Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Firewall bescherming (Zyxel Zywall 5 of niet?)

Pagina: 1
Acties:

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:57
Beste alle,

ik ben van plan om een firewall hardwarematige oplossing aan te schaffen.
Nu heb ik gezocht en qua prijs (v&a) kom je toch wel vaak firewalls van Zyxel tegen wat voor mij prima is voor de veiligheid.

Nu heb ik een aantal vragen:
1. Is het een goede firewall (oplossing) of heb je betere?
2. Kan deze spam-web filtering toepassen?

3. Ik heb als situatie:
modem - router (wifi)
nu wil ik hem tussen de modem en de router zetten, is dit mogelijk?

Zyxel Zywall 5 heb ik opgezocht,

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
1. Is het een goede firewall (oplossing) of heb je betere?
Standaard meukdingen. Niet veel meer dan wat een standaard router doet.
Betere? Genoeg! Maar die zijn dan ook gelijk een stuk duurder. Niet iets wat logisch is aan te schaffen voor een consument bij thuisgebruik.

2. Kan deze spam-web filtering toepassen?
Ja, dat zijn losse licenties die je erbij af moet nemen voor bv. een jaar.
http://www.zyxel.com/us/e...curity_Services.shtml?t=p

Zywall 5 biedt alleen matige webfiltering. Voor antispam, av, ips et cetera moet je dus een andere firewall pakken.

Wat zijn voor jou de hoofdredenen een apart apparaat aan te schaffen? Wat verwacht je dan extra te hebben t.a.v nu?

[ Voor 8% gewijzigd door Dysmael op 14-12-2014 17:27 ]

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-11 00:29
@ theduke1989 : ik heb je een berichtje gestuurd :)

[ Voor 4% gewijzigd door EverLast2002 op 14-12-2014 20:04 ]

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-11 07:57

Zjemm

...

je kan ook naar opensource oplossingen kijken

opensecure.nl

• Dysmael
Zjemm schreef op zondag 14 december 2014 @ 20:07:
je kan ook naar opensource oplossingen kijken
Inderdaad. Zoals Sophos UTM (home editie is gratis), Untangle en nog een lijst meer. Nadeel is dat je daar dan zelf weer hardware omheen moet aanschaffen.

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Of Pfsense dat wordt ook vaak gebruikt als firewall.

• Dysmael
Maar dat bied dan weer weinig tot geen voordeel t.a.v. een standaard router die je ook vaak van je ISP bij je internetabonnement krijgt. Dan ben je beter af met een Linksys router van 100,-

[ Voor 16% gewijzigd door Dysmael op 14-12-2014 21:21 ]

• EverLast2002
Ik had een tijdje een Alix 2d13 met sdkaartje en pfSense erop draaien.
Een Zyxel firewall is gewoon een goed apparaat, het is maar net wat je eisen zijn en je budget.
Als je een firewall met wifi neemt dan kun je je bestaande router ertussenuit halen. Ook omdat 2 routers achter elkaar best lastig kan worden met configureren, portforwarding etc.

[ Voor 35% gewijzigd door EverLast2002 op 14-12-2014 21:35 ]

• theduke1989
Ik dacht dat zo'n zywall toch wat meer veiligheid bood dan een standaard router.
Ik gebruik nu modem die is bridged en mijn linksys e2700 router gekoppeld er aan.

• Dysmael
Wat doet een zywall extra t.a.v. je e2700 ?

[ Voor 18% gewijzigd door Dysmael op 14-12-2014 23:12 ]

• theduke1989
meer aan web-filtering/spam filtering ?
Ik heb nu wel gewoon firewall aan, maar het kan wel veiliger neem ik aan...

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-11 07:57

Zjemm

...

RolfLobker schreef op zondag 14 december 2014 @ 20:46:
[...]

Inderdaad. Zoals Sophos UTM (home editie is gratis), Untangle en nog een lijst meer. Nadeel is dat je daar dan zelf weer hardware omheen moet aanschaffen.
daar zijn ook kant en klare oplossingen voor. Maar ja kost je wel wat meer natuurlijk.

