• DoTryThisAtHome
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-01 12:52
Hoi,

Afgelopen week heb ik een MSI GTX 970 en een Samsung SSD van 256GB (840 Evo) gekocht en toegevoegd aan onderstaande hardware:

Behuizing: Cooler Silencio 550
Mobo: MSI H77MA-G43 (bios 1D versie)
CPU: Intel i5 3570K
Memory: 8GB - Corsair Vengeance - Dual Channel DDR3
PSU: CoolerMaster 600W - RS600ASABL3
HDD: 1TB

Gisteren Windows 7 op de SSD geïnstalleerd, voor zover ik weet alle handige drivers geïnstalleerd en daarna natuurlijk Dragon Age: Inquisition op Very High / Ultra instellingen gedraaid. Na enkele uren speelplezier merkte ik dat er steeds meer kleine haperingen in de gameplay kwamen. Voor de zekerheid een gpu temp en een cpu temp gedownload en verder gespeeld, met onderstaand resultaat:

http://prntscr.com/5gpjvn

Met mijn oude videokaart (7850 2GB) (op lagere grafische instellingen natuurlijk) had ik deze haperingen niet - en dus (denk ik) ook geen hoge CPU metingen. Hoe kan dit? Zijn sommige grafische instellingen veel meer CPU gevoelig? Wat is de beste manier om dit soft- of hardwarematig te fixen?

Simon

PS: Nu ik dit topic heb geschreven is de CPU temperatuur ~40 graden en de GPU temperatuur ~45

EDIT: het is deze CPU cooler

[ Voor 9% gewijzigd door DoTryThisAtHome op 14-12-2014 22:27 ]

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-02 19:47
Als je GPU meer kan verwerken moet je CPU de GPU ook van meer data voorzien, dus heeft je CPU nu meer te doen en zal die warmer worden. Ik weet niet welke GPU je hiervoor had, maar het zou heel goed kunnen dat de GTX970 meer warmte je kast in blaast waardoor je CPU ook warmer wordt.

• DoTryThisAtHome
Topic bijgewerkt, ik had een Radeon 7850 met 2GB.

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:26
Wat voor koeler zit er op je CPU?

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:07
En hoe heb je de koeler gemonteerd en hoeveel koelpasta heb je gebruikt?

• DoTryThisAtHome
Hm.. ik heb geen idee wat voor koeler er precies opzit. Ga er maar vanuit dat het niet meer is dan een ''standaard koeler''. Ik heb nul komma nul koelpasta gebruikt.

• -Bas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:28
DoTryThisAtHome schreef op zondag 14 december 2014 @ 22:03:
Hm.. ik heb geen idee wat voor koeler er precies opzit. Ga er maar vanuit dat het niet meer is dan een ''standaard koeler''. Ik heb nul komma nul koelpasta gebruikt.
Tja bij de standaard Intel koeler zit er wel wat koelpasta op. Maar tot dat wij weten welke koeler je gebruikt kunnen we nu niet zoveel doen.

• DoTryThisAtHome
Ik ga even kijken.

Het is deze CPU cooler.

[ Voor 88% gewijzigd door DoTryThisAtHome op 14-12-2014 22:27 ]

• th3sander
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-01 18:26
De stockcooler is dat. Misschien vervangen voor een andere koeler of koelpasta opnieuw toevoegen en kijken of dat helpt.

• DoTryThisAtHome
Enig idee welke koelpasta goed is en welke cpu-koeler bij deze set past?

• fungho
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-09-2025
Wat is je budget?

Voor koelpasta gebruik ik altijd Arctic MX-4, tube kost je ca. €5,-http://tweakers.net/pricewatch/266374/arctic-cooling-mx-4-thermal-compound-(4g).html

Een goede koeler, zoals de Mugen 4, koop je voor ca. €30,-.
pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition

Er zijn goedkopere en duurdere koelers..

i7 4790k @ stock w. Scythe Mugen 3 PCGH edition // ASUS Sabertooth Z87 // Corsair Vengeance LP 16 GB ddr3 // Gigabyte Aorus RTX 2080 Super @ stock // Samsung 840 120GB // Seagate Barracuda 7.2k 3TB // Corsair TX750M // Corsair Carbide 500R

• -Bas
fungho schreef op maandag 15 december 2014 @ 12:45:
Wat is je budget?

