[XML] Hoe opmaak bepalen?

Pagina: 1
Acties:
  • 491 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErectionJackson
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06-2017

ErectionJackson

Ff testen hoe lang een onderti

Topicstarter
De titel is misschien een beetje vaag, maar wat ik bedoel is dit:

Als je besluit om bijv. je nieuws in XML-formaat op te slaan om het vervolgens dmv XSL te transformeren naar HTML, hoe zet je je tekst dan in het XML-bestand?

Voorbeeld-file:
code:
1
2
3
4
5
6
7
<nieuws>
  <nieuwsitem>
    <title></titel>
    <tijd></tijd>
    <bericht></bericht>
  </nieuwsitem>
</nieuws>

Je kunt het bijv. zo doen:
code:
1
<bericht>Dit is een nieuwsbericht</bericht>

Dit werkt prima totdat je opmaak wilt toevoegen. Bijvoorbeeld een stukje tekst vet wilt drukken. Ga je dat dan door middel van HTML doen? Dus:
code:
1
<bericht>Dit is een <b>nieuwsbericht</b></bericht>

Zo gaat echter de kracht van XML-verloren. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15403

Je kan natuurlijk nog een extra element voor dat kopje toevoegen, want dit dik drukken gaat waarschijnlijk ook volgens een regelmaat. (Als er geen regelmaat inzit gaat volgens mij de kracht van XML sowieso niet op, toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Op.Lijntje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-03 11:22
Misschien is dit iets?

<bericht_1e_deel></bericht_1e_deel>
<bericht_vet_deel></bericht_vet_deel>
<bericht_2e_deel></bericht_2e_deel>

Je kan altijd een of 2 van de 3 leeglaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk dat dat een beetje te simpel gezegd is, met XML probeer je juist de datastromen te versimpelen en voor je zelf te verduidelijken.

Dus dan moet je sowieso met duidelijkere namen werken, maar als het even kan ook met herbruikbare elementen, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErectionJackson

ErectionJackson

Topicstarter
Ja, of ik moet de keuze maken dat ik het bericht opmaak in HTML en dat als <![CDATA[]]> in het XML-document zet :?

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Neeh, das zonde. Als je allemaal moeite doet om het in XML om te zetten, moet je het vooral zoal XML houden als mogelijk. Anders ga je later weer zitten sleutelen, omdat het je toch niet helemaal zint...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErectionJackson

ErectionJackson

Topicstarter
True true.. dat is dus het dilemma. Maar ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die dit probleem tegen is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
[blaat] stond er eigenlijk al. sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:34

Crazy D

I think we should take a look.

Mijn xml ervaring gaat niet verder dan een keertje xml gebruiken als alternatief voor cvs-bestandjes, maar ik denk dat je de xml moet zien i.p.v. de database. Dus i.p.v. dat je met php/asp/oid een html pagina genereert met data uit de db, doe je dat nu in xhtml of zo (hoe ga je in html met xml files om? of is dat eigenlijk waar dit topic omgaat?... ), en doe je daar dus ook zoveel mogelijk de opmaak ed. Ik neem niet aan dat je als je een db gebruikt, je daar de volledige html code inpropt van je nieuwsbericht, hooguit hier en daar een boldje of een linkje, dus ik denk dat je dat ook in de xml zo moet doen.... en tjah hoe je dan in html je xml file kan uitlezen ben ik ook wel benieuwd naar :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Laatst online: 16-06 09:56

igmar

ISO20022

Op woensdag 13 juni 2001 19:54 schreef ErectionJackson het volgende:

Voorbeeld-file:
code:
1
2
3
4
5
6
7
<nieuws>
  <nieuwsitem>
    <title></titel>
    <tijd></tijd>
    <bericht></bericht>
  </nieuwsitem>
</nieuws>

Je kunt het bijv. zo doen:
code:
1
<bericht>Dit is een nieuwsbericht</bericht>

Dit werkt prima totdat je opmaak wilt toevoegen.
Opmaak hoort NIET in XML thuis. Dat is de taak van het stylesheet. Wat je zegt is :

<kop>Dit is een kopje</kop>

en in het stylesheet besluit je dat je de kop vet wilt maken. XML is een taal die content beschrijft, geen layout. Dat heeft als voordeel dat als je je stylesheet aanpast dat een direct gevolg heeft voor al je documenten. Handig als je layout van je documenten een nieuwe style krijgen :)

Wat je als noodoplossing kan doen is een aparte tag bold aanmaken, en die ik je stylesheet converteren naar <b>blaat</b>
Bijvoorbeeld een stukje tekst vet wilt drukken. Ga je dat dan door middel van HTML doen? Dus:
code:
1
<bericht>Dit is een <b>nieuwsbericht</b></bericht>

Zo gaat echter de kracht van XML-verloren. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
iig niet door je opmaak in je dtd te regelen. Hou opmaak in je stylesheet, daar ben je straks jezelf erg dankbaar voor :)