Heb zelf een tijd lang een checkpoint 620 gehad met alle licenties en dat werkt erg goed. enige nadeel wat dat deze 620 maar een max 50 Mbit throughput had op de internet lijn als alle opties aan stonden (AV/IPS/SPAM/e.d.)

nu een Juniper SRX draaien zonder extra licenties en dus alleen maar firewall functionaliteit. maar je kan dan net zo goed een gratis FW gaan draaien die ook geen extra functionaliteit heeft.

je zou ook eens kunnen kijken naar microtik

opensecure.nl

• theduke1989
Ik heb even zitten kijken naar de ''gratis oplossingen'' Echter betaal je daar weer per jaar voor.
Heb dan liever 1x betalen of een andere oplossing?

Maar qua spam/web filtering op hardwarematige niveau is er haast niet .... ??
Las ook iets over Comodo Firewall volgens een paar reviews komt het wel vrijwel goed uit de voeten.

[ Voor 17% gewijzigd door theduke1989 op 15-12-2014 11:43 ]

• EverLast2002
- out of the box devices zoals Zyxel, Netgear, Watchguard etc zijn prima als firewall, echter moet je hier bijna altijd extra licenties bijkopen voor het gedeelte spam en web filtering.
- zelfbouw devices zoals Alix, etc, of een oude pc die je nog hebt staan zijn naar je eigen wensen te configureren, inclusief spam en web filtering (Untangle bijv is een kant en klare oplossing), en gratis.

Er zijn zat van die Open Source oplossingen, sommige zijn vrij basic, andere hebben een hele software suite erbij (Active Directory, Mail server, etc.). Je moet voor jezelf even kijken wat je nodig hebt in jouw situatie.

• theduke1989
Zelfbouw lijkt me ook een leuke iets om te doen.
Enig idee hoe en wat je het beste nodig hebt?

Ik heb zelf wat zitten zoeken:
http://www.wiley.com/legacy/compbooks/catalog/35366-3.htm
http://www.openbsd.org/
https://www.security.nl/posting/20744#posting88807

heb deze een beetje zitten bekijken.
Heb nog niet echt een indruk van wat ik echt nodig heb en dergelijke.

Ik heb hier gewoon een pctje met 8gb ram / 500gb rom / zonder licenties waren bedoeld als werkstation voor onze medewerkers maar gaan in de verkoop voor een paar 10jes. Dus wil die aanschaffen en zoals ik alles lees:

1. Linux installeren
1a. Linux Firewall instellen
2. OpenBSD installeren
2a. OpenBSD firewall instellen

Een paar vragen:
1. Het is niet echt spectaculaire hardware zat wel gewoon WIN7PRO op
Heeft dit dus invloed op de prestaties van de firewall configuratie?

2. Welke LINUX variant is een ideale hiervoor???
En heeft dit ook als spam/webfilter firewallish iets in zich pfsense of OpenBSD.???

Heeft dit alleen invloed op linux systemen? Mijn apparaten bevatten namelijk"
Android/iOS smartphones / windows7 en hoger.

[ Voor 50% gewijzigd door theduke1989 op 15-12-2014 15:06 ]

• EverLast2002
hardware:
- de pc die je opnoemde is prima, echter moeten er wel minimaal 2 netwerkkaarten inzitten.
- USB stick met daarop de appliance die je wilt installeren.

software:
- Untangle (is het makkelijkste te installeren, is compleet, om mee te oefenen etc.)
- bestaande OS op de pc wordt volledig verwijderd.

Als ik je commentaren lees dan moet je het jezelf niet te moeilijk maken, BSD is al best lastig te configureren.
Neem gewoon een kant en klare appliance en kijk of je ermee uit de voeten kan.
Spam en web filtering zit al in Untangle (moet je wel achteraf activeren als zijnde Lite pakketten)
Met je smartphones en pc's kun je dan via die Untangle machine internetten.

• theduke1989
Untangle is wel goed te doen.
Maar voor me zelf wil ik ook gewoon leren, maar als ik het goed begrijp is Untangle meteen ook een OS?
Dus hoef ik niet een linux distributie te installeren? Want op een van die sites gaven ze aan dat je een distributie moest downloaden en dan pas. de overige dingen erop.

