Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

(draadloos) netwerk setup in nieuwe woning

Pagina: 1
Acties:

• jsentel
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-03-2024
Onlangs ben ik verhuisd naar een nieuwbouwwoning en ik wil m'n (draadloos)netwerk goed opzetten zodat ik gewoon overal stabiel draadloos bereik heb, de vaste apparaten snel internet hebben en het in het algemeen gewoon stabiel werkt.

Situatie is als volgt:
  • Ziggo Z2 internet (90mb)
  • Ziggo Ubee modem met wifi (in meterkast)
  • Macbook (geschikt voor 5Ghz)
  • Oudere laptop (alleen geschikt voor 2,4 Ghz)
  • iphone 4 en 4s en 1x tablet
  • apple tv (nu via wifi, maar wil ik bekabeld) in woonkamer
  • ziggo tv (wil ik ook bekabeld) in woonkamer
  • PS3 (wil ik ook bekabeld) in woonkamer
  • Anna van NLE (op komst) in woonkamer en op vliering
  • Philips HUE bridge (op komst) in woonkamer
De ziggo modem/router werkt op zich prima, maar ik merk regelmatig dat internet even wegvalt of dat het bereik (zeker nu ik in een betonnen bunker woon) beperkt is, met name de oude iphone 4 en 4s hebben er nu moeite mee op de eerste verdieping en zolder. Netflix streamen over wifi en een beetje surfen is al merkbaar trager. Graag zou ik op 5Ghz willen werken met mijn macbook terwijl 2,4Ghz moet blijven werken voor de oude laptop. Al met al, behoefte aan iets stabieler netwerk.

Van de meterkast naar de woonkamer kan nog een ethernet kabel doorgetrokken worden (met coax door 1 leiding). Het zou ook eventueel mogelijk zijn om ethernet kabel door te trekken naar de eerste verdieping en zolder.

Mijn idee is om een switch in de woonkamer te plaatsen zodat daar de apple tv, tv, ps3 en hue bridge op aangesloten kunnen worden. Daarnaast wil ik een router of access point achter de ubee plaatsen die werkt met 802.11ac en 5Ghz en 2,4Ghz.

Budget ligt tussen de 100 en 200 euro

Wat zou jullie advies zijn?
  • Ubee in bridge zetten en nieuwe router aanschaffen?
  • Of een gode access point aanschaffen?
  • Via powerline werken? Of cat6(e) kabel doortrekken?
  • Zou het beter zijn om ook de nieuwe router in de woonkamer te zetten? (scheelt een switch)
  • Of op de eerste verdieping/zolder?
Alle tips en alternatieven zijn welkom!

Gr. Jeroen

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Zeker voor een nieuwbouw woning raadt ik aan om meteen kabels te trekken. Het is veel sneller en betrouwbaarder en toekomst bestendig. Je hebt er jaren plezier van.
Met wifi haal je netto een fractie van de opgegeven bitrate, een derde als het meezit. Dat moet je ook nog delen met meerdere apparaten en buren die storen op jouw frequentie.
Powerline is niet veel beter.

Wifi is handig voor mobiele apparaten, maar een desktop pc en andere vaste apparaten moet je gewoon inpluggen imho.

• jsentel
Dank! zo zie ik het ook... Dus kabel trekken van meterkast naar woonkamer en daar de apple tv, tv en PS3 op aansluiten.

Dan blijf ik nog met de vraag of ik beter een router achter de ubee kan zetten en de ubee in bridge of een access point erachter? En kan die dan beter in de meterkast blijven met switch in de woonkamer of die router/access point in de woonkamer.

Overigens zal bereik op begane grond niet zo'n probleem zijn, meer door de betonnen vloeren naar eerste verdieping en zolder (2x beton)

• Ploink
Hangt er van af. Als je tevreden bent met de router functionaliteit en wifi van de ubee kun je die gebruiken, als je meer wil, plaats een externe router of AP die wel aan je eisen voldoet.

