelijk zijn om een basisconfiguratie in te kunnen stellen, aan de hand van een youtubefilm of tutorial.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:13
er zijn ook default configs te vinden op de Mikrotik site:

http://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:Default_Configurations

dan is het overgrote deel al ingesteld.
Dan is het alleen wireless aan maken, misschien IP range instellen en dan werkt hij in principe al.

Verder via youtube is genoeg te vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ioramus
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-09 15:14
't zijn prima routers met veel mogelijkheden maar daardoor ook wat complexer om te configureren dan de kant en klaar modellen. Wel zijn er veel guides te vinden en via de forums kun je ook wel wat support krijgen van mede-gebruikers dus als je niet al te bang bent om iets te proberen en het wel leuk vindt om dingen zelf uit te zoeken/proberen is het zeker de moeite waard.

Voor jouw UPC verbinding kun je ook de RB2011 nemen - daar is een WiFI model met externe antennes als dat je voorkeur heeft.

Let wel op dat je goed het verschil in de gaten houd tussen switch en router op de mikrotik modellen want dat kan een hoop schelen in performance op je LAN (en ook WAN). Vele modelen hebben bijvoorbeeld een switch-chip op een aantal poorten en afhankelijk van wat je ermee van plan ben te doen is niet ieder model geschikt voor jouw thuissituatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:38
Mikrotik is leuk vanwege de vele mogelijkheden (tweakability) voor weinig geld. Performance is niet het beste van het beste. Ik zou gewoon een Netgear AC1900 of Asus AC68U bestellen. Als je meer mogelijkheden wil kun je daar altijd nog DD-WRT of Tomato op gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaaas
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:45
De meeste mikrotiks hebben de Atheros 600MHz 74K processor. Die kan met firewall en nat aan ongeveer 250Mbps routeren genoeg voor je upc verbinding.

Het bereik van de 951 is niet denderend door de interne antennes.
Je kunt dan beter 1 met externe antennes nemen zoals de:
CRS109-8G-1S-2HnD-IN 8 x gigabit
RB2011UiAS-2HnD-IN 4 x gigabit 4 x 100Mbps, zou deze kiezen als je de extra gigabit poorten niet nodig hebt de CRS heeft een complexere switch setup.
Wifi snelheid is max 300Mbps
Als sneller wifi wilt kun je een variant van de rb2011 kopen zonder wifi (of een RB951Ui-2HnD). Koop je een losse accespoint voor je draadloze netwerk. Of je koopt er 1 met wifi en tegen de tijd dat je ac wilt zet je het uit en hang je er een losse accespoint aan.
Bijv: pricewatch: Linksys LAPAC1200 AC1200 Dual Band Access Point

Er zit tegenwoordig een standaard configuratie in die er voor zorgt dat je wifi en ethernet poorten in dezelfde groep zitten, nat op poort 1, firewall op poort 1 en een dhcp client op poort1.
http://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:Quickset
Nu weet ik niet hoe je verbinding moet maken met upc, maar als die gewoon een extern ipadres uitdelen dan zou je zonder al te veel configureren aan de slag kunnen. Wat ik zo even heb gegoogled lijkt het er op dat je je modem in bridge mode kunt zetten en via dhcp een extern ipadres toe gewezen krijgt. Niet zo heel veel werk dus.
Mocht je er niet uit komen met de config kun je me een DM sturen dan wil ik je wel helpen.

Ik heb geen idee wat de eisen zijn van games aan een router, maar upnp is mogelijk (of je het wilt is een tweede) en portforwards zijn ook geen probleem.

Mikrotiks werken prima met apple producten, er zijn wel problemen geweest met een bepaald type iphone als het goed is zijn die opgelost. Kan het niet controleren heb geen apple producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wirelessinfo.be
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-11-2023
De configuratie van het Mikrotik access point is herzien.
Er is nu een switch modus geconfigureerd op ether2, 3, 4, 5 om de performance tussen deze interfaces
te verzekeren. Bij het in bridge zetten van deze interfaces wordt de CPU rechtstreeks belast als er veel data doorvoer is. Nu gebruiken de interfaces 2 tot en met 5 de switch chip.
http://www.wirelessinfo.be/index.php/mikrotik/pages/ap

[ Voor 26% gewijzigd door wirelessinfo.be op 28-12-2014 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klopt. Dus zet de UPC modem in bridge, sluit de kabel op poot 1 aan op de Mikrotik, PC en andere apparaten op poort 2 t/m 5 en klaar.

Daarna de Wiki's lezen.
Pagina: 1