Voor koelpasta gebruik ik altijd Arctic MX-4, tube kost je ca. €5,-http://tweakers.net/pricewatch/266374/arctic-cooling-mx-4-thermal-compound-(4g).html

Een goede koeler, zoals de Mugen 4, koop je voor ca. €30,-.
pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition

Er zijn goedkopere en duurdere koelers..
Tja en bij de meeste koelers zit er gewoon koelpasta bij.

Voor de TS,
Lees je een beetje in, kijk in de BBG en beslis wat je nu precies wilt.

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

draait je fan van die cooler of zit er een kabeltje tussen? De standaard cooler hoort het namelijk wel een tijdje te doen en zonder overclock kan hij die temps goed aan

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-02 12:31
DoTryThisAtHome schreef op maandag 15 december 2014 @ 09:13:
Enig idee welke koelpasta goed is en welke cpu-koeler bij deze set past?
Maar waarom een nieuwe cooler kopen? Als dat is om je probleem te verhelpen, dan denk ik dat dat niet de juiste manier is.

Ook de stockkoeler moet gewoon zijn werk goed doen. Ik zou eerst kijken of je daar niet wat aan kan doen. Je kan wel een andere koeler kopen, maar je weet niet of dat wel de oplossing is. Voor het zelfde geld koop je een nieuwe koeler en is je probleem nog niet opgelost. Zit je dan, met je koeler van 4 tientjes...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• -Bas
ChojinZ schreef op maandag 15 december 2014 @ 16:41:
[...]

Maar waarom een nieuwe cooler kopen? Als dat is om je probleem te verhelpen, dan denk ik dat dat niet de juiste manier is.

Ook de stockkoeler moet gewoon zijn werk goed doen. Ik zou eerst kijken of je daar niet wat aan kan doen. Je kan wel een andere koeler kopen, maar je weet niet of dat wel de oplossing is. Voor het zelfde geld koop je een nieuwe koeler en is je probleem nog niet opgelost. Zit je dan, met je koeler van 4 tientjes...
Tja maar om nu koelpasta te kopen voor ongeveer €10 inclusief verzendkosten en dan nog steeds met een herrie makende koeler te zitten. Het is maar wat je wil. Voor rond de €20,- zijn er ook al betere alternatieven die geleverd worden met koelpasta.

Zo lang de TS niet reageert en niet wat specifieker is wat hij/zij nu precies wil is het voor ons ook maar een beetje aanmodderen. :+

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-02 12:31
-Bas schreef op maandag 15 december 2014 @ 17:11:
[...]

Tja maar om nu koelpasta te kopen voor ongeveer €10 inclusief verzendkosten en dan nog steeds met een herrie makende koeler te zitten. Het is maar wat je wil. Voor rond de €20,- zijn er ook al betere alternatieven die geleverd worden met koelpasta.

Zo lang de TS niet reageert en niet wat specifieker is wat hij/zij nu precies wil is het voor ons ook maar een beetje aanmodderen. :+
Ben ik wel met je eens. Maar het gaat mij meer om de oplossing. Eerst zoeken naar de oorzaak, dan kijken voor een passende oplossing.

Ik krijg nu het idee dat de TS gaat kijken voor een koeler om zijn probleem te fixen. Maar dat is mijns inziens niet de juiste weg. :)

Voor het zelfde geld is de temp sensor kapot icm een onstabiele windows. Dan kan je al snel de indruk krijgen dat het de koeler is. Maar dat hoeft niet het geval te zijn.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:07
koelpasta hoef je toch niet persé bij een webwinkel te halen.
Ik neem aan dat elk willekeurig pc winkeltje wel een tube op de plank heeft liggen.

• DoTryThisAtHome
Thanks voor de hoeveelheid reacties guys :)
Ik heb gisteravond DA:I gespeeld met de kast open. De CPU temps raakten niet boven de 75 graden.

Betekend dit dat de CPU koeler in principe prima is maar dat de warme lucht mijn kast niet uit kan? Maar aan de andere kant raakt mijn videokaart met kast dicht ook niet boven de 75 graden en mijn processor tikt dan rustig de 90 aan. Zoals jullie merken ben ik hier nog een behoorlijke leek in.
Pagina: 1