Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

BBG Mainstream boot niet

Pagina: 1
Acties:

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:47
Tweakerts,
afgelopen week heb ik het BBG mainstream gamesysteem besteld in losse componenten, met als enige wijziging dat ik de standaard CPU (i5 4590) heb vervangen voor een i5 4690k. Het gaat dus om de volgende setup:
Cooler Master Hyper 212 EVO
CoolerMaster PSU VS Serie 550Watt V550S
Crucial DDR3 Ballistix Tactical LP 2x4GB 1600 C8
Crucial SSD MX100 256GB
Fractal Design Define R4 Black Pearl
Gigabyte G1.Sniper B5
Gratis verzenden binnen Nederland
Intel Core i5 4690K
MSI GeForce GTX 970 GAMING
Seagate 7200.14 ST2000DM001 2TB
Vol goede moed alles afgelopen avond in elkaar gezet, en ben toen de computer gaan booten. Helaas... Niks! Computer start, fans draaien, harde schijf gaat draaien, maar naar 1 seconde ofzo start de computer opnieuw op, en blijft in een boot loop o.i.d. hangen. Ik krijg ook geen beeld verder.
Wat ik al heb geprobeerd:
-Stekkers opnieuw erin drukken
-Zonder videokaart gestart
-Geheugenbankjes gewisseld van positie, en ook met 1 stuk geprobeerd

Nu ben ik zojuist aan het zoeken geweest, en nu lees ik het e.e.a. over dat de BIOS van het moederbord mogelijk niet goed is? En dat deze geupdate moet worden (met een oude processor? WTF is dat voor een shit)?
Zou iemand mij verder kunnen helpen, waar moet ik het zoeken, en hoe kan ik dingen uitsluiten?

Vaak bu'j te bang!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
probeer is in je bios te komen met alleen geheugen en basis onboard video...

Het grote adblocking topic

• -tom-562
Tja, als ik wist hoe... Zoals in de topicstart staat, reboot het systeem na 1 seconde o.i.d.

Vaak bu'j te bang!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
ook zonder HD's ?

Het grote adblocking topic

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

probeer buiten de pc kast alles op te stellen om een pc aan te kunnen doen. dus alleen de hoofdonderdelen zoals 1 bankje ram moederbord cpu en voeding. eventueel grafische kaart als je geen onboard hebt.

zelf denk ik ook bios update en dat er iets fout gaat tussen je cpu en mobo. en dat je mobo die cpu nog niet support

• Peet2004
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-11 21:57
Advies 1: Check het blokje aansluitingen van de systeemkast (reset, pwr switch enz.)
Advies 2: Afstandbusjes onder moederbord controleren (juiste plek?)
Advies 3: Haal de PC weer helemaal uit elkaar en bouw hem zorgvuldig weer op.

Daarna laat je ff de resetkabel los en met minimale onderdelen starten.

Succes

• -tom-562
Zojuits het systeem basic opnieuw opgebouwd. D.w.z., alleen voeding, CPU. 1 geheugenbankje (in verschillende sleuven geprobeerd) en power switch aangesloten. Nog steeds hetzelfde. Systeem gaat aan, reboot na 1 seconde. Ik ben idd ook bang dat het moederbord niet de juiste BIOS heeft.
Ik heb het moederbord bij megekko gekocht. Daar staat specifiek bij "Omschrijving:
Voorzien van 'Haswell Refresh' compatible BIOS". Op de PCB staat rev. 1.1

Nu kwam ik in dit topic het volgende bericht tegen:
heuveltje schreef op donderdag 06 november 2014 @ 17:17:
Hmmmm de plot thickens

Mailtje naar gigabyte
--
so if possible, can u tell me what bos version is on the board, by looking up the serialnumber ? thanx in advance
--

En de snelle Reactie van gigabyte :
__
From the SN 143300079xxx this Mb should be produced in Aug.2014, and the BIOS in this MB should be F6 or late Version.
__

Dus dan zou het iets anders moeten zijn :(
Maar eens proberen met een ander ddr3 stickje, en anders toch maar eens de garantie regeling bij 4launch gaan testen
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43194459

De i5 4690k wordt pas vanaf BIOS versie F6 ondersteund. Mijn SN begint met 1431000xxxxx
Zou het dan zo kunnen zijn dat mijn moederbord niet de juiste BIOS heeft?

