Desktop valt zomaar uit.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rips10
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-05 19:15
Hallo allemaal,

Ik heb hier een computer staan 3-4 jaar oud volgens mij. Het betreft een Acer Aspire M7721 pricewatch: Acer Aspire M7721 (PT.SCNE2.018).
Het probleeem met deze computer is dat deze zonder iets te melden, zonder dat er zware taken worden uitgevoerd te pas en te onpas zomaar uitvalt. Geen melding of bericht, maar gewoon zwart beeld waarna deze weer gewoon opstart tot het lockscreen (windows 8.1).

Ik heb zelf geen idee waar het aan zou moeten liggen. Heb er nu laatst een SSD met windows 8.1 ingestopt maar dit veranderd niks.

Speedfan geinstalleerd met het volgende resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/40544182/Pictures/speedfan.png
één opvallend hoge temperatuur. Heb enkel geen idee waar deze vanaf komt en hoe ik er iets aan kan doen?

Alvast bedankt!

[ Voor 20% gewijzigd door Rips10 op 12-12-2014 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-05 22:06

filthy rich

löp wa los

Het eerste waar ik aan moet denken is de voeding! Draait de Fan van je voeding overigens?

Het kan ook je videokaart of iets dergelijks zijn die te warm wordt.

[ Voor 53% gewijzigd door filthy rich op 12-12-2014 23:35 ]

en aans löpt wa vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:46
Speedfan is niet ideaal voor het meten van temperaturen, neem liever iets als CoreTemp. Mochten de waardes accuraat zijn, dan zal Temp1 in principe de CPU zijn. 83 graden terwijl hij niet veel doet is veel teveel, de oorzaak kan zijn:
- Veel stof in het koelblok van de CPU
- CPU fan die niet (goed) werkt
- CPU koeler zit niet goed bevestigd
- Koelpasta tussen de CPU en koeler uitgedroogd

Maak de kast eens open (terwijl de pc uit staat) en kijk eerst eens of er veel stof in de koeler zit en blaas dit weg (zelf, met wat perslucht of haal het weg met een kwastje). Mocht dit niet het geval zijn, kijk even of het koelblok niet los zit. Mocht ook dit niet het geval zijn, zet de pc aan en kijk of de fan wel gaat draaien. Grote kans dat je met deze stappen het probleem al oplost.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rips10
Kleine toevoeging: De pc doet het al sinds aanschaf niet goed en is daardoor eigenlijk bijna niet gebruikt. Nadat de pc 2 keer is opgestuurd ter reparatie en daar beide keren niets uit kwam is de pc aan de kant gezet. (niet heel handig inderdaad)

De temperaturen van de CPU zijn gewoon netjes.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/40544182/Pictures/CoreTemp.png

De kast heb ik van de week nog open gehad en stofvrij gemaakt. De fan van de voeding en van de CPU draaien beide. Ik denk dat Speedfan inderdaad niet te vertrouwen is. Ik denk dat ik dus richting de voeding moet gaan kijken. Iemand tips om daar meer zekerheid van te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01 18:52
Rips10 schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 00:21:
Kleine toevoeging: De pc doet het al sinds aanschaf niet goed en is daardoor eigenlijk bijna niet gebruikt. Nadat de pc 2 keer is opgestuurd ter reparatie en daar beide keren niets uit kwam is de pc aan de kant gezet. (niet heel handig inderdaad)

De temperaturen van de CPU zijn gewoon netjes.
[afbeelding]

De kast heb ik van de week nog open gehad en stofvrij gemaakt. De fan van de voeding en van de CPU draaien beide. Ik denk dat Speedfan inderdaad niet te vertrouwen is. Ik denk dat ik dus richting de voeding moet gaan kijken. Iemand tips om daar meer zekerheid van te krijgen?
Ik heb heel lang met een soortgelijk probleem gezeten. Uiteindelijk doorgepakt en een nieuwe voeding gekocht. Heeft bij mij toen het probleem opgelost, wou dat ik het veel eerder had gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiC123
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-05 23:51
Aan het plaatje te zien zitten de voltages er nogal naast.

