Nuc met USB HDD of met NAS

Pagina: 1
Acties:

• trabuca
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:34
Ik zoek een?
Ik ga mijn Zotac ND22 met Openelec en een externe HDD vervangen. Mijn zinnen zijn gezet op een Intel Nuc DN2820FYKH want ik wil HD audio kunnen afspelen. Mijn huidige 2TB externe schijf is vol dus ik wil ook extra opslag capaciteit in de nieuwe opstelling.
Ik kan op dezelfde voet verder gaan en een grotere externe HDD kopen of ik upgade naar een NAS. Een NAS wordt een stuk duurder en is dat het waard? Graag jullie advies, lekker goedkoop bij een USB HDD blijven of kunnen jullie me overhalen extra te investeren in een NAS en mij uitleggen wat dit voor voordelen brengt want een NAS is voor mij nog onbekend terrein

Wat is je budget?
Een externe HDD van 4TB kost zo'n €150, een NAS met 4TB meer dan het dubbele. Met een NAS wil ik tot zo'n 250 euro gaan exclusief HDD's maar dan moet ik wel overtuigd worden van de meerwaarde ;)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
V.w.b. een externe HDD kijk ik naar een WD My Book van 4TB. Qua NAS naar Synology of Qnap vanwege de packages (SABnzbd, sickbeard) en communities die daar achter zitten . Maar sta open voor meer merken. Ik denk dat een 2-bay NAS meer dan prima is, liefst geen instapmodel want ik heb een hekel aan iets dat traag is. Maar misschien heb ik het mis en zijn die snel zat?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Nuc met USB HDD komt in het kastje bij de TV, wordt het een NAS dan zet ik die in de meterkast.
Ik host verder geen website of mailserver, doe geen dingen met VMware of zo, dus een NAS is puur voor opslag van media en backup van de belangrijkste data (mijn huidige 2TB ga ik dan gebruiken voor backup. De setup wordt gebruikt als downloadstation en staat nagenoeg 24/7 aan, ik gebruik dat nu ook zo.

Alvast bedankt voor de hulp

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:21
Het voordeel van een nas is dat je altijd bij je files kan. Dus ook mocht je bv in de slaapkamer een ook openelec draaien. Tevens kan je je nas al je series en films automatisch laten downloaden via bv sickbeard. En je kan de nieuwe films/series kiezen via zowel je telefoon als normale pc. Maar ook via openelec. En als 250 iets te duur is kan je ook kiezen voor een zelfbouw nas. Met bv freenas of xpenoligie. Dus een nas geeft je meer als alleen extra ruimte. Tevens kan je er makkelijk een backup aan plakken voor je belangrijke niet vervangbare bestanden. Type dit van mijn mobiel. Zal zo nog wel iets meer info geven

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:45
Op de NUC kan je natuurlijk ook alles installeren wat je op een NAS zou doen, want een NAS is gewoon een computer met over het algemeen laag stroomverbruik en wat "voorgevormde" drive-bays. Dus in die zin is de vraag een beetje raar. Zo heb ik een computer staan in de gangkast, die ik zowel als HTPC als NAS gebruik, ik download via torrents en gebruik het als target voor backups van de diverse apparaten hier in huis. Dat is niet moeilijker dan RDP aan zetten op de PC, een torrent client installeren en wat mappen sharen.

Voordeel van zelfbouw is dat je niet direct het dubbele betaalt als je van 2 naar 4 of meer drive-bays gaat, dus hoe meer schijven je (in de toekomst) wil aansluiten, hoe meer het zal lonen om zelf te bouwen.

Wat misschien jouw geval nog wel het goedkoopst is om de nieuw te kopen NUC te gebruiken als HTPC en de Zotac met een extra externe schijf uit te rusten voor opslag van je downloads. Scheelt je de aanschaf van een nieuwe NAS en de Zotac kan denk ik prima die taken uitvoeren en lijkt aardig zuinig te zijn (CULV). De Zotac heeft helaas USB 2.0 wat niet zo snel is, maar hij heeft ook eSata wat wel weer een prima snelheid is!

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• trabuca
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:34
Bedankt voor de reacties, een zelfbouw had ik nog niet overwogen.
De zotac verhuist naar de slaapkamer dus die inzetten als Nas is geen optie.
Ik gebruik de zotac nu ook als download station (sab+sickbeard in openelec), met gedeelde mappen, dus die dient nu min of meer als (trage) Nas.

Lijkt dus dat een dedicated Nas niet echt meerwaarde biedt in mijn situatie.
Nu spookt ipv een nuc een zelfbouw htpc met interne HDD's door mijn hoofd. Maar met twee HDD's in de woonkamer heeft dat als uitdaging weer dat het een stil systeem moet worden.

[ Voor 6% gewijzigd door trabuca op 13-12-2014 22:59 ]