Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Acces point, advies nodig

Pagina: 1
Acties:

• koeninho
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-07 10:26
Beste Tweakers,

Ik zit thuis met het welbekende probleem dat mijn WIFI niet ver genoeg reikt. Dat wil in mijn geval zeggen dat ik in de woonkamer zeer slecht bereik heb (router staat op 2e etage). Na mezelf wat ingelezen te hebben op internet lijkt het mij het best om dus een acces point te gaan plaatsen op de 1ste etage.

Ik heb echter vrij weinig verstand van dit soort zaken en zelfs na wat struinen op google en tweakers heb ik nog niet genoeg vertrouwen in de zaak om over te gaan tot actie.

Mijn situatie:
Ik heb als router een KPN Experia box (ZXV10 H220N) die we gekregen hebben bij ons alles in 1 (+interactieve tv). Deze staat op de 2e etage.
Om naar de begane grond te gaan moet het signaal dus door 2 etages beton heen.
Het doel is om op de begane grond beter bereik te krijgen, met name voor het gebruik van de chromecast die we op de tv hebben zodat we netflix en spotify zonder haperingen kunnen streamen.

Mijn meest brandende vraag is eigenlijk: waar moet ik in mijn situatie rekening mee houden met de aanschaf van een acces point? Moet deze nog compatibel zijn met mijn router of gelden daar geen eisen voor?

Ik vernam dat de KPN Experia box niet bepaald bekend staat als een goed WIFI router, en dus was mijn stille wens eigenlijk om gewoon een acces point op de 2e etage naast mijn huidige router plaatsen en dan het WIFI alleen nog door dat acces point laten uitzenden. Is dat reeël of zal het verschil tussen een modelletje van tussen de 30 en 75 euro niet genoeg verschil leveren?
Een kabel trekken van etage 2 naar etage 1 zou betekenen dat ik een gat in de vloer moet boren of iets dergelijks en ik ben bang dat ik daar geen toestemming voor krijg.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

koeninho schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 23:45:
[...]

Mijn meest brandende vraag is eigenlijk: waar moet ik in mijn situatie rekening mee houden met de aanschaf van een acces point? Moet deze nog compatibel zijn met mijn router of gelden daar geen eisen voor?
Het is fysiek een ander netwerk dan wat de Experiabox uitzendt, dus nee, geen enkele compatibility-eis.

Mbt verdere eisen hangt het helemaal van jou en van jouw situatie af. Heb je een makkelijke situatie en weinig eisen dan kun je met een paar tientjes een goede AP hebben. Heb je erg hoge eisen en een moeilijke situatie dan kan dat veel duurder worden.
Ik vernam dat de KPN Experia box niet bepaald bekend staat als een goed WIFI router, en dus was mijn stille wens eigenlijk om gewoon een acces point op de 2e etage naast mijn huidige router plaatsen en dan het WIFI alleen nog door dat acces point laten uitzenden. Is dat reeël of zal het verschil tussen een modelletje van tussen de 30 en 75 euro niet genoeg verschil leveren?
Het zal vast enige verschil opleveren, maar zoals Scotty steeds zegt: "Ye cannae change the laws of physics" :o

Reden dat je signaal niet van boven naar beneden komt is voor 90% een kwestie van bouwmaterialen en slechts voor 10% de kwaliteit van je bestaande AP in de Experiabox. Die 10% kun je misschien upgraden, maar dat verandert niets aan de 90%
Tenzij je totaal overboord gaat qua budget en naar 4x4 MiMo oplossingen gaat kijken die daar wel beter mee overweg kunnen, maar dan heb je het over honderden EUR
Een kabel trekken van etage 2 naar etage 1 zou betekenen dat ik een gat in de vloer moet boren of iets dergelijks en ik ben bang dat ik daar geen toestemming voor krijg.
Toestemming van wie?

Los daarvan, met beetje creativiteit hoef je zelden gaten te boren. Vaak liggen er al loze leidingen (hoe komt sowieso die modem daar terecht? Normaliter verwacht ik het ISRA-punt beneden- dus er loopt al een buis). Zo niet zijn er vaak bestaande gaten waar je omheen kunt wurmen. Zo die er niet zijn kun je aardig wat op/onder plinten en aan de onderkant van traptreden regelen. Bedenk dat je tegenwoordig ook platte UTP hebt wat veel makkelijker onder vloerbedekking en langs dingen geleid kan worden.

Want linksom of rechtsom ga je een verbinding moeten leggen naar de locatie waar je een AP gaat plaatsen. Als je op begane grond verbinding wilt zou ik overigens daar een AP plaatsen, niet op 1e verdieping.

UTP is en blijft verreweg goedkoopste, snelste en stabielste oplossing. Wil je dat echt niet, dan zijn er alternatieven. Snelste en stabielste van de rest, maar gelijk wel de duurste, is MoCA. Als je een coax (TV) kabel hebt die naar boven gaat kun je daarover een verbinding leiden. Haalt 170Mbps, is stabiel maar kost iets van EUR 70 (Hirschmann MoKa-16 is vooralsnog enige beschikbare type).