Om zeker te weten of het aan de voeding ligt: Misschien kun je ergens een voeding lenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Kan je in je bios is kijken wat je temperaturen zijn?

Tevens kan je dan gelijk even kijken of auto power on na stroom uitval of iets dergelijks aan staat....

Het grote adblocking topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rips10
Hier de voltages en een paar temperaturen plaatje.

In de windows Log het volgende gevonden: Critical, Kernel-Power: The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Lijkt normaal, maar dit is ook in idle status. Je zou de pc wat kunnen laten stressen (Prime95 bijv), kijken of hij die tests volstaat.

Daarnaast alle hardware controleren:

- Ram (memtest en ram eventueel afzonderlijk gebruiken als er meerdere modules zijn)
- Lichtere videokaart proberen
- Controleer de HD op bad sectors (via DOS bijv. met Seatools)
- Controleer moederbord op bolstaande elco's

En het kan ook softwarematig zijn, controleer ook op virussen/malware als je dat nog niet gedaan had.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rips10
RAM geheugen getest - geen problemen.
Hele oude videokaart er in gezet: Geen probleem gehad in de (relatief korte) tijd dat deze erin zat. hele tijd nadat ik de originele er weer terug in had gezet ook niet. (zelfs niet bij een zware gpu test) enige tijd later valt de pc zomaar weer uit.
Zit momenteel een SSD in waarop ik Windows opnieuw heb geïnstalleerd.
..
Kan de videokaart dus nog niet geheel uitsluiten aangezien ik op het moment geen andere heb liggen waarop ik een normale resolutie kan draaien (de andere kaart die ik heb geprobeerd komt uit 2004).

[ Voor 199% gewijzigd door Rips10 op 14-12-2014 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Ik zou een voeding in ieder geval ook proberen zoals al eerder is aangegeven. Misschien zit die wel op het randje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
ondanks wat hierboven gezegd is is bios plaatje niet geweldig +5V is laag en de rest zet op nominale of er net boven. Ik denk een voedingsprobleem

Het grote adblocking topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Lijkt niet echt op een probleem met de voeding. Zou eigenlijk bijna elk onderdeel wel kunnen zijn en dan is de voeding de minst logische oorzaak. Die waardes in Speedfan zijn altijd onzin waardes net als elk ander programma dus heeft geen enkele zin daar na te kijken.

Zet eerst eens opnieuw opstarten na een BSOD uit, kan namelijk prima zijn dat je een BSOD krijgt maar dat je die niet ziet omdat de PC direct reboot. Kan ook zijn dat er iets te warm wordt en dat de PC uitgaat om problemen te voorkomen. Dus gebruik eens AIDA (Ultimate trail versie is prima) voor het uitlezen van de temperaturen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rips10
-The_Mask- schreef op woensdag 17 december 2014 @ 19:37:
...
Zet eerst eens opnieuw opstarten na een BSOD uit, kan namelijk prima zijn dat je een BSOD krijgt maar dat je die niet ziet omdat de PC direct reboot. Kan ook zijn dat er iets te warm wordt en dat de PC uitgaat om problemen te voorkomen. Dus gebruik eens AIDA (Ultimate trail versie is prima) voor het uitlezen van de temperaturen.
In de bios staat restore on AC power Loss uit. EN ook het herstarten na een BSOD heb ik uitgeschakeld. De computer start echter nog steeds opnieuw op nadat deze uitvalt.
Ik heb AIDA geïnstalleerd en het eerste wat me daar bij opvalt zijn de toch wel sterk afwijkende voltages:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/40544182/Pictures/AIDA.png

• ByteMe_
  • Niet online
Als je de echte voltages wilt weten: kijk in je bios of gebruik een voltagemeter. Zoals the mask zegt:
Die waardes in Speedfan zijn altijd onzin waardes net als elk ander programma dus heeft geen enkele zin daar na te kijken.
Heb je verder de ssd op virussen/malware gecontroleerd? Dit moet overigens in veilige modus, dan weet je zeker dat ook de gebruikte systeembestanden gecheckt worden. Verder alle Windows updates zijn geinstalleerd?