Vaak bu'j te bang!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-11 12:42

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Leen een CPU en flash je bios? Ik kan het zo snel niet vinden maar volgens mij kan je bij dit moederbord je bios niet flashen zonder cpu/mem (itt sommige andere moederborden).

Bel/mail die zaak/ga langs en vraag of ze het bios willen updaten?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:23

XallaX

Meow

Ik zou je leverancier even bellen, er moet bij een Gigabyte G1.Sniper B5 V1.1 bios F6 opstaan voor jou processor.
Je kan Gigabyte niet flashen zonder boot.

[ Voor 6% gewijzigd door XallaX op 13-12-2014 14:55 ]

• -tom-562
XallaX schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 14:55:
Ik zou je leverancier even bellen, er moet bij een Gigabyte G1.Sniper B5 V1.1 bios F6 opstaan voor jou processor.
Je kan Gigabyte niet flashen zonder boot.
Ja, ik heb net de vraag gesteld aan Gigabyte over welke BIOS er op zit. Ik ga sowieso contact opnemen met Megekko.
prutser001 schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 14:54:
Leen een CPU en flash je bios? Ik kan het zo snel niet vinden maar volgens mij kan je bij dit moederbord je bios niet flashen zonder cpu/mem (itt sommige andere moederborden).

Bel/mail die zaak/ga langs en vraag of ze het bios willen updaten?
Ik ken niemand in mijn omgeving met zo even een losse CPU (ik ben zo'n beetje de enige van mijn vrienden/familie/collega's die iets zelf bouwt ;))

Vaak bu'j te bang!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-11 12:42

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Je kan voorstellen hem er even uit te halen? Er vanuit gaande dat het een compatibel CPU is uiteraard.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

haal alles eens van het moederbord af dus ook de processor en doe hem dan aan. een ''gezond'' moederbord geeft dan piepjes om duidelijk te maken dat er wat mis is namelijk geheugen en processor is niet geinstalleerd.. Als hij dan alsnog na 1 seconde uitvalt kan het aan de voeding of moederbord liggen. Als hij niet in 1x uitvalt en aan blijft kan het alleen nog maar meer bevestigd worden dat het aan de cpu en moederbord combinatie ligt.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
het is geen kortsluiting met de kast?

Nukezone FTW

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:42

br00ky

Moderator Harde Waren
offtopic:
Ik las in het BBG topic trouwens dat je de K-processor hebt genomen om over te klokken. Dat kan alleen niet op dit moederbord... -O-. Dat kan alleen op Z87/97 chipsets. Ook is de cpu koeler aan de lichte kant.

• -tom-562
Ik heb het uitgezocht, bij dit specifieke Gigabyte moederbord kan het wel :P De CPU koeler is trouwens die uit de BBG geworden, lijkt me dat die ruimschoots voldoende is (het standaard koelertje is idd erg klein.
Ik ga morgen eens proberen om puur alleen het moederbord aan te sluiten, zonder processor, kijken wat 'ie dan doet.
Overigens zit er in de kast geen speakertje (en op het mobo volgens mij ook niet), dus piepjes e.d. hoor ik niet :(

Vaak bu'j te bang!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren

• -tom-562
http://www.guru3d.com/art...1-sniper-b5-review,9.html
Hier vind ik wel het e.e.a. terug over overclocken.
Of werkt dat dus niet meer... :/

Vaak bu'j te bang!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Blijkbaar kan je wat presets nemen, manueel blijkt niet lekker te werken. Helemaal niet overklokken was dus een beetje kort door de bocht, eerder beperkt.
In terms of tweaking and overclocking, B85 chipsets officially may not be overclocked. This is a regulation set by Intel so that they can make more money and diversity with the Z87 chipset. But that didn't stop Gigabyte. Now manual overclocking was not very pleasant, but the motherboard has built in presets. 4700 MHz did not work, but flicking the CPU to 4600 Mhz worked perfectly. Again .. for an 80 EUR motherboard that is pretty impressive.
Afijn, eerst maar je probleem oplossen. Ik sluit niet helemaal uit dat je toevallig nog een oud bordje hebt gekregen. Ik las een maand of wat geleden (geen link bij de hand) ook een soortgelijk bericht van iemand die daadwerkelijk nog een oude bios had.

