Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Degelijke laptop voor studie en multimedia

Pagina: 1
Acties:

• JWolk92
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-11 11:48
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop, en heb hulp nodig bij het verstandig kiezen van een geschikte optie...

Wat ga je met je laptop doen?
- Normaal gebruik voor studie (Office, webbrowsen)
- Films/series bekijken
- Af en toe (niet-veeleisende) spelletjes spelen

Wat is je budget?
Ongeveer €800, maar hier mag vanaf geweken worden als dit niet toereikend is.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Zoals gezegd wil ik 'm vooral gebruiken voor mijn studie, dus ik zal 'm vrijwel elke dag mee willen nemen. Gewicht is hierbij echter niet zo'n probleem.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb geen voorkeur voor een specifiek merk.

Wensenlijst:
- Niet-reflecterend scherm (Full HD hoeft niet, mag wel), qua grootte liefst ~15 inch
- Ik mik op een (werkbare) levensduur van zo'n 5 jaar, dus hij moet voldoende "snel" zijn wat betreft processor en werkgeheugen.
- Omdat ik 'm veel mee wil nemen, is een lange accuduur gewenst. (ook na enkele jaren nog)
- Voor zover ik zelf begrijp is een SSD (eventueel naast een HDD) zeer aan te raden.

Waar ik zelf al naar heb gekeken is de Lenovo Thinkpad E540, met de volgende specs:
Processor: Intel Core i7-4702MQ (2,2 GHz, turbo naar 3,2)
Werkgeheugen: 8GB DDR3 (SODIMM)
Opslag: 16 GB SSD (cache only) en 1 TB HDD
Scherm: 15,6" Full HD, matte coating
Videokaart: GeForce GT740M
Prijs: €891,50
http://tweakers.net/price...6003qmh%29/specificaties/

Op zich lijkt dit me een prima laptop voor wat ik zoek, alleen twijfel ik over de kleine SSD. De 1 TB HDD is overigens niet nodig, de helft is ook meer dan genoeg. Daarnaast vraag ik me af of dit niet te overpowered is voor mij (met name de i7 core). Ik heb op de Lenovo site al gekeken naar het zelf samenstellen van een E540, maar dat zorgt enkel voor nog meer vraagtekens...

Alvast bedankt voor de moeite, als er iets niet duidelijk is hoor ik dat graag!

groeten, Joep

• JWolk92
Heb nog eens verder gekeken, en kwam daarmee uit op een MSI:
http://tweakers.net/price...leopard%29/specificaties/:
Processor: Intel Core i5-4210H (2,9 GHz, turbo naar 3,5)
Werkgeheugen: 8GB DDR3L (SODIMM)
Opslag: 128 GB SSD en 750 GB HDD (7200 rpm)
Scherm: 15,6" Full HD, matte coating
Videokaart: GeForce GT840M
Prijs: €899

Klink voor zover ik er verstand van heb als een betere optie, alleen is de batterij moeilijk te vergelijken. Deze heeft een volwaardige SSD in vergelijking met de Lenovo, alleen is de processor een duel-core ipv de quad-core van de Lenovo. Ook vreet deze dual-core meer energie dan de quad-core (47 om 37 W).

Belangrijkste vraag blijft: Zit ik veel te overpriced te zoeken? En zo niet, welke van de twee achten jullie beter geschikt voor mijn doeleinden? Of is er nog een betere optie voor een vergelijkbare prijs?

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-11 13:19
Via de website van Lenovo heb je dezelfde E540 met ssd en 8GB ram voor €902,-
En daar kun je dan vast nog wel 7% korting bij krijgen.

Het scherm van een E540 is wel mat en helder, maar het contrast en kleurweergave zijn een stuk minder minder mooi.

Dit is ook nog een mooie optie: pricewatch: Asus N551JK-CN157H
I7 quad, 8GB, GTX 850M, fhd ips scherm.
Dan moet je alleen zelf de hdd vervangen voor een ssd.