Maar ik zou me daar nu geen zorgen over maken. Gebruik voorlopig de wifi van de ubee en richt je eerst op goede bekabeling met een paar extra poortjes voor de toekomst. Als dat klaar is en de ubee blijkt onvoldoende, dan kun je altijd nog een router of AP er bij plaatsen. Je hebt dan voldoende kabels liggen om een AP te plaatsen waar dat nodig is om dekking te verbeteren.

Bedenk dat je een wifi router ook als AP kan configureren, dus het is dan allemaal puur een kwestie van configuratie aanpassen om een andere optie te kiezen.

[ Voor 12% gewijzigd door Ploink op 12-12-2014 21:42 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jsentel schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 20:51:
Dank! zo zie ik het ook... Dus kabel trekken van meterkast naar woonkamer en daar de apple tv, tv en PS3 op aansluiten.
Yep, totale no-brainer
Dan blijf ik nog met de vraag of ik beter een router achter de ubee kan zetten en de ubee in bridge of een access point erachter? En kan die dan beter in de meterkast blijven met switch in de woonkamer of die router/access point in de woonkamer.
Gooi kindje nooit met badwater weg. Tenzij je specifieke problemen hebt met de router (en dus niet de AP) functionaliteit van je kabelmodem zou ik altijd de AP aan laten staan en zelf een tweede erachter zetten indien nodig.
Overigens zal bereik op begane grond niet zo'n probleem zijn, meer door de betonnen vloeren naar eerste verdieping en zolder (2x beton)
Yep, dus:

1) UTP naar beide verdiepingen
(of het handiger is om twee kabels te doen of een kabel met switch op 1e hangt af van je mogelijkheden)
2) als blijkt dat WiFi ontvangst onvoldoende is, daar waar nodig een AP plaatsen.

Exact wat je nodig gaat hebben hangt af van je eisen en je hardware. Als het echt alleen maar om WiFi connectivity gaat kan zijn dat je geluk hebt dat de Ubee heel je huis afdekt. Wil je daarentegen significante performance dan ga je dat niet redden met een enkele low-end geval in meterkast.

Wil je echt voor draadloze performance (en en passant ook max stabiliteit) gaan, dan wil je per verdieping een 5GHz AP, met op bovenste en onderste ook 2.4GHz erbij. Middelste juist niet, die wordt meer dan goed genoeg afgedekt door de twee andere.

Wat voor 5GHz hangt af van je MacBook. Als dat een Pro is, heb je 3x3 MiMo en dus ook baat bij een AP die dat levert (50% meer performance dan 2x2). Als het een recente MacBook is (van afgelopen jaar of anderhalf) ondersteunt het 802.11ac, dus dan is het ook een pre als de APs dat kunnen.

Vervolgens ga je zelfs met 802.11n in de knoop komen met 3 AP's als je AP's geen DFS ondersteunen, want zonder DFS heb je maar twee 40MHz kanalen beschikbaar (36+40 en 44+48). Met ac is het helemaal een drama aangezien je daar per default 80MHz wilt gebruiken en dat dus alle vier non-DFS kanalen inpikt.

Tenslotte wil je zorgen voor goede handoffs tussen AP's. Als je dat helemaal perfect wilt regelen moet je naar een oplossing als OpenMesh of Ubiquiti kijken, maar dan ga je richting EUR 220/AP, dus ws te duur. Voor een acceptabeler bedrag kun je in DD-WRT, OpenWRT en steeds meer reguliere firmwares een minimale RSSI instellen. Signaal zwakker? Dan dondert je AP je device eraf en maakt hij verbinding met sterker signaal. Wel zo handig om te zorgen dat als je van beneden naar zolder loopt je niet steeds met de verbinding van beneden verbonden blijft terwijl er een veel betere in de buurt is.

