Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Hulp nieuw geluid voor tv

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien de geluidskwaliteit van mij tv nogal waardeloos is ben ik opzoek naar nieuw geluid voor mijn tv. Nou heb ik mijn pc met een hdmi kabel aan mijn tv aangesloten en dit moet gewoon goed blijven werken. Nou vroeg ik me af wat de beste optie is:

Speakers met subwoofer direct op mijn tv aansluiten, dit is de beste optie aangezien ik dan geen receiver oid ertussen heb wat weer een extra afstandsbediening betekend en e.e.a. Volgens mij alleen maar ingewikkelder maakt. Maar kan dit uberhaupt wel (heb wel tulp aansluitingen achter op mn tv) en is de kwaliteit dan een beetje goed (volgens mij is de versterker in mn tv niet echt super namelijk)...

Home cinema set; kan ik nu mijn pc op tv verbinding nog wel gebruiken? Heb ik nog een extra afstandsbediening? Werkt bv netflix op mijn pc via hdmi naar tv met 5.1 op de home cinema set?

Of wellicht een losse reciever met boxen??? Werkt alles dan nog wel??

Excuus voor de vele vragen, ben nogal een leek op audio gebied en probeer me er een beetje in te verdiepen..

Bvd

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:58
Het klinkt misschien wat onlogisch, maar een receiver maakt het alleen maar makkelijker. Die zal namelijk vrijwel automatisch om kunnen gaan met alle verschillende formaten (stereo, verschillende vormen van surround) die je op je geluidsset afstuurt. Je receiver regelt ook al je aansluitingen. In de regel heb je een aantal HDMI-inputs voor je externe apparaten en 1 enkele output voor je TV (die ook het geluid van je TV weer terug kan sturen naar de receiver, zodat dat ook automatisch over je geluidsset gaat - wel even opletten dat je TV HDMI-ARC ondersteunt).

Nog meer redenen: waarschijnlijk heb je geen 5.1-kanaals tulpaansluitingen op je TV, dus dan zit je vast aan stereogeluid. Bovendien kunnen TV's inderdaad soms rare dingen doen met geluid op de analoge uitgangen. Een onversterkte set speakers kan je TV sowieso niet aansturen, dus je hebt hoe dan ook versterking nodig, of die nou in een losse receiver zit of in de speakerset ingebouwd.
Als je TV het ondersteunt (en je receiver), dan kun je via HDMI-CEC beide apparaten vaak ook met 1 afstandsbediening besturen. Iedere fabrikant noemt CEC anders, zie hier voor een lijstje met verschillende namen.

Ook een losse set speakers met subwoofer zal een eigen volumeregeling hebben, dus daar heb je hetzelfde probleem. Je kunt in alle gevallen natuurlijk ook het volume gewoon op je TV regelen, maar in de regel klinkt het veel beter als je dat op de "eindversterker" doet.

In het algemeen heb ik weinig met kant-en-klare surroundsetjes, liever een losse receiver en losse speakers die je zelf mooi vindt klinken, maar 1 en ander hangt ook nogal van je budget af. Kleine speakers raad ik ook af, die lijken handig, maar in werkelijkheid moet de diameter van de luidspreker toch tenminste 11-12cm zijn om een volledig geluidsbeeld weer te kunnen geven, anders gaat het teveel leunen op een eventuele subwoofer.
Je hoeft natuurlijk niet meteen iets met een subwoofer te nemen, als je 5 luidsprekers hebt die zelf voldoende laag weer kunnen geven, dan kan dat ook acceptabel zijn. Normaal is het zo dat de subwoofer eigenlijk alleen de allerlaagste tonen zouden moeten produceren, maar helaas is het nogal eens zo dat de goedkopere sets de subwoofer "misbruiken" voor tonen die eigenlijk gewoon door je luidsprekers weergegeven zouden moeten worden.
2 luidsprekers kan natuurlijk ook nog, dan heb je geen surround maar heb je wel meer budget om een paar goede te kopen. Is altijd te overwegen als je moet kiezen tussen 2 kanalen mooi geluid of lelijk geluid uit 5 richtingen :P
Die zou ik dan wel op een surroundreceiver aansluiten, ten eerste omdat die de meeste mogelijkheden heeft qua inputs en outputs en decodering van formaten, ten tweede omdat je dan later makkelijk kunt uitbreiden.