Reviews:
Msi GP60: http://www.notebookcheck....book-Review.118846.0.html
Asus N550 (De N551 verschilt niet veel van z'n voorloper): http://www.notebookcheck....01H-Notebook.98311.0.html
Asus N551: http://www.tlbhd.com/asus-n551jk-review-19227/
Lenovo E540 (met een grotere accu): http://www.notebookcheck....GE-Notebook.114194.0.html

[ Voor 66% gewijzigd door wappiewappie op 20-12-2014 13:55 ]

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:24

Mavamaarten

Omdat het kan!

MSI kan ik je afraden, althans als je er lang mee wil doen. De mijne (GE60 2OE) staat al vol met krassen, het randje om het scherm komt soms los en de koeling is slecht. Dat terwijl ik er écht voorzichtig mee ben geweest, hij gaat alleen in en uit mijn rugzak (met laptopvak). Ik heb hem nu anderhalf jaar.

Ik ging toevallig ook die Asus N551JK voorstellen. Ik heb hem besteld voor mijn zus en hij is erg goed gebouwd en heeft goeie specs. Toetsenbord is heerlijk en het scherm ook. De HDD is aan de trage kant maar voldoet zeker aan jou eisen. Als je wil kan je er een SSD in zetten en dan is hij perfect!

Android developer & dürüm-liefhebber

• wappiewappie
Het toetsenbord van de E540 vind ik zelf nog wel een stuk beter dan die van de N551, maar dat weegt niet op tegen het betere scherm van de Asus.

• JWolk92
Bedankt voor de reacties, die Asus N551JK ziet er goed uit!
Is er een mogelijkheid om een SSD erbij te zetten, of moet daarvoor de optische drive eruit?

EDIT: Ik zie net ook dat notebookshop.nl deze laptop voor slechts €833 aanbiedt. Leuk prijsje, waardoor een 128 GB SSD erbij niet meer te duur is.

[ Voor 32% gewijzigd door JWolk92 op 20-12-2014 13:01 ]

• wappiewappie
Een ssd moet je op de plek van de hdd zetten. Als je de hdd wilt behouden kun je die alleen op de plek van de optische drive zetten.
Je kunt ook voor een tientje een externe behuizing aanschaffen voor de hdd.

• JWolk92
Ok, jammer. Heb even lopen zoeken en kwam al een caddy tegen voor in de optical bay voor maar €25.
Wat betreft de SSD kom ik zeer sterke prijsverschillen tegen onder fabrikanten. Waar moet ik op letten?

En de procedure is vervolgens:
- Windows op 32 GB usb stick zetten
- HDD eruit, SSD erin
- Opstarten met usb stick erin, en daarmee windows installeren op SSD
- Optical drive eruit, caddy + HDD erin

klopt dit, of vergeet ik iets? (dit moet me namelijk nog wel lukken, ook al ben ik niet zo handig...)

• wappiewappie
Bijna. :)
- Het Windows iso bestand downloaden. De bestandsnaam kun je hier vinden: MSDN: MSDN Subscriber Downloads. mbv google kun je dan vast wel een torrent o.i.d. vinden.
- met behulp van de SHA1 code en Hashtab kun je vervolgens controleren of het een origineel bestand is waar niet mee geknoeid is.
- Vervolgens zet je het iso bestand met bijv. Rufus op een usb-stick (8GB is groot genoeg)
- HDD eruit -> SSD erin.
- In de bios FastBoot, Secureboot of hoe die zut ook mag heten uitschakelen.
- Daarna kun je Windows installeren vanaf de usb-stick. de productcode staat in de bios en wordt automatisch herkend.
- Drivers van Asus downloaden en installeren.
- Optical drive eruit -> caddy + HDD erin

En je hebt een mooie schone installatie zonder de Asus bloatware. 8)

Dit is wel een goede ssd: pricewatch: Crucial MX100 128GB
Alleen even checken of die goed werkt in jouw laptop. Een enkele keer werkt een bepaalde laptop/ssd combinatie niet goed samen.