• EverLast2002
theduke1989 schreef op maandag 15 december 2014 @ 15:57:
Untangle is wel goed te doen.
Maar voor me zelf wil ik ook gewoon leren, maar als ik het goed begrijp is Untangle meteen ook een OS?
Dus hoef ik niet een linux distributie te installeren? Want op een van die sites gaven ze aan dat je een distributie moest downloaden en dan pas. de overige dingen erop.
Untangle is een compleet systeem inderdaad (Debian, uit m'n hoofd), gewoon de installatie starten m.b.v. een GUI.
Achteraf kun je met een webbrowser via een andere pc/laptop Untangle verder beheren (kan ook rechtstreeks op de Untangle pc zelf, maar dan moet je er wel steeds een monitor, muis en toetsenbord op aansluiten). Eenmaal draaiend kun je die randapparatuur dus weglaten.

• Dysmael
Untangle op een tweedehands computer lijkt me dan leuk als je ermee wil spelen. Bedenk wel dat een reguliere computer relatief veel stroomverbruik heeft. Zou dan, zoals ik en anderen al aan hebben gegeven inderdaad Untangle erop zetten op Sophos Home edition (volledig UTM - kosteloos).

Een firewall heeft pas toegevoegde waarde als je er extra diensten (UTM) op zet. En daar betaal je bijna altijd periodiek voor. EverLast2002 noemt bv Watchguard. Dat is echter voor thuisgebruik niet interessant. Zakelijk wel weer heel erg en naar mijn mening ook de beste firewalloplossing die bestaat. Je betaald dan echter toch al gauw minimaal 200,- per jaar voor UTM (bij het kleinste model). Dat ga je prive gewoon niet gebruiken bovendien ga je thuis eerder voor snelheid dan voor veiligheid en alle andere mogelijkheden die zo'n firewall je biedt maar die je zelf nooit prive zal gebruiken.

Neem lekker de bedrijfspc over, zet Untangle erop en speel er een tijdje mee. Doe verder niet al te grote investeringen want waarschijnlijk zal over een korte tijd bedenken dat je niet meer nodig hebt dan wat NAT en misschien DHCP en pak je weer de router van je ISP of een eigen Linksys apparaat erbij.

• EverLast2002
Wat RolfLobker zegt klopt. Wat betreft de licentiekosten: je betaalt voor bijv. een webfilter. De core diensten zoals o.a. packetfiltering en VPN zijn kosteloos.
Je kan eerst eens kennismaken met de technieken via een Open Source oplossing, gratis. Als dat bevalt kun je altijd nog verder kijken voor iets professioneels. Watchguard heeft trouwens ook prima firewalls voor de consumentenmarkt, net als andere bekende merken die hebben.
(Ik noemde Watchguard, omdat ik thuis ooit een Firebox X5 had draaien. Die Firebox heb ik te koop staan, mocht iemand interesse hebben).

[ Voor 21% gewijzigd door EverLast2002 op 15-12-2014 19:17 ]

• Dysmael
Zonder actieve diensten heeft zo'n firewall weinig waarde EverLast. Zeker een X5 niet. Dat is een erg oud model dat niet eens 100mbit kan routeren. Wel FE poorten maar haalt de througput gewoon niet voor wat betreft NAT/Packetfiltering. Kan ook geen recente firmwareversie naar worden weggeschreven. Volgens mij zit je daarbij zelfs nog vast aan Fireware OS, wat al meer dan vijf jaar geleden is vervangen voor XTM.

Watchguard heeft sinds kort een firewall die bedoeld is voor thuis. De T10. De andere instappers (XTM25/26) zijn wel in te zetten voor thuisgebruik maar zijn daar zwaar overkill. Zelfs de T10 zou ik een consument niet aanbevelen.

Ben je als bedrijf op zoek naar goede beveiliging dan adviseer ik direct en oprecht een Watchguard XTM-33(0) of 525 i.c.m. een Dimension server voor reporting, Application control, Webblocker, HTTPS DPI en dan helemaal dichtgetimmerd zodat alleen erdoor kan wat bedrijfsmatig wenselijk is. Volledig ingesteld op functioneel gebruik.