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:45
je pc is te koel. een cpu van 16 graden op 2000+ mhz is echt niet goed. zo goed koel word mijn pc niet (i5-3570 3.7ghz met coolermaster v8 gts) het kan betekenen dat de sensor niet goed werkt en dus some uit het niets verkeerde waarden krijgt bijv in 1 klap van 16 naar 100 waarna hij zonder aarzelen direct de pc afsluit.

verder, raad ik het aan om misschien toch even te kijken of je hardeschijven goed werken (met bijv. hdtune) misschien gaf die de 80+ temp aan. okal lijkt het me sterk het valt te proberen.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rips10
Het heeft even geduurd ivm met drukte, maar ik heb weer eens naar de pc gekeken.
De voeding heb ik nagemeten op verschillende momenten en deze geeft gewoon de juiste voltages door. Met de voeding is dus niks aan de hand.
De SSD is gecontroleerd en ook daar is niks mis mee. Heb het ook nog even met een andere SSD geprobeerd en daarnaast alle schijven eruit gegooid maar dit levert ook niks op.
peize9 schreef op donderdag 18 december 2014 @ 10:20:
je pc is te koel. een cpu van 16 graden op 2000+ mhz is echt niet goed. zo goed koel word mijn pc niet (i5-3570 3.7ghz met coolermaster v8 gts) het kan betekenen dat de sensor niet goed werkt en dus soms uit het niets verkeerde waarden krijgt bijv in 1 klap van 16 naar 100 waarna hij zonder aarzelen direct de pc afsluit.
De CPU waarde is inderdaad laag terwijl de cores wel allemaal 30-40 graden zijn. Wat zou een manier zijn om erachter te komen of dit het probleem is? Processor vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:45
Rips10 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 19:08:

De CPU waarde is inderdaad laag terwijl de cores wel allemaal 30-40 graden zijn. Wat zou een manier zijn om erachter te komen of dit het probleem is? Processor vervangen?
dit zou kunnen. ik heb dit hier een keer voor gezien namelijk. 1 van de sensoren in een i5 was kapot en gaf 13 idle en vloog op 25% over de 90 om vervolgens bij 100%load naar 30 te gaan. er was dus een bepaalt moment waarop hij te veel las en herstarte. een nieuwe mobo+cpu in moeten doen. de oorzaak toen was dat de kast bijna helemaal dicht geplakt was (1 exit van aan de achterkant) . dat veroorzaakte de warmte en de defecten. dus kijk of er misschien wanneer hij aan staat te veel warmte er uit gaat een de achterkant. een beetje is niet erg maar als de lucht er heel heet uit komt heb je een extra exit fan nodig...

het kan ook zijn dat je cpu koeler echt zware overkill is al lijkt mij dat niet.

heb je de cpu al getest met prime95 terwijl je hem aan het monitoren bent? zou je daar misschien een screenshot van kunnen sturen? dat zou ook erg helpen.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rips10
Heb zo'n 2 uur van alles aan stress testen gedaan en tegelijk gemonitord.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/40544182/Pictures/test1.png
Als ik Prime95 start schiet de CPU naar gelijke hoogte als het moederbord. Zodra ik stop schiet die weer terug naar +-17 graden.
Status na lange tijd draaien:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/40544182/Pictures/test2.png

Heb 2 keer gehad toen het systeem warm was na 1,5 uur dat ik vanuit idle Prime95 weer liet draaien en dat de computer op dat moment direct uitviel...(toeval?)