[ Voor 3% gewijzigd door Solarsparc op 13-12-2014 23:34 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je zit via de tulp niet vast aan stereo. maar net een stap verder, dolby (pro logic) surround
de tulp staat ook los van de versterker btw

en een beetje tv afstandbedienig kun je ook zo programmeren dat hij de volume van de stereo bedient. maar dat moet je even onderzoeken

[ Voor 33% gewijzigd door Fish op 13-12-2014 23:39 ]

Iperf

• Solarsparc
Als je bron geen prologic instuurt, dan komt het er ook niet uit, bovendien moet je je afvragen of je TV dat dan doorstuurt op de tulpuitgang. Ook is het een verouderd en nogal beperkt formaat. In de praktijk kun je daar dus weinig mee.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Werkt goed genoeg voor mij.
straks krijgen we 9.1 9.2 11.2 13.7 2782.12 waar trek jij de grens ?

ik weerleg jouw nogal definitieve antwoordt over (2 kaneels) tulp. en dat mag en kan.

Iperf

• Solarsparc
fish schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 23:52:
Werkt goed genoeg voor mij.
straks krijgen we 9.1 9.2 11.2 13.7 2782.12 waar trek jij de grens ?

ik weerleg jouw nogal definitieve antwoordt over (2 kaneels) tulp. en dat mag en kan.
Je zaait alleen maar verwarring. Zelfs de allergoedkoopste moderne surroundreceiver die je nu koopt, ondersteunt zonder omzetting alle gangbare formaten die gebruikt worden voor DVD's, Blurays, Netflix, etc.
Dat er een theoretische mogelijkheid bestaat om een formaat wat door bijna geen enkel medium of dienst meer wordt gebruikt en wat ook nog eens geen volledig gescheiden kanalen zijn (want daar trek ik de grens, lijkt me niet teveel gevraagd), door 2 tulpjes te sturen, is knap "weerlegd", maar geen praktisch advies voor iemand die op het punt staat iets nieuws te kopen.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:24
Wat ik nog niet ben tegen gekomen in dit topic is SPDIF. De meeste TV's hebben SPDIF tegenwoordig, waardoor je er (bijvoorbeeld) een logitech pc surround setje op kan aansluiten. Ik ben het ook niet mee eens dat een receiver alles per definitie makkelijker maakt. Mijn moeder bijvoorbeeld, inmiddels de 60 gepasseerd, heeft 5! afstandsbedieningen: 2 voor de ziggo decoder (met knopjes die ervoor zorgen dat je een ander apparaat kan bedienen, hoe bizar is dat?), één voor de sony TV en één voor de sony blu-ray speler die totaal niet uit elkaar te houden zijn. En één voor de receiver. Als daar een afstandsbediening weg zou kunnen, zou ze dolgelukkig zijn.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Solarsparc
Ik ben het ook niet mee eens dat een receiver alles per definitie makkelijker maakt. Mijn moeder bijvoorbeeld, inmiddels de 60 gepasseerd, heeft 5! afstandsbedieningen
HDMI-CEC kan daar toch echt wel uitkomst bieden, hoezo werkt dat bij je moeder niet? Je kunt er zelfs het ingangssignaal automatisch mee laten schakelen als je een apparaat aanzet.
Decoders van providers gooien dan vaak wel weer roet in het eten, door veelal geen HDMI-CEC te ondersteunen, maar daar kun je de providers de schuld van geven. Maar de blu-rayspeler, TV en receiver zouden prima moeten kunnen communiceren via CEC.

Kom je er met CEC niet uit, dan zou ik toch eens kijken naar een universele afstandsbediening die knoppen aan kan leren en meerdere apparaten ondersteunt, met een middagje configureren zou je daar toch zeker 1 of 2 afstandsbedieningen mee weg moeten kunnen werken.
Wat ik nog niet ben tegen gekomen in dit topic is SPDIF.
Ligt eraan of de TV zo'n aansluiting heeft, werd in ieder geval niet genoemd.

