"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."
dus ff opletten waar je het over hebt. is ook veel duidelijker voor anderen.
vooral ook ondat proxy en NAT niet het zelfde is.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Hoef je je iig aan 1 persoon minder te ergeren...
"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."
Verwijderd
En een router is een apparaat/pc die gewoon de data stroom doorvoert, die gewoon de TCP verbindingen aan elkaar knoopt en het destination IP en evt. poortnr veranderd bij elke packet.
En een caching proxy is dan een ding wat de opgevraagde webpagina's ook nog onthoudt, dus dat is voor ISP's handig die minder datatraffic naar buietn willen en de klanten veel opgevraagde sites snel wil laten kunnen opvragen.
zoiets is het toch??
Kijk daar heb je het al...Op woensdag 13 juni 2001 21:08 schreef Belegen_Kaas het volgende:
KNIP
zoiets is het toch??
De meeste weten het niet het exact....
Je zal het wel goed hebben in grote lijnen hoor Belegen Kaas
Verwijderd
Volgens mij spreek je het uit als >roeter<. De term komt n.l. uit het Engels, en in het Engels spreek je het ook uit als >roeter<. En en een router (>roeter<) routeerd (>roeteert<) pakketjes, toch? Als je in Engelse spreektaal over een >rauwter< spreekt, dan heb je het over een frees (zo'n apparaat om b.v. sleuven in hout te maken). Voorlopig heb ik nog geen router (>roeter<) IP-pakketjes zien frezen....Op woensdag 13 juni 2001 20:01 schreef DarkHelmet het volgende:
<snip>
- Router (en hoe spreek je het nu écht uit?
rauwter OF roeter)
<snip>
Maar waarom zegt dan IEDEREEN router. Gelukkig heb ik het me huisgenoot 'af kunnen leren', want die zei het eerst ook!
Zelfs mijn docent voor Telematica zegt 'rauwter', daarentegen spreekt ie veel Engels slecht uit: 'leetensie' 'kasjs' etc.
Amerikanen = Roeter
En Rauwter is echt wel cooler.
Aannames zijn fataal.
Verwijderd
Als je die Microsoft press boeken neemt zitten daar op CD rom altijd van die demofilmpjes bij en daar zeggen ze toch ook
duidelijk "rauwter".
(OK kom maar op met die Microsoft grappen):z
Ben nogsteeds van mening dat het roeter is.
Het is toch geen Rauwteplanner, rauw=ongekookt en taai in mijn woorden boek!!
Verwijderd
Een kleine snelle toelichting op allesOp woensdag 13 juni 2001 20:01 schreef DarkHelmet het volgende:
Deze topic heb ik eens opgestart om duidelijkheid te krijgen/scheppen in de grote wereld van routers/bridges/NAT/gateway/proxy/etc...
Volgens mij gebruikt de helft van de mensen de termen verkeerd (bv: die worm heeft een goede vliegtechniek)
of door elkaar (bv: een mus is een vogel, maar een vogel is geen mus)
, waardoor ik het ook niet meer snap
(als ik het al snapte...)
Ben er achter gekomen dat zelfs boeken elkaar wel eens tegenspreken, dus nu de kans om je kennis te bewijzen, of te leren hoe het nu écht zit.
Dit zou dan een goeie FAQ kunnen worden
Nu heb je de volgende termen
- (Caching) Proxy
- ProxyFirewall
rauwter OF roeter)
- (C-)NAT
- Proxy (SOCKS4 of SOCKS5)
- router
- bridge
en zo zijn er vast nog meer termen.
Dus kom maar op met je uitleg, en verschillen.
Alvast bedankt voor het helpen.
- (Caching) Proxy
Een proxy in principe een deamon die luisterd naar aanvragen indien de aanvraag van de juiste host afkomt dan gaat die de pagina "downloaden" en de client-computer kan deze dan weer "downloaden" van de proxy-server, in zo'n geval kan er nooit sprake zijn van een directe verbinding of 2-weg verkeer van client en webserver... (caching = slaat het ook nog eens op voor altijd tenzij er een tijdslimiet ingesteld is)
- ProxyFirewall
Nog nooit van gehoord...
rauwter OF roeter)
inprincipe zou je het gewoon als rauwter horen uit te spreken maar uiteindelijk boeit het niet iedereen weet waar je het over hebt
- (C-)NAT
Zie router, voor uitleg over NAT (en nee, NAT is geen router)!
De sokjes
- router
hebben we volgens mij al gehad
- bridge
een bridge is een koppelstuk tussen netwerken (je kan een router een bridge noemen
Ik hoop dat het dit (in normale taal) een beetje duidelijker maakt wat wat ongeveer is, het heeft geen zin om technische details te vertellen voor de normale tweaker, wil je meer informatie ask me of check ff google ofzo...
greetz breez
Verwijderd
toen ik voor het eerst met zo'n stom ding te maken kreeg vroeg ik ook 'roeter van roete toch?', 'nee, je zegt rauwter, daarom!'Op woensdag 13 juni 2001 20:01 schreef DarkHelmet het volgende:
Deze topic ...
