• Juppehup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:40
Na een jaar of 8 met de dinosaurus te hebben geschoten wordt de upgrade prikkel nu te groot. Met de kerst voor de deur wil ik me zelf eens lekker kietelen. Daarnaast is er een kleine op komst die natuurlijk ook regelmatig op de gevoelige plaat gezet zal gaan worden. De grootste ergernis van de 350d is de ruis in wat donkerdere omstandigheden. Deze moet echt beter met de volgende camera.
De keuze bestaat (denk ik) uit een 700d, een 60d of een 70d.
Ik neig naar de 60d, maar twijfel of ik mezelf niet te kort doe door de 70d te laten liggen. Zeker gezien de leeftijd van de 60d. Het prijsverschil is toch een stevige factor 1,5.
Tweedehands is geen optie.
Wat is jullie mening/ervaring en wat zouden jullie nu/deze tijd kiezen?

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:53
Ik zou persoonlijk gaan voor een 60D en daarnaast een lichtsterke zoom lens (2.8 oid). Weet niet welke lens je nu hebt? Als je echt betere videomogelijkheden en betere autofocus nodig hebt zou je de 70D kunnen nemen. Maar voor het ruisvoordeel hoef je het niet te doen.

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wat zijn je redenen om een dSLR te verkiezen boven een high-end compact of mirrorless? En waarom specifiek een Canon? Heb je al meerdere lenzen? Zo ja, welke?

Daarnaast: welke wensen heeft je partner voor de camera? Lijkt me ook niet onbelangrijk!

Eén ding kan ik je nu echter al zeggen: het belangrijkste voor baby-foto's en situaties met weinig licht is een goede f/1.8 lens. Heb je die nog niet, dan zal ik daar je focus op leggen.

Als je nog geen Canon lenzen hebt, wees ook niet bang om te kijken naar andere systemen. dSLR is niet altijd de beste keus, vooral voor alledaags gebruik heeft het veel nadelen ten opzichte van compactere systemen.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• Juppehup
De lenzen was ik vergeten te vermelden ja...scherp...
Anyway, ik heb de volgende lenzen:
Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM
Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM
Canon EF 70-200mm f/4L USM

Vandaar dus ook de keuze DSLR en canon...

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-01 16:43
Juppehup schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 19:59:
De lenzen was ik vergeten te vermelden ja...scherp...
Anyway, ik heb de volgende lenzen:
Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM
Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM
Canon EF 70-200mm f/4L USM

Vandaar dus ook de keuze DSLR en canon...
Toplenzen, zonde om over te stappen. Met de 60 of 70D maak je een vrij grote stap.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Lenzen die je hebt zijn top, dus lekker bij Canon blijven.

Je opties zijn alledrie niet verkeerd. Sowieso een erg mooie upgrade. De 70D is mooi, maar ook prijzig. Ik zou me focussen op die andere 2, die in verhouding ook al een giga upgrade zijn en je toch een significant bedrag bespaard voor andere leuke dingen.

Stel je rijd een suzuki alto en je hebt gespaard voor een mooie mercedes. Moet je dan de E-klasse kopen of S-klasse. Ja de S-klasse is nog comfortabeler, maar wordt je er blijer van dan de E-klasse? Ik denk dat de E al zoveel beter is dan de alto, dat nog mooier dan dat eigenlijk niet terug te meten valt in extra blijdschap. Als je snapt wat ik bedoel :P

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• link0007
  • Niet online
En van het bespaarde geld kan je altijd nog andere spullen kopen. Een mooie 50mm f1.4 bijvoorbeeld?

Of juist een goede compact / kleine mirrorless voor de onverwachte alledaagse foto's wanneer je de dSLR niet bij je hebt. Met een baby kan dat best handig zijn.

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-01 09:27
Of anders opzoek gaan naar een goede (gebruikte) 7D (MK1). Heb zelf enige tijd geleden een overstap gemaakt van een 50D naar een 7D (MK1) welke mij erg goed bevalt. De body is weathersealed, betere/snellere AF en 19 AF punten. Welke van de body's je ook kiest je gaat er hoe dan ook blij van worden

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-01 22:09
Zoals inderdaad hierboven gezegd wordt, alle drie de camera's (60D, 7D en 70D) zijn een enorme upgrade ten opzichte van de 350D en ga je erg blij van worden. Qua image quality liggen de drie camera's erg dicht bij elkaar. Het verschil zit vooral in de extra opties. Met een 70D tegenover een 60D krijg je
  • Phase detection autofocus in video
  • Een touchscreen
  • Minder shutter lag
  • 7 fps vs 5.3 fps
  • Wheather sealing
  • 19 focus points vs 9 focus points
  • Wifi
  • Een heel klein beetje betere IQ
Als je voor het bovenstaande lijstje dus €300 overhebt dan ga je voor de 70D. Heb je dat niet dan neem je de 60D.
Wil je alleen de wheater sealing, de hogere burstsnelheid (8 fps) en 19 auto-focus punten (niet in video en live view), en wil je daar het flip-out screen voor op geven en €100 mee voor betalen, dan neem je de 7D.