Al met al dus schematisch (uitgaande van ac, bij n kun je gewoon helft van de kanalen nemen):

Zolder: AP met 2.4GHz (bijv kanaal 6) en 5GHz (bijv kanalen 52-64)
1e verdieping: AP met alleen 5GHz (bijv kanalen 36-48)
Begane grond: AP met 2.4GHz (bijv kanaal 11) en 5GHz (bijv kanalen 100-112)

In dit plaatje voegt je Ubee modem/router weinig meer toe, dus kun je evt dat ding alsnog in bridge mode laten zetten, maar evengoed kun je het voor de Ziggo WifiSpots aan laten staan en alleen je eigen 2.4GHz SSID disablen.

Oslik blyat! Oslik!

• jsentel
Dan denk ik dat ik eerst beneden een goede router achter de ubee plaats, gezien mijn budget en het feit dat we het meest doen op de begane grond. Dan kan ik altijd daarna nog uitbreiden naar boven zodra dat echt nodig is.

Dan misschien nog een stomme vraag: Ondersteunen de routers met 2,4Ghz en 5 Ghz dit tegelijk of moet je kiezen uit een van de twee? Zou de Netgear Nighthawk of de Asus RT-AC68U dan een goede keus zijn?

Ik zie op de site van apple dat de apple airport extreme dualband is, beetje prijzig, dat wel...
Bij de Ubee kan je alleen kiezen tussen 2,4Ghz en 5Ghz. Hoe zit dit bij de Netgear Nighthawk en de Asus RT-AC68U

[ Voor 29% gewijzigd door jsentel op 13-12-2014 09:23 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niet helemaal stomme vraag. Er zijn wel degelijk routers en AP's te krijgen die een of de ander doen maar niet beide tegelijk (irritant veel kabelmodems en bijv de Linksys WAP300 acceess point). Maar verreweg de meeste kunnen beide tegelijk aan ("concurrent dual-band"), de twee die je noemt in ieder geval. Dat gezegd, de trend is heel erg richting maximale performance op 5GHz en verder 2.4GHz 'erbij' voor oude meuk zonder hoge performance. De 2.4GHz performance van deze twee gaat niet noemenswaardig beter zijn dan van je huidige modem.

Bedenk daarom dat deze oplossing (high-end spul beneden) beneden je snelheid fors gaat verhogen op apparaten die 5GHz aankunnen, maar boven ga je even weinig 2.4GHz houden en ws helemaal geen 5GHz (gaat juist minder goed door vloeren enz heen). Dus boven hoef je geen enkele verbetering te verwachten :o

Oslik blyat! Oslik!

• jsentel
dion_b schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 09:27: Bedenk daarom dat deze oplossing (high-end spul beneden) beneden je snelheid fors gaat verhogen op apparaten die 5GHz aankunnen, maar boven ga je even weinig 2.4GHz houden en ws helemaal geen 5GHz (gaat juist minder goed door vloeren enz heen). Dus boven hoef je geen enkele verbetering te verwachten :o
Idd, die verwachting heb ik dan voor boven niet, maar dan kan ik altijd nog naar boven uitbreiden met een goed access point zodra dat echt nodig is. De leidingen voor bekabeling liggen er in ieder geval al.

Omdat die leidingen in de meterkast uitkomen lijkt het me handig daar ook de router te plaatsen. Dan heb ik in m'n woonkamer nog wel een switch nodig voor de apple tv etc. Wat zou je daarvoor aanraden? Nog ergens op letten? of is dat zo basic dat alles wel ok is?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jsentel schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 10:33:
[...]

Idd, die verwachting heb ik dan voor boven niet, maar dan kan ik altijd nog naar boven uitbreiden met een goed access point zodra dat echt nodig is. De leidingen voor bekabeling liggen er in ieder geval al.
Zie hier een reden waarom ik toch aanraad om die kabelmodem de router te laten zijn: een meterkast is een van de slechtst denkbare plekken voor WiFi. Je zit er sowieso nooit voor je lol, er lopen allemaal leidingen en iedere plek in de meterkast is dichtbij muren.