Nu heb je de volgende termen
- (Caching) Proxy
- ProxyFirewall
rauwter OF roeter)
- (C-)NAT
- router
- bridge
en zo zijn er vast nog meer termen.
Dus kom maar op met je uitleg, en verschillen.
Alvast bedankt voor het helpen.
en jawel hoor, je hoort 99,9 % rauwter.
proxy = proximity = zeg maar afgevaardigde,
een (internet)proxy is een afgevaardigde van een client die wil browsen, die client neemt ook het ip-adres van die proxy om het net op te gaan....(die proxy KAN die info ook cachen)
als je een proxy hebt met packetfiltering ='soort' proxyfirewall
proxy ook
- winsproxy (neemt de taken van wins waar op een ander subnet)
- mail proxy (ik vroeg gisteren hier 'welke proxy','mail proxy natuurlijk!' kreeg ik te horen) al kan ik die niet helemaal plaatsen.
nat = kan een functie van een proxy zijn, maar een w98 met ICS kan ook natten....
natwerk address translation.
socks-proxy = voor unix dozen
router = default gateway
bridge = brug
Nou en het ding wat dat doet is dus een ROETER!
Hier zeggen ze allemaal roeter!
Verwijderd
waar is dat?
bel cisco en vraag wat ze verkopen, en vooral 'how do you pronounce this word?'
Pas nou op, want nu haal je twee dingen door elkaar. Dit is nou net de verwarring die genoemd is. In het algemeen wordt met "proxy" een web-proxy bedoelt. Daarbij legt een browser (de applicatie, dus, de IP-stack heeft daar verder niets mee te maken) niet direct contact met een webserver, maar doet dit via de proxy. Deze gaat bij de webserver buurten om de opgevraagde pagina's te downloaden en biedt deze vervolgens aan de oorspronkelijke aanvrager aan. Zoals al gezegd slaat een caching proxy de web-data ook nog eens lokaal op, zodat de volgende keer de andere webserver niet meer benaderd hoeft te worden (vanzelfsprekend is dit een nadeel voor sites die zelden worden bezocht, maar een voordeel voor sites die door veel "klanten" van de proxy regelmatig worden bezocht). Een browse-actie van een klant van een proxy-server heeft dus welliswaar tot gevolg dat bij een webserver ergens een aanvraag terecht komt onder het IP-adres van de proxy, maar dat de klant onder het IP-adres van de proxy aan het websurfen is is een verkeerde voorstelling van zaken.Op donderdag 14 juni 2001 10:00 schreef bwe het volgende:
een (internet)proxy is een afgevaardigde van een client die wil browsen, die client neemt ook het ip-adres van die proxy om het net op te gaan....(die proxy KAN die info ook cachen)
Het andere verhaal heeft betrekking op een NAT-gateway die je met een beetje goede wil wel een proxy kan noemen, omdat wat er gebeurt wel wat weg heeft van wat hierboven is beschreven. Maar wel op een heel andere protocol-laag (namelijk niet op HTTP-niveau, maar op IP-niveau, dus twee lagen dieper). Een server die via een enkel IP-adres internet-toegang verzorgt voor een achterliggend netwerk is een 'gateway met NAT (Network Address Translation)' of 'backend server'. Op dat punt kan dan weer verwarring ontstaan met het begrip Firewall, omdat NAT en firewalling zo dicht bij elkaar liggen (hoewel firewalling weer geen NAT, dus het veranderen van IP-adressen, hoeft te impliceren, geloof ik).
Het moge nu duidelijk zijn dat het gebruik van een (web-)proxy het hebben van een eigen (Internet-wide) IP-adres dus niet uitsluit en een backend server wel.
In mijn ervaring wordt, als men het over een proxy-server heeft, vrijwel altijd een web-proxy bedoelt. Het andere wordt meestal 'backend-server', of, als het achterliggende netwerk m.b.v. wat firewalling ook nog behoorlijk dichtgetimmerd zit, 'firewall' genoemd.
Wat betreft het rauter/roeter verhaal, daar kom je nooit uit. De een zegt dit, de ander zegt dat. Ik geloof dat het inderdaad iets te maken heeft met Engels en Amerikaans, maar zeker weten doe ik dat niet. Vergelijk hoe Amerikanen en Engelsen 'privacy' uitspreken (priffasie/praaifasie).
You say "tomaato" i say "tomeeto"
You say "potaato" i say "poteeto"
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Verwijderd
maar op het moment dat ik de winsock applicatie van mijn proxy installeer op de client om zonder exceptions in mijn packetfiltering te definieren toch exotische poorten te kunnen benaderen speek je van een ge-redirecte workstation service van de client. oftewel de workstation service van de proxy gaat voor de clinet alle niet lat-adressen via zijn nic op het vuile net opzoeken...
op dat moment is de proxy geen intermediair maar doet hij het zelf!
met alleen een web-proxy zou je voor elke maffe poort statische exceptions moeten maken..en dat wil je niet.(als je het veilig wilt doen)
en nu heb ik het natuurlijk over ms proxy, alhoewel ik nu lees dat ms met isa om wel aan de ICSA certification te voldoen het weer anders gaat doen, zonder winsock...
grtz
bwe