[ Voor 12% gewijzigd door Rips10 op 08-01-2015 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Rips10 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 19:08:
De voeding heb ik nagemeten op verschillende momenten en deze geeft gewoon de juiste voltages door. Met de voeding is dus niks aan de hand.
Ik weet zeker dat je niet de juiste apparatuur en kennis hebt om de voeding echt te controleren, want dat heeft geen enkele particulier in Nederland zo ver ik weet. Of heb je toevallig wel de spanningsstabiliteit, ripple/noise en transient responce testen gedaan om te zien hoe goed de voeding het deed? :p

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rips10
-The_Mask- schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 23:42:
[...]

Ik weet zeker dat je niet de juiste apparatuur en kennis hebt om de voeding echt te controleren, want dat heeft geen enkele particulier in Nederland zo ver ik weet. Of heb je toevallig wel de spanningsstabiliteit, ripple/noise en transient responce testen gedaan om te zien hoe goed de voeding het deed? :p
Nee uiteraard heb ik die niet :P Zover ik het kan controleren (wat niet veel is) is er niks mis met de voeding. Ik probeer natuurlijk dingen uit te sluiten om tot een logische oorzaak te komen, want ik heb eigenlijk niet echt een idee waar dit probleem nou vandaan komt. Bij Acer hebben ze dat ook niet aangezien ze hem 2 keer hebben terug gestuurd zonder iets te doen binnen de garantie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Enige wat je echt kan doen is onderdelen vervangen, voeding is simpel te vervangen natuurlijk, videokaart is ook simpel, moederbord is minder makkelijk en je hebt ook een vergelijkbaar moederbord nodig. Dus voeding en/of videokaart vervangen en zien als het helpt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Assix
Wat wel gewoon zo is, is dat ik exact hetzelfde probleem had en dus ook geen BSOD kreeg.
Probeer gewoon eens een andere voeding uit. De voeding kan namelijk rare en vage problemen veroorzaken. Is de voeding niet het probleem? Retourneer je hem toch gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rips10
Ik heb er nu weer een 10 jaar oude videokaart in gezet. De resolutie is dan wel even jammer maar even kijken of de computer de komende tijd niet uitvalt. Ik neem aan dat als ik een nieuwe videokaart koop deze niet eerst een paar dagen kan testen en dan nog eventueel kan retourneren ofwel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Assix
Rips10 schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 15:36:
Ik heb er nu weer een 10 jaar oude videokaart in gezet. De resolutie is dan wel even jammer maar even kijken of de computer de komende tijd niet uitvalt. Ik neem aan dat als ik een nieuwe videokaart koop deze niet eerst een paar dagen kan testen en dan nog eventueel kan retourneren ofwel?
Volgens mij ligt dit vooral aan de website of het bedrijf waar je de kaart besteld. Ook al lijkt het mij sterk dat de videokaart de veroorzaker is van het probleem. Videokaart veroorzaakt niet zo snel een probleem zoals dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rips10
hermitassix schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 18:28:
[...]
Volgens mij ligt dit vooral aan de website of het bedrijf waar je de kaart besteld. Ook al lijkt het mij sterk dat de videokaart de veroorzaker is van het probleem. Videokaart veroorzaakt niet zo snel een probleem zoals dit.
Ik begin er wel in te geloven aangezien ik tot nu toe (sinds de oude videokaart erin zit) geen enkel probleem meer ben tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Assix
Rips10 schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 19:01:
[...]

Ik begin er wel in te geloven aangezien ik tot nu toe (sinds de oude videokaart erin zit) geen enkel probleem meer ben tegen gekomen.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat die oude videokaart veel minder stroom trekt, waardoor de voeding het wel aan kan met die videokaart. Ik zeg niet dat het per se zo is, maar je hebt het ook zeker nog niet uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rips10
Daar twijfel ik inderdaad ook al over. Dus ik moet eigenlijk een andere voeding of videokaart zien te regelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-06 20:28
Rips10 schreef op woensdag 17 december 2014 @ 23:50:
In de bios staat restore on AC power Loss uit. EN ook het herstarten na een BSOD heb ik uitgeschakeld. De computer start echter nog steeds opnieuw op nadat deze uitvalt.
Juist, dan zou ik het moederbord of voeding verdenken, en een van de twee uitwisselen. Dat zijn de enige twee onderdelen die direct met power management te maken hebben.