Ik zou veel eerder aanraden om je mooie AP op een plek te zetten waar mensen ook gebruik maken van WiFi, bijvoorbeeld in de woonkamer. Router als AP gebruiken is doodsimpel - gewoon DHCP uit en via LAN-poort aansluiten. Nog makkelijker met die Asus: bij installatie moet je kiezen of je het als router, AP of bridge wilt gebruiken.
Omdat die leidingen in de meterkast uitkomen lijkt het me handig daar ook de router te plaatsen. Dan heb ik in m'n woonkamer nog wel een switch nodig voor de apple tv etc. Wat zou je daarvoor aanraden? Nog ergens op letten? of is dat zo basic dat alles wel ok is?
Die AC68U :z

Als je daar ook een switch nodig hebt is het echt helemaal een no-brainer, want Ubee als router aanhouden en AC68U als AP/switch is dan nog goedkoper dan losse switch ernaast.

Oslik blyat! Oslik!

• Ploink
dion_b schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 11:14:
[...]

een meterkast is een van de slechtst denkbare plekken voor WiFi.
Vaak wel misschien, maar mijn meterkast zit precies in het midden van mijn appartement en heeft hele dunne muurtjes. Ik heb overal uitstekend bereik :Y)
Ik bedoel maar, het hangt sterk af van de situatie en ik zou eerst proberen te werken met wat je hebt, het gewoon testen en pas iets kopen als je weet wat je nodig hebt. Als je in elke ruimte een paar ethernet poortjes hebt dan ben je daar heel flexibel in, dus eerst bekabelen en dan verder kijken.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een meterkast hangt per definitie vol met leidingen. Ook al is het perfect middenin je huis gelegen, het is nog niet de beste plek voor een AP. In dat geval zou je aan de buitenkant ervan veel beter bereik hebben.

Oslik blyat! Oslik!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ja ik wil ook niet zo'n knipperding in de woonkamer
dus hop-> meterkast met het kreng.

1 antenne via coax naar zolder verplaats werkt in mijn geval ook goed
(om discussies te voorkomen het scheelt me +20dB, ongeacht wat men vind van coax)

[ Voor 20% gewijzigd door Fish op 13-12-2014 23:48 ]

Iperf

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ehm, dan werk je zonder MiMo, wat je snelheid halveert en geen diversity (dus ruisgevoeliger). Dat is kreupel...

Als je op een voet hinkend "goed" definieert, dan is het goed :o

Oslik blyat! Oslik!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik heb ooit de snelheden(iperf) naast de ontvangst gemeten zowel op 2,4 en 5 ghz met deze setup en die was (en is) goed genoeg.

maar als ik me wat beter voel zal ik ze wel een keer naast elkaar zetten en het verschil weergeven (het gaat wel om 3 lagen fatsoenlijk dekking en ik wou het bij 1 apparaat houden. dit vond ik een mooie tussenoplossing

Iperf

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Met deze setup ga je niet sneller dan 150Mbps op de carrier, dus max 105Mbps effectieve throughput halen. Neem aan dat je niet hoger dan dat gemeten hebt.

Verder tja, als je 3 lagen met 1 apparaat wilt dekken ga je dit soort oplossingen moeten doen ja. Maar dat is niet een beperking die ik mezelf snel zou opleggen.

Oslik blyat! Oslik!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

<~85 ja klopt als een bus

Meer is ook niet nodig, kan het iig niet bedenken. de server en zoveel mogelijk is bedraad. en ja ,,uhm internet is 100 (was indertijd 50Mb)

en als ik wel veel shit wil overpompen gaat die op het draadje want die is gewoon gigabit. en dat kun je niet vergelijken met wat die 3 antennes nu bieden.

in de tuin word het echt dramatisch. in de schuur staat dan ook een 2e ap voor de zomers. maar die is nu uit

Iperf

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Licht offtopic, maar inderdaad, alles staat of valt bij je eisen.

