Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuntimeError
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-09 22:09
In mijn woonkamer hangt een 120x30cm led paneel.

De 2650 lumen die dit paneel uitstraalt zijn geweldig om bij te werken, maar zijn eigenlijk teveel om de tafel sfeervol mee te verlichten tijdens het avondeten.

Ik ben dus opzoek naar een mogelijkheid om dit paneel te dimmen. Op de site van de leverancier (VidaXL) staat dat dit paneel niet dimbaar is, maar op internet las ik dat het wel of niet dimbaar zijn van een Led(paneel) vaak afhangt van de led driver. Bij dit paneel is deze los van het paneel zelf, en zou dus los te vervangen moeten zijn. De led driver ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/142ykxj.jpg

Heeft iemand ervaring met het vervangen van een leddriver? Of zou een KlikAanKlikUit dimmer tussen de bestaande driver en het led paneel ook gaan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-10 15:43
De driver moet, als deze niet gemaakt is om te dimmen, wel echt vervangen worden. Het is een constant current driver die 900 mA door de LED's stuurt. Als je die vervangt door een model die dat ook kan, zou het eigenlijk gewoon goed moeten komen.

http://www.meanwell.nl/pr...function__LPF-40D-48.aspx
Deze is volgens mij geschikt: Met 0,84A stuurt hij iets minder stroom door de ledjes en haal je een iets kleinere lichtopbrengst, maar precies 0,9A hadden ze niet en groter gaan lijkt me niet slim. Dit kan binnen een bereik van 28.8 tot 42 volt, wat iets krapper is dan die led driver die jij hebt, maar het lijkt me geen probleem aangezien het om een 40W paneel lijkt te gaan.

Het enige 'probleem' is dat de led driver niet dimbaar is door de AC te veranderen, zoals je gloeilampen altijd zou dimmen, maar de simpelste oplossing is nu een weerstand gebruiken. Een regelbare weerstand is eigenlijk ook veel goedkoper, maar je zult wel extra draadjes moeten trekken, en is denk ik minder goed verkrijgbaar. Ook een 0-10v signaal werkt, en het eerste dat ik even zie is dit:
http://www.onlineschakelm...potentiometer-240-10.html

Ik denk opzich wel dat het goedkoper moet kunnen als je voor een simpele potentiometer gaat, wel specifiek in zon frame voor inbouw met dimmerknop erop. Dan heb je trouwens eentje nodig van 100K Ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

marcop23 schreef op zondag 14 december 2014 @ 16:35:
... de simpelste oplossing is nu een weerstand gebruiken...
Je hebt gelijk: 't is de simpelste oplossing. Maar of het "verbranden" van de energie die je niet nodig hebt, de meest wenselijke oplossing is? Lijkt me niet.
...Ook een 0-10v signaal werkt, en het eerste dat ik even zie is dit:
http://www.onlineschakelm...potentiometer-240-10.html...
Ik betwijfel of dat ding 900 mA kan leveren, maar ik word niet gehinderd door kennis van zaken.

Anyway, ik zou er gewoon een PWM-dimmer aan knutselen. Of je die nu zelf ontwerpt, of een bouwpakket koopt of een kant-en-klare moet je zelf weten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-10 15:43
Brahiewahiewa schreef op maandag 15 december 2014 @ 12:48:
[...]

Je hebt gelijk: 't is de simpelste oplossing. Maar of het "verbranden" van de energie die je niet nodig hebt, de meest wenselijke oplossing is? Lijkt me niet.

[...]

Ik betwijfel of dat ding 900 mA kan leveren, maar ik word niet gehinderd door kennis van zaken.

Anyway, ik zou er gewoon een PWM-dimmer aan knutselen. Of je die nu zelf ontwerpt, of een bouwpakket koopt of een kant-en-klare moet je zelf weten
Het ging nog steeds over die LED driver uit mijn eerste linkje :)

Die heeft 3 opties om te dimmen: Of je PWM't de dimingang, of je zet er een weerstand op (het is een stroombron die misschien een paar mA levert), of je sluit er iets op aan met een spanning die varieert van 1-10v waarbij 10v is 100% en 1v is 10%. 'Dat ding' is zoiets dat die 1-10v kan produceren. Simpeler zou een weerstand zijn, wat werkt zolang je maar één led driver (of TL armatuur, etc) erop aansluit en dan ook goedkoper is.

Ik bedoel dus een potentiometer voor de led driver uit mijn linkje, en niet vermogen wegstoken door een weerstand in serie te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23
Volgens mij moet deze: https://www.conrad.nl/nl/...g-max-240-vac-181972.html je paneel kunnen dimmen. Huidige driver vervangen door die uit m'n link. De stroom moet je instellen met een weerstandje zie ik in de datasheet. Voor 900mA moet je een waarde ergens tussen de 5k6 en 22k hebben.

Een potmeter (100K logaritmisch) op de dimingang en je kunt hem dimmen. Of via afstand met deze KlikAanKlikUit module.

Ik twijfel alleen nog aan de spanning van de driver. Die uit mijn link gaat van 16-32V DC, terwijl jouwe van 21 - 42V DC gaat.

Misschien even meten wat voor spanning er nu uit de LED-driver komt.

Iemand die weet of deze driver kan? Ik werk niet vaak genoeg met LED om het met zekerheid te zeggen. Ik weet ook niet wat er voor weerstand op moet om op 900mA uitgangsstroom uit te komen.

[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 16-12-2014 08:12 ]