Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Router slaat dicht bij IPv6-gebruik

Pagina: 1
Acties:

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-11 00:02
Ik heb een D-Link router die ik destijds bij m'n ISP gekocht heeft. Officieel moet hij prima met IPv6 overweg kunnen, alleen kan hij dat op de een of andere manier niet meer.

Ik krijg van mijn ISP Dual stack verbinding binnen waarbij ik via DHCPv6 en PD werkende IPv6-verbindingen naar mijn apparaten moet kunnen hebben. In eerste instantie gaat dat ook wel, als je het manueel(dus zonder wizard) instelt met fabrieksinstellingen. Zodra je iets uitgebreider aan de slag wilt(dus bijv. IPv6-Firewall aan, access rules toepassen, etc) slaat de hele verbinding dicht. IPv6-status op de router springt naar "disconnected", v6 pagina's worden onbereikbaar en mijn notebook meldt in Netwerkstatus:
IPV6-verbindingsmogelijkheden: geen internettoegang. Een tunnel instellen en gebruiken van HE werkt ook niet meer. Het hele gedeelte zit muurvast totdat ik een factory reset toepas en het weer handmatig instel.
IPv4-verkeer werkt overigens wel goed en blijft ook goed werken terwijl de problemen spelen.

Betreft het hier een bug in de firmware van D-Link? Is het een bekend probleem? Zo ja, is dit te omzeilen? Ik verdachte mijn ISP er eerst van dual stack bij mij te hebben gedeactiveerd. Zodra ik mijn FritzBox echter aansluit, worden de juiste instellingen automatisch toegepast en loopt het als een trein.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoe denk je dat we kunnen zeggen of het een bekend probleem is in de firmware van je D-Link router als je niet eens aangeeft exact welk firmware je draait op exact welke router :o

Oslik blyat! Oslik!

• timmie1
dion_b schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 22:48:
Hoe denk je dat we kunnen zeggen of het een bekend probleem is in de firmware van je D-Link router als je niet eens aangeeft exact welk firmware je draait op exact welke router :o
Ah, goed punt. Het is al laat, he :9
Het betreft een D-Link DIR655 met firmware 2.05.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Schijnen drie verschillende hardware versies van dat ding te zijn, welke FW je erop kunt/moet draaien hangt daar vanaf. Dus meer info nodig :P

Maar als ik op support site van D-Link kijk is 2.05 op geen van de drie de nieuwste firmware, dus er zal sowieso eentje beschikbar zijn (ik gok dat je rev B hebt en dat 2.11 dus nieuwste is). In de release notes daarvan staat:
Enhanced IPv6
Lekker duidelijk, maar ze hebben iig iets met IPv6 veranderd, dus kan allerminst kwaad het te proberen.

Overigens, die D-Link zou ik als 'oud stuk schroot' typeren. Waarom wil je dat liever gebruiken dan de (niet nader genoemde O-) ) FritzBox?

Oslik blyat! Oslik!

• timmie1
dion_b schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 23:24:
Schijnen drie verschillende hardware versies van dat ding te zijn, welke FW je erop kunt/moet draaien hangt daar vanaf. Dus meer info nodig :P

Maar als ik op support site van D-Link kijk is 2.05 op geen van de drie de nieuwste firmware, dus er zal sowieso eentje beschikbar zijn (ik gok dat je rev B hebt en dat 2.11 dus nieuwste is). In de release notes daarvan staat:

[...]

Lekker duidelijk, maar ze hebben iig iets met IPv6 veranderd, dus kan allerminst kwaad het te proberen.

Overigens, die D-Link zou ik als 'oud stuk schroot' typeren. Waarom wil je dat liever gebruiken dan de (niet nader genoemde O-) ) FritzBox?
Het gaat in mijn geval inderdaad om revisie B1. Ik heb meerdere malen geprobeerd een nieuwe firmware te laden. Dit doe je door hem een nieuwe firmware te laten zoeken bij D-Link maar hij geeft nog steeds versie 2.05 op als nieuwste firmware. Zal het dan eens proberen met een firmwarefile, misschien pakt hij dat wel...