Softwarematige oorzaken kun je dan wel uitsluiten, dat veroorzaakt geen power loss zonder BSOD. Instabiel geheugen en CPU evenzo, dan loop je eerder tegen corruptie aan (met BSODs tot gevolg) dan complete power loss.

Andere peripherals (disks, videokaarten) lijken me minder waarschijnlijk. Een hele brakke disk/videokaart kan de kernel wel om zeep helpen (driver die faalt op onverwacht gedrag), maar ook dan zou je een BSOD zien. Alternatief is natuurlijk dat een van die zaken een beveiliging in de PSU triggered, maar of dat waarschijnlijk is? Minder waarschijnlijk dan dat het de PSU of het moederbord zelf is, lijkt me.

Overigens, in het screenshot uit de TS staat +12V op 13,63V. Stel dat het klopt, dan is dat ruim out-of-spec (maar ik heb geen idee wat de absolute maximums zijn van zeg, een moederbord - of de PSU zelf).

edit:
Om het bovenstaande nog even aan te vullen, hier de datasheet van een willekeurige monitoring IC (uit een Corsair TX 750). 12V OVP threshold op 13.1/13.8/14.5 min/typ/max - danger zone?

edit:
ATX v2.32 specifceert 13.4/15/15.6 min/typ/max

TS had het nagemeten? Wat kwam daaruit? Wat voor voeding is het uberhaupt?

[ Voor 12% gewijzigd door Thralas op 10-01-2015 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rips10
Thralas schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 19:53:
[...]
Juist, dan zou ik het moederbord of voeding verdenken, en een van de twee uitwisselen. Dat zijn de enige twee onderdelen die direct met power management te maken hebben.

Softwarematige oorzaken kun je dan wel uitsluiten, dat veroorzaakt geen power loss zonder BSOD. Instabiel geheugen en CPU evenzo, dan loop je eerder tegen corruptie aan (met BSODs tot gevolg) dan complete power loss.

Andere peripherals (disks, videokaarten) lijken me minder waarschijnlijk. Een hele brakke disk/videokaart kan de kernel wel om zeep helpen (driver die faalt op onverwacht gedrag), maar ook dan zou je een BSOD zien. Alternatief is natuurlijk dat een van die zaken een beveiliging in de PSU triggered, maar of dat waarschijnlijk is? Minder waarschijnlijk dan dat het de PSU of het moederbord zelf is, lijkt me.

Overigens, in het screenshot uit de TS staat +12V op 13,63V. Stel dat het klopt, dan is dat ruim out-of-spec (maar ik heb geen idee wat de absolute maximums zijn van zeg, een moederbord - of de PSU zelf).

edit:
Om het bovenstaande nog even aan te vullen, hier de datasheet van een willekeurige monitoring IC (uit een Corsair TX 750). 12V OVP threshold op 13.1/13.8/14.5 min/typ/max - danger zone?

edit:
ATX v2.32 specifceert 13.4/15/15.6 min/typ/max

TS had het nagemeten? Wat kwam daaruit? Wat voor voeding is het uberhaupt?
Zoals veel mensen hier al aangaven zijn de voltages in programma's niet te vertrouwen. De voltages die ik gemeten heb zijn gewoon goed. Degene die het meest afweek was 3,3v -> 3,39 maar dat kan geen probleem zijn lijkt me. In de computer zit nog altijd de standaard voeding. klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rips10
Ik heb gisteren de voeding vervangen voor een andere. Sindsdien is de computer niet meer uitgevallen. Het probleem is dus opgelost en ik wil iedereen bedanken voor de hulp :)
Pagina: 1