Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Voip / sip regitrar die voordelig voip verkeer doorstuurt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een voip project waar Twilio (http://twilio.com) perfect voor is. Enig minpunt is dat ze alleen 085/087 nummers uitgeven en je niet direct voip-toestellen bij ze aan kunt melden.

Ik kan bij een Nederlandse voip-provider wel een regionaal nummer registreren en dat doorschakelen naar het 085 nummer dat ik bij Twilio heb. Technisch werkt alles dan zoals ik het wil hebben.

Ik betaal dan alleen (drie)dubbele belkosten: gesprekskosten voor het doorschakelen van de Nederlandse registrar naar mijn 085 Twilio nummer, inkomende kosten bij Twilio (marginaal) en kosten voor het uitgaande gesprek van Twilio naar mijn telefoon / mobiel.

De laatste twee spreken voor zich, deze gaan over PSTN met bijbehorende kosten. Maar de verbinding tussen de Nederlandse registrar en Twilio kan in principe over voip (hoeft dus niet over PSTN) en zou op basis van de kosten van het dataverkeer kunnen gaan.

Ik heb al een aantal voip providers gebeld maar die kunnen dit niet (of begrepen mijn vraag wellicht niet)

Wat ik dus wil is regionale nummers registreren en alle inkomemde oproepen op dat nummer zo goedkoop mogelijk doorsturen naar Twilio. Kennen jullie providers die dit doen?

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
het hele business model hangt aan minuten verkopen

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je betaalt bij die Twilio gasten ook om gebeld te worden. Wat doen zij waardoor ze zo 'perfect' zijn?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Ze zijn perfect omdat ze een API / programeeromgeving hebben die precies doet wat ik nodig heb. Dat ze 0,006$ per minuut rekenen voor inbound calls (vanaf PSTN) is inderdaad jammer maar dat is voor mijn doel niet zo'n ramp.

1,8 cent per minuut extra betalen voor het doorsturen van een regionaal nummer (via VOIP) naar Twilio maakt het prijstechnisch minder interessant.

En tuurlijk draait het om belminuten verkopen. Zag in de handleiding van één provider dat ze forwarding naar SIP uri's zelfs opzettelijk hebben geblokkeerd....

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-11 10:51

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Wat jij vraagt gaat geen enkele provider doen. Zoals Erikje al zegt, het hele VoIP in Nederland is gebaseerd op tikken. Provider X heeft prijsafspraken gemaakt met 'grote trunking provider Y' (bijv BT, KPN, Tele2) die op hun beurt onderling verbindingen hebben.

Er zijn wel voorbeelden dat Provider X met Provider A een directe lijn heeft, alhoewel dat dat men name ontstaan is uit het verleden of vanwege een goede relatie tussen de bedrijven.

Ik meen dat Voipbuster dit in het begin heeft gedaan, maar pin mij daar niet op vast ;)

Jij vraagt feitelijk of Provider X even een rechtstreekse lijn wilt leggen met Twilio om jou als klant te krijgen. Dit gaat alleen wel iets meer tijd kosten en met alle respect, jij bent dat niet waard voor een SIP-provider ;)

Ik denk dat je het beste een eigen machine (Asterisk ofzo) kunt opzetten en daar de koppeling maken tussen Twilio en Provider X. Dan kun jij zelf de rechtstreekse koppeling leggen met Twillio en hoef je die kosten niet te betalen.

Persoonlijk zou ik niet voor een Twilio gaan. Het is leuk dat ze een API hebben, maar waar heb je een API voor nodig? SMS (GSM gateways, mollie of diverse diensten die ook API's bieden)? Mobile-on-PBX (voldoende providers die dit kunnen bieden)? Billing (Asterisk doet CDR)? Het kan niet de prijs zijn, want het kost je extra geld ;)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek dingen nogal top-down uit Whizzi, dus wellicht dat ik wat terminilogie nog niet helemaal correct gebruik.

Van een aantal SIP providers weet ik inmiddels welke standaardpakketten ze gebruiken. Deze bieden forwarding naar SIP adressen aan. Ik vraag me dan af waarom ze dat blokkeren en alleen doorverbinden naar (PSTN) nummers. Financieel gezien natuurlijk vanwege de belkosten / omzet. Maar dat is m.i. zo'n achterhaald concept.