Haha, die benoeming van dat kreng is inderdaad passend. De DIR655 zou idd eigenlijk vervangen moeten worden door iets beters. :P Wat betreft de Fritz!Box, deze hangt aan de ADSL-lijn die we in huis hebben. Die laat ik liever als DSL-modem werken omdat het het enige fatsoenlijke xDSL-modem in huis is + ik kan bij xDSL-abo behorende SIP-lijn niet over andere verbindingen laten functioneren(sinds 6 maanden geblokkeerd, melding "relay access denied"). De D-Link hangt aan het kabelmodem, waar ik dual stack verbinding hoor te hebben. Twee internetverbindingen in huis omdat de Docsis aansluiting in het verleden hele dagen offline was en ik geen zin heb om weer dagenlang met dial-up te moeten werken. 8)7

EDIT:
The uploaded firmware file may not be correct. You may have uploaded a file that is not intended for this Gateway, or the uploaded file may be corrupted.

[ Voor 5% gewijzigd door timmie1 op 12-12-2014 23:42 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

timmie1 schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 23:36:
[...]

Het gaat in mijn geval inderdaad om revisie B1. Ik heb meerdere malen geprobeerd een nieuwe firmware te laden. Dit doe je door hem een nieuwe firmware te laten zoeken bij D-Link maar hij geeft nog steeds versie 2.05 op als nieuwste firmware. Zal het dan eens proberen met een firmwarefile, misschien pakt hij dat wel...
Heb eerlijk gezegd nog nooit een router gehad wiens 'automatische' functie goed werkt :X

2.11 kun je gewoon downloaden. En als het mis gaat - tja, niet erg veel verloren als ik hieronder lees :P
Haha, die benoeming van dat kreng is inderdaad passend. De DIR655 zou idd eigenlijk vervangen moeten worden door iets beters. :P Wat betreft de Fritz!Box, deze hangt aan de ADSL-lijn die we in huis hebben. Die laat ik liever als DSL-modem werken omdat het het enige fatsoenlijke xDSL-modem in huis is + ik kan bij xDSL-abo behorende SIP-lijn niet over andere verbindingen laten functioneren(sinds 6 maanden geblokkeerd, melding "relay access denied"). De D-Link hangt aan het kabelmodem, waar ik dual stack verbinding hoor te hebben. Twee internetverbindingen in huis omdat de Docsis aansluiting in het verleden hele dagen offline was en ik geen zin heb om weer dagenlang met dial-up te moeten werken. 8)7
Redundancy is nooit mis. Klinkt alsof je idealiter dual-WAN wilt ;)

Ik heb zelf iig ook een dual-stack situatie bij elkaar geklust. IPv4 komt van een vrij reguliere kabelmodem, IPv6 van iets anders (vertrouwelijk, maar goed, er zit een prefix op en hij zendt router advertisements :z ). Heb met verschillende combinaties geprobeerd. De IPv4 kabelmodem blijkt stiekem v6 aware te zijn en ook nog RA's te sturen - en dat kun je niet uitzetten :X Dus gewoon v6 direct aan v4 plakken was geen optie. Heb er dus een router tussen gehangen. Non-v6 aware zou in theorie moeten werken, maar dat bleek tegen te vallen. Wat uiteindelijk werkte was een Asus AC66U (die ik trouwens af zou raden, maar goed, deze was voor mij gratis) ertussen hangen met de v4 verbinding aan de WAN en de v6 verbinding aan een van de LAN-poorten. De AC66U zendt ook per default RA's uit, maar daar was het wel uit te zetten. Zodra ik dat deed had ik op alle aan de AC66U verbonden devices full dual stack :)

Ondertussen heb ik een AC87U om mee te spelen. Ranzig duur maar wel beste WiFi performance die je op dit moment kunt kopen. GUI is identiek aan de AC66U en met zelfde settings kreeg ik alles aan de praat.

Wil dit zeggen dat Asus bijzonder goed is? Nope, is gewoon toevallig wat ik had liggen. Asus bouwt haar high-end firmware op basis van WRT, dus willekeurig welk andere router die DD-WRT/OpenWRT ondersteunt zal zelfde functionaliteit kunnen bieden. Als je toch voor een Asus wilt gaan zou ik momenteel de AC68U aanraden. Verschil met de 66U is naast een iets betere 2.4GHz-support bovenal dat het DFS ondersteunt in de 5GHz waardoor je alle 19 kanalen kunt gebruiken ipv alleen de eerste 4 low-power kanalen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1