Igmar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145

Op woensdag 13 juni 2001 23:13 schreef igmar het volgende:
Opmaak hoort NIET in XML thuis. Dat is de taak van het stylesheet. Wat je zegt is :

<kop>Dit is een kopje</kop>

en in het stylesheet besluit je dat je de kop vet wilt maken. XML is een taal die content beschrijft, geen layout. Dat heeft
Als je de <b> bijvoorbeeld in je XML defineerd heeft dat natuurlijk niets te maken met de <b> tag in HTML.. het is alleen wel een stuk makkelijker coderen want je weet precies wat het is/doet. Zo ook me tabellen, enz. Waarom zou je in je XML helemaal een eigen tabellen def. gaan verzinnen als die van HTML ook prima is? Wat je in bovenstaand voorbeeld krijgt is dat mensen <vet> moeten gebruiken terwijl ze <b> ook wel kennen. Voegt dat iets toe?

Ik heb de DTD van XHTML wel eens gebruikt om, zoals in het voorbeeld van EJ de <bericht> tag content, dezelfde tags toe te staan als in XHTML in een body mogen.. Een programma als XMetal bijv. kan daar heel goed mee overweg.. erg mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Je zou je HTML-tag-open en HTML-tag-sluiten kunnen vervangen door andere niet-leestekens en ze na het parsen weer terug laten zetten. Maar zo hoort het dus eigenlijk niet. XSL is de way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10-2022
Jouw probleem is zeer veel voorkomend. Het punt is dat je eigenlijk meer structuur in je data nodig hebt om het op een wenselijke manier te presenteren in HTML. De enige juiste manier is om er over na te denken waarom je die andere presentatie zou willen hebben.

In dit geval komt het waarschijnlijk omdat er keywords in het topic zitten.

Het is dan zoals je zelf al vermoed niet correct om dan maar bold tags op te nemen in het XML document.

Het zou beter zijn om bijvoorbeeld dit te kiezen:
code:
1
<bericht>Dit is een <keyword>nieuwsbericht</keyword></bericht>

Uiteraard is het verschil maar klein, maar het punt is dat je nu dus aangeeft wat het woord is en niet hoe je het weer wilt geven.

Overigens vind ik het heel goed dat je hierover nadenkt en een net XML schema probeert te maken!

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErectionJackson

ErectionJackson

Topicstarter
Jullie begrijpen me allemaal iig, dat is al fijn :)

Kan ik niet het best gewoon een eigen DTD'tje/Schema (ben ik nog over aan het denken, maar is een andere discussie :) ) maken waarin ik een paar simpele keywords definieer waarmee ik de XSL-stylesheet duidelijk maak wat de opmaak moet zijn?

En als iemand die wil negeren, kan hij bijv. gewoon nodNieuwsBericht.text gebruiken om alleen de tekst te gebruiken. Dan krijg je een beetje het WML-idee. Dus een klein eigen setje met keywords voor het nieuwsbericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Op www.XML101.com staan een aantal goede beginners tutorials over xml, xsl, dtd, etc.

Er staan ook een aantal goede samples bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErectionJackson

ErectionJackson

Topicstarter
Daar heb ik niks aan |:( Daar gaat dit ook niet over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18050

Als ik XML nu dus goed begrijp komt het erop neer dat XML de data beschrijft en HTML de layout van die data.
XML bestanden zijn dus dan ook veel makkelijker uit te lezen met php, asp o.i.d. dan HTML bestanden !?

Of denk ik nou verkeerd !?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErectionJackson

ErectionJackson

Topicstarter
Op donderdag 14 juni 2001 19:03 schreef Tizzwat het volgende:
Als ik XML nu dus goed begrijp komt het erop neer dat XML de data beschrijft en HTML de layout van die data.
XML bestanden zijn dus dan ook veel makkelijker uit te lezen met php, asp o.i.d. dan HTML bestanden !?

Je denkt perfect, maar zo gaan we off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Op.Lijntje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-03 11:22

Correct :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbravenboer
Nee dat heb je wel ongeveer goed. Cool je? :)

Edit: altijd leuk om van drie mensen te horen dat je het goed hebt ;)

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErectionJackson

ErectionJackson

Topicstarter
Mijn vraag nog maar weer:

Kan ik niet het best gewoon een eigen DTD'tje/Schema (ben ik nog over aan het denken, maar is een andere discussie ) maken waarin ik een paar simpele keywords definieer waarmee ik de XSL-stylesheet duidelijk maak wat de opmaak moet zijn?

En als iemand die wil negeren, kan hij bijv. gewoon nodNieuwsBericht.text gebruiken om alleen de tekst te gebruiken. Dan krijg je een beetje het WML-idee. Dus een klein eigen setje met keywords voor het nieuwsbericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbravenboer
Het is vrij lastig om in XSL de keywords uit de tekst te vissen. Veel makkelijker is het om in je XML file al aan te geven wat je bedoelt via bijvoorbeeld een Keyword tag zoals ik eerder noemde. De transformatie is dan een stuk makkelijker.

