Ik zal het je wel even uitleggen hoe het in ze werk gaat.
De overheid bepaald de regels de Douane/Belastingdienst is er voor de handhaving van deze regelgeving.
DHL/UPS en andere koeriersdiensten regelen de volledige inklaring zelf deze zijn namelijk gemachtigd deze taak uit te voeren.
Een pakket dat word verzonden door een firma die klant is bij DHL/UPS meld pakketten vooraf digitaal aan bestaande uit o.a. de volgende gegevens. Harmonized systemcode (
http://www.hscode.org/) de waarde van de goederen en de verzendkosten. Op dat moment bepaald DHL/UPS op basis van de aangeleverde gegevens al of een pakket vrijgesteld is of dat het ingeklaard moet worden. Pakketten die niet vrijgesteld zijn van extra kosten gaan langs de inklaarafdeling, na een scan rolt er een factuur uit deze plakken ze op het pakket en het daarna gaat het pakket door naar de koerier die het gaat afleveren. Pakketten die vrijgesteld zijn komen niet langs de inklaarafdeling en gaan direct door voor aflevering. En als je vandaag de dag iets bij Amazon.com bestelt dan betaal je direct aan Amazon al de kosten voor de invoer en deze pakketjes hoeven dan niet meer langs de inklaarafdeling. Dit scheelt DHL zeer veel werk en scheelt voor de klant de standaard kosten die DHL normaal berekend voor het inklaren.
Echter als iemand anders iets verstuurd zonder contract met DHL en het betreft een commerciële zending, dan werkt het iets anders deze pakketten krijgen ten alle tijden te maken met de inklaar afdeling van DHL/UPS. Deze bekijken de factuur en berekenen dan het verschuldigde bedrag een tijdrovende bezigheid want alle zendingen dienen naast invoerkosten ook nog ingeboekt te worden voor het "CBS" voor wbt de statistieken voor de import en de chauffeur moet ook nog eens geld incasseren wat ook dus ook allemaal extra tijd kost vandaar dat DHL UPS ook zo extreem duur is.
Maar de verklaring waarom heel veel mensen altijd schrikken van het te betalen bedrag aan DHL/UPS dit alles heeft te maken met de factuur die de verkoper bijvoegt. Op een factuur dient voor een correcte inklaring de verzendkosten apart te worden vermeld.
Een voorbeeld ik kocht iets op ebay van rond 30USD dat gratis werd verstuurd vanuit China met DHL, dus dacht daar komen geen kosten bij. Bleek heel toevallig dat door het verschil in wisselkoers het pakket aangemerkt was voor BTW. De factuur die de verkoper had bijgesloten daarop stond het item vermeld en het bedrag in USD en geen verzendkosten. En wat er dan gebeurd is dan berekend DHL de verzendkosten zelf. Wat het tarief is om het pakket vanuit Nederland naar China te versturen. De werkelijke betaalde verzendkosten door de verkoper laten ze buiten beschouwing. Want bij na vraag bleek de verzender in China slechts 5 dollar te hebben betaald voor de verzending. Maar DHL Nederland maakt dat niet uit die pakken gewoon hun Nederlandse tarief met het verhaal ja meneer dan had dit op de factuur vermeld moeten staan. Dus uiteindelijk waren de kosten voor de invoer hoger dan de kosten voor het item wat ik had besteld.
Hoe valt dit te voorkomen? Simpel door de verkoper duidelijke instructies te geven dat hij op de factuur de verzendkosten apart vermeld. Als hij namelijk het bedrag op de factuur had opgesplitst in het bedrag voor het item 25 dollar en de verzendkosten 5 dollar dan had ik namelijk niks extra's hoeven te betalen.
Dus ben je van plan een telefoon of iets te bestellen uit China via Ebay/Aliexpress of iets en je wilt niet de boel belazeren door een lagere waarde op te laten geven vraag ten alle tijden de verkoper het bedrag op te splitst en de verzendkosten apart te vermeld op de factuur dit voorkomt namelijk een hoop extra onverwachte kosten. Zo kan je dus ook items bestellen van bijvoorbeeld 40USD met free shipping als ze maar 15 dollar opgeven als verzendkosten op de factuur.
En daarnaast heb ik redelijk wat persoonlijke ervaring opgedaan de afgelopen 15 jaar dus ik weet wel redelijk hoe het werkt. En mijn voorkeur is om indirect te importeren via de UK dan heb je niks meer met de douane te maken want binnen de EU is er namelijk vrij verkeer van goederen mits het geen accijns goederen zijn zoals alcohol/tabak etc.
En als je met het vliegtuig van buiten de EU een tussenstop maakt in een EU land bijvoorbeeld Spanje en je vervolgens door naar Schiphol vliegt je niet eens door de Nederlandse Douane onderzocht mag worden. (Als je overigens een klacht indient kan de beambte zelfs ontslagen worden.)