Ik kan STUN / TURN diensten binnen Europa inkopen voor 0,4$ per gigabyte. Bij 100kb/s voor VOIP komt dat neer op 10k belseconden per gigabyte = 0.4$ / 10k = heel weinig. 1,8 eurocent per seconden betalen in plaats van erg weinig is gewoon duur.

Een low latency connectie naar een andere voip provider met weinig jitter is natuurlijk een ander ding en zal met peering te maken hebben (met bijbehorende kosten)

Eigen Asterix server is geen optie. Beheer van dat soort omgevingen is niet mijn ding. Kosten qua monitoring en beheer zijn te hoog (te opzichte van hosted omgevingen)

Waarom Twilio: ik ga telefoontoepassingen ontwikkelen die heel direct gekoppeld zijn aan klanten en website bezoekers. Denk aan een bezoeker van een website die pagina's X en Y bekeken heeft en contact wil. Op basis van presence (via connectie op de voip centrale maar ook via beschikbaarheidsinfo op zijn Google Calendar (of wellicht Exchange server) wil ik de bezoeker direct doorverbinden met de meest geschikte persoon)

Huidige hosted voip PBX'en bieden alleen follow-me en huntgroeps aan (en via een in mijn ogen spartaanse interface) Ik wil een bedrijf pospects zo direct mogelijk in contact brengen met de juiste persoon.

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-11 10:51

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Verwijderd schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 00:22:
Ik zoek dingen nogal top-down uit Whizzi, dus wellicht dat ik wat terminilogie nog niet helemaal correct gebruik.
Terminologie :+ :P
Van een aantal SIP providers weet ik inmiddels welke standaardpakketten ze gebruiken. Deze bieden forwarding naar SIP adressen aan. Ik vraag me dan af waarom ze dat blokkeren en alleen doorverbinden naar (PSTN) nummers. Financieel gezien natuurlijk vanwege de belkosten / omzet. Maar dat is m.i. zo'n achterhaald concept.
Dat is het ook, maar die servers moeten wel op een bepaalde manier worden betaald. Het is eenmaal het verdienmodel.

Het concept is natuurlijk ook allang achterhaald en men heeft ook al een alternatief bedacht, ENUM. Hiermee worden feitelijk SIP-connecties tussen telefooncentrales opgebouwd zonder tussenkomst van een peering-provider. Helaas voor iedereen heeft SIDN die het ENUM zou gaan beheren, het project dood laten bloeden. Het is dan ook niet meer mogelijk om in Nederland een ENUM aan te vragen zover ik weet.
Ik kan STUN / TURN diensten binnen Europa inkopen voor 0,4$ per gigabyte. Bij 100kb/s voor VOIP komt dat neer op 10k belseconden per gigabyte = 0.4$ / 10k = heel weinig. 1,8 eurocent per seconden betalen in plaats van erg weinig is gewoon duur.
Hier gaat je terminologie weer parten spelen. STUN is een helper om achter een NAT-firewall te bepalen waarover SIP-verkeer kan. Als je dit inkoopt, heb je dus nog geen SIP maar een server waar je kunt controleren welke poorten open staan waarover SIP (en voor jou doel is dat Voice) kan worden getransporteerd. Relatief zinloos als end-user om dat te kopen.
Een low latency connectie naar een andere voip provider met weinig jitter is natuurlijk een ander ding en zal met peering te maken hebben (met bijbehorende kosten)
Nee, dat heeft te maken met QOS en je verbindingssnelheid naar de desbetreffende peer.
Eigen Asterix server is geen optie. Beheer van dat soort omgevingen is niet mijn ding. Kosten qua monitoring en beheer zijn te hoog (te opzichte van hosted omgevingen)
Gezien je ongeveer alle termen door elkaar heen haalt, lijkt mij dit ook geen handig plan. Nofi ;)
Waarom Twilio: ik ga telefoontoepassingen ontwikkelen die heel direct gekoppeld zijn aan klanten en website bezoekers. Denk aan een bezoeker van een website die pagina's X en Y bekeken heeft en contact wil. Op basis van presence (via connectie op de voip centrale maar ook via beschikbaarheidsinfo op zijn Google Calendar (of wellicht Exchange server) wil ik de bezoeker direct doorverbinden met de meest geschikte persoon)
Geloof mij, dit gaat fout. Dit betekent dat mensen afhankelijk zijn van hun agenda om te bepalen of ze wel of niet bereikbaar zijn. Daarbij dat als iemand naar de WC gaat, dus feitelijk dat in de agenda moet zetten want anders zou hij zomaar een klant kunnen missen :+