[ Voor 18% gewijzigd door wappiewappie op 20-12-2014 15:16 ]

• JWolk92
Hmm, dat wordt alweer een tikkie lastiger... Waarom moet het met een torrent? Is dat puur zodat ik dan een kale windows installatie heb?
en waarom heb ik Rufus nodig om 'm op een usb stick te zetten?

Zou mijn manier ook werken, of is er een andere "makkelijke" manier?

Die SSD ziet er overigens wel prima uit. Dan ben ik met €833 + €61 + €25 + wat verzendkosten voor €930 klaar. :)

• wappiewappie
Zo moeilijk is dat toch niet? Het is alleen een beetje zoekwerk.
Het was inderdaad wat makkelijker geweest als je het direct van de website van MS kon downloaden, maar daar staat helaas alleen de retail versie (of je moet een MSDN member zijn).

Rufus (of een vergelijkbaar programma) heb je nodig om de usb-stick bootable te maken. Anders kan de laptop niet opstarten vanaf de usb-stick.

Jouw manier klinkt alsof je de complete inhoud van hdd simpelweg naar de usb stick kopieert. Dat gaat niet werken.
Met cloningsoftware kan dat wel, maar ik zou toch echt een schone installatie aanraden.
Dat werkt echt eenvoudiger dan je denkt.

[ Voor 7% gewijzigd door wappiewappie op 20-12-2014 18:04 ]

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:21
Uhhhh wat doen jullie nu weer moeilijk? Je hoeft helemaal geen iso of torrent binnen te halen voor een Windows bootable DVD/USB stick. :?

http://windows.microsoft....reate-reset-refresh-media

klik op die hele grote knop MEDIUM MAKEN en volg de instructucties : :+

Hoef je ook niet hashes te checken, gewoon de officiele instalatie files .

[ Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 20-12-2014 19:13 ]

• wappiewappie
En daarmee krijg je gewoon een schone Windows installatie, zonder bloatware?
Die methode klinkt meer als een 'terug zetten naar fabrieksinstellingen'.

Maar je kunt het inderdaad proberen.

[ Voor 44% gewijzigd door wappiewappie op 20-12-2014 19:24 ]

• StrongArmLance
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:27

StrongArmLance

Endless flow

Dat werkt inderdaad gewoon.
Hele installatie ook, is microsofts oplossing voor netbooks.

[ Voor 53% gewijzigd door StrongArmLance op 20-12-2014 19:42 ]

• wappiewappie
oh.. dat is wel heel mooi dan.
Heeft MS het eindelijk begrepen. *O*

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:21
Uhm, ik denk werkelijk dat je nogal wat heb gemist al die jaren. Alles was behoorlijk makkelijk "officieel" te verkrijgen. Officiele media waren eigenlijk altijd goed te vinden via de "iriver" route. En dat gold voor vrijwel hun hele gamma. In feite is dat juist nu wat lastiger vanwege deze nieuwe boot medium creator.

Maar goed, vooralsnog heb ik alle oude isotjes die ik heb rondslingeren (oudere office bijvoorbeeld) asap naar binnengehengeld toen ik doorkreeg dat MS de iRiver route had gesloten en van plan was de andere kanalen te sluiten.

Hoe het ook moge zijn, voor windows 8.1 is de officiele route via MS verreweg de handigste.

• JWolk92
Bedankt Roffeltjes, dit maakt het een stuk makkelijker. :)

Heb inmiddels alles besteld (laptop, SSD en HDD caddy) voor €925,59. Iets boven mijn initiële budget, maar voor wat ik ervoor terug krijg vind ik het prima!
Iedereen bedankt voor de hulp.
Pagina: 1