Quadcopter AC voeding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartBlackMagic
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 08:55
Via een Beagleboard en een Invensense 9250 IMU ben ik aan het proberen om een quadcopter autonoom te laten vliegen. Het probleem is dat de batterijen een goede 15 minuten meegaan voor 'k weer moet gaan laden wat nogal frustrerend is aangezien het dan niet vooruit gaat.
Gezien het een gesloten opstelling betreft zou het ook mogelijk moeten zijn met een voeding aan het net. Echter zijn de specs niet zo heel laag, het betreffen 4 motoren (DJI2212) met de volgende specificaties:
- Standard Current : 15-25A Max Current : 30A
- Recommended prop : Li-Poly 11.1V or 14V

Reken ik goed als het vereiste wattage: 11V * 25A * 4 stuks = 1100 watt is?

Wat ik dus zoek is een instelbare voeding (voltage) waar ik genoeg stroom mee kan leveren om alle 4 de motoren van genoeg stroom te kunnen voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik weet niet of deze motoren ook een voltage tussen 11.1V en 14V mogen hebben, maar je zou kunnen kijken naar een computer voeding. Deze voeding kan bijvoorbeeld 62A leveren op de 12V rail. Daarmee zou je dus twee motoren kunnen aandrijven. Een duur grapje wordt dat dan wel met ongeveer 150 euro.

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartBlackMagic
Ik had gehoopt dat iemand mij ging zeggen dat mijn berekening verkeerd was ;-).. Ik kan nog altijd niet begrijpen dat een LiPo 1100watt kan leveren.
In een speciaalzaak kwamen ze met lab power supplies af van 450 EUR (voor 30A).
Had wel nog de volgende gevonden:
http://cpc.farnell.com/1/...-30a-dm-330mw-alinco.html
Een voltage tussen 11V & 14V is geen probleem dus die voeding is zeker een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Zou eerst maar eens gaan kijken naar de bron.... dus hoeveel accu's parallel en serie geschakeld en van welke capaciteit.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
BartBlackMagic schreef op zondag 14 december 2014 @ 11:34:
15 minuten

Reken ik goed als het vereiste wattage: 11V * 25A * 4 stuks = 1100 watt is?
Als je 275 Wh aan accu's hebt kan dit wel kloppen. Dat weegt ruim een kg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartBlackMagic
Dit is een typische LiPo voor 4 motoren: klik.
Hier geeft men ook aan dat je er met 5A niet komt.

[ Voor 89% gewijzigd door BartBlackMagic op 15-12-2014 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3dy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-10 12:31
BartBlackMagic schreef op maandag 15 december 2014 @ 12:46:
Dit is een typische LiPo voor 4 motoren: klik.
Hier geeft men ook aan dat je er met 5A niet komt.
Als je een accu hebt van 2200mah waar je een kwartier mee doet, verbruikt dat ding lang geen 25 ampère eerder iets van 10 (2200x4=8800ma = 8,8A).

[ Voor 5% gewijzigd door Sp3dy op 16-12-2014 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:46
BartBlackMagic schreef op maandag 15 december 2014 @ 12:07:
Ik had gehoopt dat iemand mij ging zeggen dat mijn berekening verkeerd was ;-).. Ik kan nog altijd niet begrijpen dat een LiPo 1100watt kan leveren.
Een voltage tussen 11V & 14V is geen probleem dus die voeding is zeker een optie.
Een lipo is een speciaal soort batterij.. Met speciale specificaties.

Veel lipo's die in deze quadcopters gaan zijn vaak 11.1Volt(3 cellen), 2500mAh en 20C of meer.
Die 20C is een soort multiplier. Dan kan je er constant 2.5A*20=50A uit trekken tot hij leeg is en vaak kunnen ze kortstondig nog een hogere stroom aan.

Maar ja, die lipo is maar 11.1*2.5=27,75Wh dus gaat hij vol last ook maar (11,1*2,5)/(11,1*50)*60 = 3 minuten mee.

Ik verwacht dat die 15~25A de max is die je er normaliter uit wil kunnen trekken en 30A kortstondig de max is en je continuverbruik hier alleen vol last in de buurt komt.

[ Voor 14% gewijzigd door LED-Maniak op 16-12-2014 22:05 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
volg ook even mij topic over regeling van 600AMP te voeden via het net.
zo heel simpel gaat het namelijk niet.
bij spinnende motor, blaas je uiteindelijk je regeling op, als die zich niet kan ontladen in een accu

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
BartBlackMagic schreef op maandag 15 december 2014 @ 12:07:
kijk ook even op servershop24.de
daar heben ze server voedingen tweedehands voor een prikkie,
zo heb ik een rack voiding weten te bouwen van 6KW rated power met 12v
dit heft me slechts 50 euro in total gekost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:56

M2M

medicijnman

ik zou inderdaad ook gewoon een oude computervoeding pakken. Lekker stabiel en strak op 12V (als je geen halfbakken exemplaar aanschaft).