• -tom-562
Klopt, was ook via GoT (zie eerder bericht), als ik zijn bericht moet geloven, dan heb ik idd een oud mobo. Ik wacht ff het berichtje van Gigabyte af, en dan neem ik contact op met megekko.nl

Offtopic:
Overigens zijn dat overclock mogelijkheden genoeg voor mij, zo'n die-hard tweaker ben ik nou ook weer niet :P

Vaak bu'j te bang!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:15

heuveltje

KoelkastFilosoof

-tom-562 schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 19:42:
Klopt, was ook via GoT (zie eerder bericht), als ik zijn bericht moet geloven, dan heb ik idd een oud mobo. Ik wacht ff het berichtje van Gigabyte af, en dan neem ik contact op met megekko.nl

Offtopic:
Overigens zijn dat overclock mogelijkheden genoeg voor mij, zo'n die-hard tweaker ben ik nou ook weer niet :P
de eerste 4 cijfers van het serienr zijn blijkbaar het jaar en het weeknr van de prod datum., dus de jouwe zou ook uit aug zijn,

bij mij , zelfde probleem (ik ben degene die je geqoute had) waren er een aantal pinnen van het socket verbogen trouwens,
Is onder coulance van GB vervangen/gefixed.

[ Voor 12% gewijzigd door heuveltje op 14-12-2014 02:44 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• -tom-562
Inmiddels ook de voeding uitgesloten, met een andere voeding doet 'ie hetzelfde. Heb ook zonder processor geprobeerd, zelfde resultaat (leek me ook wel logisch aan de ene kant). Ik hoop morgen bericht van Gigabyte te krijgen..

Vaak bu'j te bang!

• -tom-562
Inmiddels bericht terug van Gigabyte
Dear Tom ,

Thank you for emailing GIGABYTE.
We are delighted with your interest in our products.

THe BIOS in your MB is probably F6, for your CPU i5-4690k will be supported after F9.
Please try either contact with your dealer ask help or contact with our RMA center with

service@giga-byte.nl

ask to update the correct BIOS version for your MB.

Kind regards

GIGABYTE-Team
Tevens ook RMA aangevraagd bij megekko, gaat morgen op de post.

Omdat ik geen zin heb in een (mogelijk) lang RMA proces (ik wil gamen :P), heeft iemand aanraders voor een alternatief moederbord, waar ik ook kan overclocken (dus met een Z87/Z97 chipset blijkbaar?), prijs mag iets meer zijn (niet het dubbele dus...)

Vaak bu'j te bang!

• -tom-562
Update:
RMA was afgelopen week ontvangen en is as we speak op de post terug. Ik verwacht het moederbord morgen in huis.
Ik ben benieuwd :)

Vaak bu'j te bang!

• -tom-562
Inmiddels het moederbord weer ontvangen, de boel weer opgebouwd, nog steeds hetzelfde probleem :( Wéér een RMA aanvraag indienen (zou het sneller gaan via Gigabyte zelf?)

Vaak bu'j te bang!

• -tom-562
Ik was 't ondertussen zat, en had in de tussentijd een Asus Z97-P besteld bij Afuture, omdat dat moederbord ook betere overclock mogelijkheden bied (en de Z97 chip). Vandaag het moederbord opgehaald, hele systeem weer opgebouwd, weer niks! Ik was ten einde raad, en had alles 3-dubbel gecheckt (dacht ik). Totdat m'n huisgenoot zei 'He, er zit daar nog iets van een lege stekker aansluiting', dat was dus die 8-pins ATX stekker ter hoogte van de CPU.... Ik het boekje erbij gepakt, staat idd (maar niet duidelijk) dat je die moet aansluiten. Ding erin geprikt, jawel, het systeem boot!
Heb ik zojuist het G1 moederbord erbij gepakt, zit die aansluiting er ook op... Die had ik dus niet aangesloten 8)7 :( Uiteindelijk was wss wel een BIOS update nodig, maar de ATX stekker aansluiten was wss ook wel handig geweest :P

Vaak bu'j te bang!

• Thewisbone
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-11 17:14
Haha, wat een faal.

• -tom-562
Ja :P 't stond ook niet heel duidelijk in de boekjes moet ik zeggen... Mn vorige systeem was een wat simpelere HTPC, dat was gewoon processor in 't moederbord prikken, geheugen er in en de grote ATX stekker er in, klaar :P

Vaak bu'j te bang!

Pagina: 1