Verder deel ik rond deze tijd van het jaar altijd even mee dat op CES (6 t/m 9 januari) en CP+ (12 t/m 15 februari) altijd veel nieuwe camera's worden aangekondigd. Vooral op de mirrorless markt wordt veel verwacht, dus voor jouw waarschijnlijk minder relevant.
Van Canon verwacht ik een 800D en 5D Mark IV, en misschien een 6D Mark II. Ook gaan ze misschien serieus de mirrorless markt in, maar geen van alle is voor jou echt relevant.

• Juppehup
Moeilijk, moeilijk, moeilijk. Qua specs neig ik naar de 60D. Deze is alleen nu al wel weer 4 jaar oud. Stel ik doe er weer 8 jaar mee, dan heb ik een camera van 12 jaar oud. Daarnaast is er weer een cashback van Canon op de 70D, wat het prijsverschil "maar" €210,- maakt...is wel geld, maar toch.
Koop ik later bv een mooie STM lens, dan heb ik nog een toffe filmcamera ook.
Het idee om een hoop geld uit te geven aan 4 jaar oude techniek, zit mee niet echt lekker.

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Niet doen dan, ik zou ook als je dan toch een zo'n bedrag uitgeeft zorgen dat ik het nieuwste had, gewoon ook voor je eigen gevoel en het idee dat je er even mee vooruit kan. Anders begin je na 3 maanden af te vragen waarom had ik niet de 70D gekocht... Ja het is een prijsverschilletje maar dan kan je weer even vooruit, bovendien is er nu een cashback, zoals je zelf al aangaf. Als je nu al een gevoel hebt dat de 60D te oud voor je is, ook al is het alleen maar gevoel want rationeel ben je eigenlijk prima af met de 60D

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• link0007
  • Niet online
Toch denk ik dat je juist meer hebt aan een extra lens voor die €210. Dat is best een heftig bedrag, terwijl het verschil tussen de bodies nauwelijks invloed zal hebben op de kwaliteit van je foto's. Voor dat bedrag kan je een degelijke prime-lens halen die stukken meer kwaliteit toevoegt.

Daarnaast blijf ik met de vraag zitten: wat zijn de wensen van je vrouw? Die wordt momenteel steeds buiten beeld gehouden, terwijl zij er ook mee zal moeten werken. Is zij tevreden over de huidige camera? Wat voor foto's maakt zij graag? Ligt de camera goed in haar handen?

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-01 21:54

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Juppehup schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 17:36:
Daarnaast is er een kleine op komst die natuurlijk ook regelmatig op de gevoelige plaat gezet zal gaan worden. De grootste ergernis van de 350d is de ruis in wat donkerdere omstandigheden.
Als ik het samen vat dan is het doel baby/kinder foto's en de belangrijkste eis is low light performance.
Die 70D en 7D zitten vol features die voor jou niet zo belangrijk zijn. En op jouw belangrijkste eis komen ze tekort.
Ik zou de 1200D kopen voor iets minder dan 300 euro; is een hele stap vooruit t.o.v. de 350D en heeft dezelfde sensor als de 7D, 700D en 60D. En dan over 3 jaar weer eens verder zien.

@Balance:
Minder shutter lag: Is shutter lag een probleem bij baby foto's?
7 fps vs 5.3 fps:Is 5 fps niet voldoende voor baby foto's?
Wheather sealing. Waar denk jij dat hij die baby foto's gaat maken?

Waarschuwing; gebruik geen Copilot. Het genereert onzin antwoorden die je veel tijd kosten.

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Het doel is volgens mij véél meer dan alleen kinderfoto's, zeker gezien de lenzencollectie die de TS nu al in bezit heeft. Uitgaande van nogmaals een levensduur van 8 jaar zou ik nu eerder voor een nieuwe body kiezen dan een lichtsterkere lens. Zeker gezien de filmmogelijkheden: die ontbreken nu, maar zijn zeker leuk om te hebben als je opgroeiende kinderen hebt. "Filmpjes van vroeger" is bij ons een vast onderdeel in de kerstvakantie en zorgt elke keer weer voor tranen op de wangen van het lachen!

