Asus M4A89 GTD pro pci bus ? te warm ?

Pagina: 1
Acties:

• Gps4l
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-05-2025
Beste Tweakers ik gebruik dit moederbord al jaren, en ben er op zich zeer tevreden over.

Op Linux heb ik een programmaatje draaien dat 3 temperaturen aangeeft.

Cpu, moederbord en pci bus.

Over die laatste temperatuur gaat mijn vraag.

Na veel zoeken zou die laatste temperatuur mijn pci bus temperatuur moeten zijn.
Ik dacht eerst dat het de grafische kaart was , en dat die veel te heet werd.
Maar nadat ik er een andere nieuwe grafische kaart er ingestoken heb, weet ik zeker dat het niet de video kaart is.
( Het nvidia controll panel zegt namelijk dat de gpu een graad of 32 is.

Moederbord temperatuur 24 graden, en cpu een 52 graden, en de pci bus temperatuur een 62 ! graden, terwijl ik dit topic typ.

Als ik in google chrome een paar tabbladen open heb staan (video streams, stream up ).
Dan zie ik de temperatuur regelmatig ruim boven de 70 graden komen.

Bij het moederbord zit ook software die de cpu en moederbord temperatuur aangeeft. ( en een paar fan snelheden)
De waardes die dit programma geeft komen 100% overeen met de waardes die ik op LInux zie.
Dat asus programma geeft echter die pci bus temperatuur niet weer, dus die kan ik niet vergelijken.

De vragen:
1) Word mijn moederbord (een onderdeel) nou wel of niet te warm ?

2) Hoe kan me moederbord 24 graden zijn terwijl die bus dus ruim boven de 70 graden komt?
Ik heb al 74 graden gezien.

De kast word regelmatig van binnen ontdaan van stof.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:19

Nemesizz

Untouchable

Als dat Asus programma die temperatuur/sensor helemaal niet weergeeft is het waarschijnlijk gewoon een 'spook sensor'. Dat is een sensor die niet is aangesloten maar bepaalde software 'denken' toch een sensor uit te lezen en dan krijg je soms van die vage waardes.

Heb een keer een bord gehad waar 'iets' 72ºC werd, ik alles nagezocht, in de BIOS gaf die die sensor niet weer, met een IR thermometer alles bij langs en niks werd 72ºC. Na wat verder te zoeken bleken meer mensen met dat bord vage temperaturen te zien, en de conclusie was dus ook al snel dat het gewoon een 'spook sensor' betrof.

Het wil nog wel eens, dat een moederbord voor meerdere series/modellen word gebruikt, maar bij bepaalde modellen worden een aantal dingen gewoon weg gelaten (denk aan dingen als een controller voor extra sata aansluitingen, firewire, dat soort dingen). En ik vermoed dus ook dat daarom sommige borden met bepaalde software van die vage temperaturen aangeven voor iets wat helemaal niet in je PC zit.

• Gps4l
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-05-2025
Bedankt,
Waarschijnlijk maak ik me dus zorgen on niets. :)
Ik had ook al in de bios gekeken, maar daar kan ik die temperatuur niet vinden.
Wel die andere twee.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:19

Nemesizz

Untouchable

Als die in de BIOS ook niet te zien is, weet je zeker dat het een 'spook sensor' is.

Dus je hoeft je nergens zorgen om te maken dat er iets oververhit zou raken ;)