Voor thuisgebruik is dat gewoon niet praktisch en logisch. Ik heb het eens geprobeerd maar ik wil gewoon met 100Mbit mijn NNTP downloads binnenhalen en een router die zonder gezeik torrents doorlaat.
T.a.v. beveiliging; ik heb RDP via NAT naar mijn computer aanstaan en daar een goed wachtwoord op zitten in een volledig gepatchte Windows installatie.

Gaat er zakelijk iets mis op het netwerk dan ligt een bedrijf enkele dagen stil in afwachting van een volledige herinstallatie van het hele domein. Als daar je DC ergens mee besmet is dan kom je er zo snel niet af. Mocht er onverhoops iets met mijn thuispc gebeuren dan vloek ik een paar keer en installeer ik in één uur Windows opnieuw.

PS.
Watchguard maakt erg goede producten. Maar als een apparaat EOL is en er geen actieve LiveSecurity op zit (terugkerende kosten) dan is het niet meer dan een mooie rode router die functioneel hetzelfde doet als de Fritzbox die je van de ISP hebt gekregen. Je kan een Watchguard zelfs niet updaten naar een nieuwere softwareversie als je er geen actieve LiveSecurity op hebt zitten. Laat staan dat je er UTM op krijgt :)

Mocht er iemand interesse hebben in een Watchguard X10e/X20e. Volgens mij heb ik er nog één ergens in de berging liggen :). Gratis af te halen. Ik had ook een X500e (trade-in; bij oude klant teruggenomen) maar die is al lang bij het oud vuil verdwenen.

[ Voor 16% gewijzigd door Dysmael op 15-12-2014 22:05 ]

• theduke1989
Bedankt voor de reacties, als ik zo lees dan maar voorlopig met de beveiliging van me eigen router maar gebruik van maken. Anders niet, ik dacht zelf om echt die zyxell te nemen, maar aangezien je voor extra licenties moet betalen naah doe maar niet dan (jammer)

gewoon goed kijken wat er allemaal naar binnenkomt, bij AVAST heb je een testmodule om te kijken of je netwerkomgeving veilig is. In hoeverre is dit een beetje betrouwbaar? En zijn er nog meer van die oplossingen die kijken hoe de netwerk situatie is en je te adviseren??

• Dysmael
Ja, maar dat zijn vooral mensen :)
Is er iets specifieks waar je je druk om maakt?

Laat je niet zo snel uit het veld slaan. Het kan erg leuk en informatief zijn om met bv. Untangle te spelen. Doe dat dan om te beginnen voor het gemak in een virtuele omgeving. Of neem zo'n werkstation over voor een paar tientjes.

Zoals meerdere keren gezegt; Untangle en Sophos UTM Home edition zijn wel kosteloos te gebruiken en bieden beide UTM functionaliteit. Een Zyxell of betere firewall (Watchguard) is voor de zakelijke markt bedoelt en daar betaal je dan ook voor. Maar voor die twee computers en tablet die je thuis hebt zijn er ook gratis UTM-oplossingen beschikbaar.

• theduke1989
bedankt, ik zal eens kijken.
Want sowieso moet je 2 nics hebben toch ? Het is best wel een groot is, ik dacht omdat zo'n firewall (hardware) plat en vaak kleiner is makkelijker was. Anders zit ik met zo'n ding in me huiskamer naast de bank willen ze ook niet zien..

Ik ga er inderdaad mee spelen dan lijkt me prima om te oefenen ...
Een NUC was ideaal als het 2nics had en niet zo duur :( de formaat van dat is prima...

[ Voor 11% gewijzigd door theduke1989 op 16-12-2014 15:26 ]

• Dysmael
2 nics hoeft niet. Is wel overzichtelijker. Je kan alles via een switch doen en je firewall een IP geven voor internet en een secundair intern IP wat je dan als gateway voor je apparatuur instelt.

Draai eerst Untangle eens virtueel in bv Virtualbox en speel ermee :) Ook dan kan je het wel degelijk als echte firewall instellen voor je internetverbinding. Bevalt je dat en wil je zo verder dan kan je alsnog een apart apparaat ervoor instellen.

• EverLast2002
Met 1 netwerkkaart krijg je Untangle niet geinstalleerd, als ik me goed herinner.
Pagina: 1