Ik denk dat je iets te ver doorzoekt. Dit is overigens eenvoudig op te lossen met Asterisk icm een extensie en wellicht wat AGI-scripting.
Huidige hosted voip PBX'en bieden alleen follow-me en huntgroeps aan (en via een in mijn ogen spartaanse interface) Ik wil een bedrijf pospects zo direct mogelijk in contact brengen met de juiste persoon.
Er zijn heus wel (betaalde) oplossingen die dit doen. Op basis van pagina bezoeken wordt er een nummer gebeld (dit kun je zelf maken). Grote knop met 'Bel mij' waarin de klant wordt gekoppeld met het betreffende bedrijf. Deze hebben gewoon openingstijden op het nummer en een DND-knopje. Als ze niet beschikbaar zijn, gaat een toestel van een collega over.

Dit is redelijk standaard hoor. Ik wil je zelfs wel telefooncentrales vertellen (hosted en non-hosted) via DM met welke je dit kan maken.

Ik zou, als ik jou was, het niet moeilijker maken. Vergeet Twillio en kies gewoon een stabiele SIP-provider. Ja, het gaat je wat kosten. Als tweede, verdiep jezelf in Asterisk waarmee je dit relatief eenvoudig kan maken en wil je het beheer niet, zoek dan een partij die hosted levert op basis van Asterisk waar je ook de beschikking hebt over een API om telefoongesprekken op te zetten.

DM maar als je wilt weten welke partijen dit zijn.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Verwijderd

Topicstarter
Dank weer voor de uitgebreide reactie WHiZZi.

En tja, terminilogie of terminologie. Zoals gezegd, moet me op technisch vlak nog wat verder inlezen en het jargon leren voor ik met de pro's ga praten :+ Concepten zijn me wel zo ongeveer duidelijk (ook QoS, jitter e.d.)

Met mijn STUN / TURN opmerking doelde ik er op dat ik voor 'weinig' dataverkeer kan kopen met functionaliteit om het met VOIP te laten werken. Heb ik als end-user inderdaad niets aan zonder verdere infrastructuur / nummerblokken / peering etc Maar voor een sip / voip-leverancier kan dat, naast het opzetten van PSTN calls, toch ook gewoon een business zijn - dataverkeer verkopen? Is voor de GMS providers zelfs big business ;)

Mijn 'use case' voor doorverbinden naar de juiste persoon is overigens iets uitgebreider dan ik hier omschrijf. En is een idee dat ik aan het uitvogelen ben om als zakelijk product aan te bieden.

Ik ga eens een weekendje spelen met Asterix. En stuur je een DM.

Tnx!

• nonan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-06-2024
Volgens mij heb ik je hier een paar weken geleden al over gesproken :)

Ik denk dat je met webhooks en de click to dial API van Voys wel een aardig eindje kunt komen. Je kunt hiermee gesprekken opzetten en daarnaast kun je bij inbound gesprekken zelf gaan uitmaken wat de eindbestemming is.

Mocht je meer willen weten dan weet je mij/ons wel te vinden denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Kan kloppen Nonan. Kleine wereld en bel veel rond. Vandaar dat ik lage tarieven zoek ;)

API's zie er goed uit. En zou ik inderdaad een eind mee kunnen komen. Jullie stonden al op mijn shortlist van kandidaten.

Nu eerst weer even semi-detacheringsklus, dus dit projectje gaat even op late-uurtjes-stand.
Pagina: 1