• Egbert Jan
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-02 11:29
Ik heb een Rampage V Extreme moederbord. Bij het opstarten van de pc gaat hij de hardeschijven één voor één opstarten (net zo als de hardeschijf in slaapstand staat in Windows) voordat Windows 8.1 start.
Het opstarten duurt hierdoor erg lang.
Dit gebeurt niet als je Windows opnieuw opstart.

Er zit in:
3 Hitachi hdd
1 Seagate HDD
1 Samsung 840 pro
1 Blu-raybrander

Ik denk zelf dat er iets verkeerd in de BIOS (v. 0901) staat, maar heb geen idee wat.

Heeft iemand een oplossing?

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

heb je de bootvolgorde wel goed staan?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Egbert Jan
Ja de ssd staat op 1. Het lijkt wel of het gekomen is na bios 0802. Die bios ben ik nodig om mijn xonar kaart werkende te krijgen. Die nog steeds niet goed werkt met surround sound gooit hij de speakers door elkaar.
NLBUURMAN schreef op zondag 14 december 2014 @ 11:33:
heb je de bootvolgorde wel goed staan?

[ Voor 25% gewijzigd door Egbert Jan op 14-12-2014 14:22 ]

• Egbert Jan
Is er niemand die hier iets op weet ?

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-01 23:47
Volgens mij is dit "staggered spin-up" Als je deze term googled dan kun je het een en ander er over vinden.
Dit is een functie om de piekbelasting van de voeding bij het inschakelen van de pc te verlagen waardoor onstabiliteit wordt voorkomen.
Dit maakt het mogelijk om een minder sterke voeding te gebruiken bij bijv grote RAID sets met veel HDD's.
Of het uitgeschakeld kan worden weet ik niet, zit volgens mij (correct if wrong) een functie in de HDD firmware's die aan de sata controller doorgeven wanneer ze opgespint/ready zijn.

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Wat vind jij erg lang?

Heb je "Fast boot" enabled?

• Egbert Jan
Fast boot staat aan. Bij mijn oude moederbord die er eerst in zat met de zelfde schijven rampage IV extreme 3960x was ik in een paar seconden door de bios heen. Nu kan het wel een paar minuten duren. Heb alle schijven op ahci staan

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Ik neem aan dat je het POST scherm ziet tijdens het opstarten?

Ik had begrepen dat de X99 iets trager is als de X79 met opstarten, maar een paar minuten is niet normaal.

Misschien heb je hier wat aan: https://www.youtube.com/watch?v=amwujljr7pY

Ik heb 1 bericht gelezen waarin iemand zei dat het opstarten 2½ minuut duurde, hij heeft het bord terug gestuurd.

Je zou ook nog kunnen proberen om zoveel mogelijk dingen los te koppelen (Alle hdd's en dan van een Windows, Ubuntu... dvd opstarten, opstarten van alleen de C schijf en dan steeds een hdd erbij) en kijken of dat veel scheelt, soms lijkt alles goed te werken, maar dan is er toch 1 apparaat dat niet 100% is.
Pagina: 1