Ik vraag me af of het uberhaupt mogelijk is om keywords in platte tekst te vervangen door een andere presentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErectionJackson

ErectionJackson

Topicstarter
Ja, mijn bedoeling was dat ik gewoon een klein XML-applicatietje schrijf in de vorm van een DTD, die ik dan gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Laatst online: 16-06 09:56

igmar

ISO20022

Als je de <b> bijvoorbeeld in je XML defineerd heeft dat natuurlijk niets te maken met de <b> tag in HTML.. het is alleen wel een stuk makkelijker coderen want je weet precies wat het is/doet.
Wat is probeerde te zeggen is dat opmaak eigenlijk niet in je XML document thuishoort. Opmaak word gedaan aan de hand van de content van je document.

Het kan wel, alleen daar is XML niet voor bedoeld.
Zo ook me tabellen, enz. Waarom zou je in je XML helemaal een eigen tabellen def. gaan verzinnen als die van HTML ook prima is? Wat je in bovenstaand voorbeeld krijgt is dat mensen <vet> moeten gebruiken terwijl ze <b> ook wel kennen. Voegt dat iets toe?
Nee, maar als je zaken zoals <b> en de rest van de HTML gebruikt in je XML doc vraag ik me afwaarom je dan niet meteen HTML klopt. XML is een taal die content beschrijft, geen opmaak (zoals HTML wel doet).
Ik heb de DTD van XHTML wel eens gebruikt om, zoals in het voorbeeld van EJ de <bericht> tag content, dezelfde tags toe te staan als in XHTML in een body mogen.. Een programma als XMetal bijv. kan daar heel goed mee overweg.. erg mooi.
Ik ken dat soort progs eigenlijk totaal niet.. Ik vi me docs in elkaar. En op de laptop op me werk staat geen windhoos, dus effe testen is er ook niet bij dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145

Op zaterdag 16 juni 2001 13:24 schreef igmar het volgende:
Wat is probeerde te zeggen is dat opmaak eigenlijk niet in je XML document thuishoort. Opmaak word gedaan aan de hand van de content van je document.

Het kan wel, alleen daar is XML niet voor bedoeld.
Je hoort duidelijk bij de 'data'-people zoals Don Box dat noemt. Als je een 'document'-person bent zie je XML als een document, zoals SGML. Echter, ook data kan geformatteerde tekst bevatten.. en wat is er dan handiger dan HTML?
Nee, maar als je zaken zoals <b> en de rest van de HTML gebruikt in je XML doc vraag ik me afwaarom je dan niet meteen HTML klopt. XML is een taal die content beschrijft, geen opmaak (zoals HTML wel doet).
XML beschrijft data. Een onderdeeltje van die data kan HTML zijn. Stel een nieuwbericht.. je hebt kopje, datums, allemaal gewone nodes.. alleen de body is HTML.
Ik ken dat soort progs eigenlijk totaal niet.. Ik vi me docs in elkaar. En op de laptop op me werk staat geen windhoos, dus effe testen is er ook niet bij dan
Erg handig hoor.. zeker als je iets maakt voor mensen die alleen maar met Word e.d. kunnen werken. WYSIWYG XML-en maar dan goed: geen tag in beeld en toch een mooi XML docje als output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbravenboer
Op zaterdag 16 juni 2001 13:32 schreef Kerrick het volgende:
Je hoort duidelijk bij de 'data'-people zoals Don Box dat noemt. Als je een 'document'-person bent zie je XML als een document, zoals SGML. Echter, ook data kan geformatteerde tekst bevatten.. en wat is er dan handiger dan HTML?
Hier ben ik het volledig mee oneens. XML is bedoelt om gegevens te scheiden van de opmaak. Dit bereik je door in XML files tags op te nemen die aangeven wat delen van het documenten betekenen. De tag bold lijkt mij geen betekenis van een stuk tekst. De tag keyword echt wel. XML wordt ook wel zelf-beschrijvend genoemd. Je geeft dus door middel van de tags aan wat je met delen van het document bedoelt.

XML kan je ook converteren naar andere systemen dan alleen XHTML. Als je er dan XHTML tags in op gaat nemen kan dit grote problemen opleveren.

In dit geval is het document type niet precies genoeg om de gewenste weergave te bereiken. Dit betekent echter vooral dat het document type te algemeen is en aangepast moet worden.
XML beschrijft data. Een onderdeeltje van die data kan HTML zijn.
In sommige gevallen kan het handiger zijn om de fraaiheid van scheiding van data en opmaak even aan de kant te zetten door in delen van je XML document ook XHTML tags toe te staan.

Pagina: 1