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

12v Autoaccu misschien een idee? Heb je even 55Ah tot je beschikking. Bij de sloop kost je dat een paar tientjes, nieuw een 50 euro minimum. Een lader kost je ook 20 euro voor een simpele.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Glenn023
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-10 22:09
memphis schreef op woensdag 17 december 2014 @ 22:53:
12v Autoaccu misschien een idee? Heb je even 55Ah tot je beschikking. Bij de sloop kost je dat een paar tientjes, nieuw een 50 euro minimum. Een lader kost je ook 20 euro voor een simpele.
Een loodzuur accu gaat nooit werken. Ten eerste is het de vraag of hij uberhaupt de benodigde stroom kan leveren. Ten tweede neemt de capaciteit van een loodzuuraccu af naarmate je een grotere ontlaad stroom trekt.
bron

De grootste kans die je hebt is inderdaad een PC voeding. Labvoedingen zijn een flink stuk duurder. Als je quadcopter inderdaad ~10A per motor trekt (wat niet als een gek getal klinkt) zou je met een redelijke 600W PSU van €50/€60 uit te voeten kunnen. Let hier wel even bij op dat de PSU zijn volledige vermogen moet kunnen leveren op de 12V rail (en liefst een enkele rail).
Let hierbij ook op dat als je te snel opstijgt met de QC of uberhaupt bij het opstijgen er waarschijnlijk kortstondig 15-20A getrokken wordt. Dit zou kunnen betekenen dat de voeding in een kortsluit/overpower beveiliging schiet en de QC dus neerstort.

Aangezien het hier om testen vd QC gaat zou ik proberen om de voeding op tafel te laten staan en enkel de 12V bevestigen. Dit scheelt ookweer gewicht met je LiPo waardoor e.v.t. het stroomverbruik omlaag gaat.

Succes!

[ Voor 42% gewijzigd door Glenn023 op 18-12-2014 12:18 ]

• memphis

memphis

Als je een 5000mAh accu in een kwartier leeg vliegt zullen de gemiddelde stromen met 20A duidelijk lager liggen dan de beoogde 100A, het gaat dan alleen om de piekstromen welke een loodaccu makkelijk kan verwerken gezien de 70+A aanloopstromen van een startmotor.

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:07
Toen ik mijn quadrocopter wou bouwen was ik eerst ook van plan om het eerst te testen op netspanning. Maar helaas... Dat is bijna onmogelijk.

4 motoren trekken MINSTENS 120A (bij 11.4V).
Een voeding vinden die dat kan leveren wordt een dure grap...

• memphis

memphis

Op Ebay kan je HP servervoedingen voor een redelijk bedrag vinden van 12v-47A die ook parallel te zetten zijn. deze zijn populair onder de modelbouwers met grotere accu's.

• itcouldbeanyone
memphis schreef op donderdag 18 december 2014 @ 22:30:
Op Ebay kan je HP servervoedingen voor een redelijk bedrag vinden van 12v-47A die ook parallel te zetten zijn. deze zijn populair onder de modelbouwers met grotere accu's.
als lader ja,

je krijgt het never nooit voor mekaar om een voeiding ( switched power supply ) zommaar parallel te gaan schakelen,
een paar millivolts verschil spanning in een van de voedingen en ze knappen kapot.

Dat moet je beveiligen met diode's, en continu het verschil monitoren, zo heb ik een voeding van 6KW uit 10 HP voedingen gebouwd.

daarnaast een ESC aansturen met een voeding, rechstreeks is onmogelijk, het werkt even, maar uiteindelijk blaas je je voeding op en ook je regeling. dit gebeurt waneer de motor spint,
je wekt stroom op, en dat kan nergens heen, dus je spanning gaat omhoog, totdat een van de mosfets in je regeling, het begeven.

ik probeer het zelfde te doen, met een 600A regeling, op 48V
voor mijn werk, en daar komt best veel van kijken.

Mocht je denken ach onzin, ik sluit het gewoon op een voeding rechtstreeks aan , schakel er een paar zo parallel. prima, ik heb je gewaarschuwd, het zal de eerste paar keer gewoon goed draaien, daarna fikt de boel af.

• memphis

memphis

Je hebt gelijk, ze worden serie geschakelt voor 1000 watt

Maar ze zijn zeer betaalbaar:
http://www.ebay.com/sch/i...=0&_sop=15&_nkw=dps-600pb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

http://www.modelbouwforum...r-supply.html#post3491529

Voor 25 euro het proberen waard denk ik.

Pagina: 1