Ik sta op het punt te verhuizen en ben aan het uitvogelen hoe/wat/waar. Als m'n budget het toeliet zou ik overgaan op Ubiquiti, met drie Unifi-AC AP's binnen en een outdoor AP op de gevel om de speeltuin op 50m van huis te voorzien. Maar goed, dat is EUR 1000 en m'n vriendin heeft dat gevetoed :z

Dan nog wil ik iets fatsoenlijks neerzetten, met overal in huis ac bereik en snelheden >200Mbps draadloos haalbaar. 3x3 MiMo clients heb ik niet, dus 2x2 MiMo is voldoende. Dat gaat dus ws drie APs worden. Verder moeten ze uiteraard DFS aankunnen (want anders interfereren de APs al met elkaar) en wil ik liefst een WRT firmware erop, o.a. om min RSSI in te kunnen stellen. Moet nog kiezen hoe/wat/waar, want echt goede 2x2 MiMo ac router/AP's ben ik nog niet tegengekomen... hoe dan ook, budget hier is allicht EUR 200-250 in totaal, mogelijk minder als ik spul wat ik al heb kan recycleren (een non-DFS apparaat is geen drama als de rest het wel kunnen, dus die AC66U zou alsnog ingezet kunnen worden), dan zou ik hopelijk voor EUR 150 klaar kunnen zijn (of het resterende budget alsnog inzetten voor outdoor-AP richting speeltuin :P ).

Let wel dat verschillen tussen deze oplossingen die al factor 7 schelen in prijs puur met eisen te maken hebben, en dan nog niet eens eisen op snelheidsvlak (performance zal nagenoeg identiek zijn, alleen mis je met de goedkopere optie seamless roaming/zero handoff). Een enkele 2x2 802.11n router met de ene antenne naar boven verlegd scheelt weer een factor 3 (uitgaande van EUR 50 aanschafprijs en vervolgens tientje oid voor de antennekabel enzo naar boven), maar is wel qua performance beperkter (grappig genoeg krijg je de seamless roaming er wel bij gezien het maar een AP is).

Kortom TS, het is allemaal een kwestie van eisen. Bepaal nauwkeurig wat je wilt (zowel qua performance als overige zaken, en een duidelijk budget) en er komt eenduidig een oplossing uitrollen. Wees er vaag in en het is minder eenduidig, gaan mensen die je willen helpen elkaar tegenspreken (of in ieder geval met heel andere oplossingen en bijbehorend budget komen). Beetje zelfde idee van waarom grote aanbestedingen altijd mis gaan :z

Oslik blyat! Oslik!

• jsentel
Bedankt voor de tips mensen!

Cat6 kabel is doorgetrokken naar de woonkamer, de AC68U is besteld, komt over enkele dagen binnen. Zodra die geïnstalleerd is laat ik hier wel even weten hoe het bereik is, ben benieuwd!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overigens voor de goede orde: DD-WRT heeft geen min RSSI optie :'(

Wel die Asus, maar dat is gelijk een van de weinige...

Oslik blyat! Oslik!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-11 14:17
Zwaar offtopic maar de Unifi AC heeft geen DFS support. De Pro daarentegen wel.
2e post in dit topic

U+

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Marginaal on-topic, maar eindelijk een DFS-supportende 802.11ac AP gevonden voor schappelijke prjs:
pricewatch: D-Link Wireless AC1200 Dual Band Access Point

Dat er DFS op zit:
http://files.dlink.com.au...1.10b11/Release_Notes.txt
DAP-1665 Firmware Release Notes
===============================

Firmware: v1.10b11
Hardware: A1
Date: 24/03/2014

Problems Resolved:

1. DFS channel support.
2. Solve DWA-182.A1 IOT issue
3. Web UI bug fix
4. Minor bug fixes

Enhancements:

1. Enable repeater dual band (2.4GHz and 5GHz) downlink service by default
EUR 75 in PW.

Nu is de vraag vervolgens hoe de performance is en of het enige features heeft om handoffs te vergemakkelijken...

Mbt dat eerste heb ik een apparaat liggen (prototype van een en ander dat al afgekeurd is wegens non-WiFI issues) met zelfde Realtek RTL8812AR chipset. Ik ga daar eens mee spelen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1