Onterecht invoerrecten en BTW betalen, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-09 21:56
Beste Tweakers,

1.5 maand geleden heb ik op miniinthebox 2 hoesjes voor m'n ereader besteld.
Deze waren 'oorspronkelijk' 18 dollar per stuk, maar door een aanbieding maar 9 dollar per stuk.
De originele prijs zou dus 36 dollar (28 euro) zijn, maar ik heb er slechts 18 dollar (14 euro) voor betaald.

Nou betaal je pas invoerrechten en BTW op bestellingen boven de 22 euro. Naar mijn idee wordt er nooit gekeken naar de eigenlijke waarde maar naar het betaalde bedrag.. toch?

Ik moet nu namelijk 12 euro inklaringskosten en 6 euro btw gaan betalen op een bestelling van 14 euro.
Is een beetje overdreven.. toch?

Iemand tips wat ik hiermee kan doen? Want ik heb geen idee bij wie ik dit moet melden of hoe ik dit uberhaupt kan gaan bewijzen. Pakketje ligt bij het postkantoor en moet vandaag afgehaald worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Eerst afhalen en daarna bezwaar maken. Niet gaan protesteren bij de postmevrouw want die kan er geen bal aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:57

paQ

dat...

en bewijs aanvoeren middels factuur en overschrijving

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
En waar maak ik dan bezwaar?
Niet geheel duidelijk welke instantie ik in dit geval moet benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:57

paQ

dat staat op de invoerfactuur die bij je pakketje zit

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
En hoe bewijs ik het factuur en de overschrijving? Want screenshots van paypal/online bankieren hebben volgens mij weinig waarde aangezien je zo met de getalletjes kan spelen.

Vanmiddag kom ik er dus wel achter waar ik bezwaar kan maken :)
Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:03
Valandin schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 11:10:
En hoe bewijs ik het factuur en de overschrijving? Want screenshots van paypal/online bankieren hebben volgens mij weinig waarde aangezien je zo met de getalletjes kan spelen.
Dat kan met een papieren afschrift ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

offtopic:
Sowieso krom, als je het in twee pakketjes had gekregen had er geen haan om gekraait. Normaal zetten ze toch het betaalde bedrag op de verpakking? In jou geval incl. korting? Misschien foutje van die webshop.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:40
Op de site van de belastingdienst heeft men het over de waarde van een artikel. Ik jouw geval is dat dus 28 euro. Dat je het met korting hebt gekregen doet er waarschijnlijk niet toe, men gaat uit van de oorspronkelijke waarder (of de leverancier moet de prijs permanent verlaagd hebben, maar zelfs dan wordt nog naar de marktwaarde gekeken).
Dit is bedoeld om te voorkomen dat ik een noteboek van 1000 euro koop door eerst een 'donatie' over te maken van 990 euro, en vervolgens het notebook koop voor 10 euro (inclusief factuur).
Bij twijfel: Bel de belastingdienst. Zij berekenen ook de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Waarom vragen ze dan soms om een factuur als ze het niet in kunnen schatten?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:30

Robtimus

me Robtimus no like you

(jarig!)
Die 22 euro is inclusief verzendkosten. Hoeveel waren die in dit geval?

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De inklaringskosten ben je sowieso kwijt denk ik, dus je kunt alleen misschien die € 6 belasting terug krijgen en dat gaat pas nadat je het bedrag al betaald hebt want anders krijg je pakje niet ;) Ik ga er zelf overigens vanuit dat men gedacht heeft dat je pakje meer waard was, en dat je daarom dus belasting dient te betalen.

Maar goed nadat je het pakje in ontvangst genomen hebt kun je bij PostNL bezwaar aantekenen, maar voor die € 6 gaat je dat waarschijnlijk veel stress opleveren en de inklaringskosten krijg je zeer waarschijnlijk niet terug. Je zou trouwens hier op het forum nog op ervaringen van andere kunnen zoeken, want je bent echt niet de eerste die zoiets post alleen meestal post men dat in Het topic voor (onbekende) Chinese smartphones - Deel 2 of [Ervaringen] Online shoppen in China - Deel 2 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justincase
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10 04:47
Robtimus schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 15:01:
Die 22 euro is inclusief verzendkosten. Hoeveel waren die in dit geval?
Volgens de Belastingdienst is het exclusief.
Waarde van de zending (exclusief verzekerings- en vervoerskosten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:30

Robtimus

me Robtimus no like you

(jarig!)
Dan hebben ze dat volgens mij veranderd, want ik kan me goed herinneren dat het inclusief was.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Robtimus schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 19:21:
Dan hebben ze dat volgens mij veranderd, want ik kan me goed herinneren dat het inclusief was.
Het is altijd exclusief de verzendkosten geweest ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:40

-d-

Inderaad exclusief verzendkosten, maar de heffing is over het hele bedrag, inclusief verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Haha idd, ik wilde het net gaan toevoegen voor de duidelijkheid maar dat hoeft nu niet meer dus ... (heffing wanneer de waarde van het product boven de 22 euro is)

[ Voor 26% gewijzigd door apis29 op 14-12-2014 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:07
Robtimus schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 19:21:
Daar ben je inderdaad niet de enige in, niet onterecht overigens:
Hoe berekent u de invoerrechten?

Betaalt u invoerrechten over de prijs van de laptop uit Amerika? Of over het totaalbedrag inclusief verzendkosten? De Douane gaat uit van de douanewaarde van een product. Dit is een optelsom van:

aankoopprijs;
verzendkosten;
verzekeringspremie tot aan de grens van Nederland.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Voor de bepaling of er invoerrechten danwel btw betaald moet worden wordt gekeken naar de waarde van het pakket zonder overige kosten. Dus waarde <22 of( > 22, < 150 en > 150

Voor de berekening hoeveel btw danwel invoerrechten er betaald moeten worden wordt gekeken naar de waarde plus evt .overige kosten (zoals verzendkosten)
Pagina: 1