Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Internet/LAN download snelheid probleem

Pagina: 1
Acties:

• ruudpel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:05
Goedemiddag,

ik zit met het volgende probleem en kom er zelf niet uit. Allereerst: wat heb ik?

Een Ziggo all-one-plus abo met Ubee modem die in de meterkast staat. Vervolgens loopt er een kabel van de meterkast naar de zolder, waardoor het modem aangesloten is op een Netgear WNDR4000 router. Vervolgens is mijn desktop PC en NAS aangesloten op de router. Al een jaar of drie/vier werkt dit uitstekend; alles is zeer stabiel en ik haal over het algemeen bijna de maximale snelheden bij Ziggo, ong. 90 mbit/s. Mijn desktop PC bestaat uit een Asus Sabertooth X58 mobo met onboard Realtek LAN. Ik draai W7 64 bit.

Een goede maand geleden ben ik ong. drie weken op vakantie geweest. Gedurende deze tijd heb ik al mijn apparatuur thuis uitgezet. Het modem, de router, alles is dus ong. drie weken zonder spanning geweest. Na thuiskomst heb ik alles weer opgestart; eerst het modem, gewacht op een internet verbinding en daarna de router. Het netwerk draait op zich prima en ook de wi-fi verbindingen werken na behoren. Het probleem zit hem in de downloadsnelheid die ik op mijn desktop PC (bekabeld dus) haal. Volgens speedtest.nl haal ik (zonder iets te up of downloaden) rond de 100-150 kb/s down, rond de 500 kb/s up en rond de 100-150 connecties p/m. Volgens Ziggo speedtest heb ik een ping van 8 ms, haal ik een download van ong. 5 Mbps en een up van ong. 8 Mbps.

Eerst dacht ik dat het een Ziggo probleem was. Maar ik heb mijn laptop (normaal gesproken verbonden per wifi) direct aangesloten op de router met een kabel en dan haal ik wel gewoon rond de 90 Mbps down. Oftewel zoals het hoort. Hiermee heb ik dus het modem en/of Ziggo uitgesloten. Overigens heb ik al geprobeerd om het modem naar de fabrieksinstellingen terug te zetten; dit heeft het probleem op de desktop niet verholpen. Vervolgens dacht ik dat als het het modem niet is, dan het wel de router moet zijn. Mijn vorige router, WNDR3700 overleed na ongeveer twee jaar, en aangezien de nieuwe 4000 nu ook iets meer dan twee jaar oud is, was ik bang dat m'n tweede Netgear het begeven had. Ook bij de 4000 heb ik de fabrieksinstellingen teruggezet, wat ook niet geholpen heeft. Vervolgens heb ik een simpel Cisco/Linksys routertje geleend en die verbonden ipv van de Netgear. Ook dit verhelpt het probleem niet. Hiermee lijkt het dus ook niet aan de router te liggen.

Dus nu weet ik het eigenlijk niet meer. Het enige wat ik nog kan bedenken is mijn moederbord en/of de onboard LAN controller. De kabels kunnen het eigenlijk ook niet zijn, aangezien deze jarenlang goed hebben gewerkt en daaraan niets is veranderd (stekkertjes of iets dergelijks). Wie heeft er nog suggesties? Wat kan ik nog proberen? De LAN controller in Windows verwijderen op opnieuw installeren gaat niet echt, als ik de controller bij apparaatbeheer verwijder, blijft de controller uiteindelijk gewoon staan. Wel heb ik de drivers bijgewerkt, ook zonder resultaat.

Het enigste wat ik kan bedenken is de onboard LAN controller in de BIOS uit te schakelen en een los netwerk kaartje te installeren, maar waar vind ik zo'n ding nog..wie heeft er nog een suggestie?

Bij voorbaat dank voor jullie advies!
Gr Ruud

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11 20:50
Schakel voor testen de firewall op je desktop eens uit.

Losse netwerkkaartjes zijn in iedere computerwinkel te koop.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:54

lier

MikroTik nerd

LiveCd downloaden van willekeurige Linux boer en deze op Dvd of USB zetten. Vervolgens daarmee testen om de hardware uit te sluiten. Verder natuurlijk op GoT zoeken naar vergelijkbare problemen ;)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• ruudpel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:05
Eric: bedankt voor de suggestie, helaas maakt de firewall optie geen verschil. Ik zal eens kijken of ik ergens in de PC apparatuur voorraad nog een kaartje heb liggen.

lier: ik zal eens kijken naar de LiveCD optie. Ben niet zo thuis in Linux, maar zal het zeker eens opzoeken.

Gr.

• plientje
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:49
http://www.ubuntu.com/download De site helpt je heel goed met het maken van een bootable usb. Zo had ik toen ook mijn hardware uitgesloten.

http://steamcommunity.com/id/nvanes97/