Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PSU vervangen?

Pagina: 1
Acties:

• EmielScholte
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 25-12-2014
Tijdens het gamen viel ineens m'n pc uit en ik kreeg 'm niet meer aan de praat. Harde schijven en fans gingen wel draaien, maar geen beeld. Na e.e.a. te testen bleek het waarschijnlijk m'n moederbord te zijn.

Deze dus vandaag vervangen, incl. processor. Dit is nu mijn systeem:

- Asus H97-plus mobo
- i5-4570 3.2ghz
- 12 GB ddr3 1600
- XFX R9 290 dd
- 4 HD's (1x ssd, 3x hdd)
- Scythe Kamariki 4 650W

Alles aangesloten, maar hij start nu alleen op met de surge-beveiliging van 't mobo uitgeschakeld. Ingeschakeld krijg ik een surge-waarschuwing en kom ik niet verder dan de UEFI.
Wat opvalt in de UEFI bios is dat de voltages van de PSU abnormale waardes geven, nl. 6.44 op de 5v en zelfs 24,48 op de 12v, zie foto:

http://1drv.ms/1BswQLj

PSU kapot? Kan die ook de schuldige zijn van het beschadigen van m'n oude mobo?

[ Voor 6% gewijzigd door EmielScholte op 14-12-2014 18:41 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:40
Meten is weten?

Als er daadwerkelijk 24V op de 12V-lijn staat is dat inderdaad niet goed voor je hardware.

• EmielScholte
Zojuist een multimeter er aan gehangen, met alles aangesloten meet ik 5,11 en 12,47 op een molex.

Met de gpu en de harde schijven ontkoppeld meet ik 5,12 en 12,43.

Niets aan de hand dus lijkt me?

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:14

TommieW

Numa numa.

Dat zal ik nog niet zo snel zeggen.
Een voeding heeft meestal meerdere "lijnen". Dat de ene lijn een correct voltage geeft, wil nog niets zeggen over de andere lijn. Verder lijkt het mij dat als er werkelijk 24V op staat, je hardware allang kapot had moeten zijn. :P

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• EmielScholte
heb 't gemeten op de 24 pins, de 8 pins en op 2 molex stekkers, allemaal ±12,45 volt. Dan kan ik er redelijkerwijs van uit gaan dat 't goed is toch?

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
TommieW schreef op maandag 15 december 2014 @ 18:48:
Een voeding heeft meestal meerdere "lijnen".
Nee, komt eigenlijk altijd van één bron. Een kortsluitbeveiliging die meerdere 12V rails maakt betekend niet dat er meerdere zijn, komt gewoon uit één.
EmielScholte schreef op maandag 15 december 2014 @ 23:45:
heb 't gemeten op de 24 pins, de 8 pins en op 2 molex stekkers, allemaal ±12,45 volt. Dan kan ik er redelijkerwijs van uit gaan dat 't goed is toch?
Zegt niks over of de voeding goed is. Dat je de juiste waardes meet met een multimeter is wel normaal ook al is de voeding stuk, betekend alleen niet dat de spanningen en voeding daadwerkelijk goed is.

Maar ik zou er ook niet van uitgaan dat er iets mis met de voeding is, Asus Surge zit er wel vaker naast.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• EmielScholte
Ok, maar hoe kom ik dan aan de daadwerkelijk gegeven spanning, als Asus Surge er vaak naast zit en ik volgens jou ook niet uit kan gaan van de multimeter?

• -The_Mask-
  • Niet online
De multimeter klopt ongetwijfeld wel, maar met alleen een multimeter kun je de voeding niet controleren. Daarvoor heb je namelijk voor duizenden euro's aan apparatuur nodig en de juiste kennis. Of te wel niemand in NL kan dit zelf controleren en ook winkels of webshops niet. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

• EmielScholte
Ok, maar ik moet 't doen met de info die ik heb:

- Moederbord kapot, reden onbekend (P55M-UD2, 4 jaar oud, 25% OC op de CPU)
- Scythe Kamariki 4, 650W --> 24,48v softwarematig, 12,45v op de multimeter

Met nieuw moederbord en anti-surge uitgeschakeld draait ie nu een paar dagen stabiel, ook met Far Cry 4 op ultra.

Als ie echt 24v geeft, zou de boel dan niet allang gesmolten moeten zijn?

• -The_Mask-
  • Niet online
De multimeter zal wel kloppen, software klopt iig nooit. Maar dat de multimeter een normale waarde aangeeft betekent niet dat de voeding goed werkt, alleen er is geen reden om te denken dat er iets met de voeding zou zijn. Een moederbord gaat wel vaker stuk en Asus Surge zit er wel vaker naast, beide zijn dus geen redenen voor een probleem met de voeding.

24V op de 12V kan ook niet idd dan was alles al lang stuk en werke de PC nooit weer.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1