Geen coax of te duur? Dan kun je kijken naar powerline. Of het gaat werken en zo ja hoe snel is zo goed als niet op voorhand te zeggen. Het goede nieuws is dat het goedkoop is (althans de oudere types) en dat muv de allernieuwste, duurste type, extra geld er tegenaan gooien geen meerwaarde biedt. Je hebt momenteel twee standaarden (AV1.1 en AV2) en binnen die standaarden elk twee snelheden (AV1.1 200 en 500, AV2 600 en 1200). Zonder de techniek in te duiken kan ik iig aangeven dat als je twee verdiepingen wilt overbruggen, je sowieso vrij slecht signaal gaat hebben. Onder die omstandigheden is AV2 600 gewoon slecht en ben je beter af met een goede AV1.1 500 set. AV2 1200 biedt wel meerwaarde, althans met een goede set (Devolo dLAN 1200+ bijv), maar dat is fors aan de prijs en mogelijk werkt ook dat niet. Ik zou eigenlijk gewoon een TP-Link AV1.1 500 setje van EUR 30 aanraden hier als je dit al overweegt.

Oslik blyat! Oslik!

• koeninho
dion_b schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 00:01:
Reden dat je signaal niet van boven naar beneden komt is voor 90% een kwestie van bouwmaterialen en slechts voor 10% de kwaliteit van je bestaande AP in de Experiabox. Die 10% kun je misschien upgraden, maar dat verandert niets aan de 90%
Tenzij je totaal overboord gaat qua budget en naar 4x4 MiMo oplossingen gaat kijken die daar wel beter mee overweg kunnen, maar dan heb je het over honderden EUR
Okee, hier was ik vooral naar op zoek. Dank. Ik denk dat er dan toch niets anders op zit dan kabels te trekken naar de begane grond.
(hoe komt sowieso die modem daar terecht? Normaliter verwacht ik het ISRA-punt beneden- dus er loopt al een buis).
Volgens mij is dit op verzoek van mijn ouders geweest destijds. We wonen in een nieuwbouw huis, Volgens mij zit het ISRA-punt beneden in de meterkast en gaat er vanuit daar een kabeltje in een pvc buis naar boven toe.

Ik bedenk me nu dat we op de begane grond al een kabel hebben, die is getrokken voor de interactieve televisie. zou ik daar niet een splitter (/switch) op kunnen zetten en dan vanuit die switch een acces point aansluiten? :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hebben we het hier over een UTP kabel of een coaxkabel?

Even ervan uitgaande dat het UTP is: daar werk je *niet* met splitters :o

Het is op zich mogelijk om met een managed switch zowel je IPTV als data VLANs erover te trekken, maar ik zie een veel elegantere oplossing:

- de snelheid van je DSL-verbinding hangt af van afstand tot DSLAM (centrale), waarbij de kabellengte binnenhuis ook flink meetelt.
- boven hang je aan meer kabel dan beneden, dus is je verbinding trager.
- als je de modem gewoon zoals het hoort beneden plaatst gaat je internetverbinding dus sneller zijn.
- je kunt dan je IPTV rechtstreeks aansluiten op modem zonder switch oid beneden.
- je hebt dan ook fatsoenlijke WiFi beneden.
- je hebt al een netwerkkabel naar boven lopen, daar hoef je alleen een simpele AP op aan te sluiten en klaar is kees, je ouders hebben ook weer goede WiFi.

Maw boel exact omgooien, simpele AP boven en je hebt in alle opzichten beter werkende oplossing.

Oslik blyat! Oslik!

• koeninho
We hebben het inderdaad over een UTP kabel, excuus.
maar ik zie een veel elegantere oplossing
Op zich klinkt dit als muziek in de oren. Het is alleen zo dat we recent nog ontzettend veel moeite hebben moeten doen om die kabel vanuit boven naar beneden te trekken (uiteindelijk in dezelfde kabel als de telefoonkabel, lang verhaal). Mijn ouders zijn er dus niet zo happig op om de hele boel weer om te gooien.

Voor nu lijkt het me dus voldoende om beneden een *switch* tussen te plaatsen en daarop naast de IPTV een AC aan te sluiten. Dit hoeft overigens toch geen "managed" switch te zijn? Zeker gezien het simpele gebruik beneden. Of zie ik dat verkeerd?

Many thanks al voor het gegeven advies!!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

koeninho schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 12:58:
We hebben het inderdaad over een UTP kabel, excuus.

[...]

Op zich klinkt dit als muziek in de oren. Het is alleen zo dat we recent nog ontzettend veel moeite hebben moeten doen om die kabel vanuit boven naar beneden te trekken (uiteindelijk in dezelfde kabel als de telefoonkabel, lang verhaal). Mijn ouders zijn er dus niet zo happig op om de hele boel weer om te gooien.
De kabel zelf hoeft in het geheel niets aan te veranderen.
Voor nu lijkt het me dus voldoende om beneden een *switch* tussen te plaatsen en daarop naast de IPTV een AC aan te sluiten. Dit hoeft overigens toch geen "managed" switch te zijn? Zeker gezien het simpele gebruik beneden. Of zie ik dat verkeerd?
IPTV is geen "simpele gebruik". Dat werkt doorgaans met aparte VLANs en dat moet de switch begrijpen. Ben zelf niet zo thuis in hoe KPN dat doet, maar zijn zat topics over. Is qua configuratie een stuk ingewikkelder dan de boel gewoon installeren zoals het hoort (dat is juist uitgekozen om zo simpel mogelijk te zijn)

Oslik blyat! Oslik!

• koeninho
Ik heb op het forum van kpn gevraagd hoe dit zit. Mij werd verzekerd dat dit mogelijk is met een unamanged switch. Sterker nog, ik krijg er één gratis opgestuurd door KPN. :)

Misschien toch eens een monteur laten komen om de boel 'om te gooien'. Maar voor nu is dit even voldoende :)

thx
Pagina: 1