Wil je geen andere lens, dan is het antwoord van Balance erg volledig. De 70D biedt 0.5 f-stop winst in high iso performance t.o.v. de 350D, de 7D/60D 0.4 f-stop. Het is dus minder dan je wellicht verwachtte, tevens minder winst dan met een nieuwe lichtsterke lens, maar wel met het voordeel dat het voor álle foto's geldt (dus ook op je telelens en groothoek). In de praktijk merkte ik trouwens meer dan de 0.2 f-stop vooruitgang volgens Snapsort toen ik van mijn 1000D naar de 60D ging, dus staar je niet blind op cijfertjes.

Als je toch een lens wil overwegen (en het ook voor je vrouw een beetje handig te houden), zou ik kijken naar de Sigma 18-35mm f/1.8. Daar win je meer dan een stop aan low light performance mee in dat bereik (maar bij groothoek en tele dus niet). Primes zijn voor niet-fotografen vaak wat onhandig (extra lenzen meenemen, steeds wisselen, "ik kan niet zoomen") en met een kleinere DoF dan die van f/1.8 worden waarschijnlijk wat minder foto's perfect in focus.

Overigens is een 350D een stuk kleiner dan een 60D/70D en al helemaal kleiner dan een 7D, dus als je een body van vergelijkbare grootte zoekt, is een 1200D (of eventueel 100D) wel een betere keuze.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:30
@Tobias:
Vraagje, wat bedoel je met "De 70D biedt 0.5 f-stop winst in high iso performance t.o.v. de 350D, de 7D/60D 0.4 f-stop."?

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII

• sweebee
De 70D heeft net zoveel ruis als een 350 als je de iso van de 70D met 0,5f stops zou verhogen tov de 350D

Dus ISO 1600 op de 350D geeft net zoveel ruis als de 70D op iso 2400 en iso 2240 op de 60D.

• __Erik__
Jah, dat hoop ik dus juist niet, want de 350d (camera uit 2005) komt echt niet tot een fatsoenlijke plaat boven de iso400. Dat zou dan betekenen dat de 70d niet meer tot een fatsoenlijk plaat komt boven iso600. Dat zou ik uitermate teleurstellend vinden voor een camera die 9 jaar extra technologische ontwikkelingen heeft doorgemaakt. Het blijkt ook niet uit de voorbeeld foto's op de review sites en de real-life foto's die overal rondhangen.

De 350d gaat overigens ook niet verder dan iso1600.

• sweebee
Het is natuurlijk persoonlijk wat je acceptabel vindt. Ik vond iso 800 op mijn 300D prima. De lichtomstandigheden bepalen ook hoe erg de ruis is. Wanneer je de iso omhoog doet omdat het donker is krijg je veel meer ruis dan wanneer je de iso omhoog doet bij normale lichtomstandigheden om bijv. een kortere sluiter te krijgen.

De ruis is in donkere delen erger dan in lichtere delen. Maar het zou ook zomaar eens kunnen zijn dat het dynamisch bereik van de 60/70d veel hoger ligt dan de 350D waardoor je veel meer detail uit de donkere delen kunt halen zonder al te veel ruis.

Maar wil je echt minder ruis dan zit er niets anders op dan over te stappen op fullframe (mits je de dof acceptabel vindt).

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Tja, die ervaring had ik dus ook. Volgens cijfertjes op het internet zit je op zo'n 0,5 f-stop winst, maar mijn upgrade gaf gevoelsmatig (en wellicht ook daadwerkelijk) een grotere vooruitgang. Je kan e.e.a. natuurlijk gewoon zelf uitproberen (even naar een fotowinkel gaan, eigen SD-kaartje erin en thuis foto's vergelijken) of opzoeken op internet. Vind je het een groot verschil en de meerprijs waard, dan zou ik lekker voor een nieuwe body gaan :)

Aan de andere kant blijft het natuurlijk wel gewoon natuurkunde: de hoeveelheid ruis wordt uiteindelijk bepaald door de totale hoeveelheid fotonen op de sensor (sensor heeft dezelfde grootte, dus daar verandert niets aan) en verbeteringen in sensortechnologie (wat vaak minder is dan je zou verwachten). De grootste ruisvermindering krijg je nog steeds bij meer licht, dus upgraden naar een lichtsterkere lens of full frame.

[ Voor 6% gewijzigd door tobiasvs op 14-12-2014 23:09 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• __Erik__
Ok, helder, dank voor je toelichting :)

Pagina: 1