Windows licentie en nieuwe SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 14:31
Ik heb een paar weken terug lenovo flex 14 gekocht. Ik probeer de standaard HD te vervangen door een nieuwe ssd. Dit lukt niet, want de ssd wordt niet herkend.

Ik heb het volgende gevraagd aan Lenovo:
>>>
Ik wil een 256Gb ssd in mijn flex 2 14 plaatsen.
Het plaatsen als zodanig lukt maar het overzetten van het besturingssysteem lukt niet. Wat heb ik al gedaan:
- HD gekloond met Acronis; na het plaatsen van de SSD komt windows 8 in een herstelmodus en wordt aangegeven dat de SSD vergrendeld is. Ik heb in de BIOS UEFI veranderd in legacy maar dat helpt niet.
- SSD helemaal geformatteerd en daarop via one key recovery het besturingsysteem plaatsen. Ik heb via OneKey een USB stick aangemaakt met daarop de recovery. Echter als ik deze opstart dan kan ik wel kiezen voor fabrieksherstel maar dan geeft fabriekherstel aan dat de partitie niet gevonden kan worden, danwel dat de partitie vergrendeld is.
Ook hierbij heb ik zowel met UEFI als Legacy geprobeerd. Plus alle opties die op internet circuleren zoals in dos prompt modus diskpart /fixBoot etc.

- Ik heb ook geprobeerd om een windows 8.1 (origineel ISO-bestand) te installeren maar dit geeft ook aan dat de ssd vergrendeld is. Ook dit geprobeerd te doen met zowel UEFI als legacy ingeschakeld.

De SSD is in het BIOS wel zichtbaar. Ik heb trouwens ook bij alle opties hierboven de controller ook een keer op IDE gezet, maar dat hielp ook niet

De SSD is goed, deze heb ik geprobeerd in een andere computer en daar werkt alles wel gewoon. Dus daar ligt het niet aan. Ik denk dat het BIOS/UEFI op een of andere manier dwars zit. Graag ontvang ik een stappenplan om de standaard HD te vervangen door een SSD.
>>>
Het antwoord van Lenovo:
Wij willen u adviseren om de ssd in de andere computer te plaatsen waar de ssd wel gezien word. Vervolgens gaat u naar schijfbeheer en verwijdert u alle partities. Na het verwijderen van de partities dient u de SSH te formatteren u kunt u deze in het Lenovo toestel terug plaatsen. Vervolgens dient u een nieuwe installtie uit te voeren. Let op bij het gebruik van een andere hardeschijf / ssd zal de windows licentie zal verlopen. Voor het installeren van de ssd dient u zelf een windows installatie dvd te kopen welke voorzien is van de productkey.
>>>

Ook deze oplossing werkt (nog) niet, maar waar ik heel erg verbaasd over ben is de laatste zin, sinds wanneer verloopt een windows licentie als je een nieuwe SSD plaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

lijkt mij dat je de windowspartitie van de oude hd moet zien terug te zetten op de SSD zodat je de windows-licentie kan blijven gebruiken die bij de laptop is meegeleverd.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 14:31
Ja maar het maken van een kloon werkt dus niet. "probleem" is dat de originele HD 500 Gb is en de SSD 256, dus er moet wat verkleind worden. Ik ben van plan om de partitie waar windows nu op staat te verkleinen tot 200 gb zodat bij het maken van de kloon er geen verkleining van de partitie hoeft plaats te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat laatste is sowieso een goed idee. Kijk ook of je eventuele herstelpartities ziet op de HDD. Die dien je ook over te nemen, zodat de fabrieksimage kan herstellen op de SSD, als Windows niet wil werken na de kloon.

Wat Lenovo zegt over nieuwe licentie aanschaffen is onzin. Windows licenties hangen aan de hardware, en dan met name het moederbord. Niet aan een harde schijf. Zou even lekker zijn, gaat je HDD stuk, ben je naast de prijs voor een nieuwe schijf ook gelijk een Windows licentie kwijt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:23

P_Tingen

omdat het KAN

Ik heb laatst de schijf van mijn laptop vervangen door een SSD en dit gedaan met Macrium Reflect. Deze kan (iirc) goed omgaan met grootteverschillen van harde schijven. Dus deze zou een 500GB schijf over moeten kunnen zetten naar een kleinere, uiteraard mits de data zelf past.

... en gaat over tot de orde van de dag