Zit die uitgang er wel op, dan is dat natuurlijk een optie, maar de goedkoopste set van Logitech met SPDIF en surrounddecoder is de Logitech Z906 voor 270 euro. Die voegt bovendien ook een afstandsbediening toe, en ondersteunt ook geen CEC, dus die oplossing is geenszins eenvoudiger in het gebruik dan een receiver.
Voor 270 euro heb je ook al redelijk wat opties in het home cinema-segment met HDMI en uitgebreidere surroundmogelijkheden. pricewatch: Pioneer HTP-072 bijvoorbeeld. Hoewel ik zelf die receiver los zou kopen en iets meer uit zou geven aan speakers, maar dat ligt natuurlijk aan het budget.

[ Voor 17% gewijzigd door Solarsparc op 14-12-2014 03:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de nuttige antwoorden. Ik denk dat een receiver met boxen toch de beste oplossing bied. Budget ligt rond de 400 -500 euro, voor een reveiver met 2 goede boxen hoop ik dat dit wel gaat lukken. Volgens mij werkt 5.1 zowiezo niet met bv. netflix vanaf mijn pc via hdmi kabel? Hoe weet ik of ik een subwoofer nodig heb? zit deze in de duurdere boxen standaard ingebouwd?

bijvoorbeeld:

boxen
receiver

Zou hier een subwoofer bijmoeten?

bvd

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2014 13:28 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-11 22:06

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op maandag 15 december 2014 @ 13:26:
Volgens mij werkt 5.1 zowiezo niet met bv. netflix vanaf mijn pc via hdmi kabel?
Dat kan werken, maar hangt vooral van de TV af en hoe je de apparatuur aan sluit. Niet alle TV's sturen Dolby 5.1 door en DTS 5.1 is nog een stuk zeldzamer. Is van te voren eigenlijk lastig te zeggen.
Hoe weet ik of ik een subwoofer nodig heb?
Een subwoofer is een speaker die de lage tonen voor zijn rekening neemt. Heel zwart-wit gezegd het "oemph" gevoel wat je bij films hebt. Daarbij is de subwoofer er ook voor om het bereik van je speakers te vergroten. Niet alle speakers lopen ver door in het laag, de subwoofer kan dat dan aanvullen. Of je dat mist is een kwestie van uitproberen. Mijn mening is dat er bij elke speaker een passende subwoofer is. Let wel dat een goede subwoofer (haast) je gehele budget op zal slokken. Bij de speakers die je uit hebt gekozen zou ik zeker een subwoofer nemen, was het alleen al maar om het bereik te vergroten. Maar zelfs zonder subwoofer zal het beter klinken dan de standaard speakers van de TV. En je hoeft niet meteen alles te kopen, niets leuker dan in stappen upgraden zodat je telkens weer een stukje extra hebt.
zit deze in de duurdere boxen standaard ingebouwd?
In sommige speakers zit deze inderdaad ingebouwd, maar ga er maar van uit dat het met 99,99% van de speakers niet zo is. Een echte subwoofer is namelijk wat anders dan de woofer die voor lage tonen zorgt in een speaker.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Solarsparc
Bij de speakers die je uit hebt gekozen zou ik zeker een subwoofer nemen, was het alleen al maar om het bereik te vergroten.
Als je lage tonen belangrijk vindt en je hebt ruimte, dan kun je een set vloerstaanders overwegen. Die kunnen meestal nog net ietsje lager dan boekenplankluidsprekers. Mijn vloerstaanders gaan tot 43Hz en voor mij is dat voldoende, de explosies rammelen dan toch wel redelijk door de kamer, zelfs zonder sub. Een sub zal daar nog een 20Hz onder gaan zitten, maar een stel vloerstaanders kan dan een goede middenweg zijn: voor 100-200 euro meer kun je wel een set vloerstaanders krijgen, voor een goede sub is 200 euro toch wel wat krapjes.
De speakers die je op het oog hebt gaan tot 53Hz, of dat genoeg is, blijft toch een kwestie van luisteren.
Bij de meeste speakers staan de ondergrens en bovengrens van de frequentieweergave wel vermeld, daarmee kun je al een voorselectie maken. Maar even gaan luisteren is toch aan te raden, de klank wil nog wel eens anders uitpakken dan de specificaties doen vermoeden.
Pagina: 1