Onlangs ben ik verhuisd naar een nieuwbouwwoning en ik wil m'n (draadloos)netwerk goed opzetten zodat ik gewoon overal stabiel draadloos bereik heb, de vaste apparaten snel internet hebben en het in het algemeen gewoon stabiel werkt.
Situatie is als volgt:
Van de meterkast naar de woonkamer kan nog een ethernet kabel doorgetrokken worden (met coax door 1 leiding). Het zou ook eventueel mogelijk zijn om ethernet kabel door te trekken naar de eerste verdieping en zolder.
Mijn idee is om een switch in de woonkamer te plaatsen zodat daar de apple tv, tv, ps3 en hue bridge op aangesloten kunnen worden. Daarnaast wil ik een router of access point achter de ubee plaatsen die werkt met 802.11ac en 5Ghz en 2,4Ghz.
Budget ligt tussen de 100 en 200 euro
Wat zou jullie advies zijn?
Gr. Jeroen
Situatie is als volgt:
- Ziggo Z2 internet (90mb)
- Ziggo Ubee modem met wifi (in meterkast)
- Macbook (geschikt voor 5Ghz)
- Oudere laptop (alleen geschikt voor 2,4 Ghz)
- iphone 4 en 4s en 1x tablet
- apple tv (nu via wifi, maar wil ik bekabeld) in woonkamer
- ziggo tv (wil ik ook bekabeld) in woonkamer
- PS3 (wil ik ook bekabeld) in woonkamer
- Anna van NLE (op komst) in woonkamer en op vliering
- Philips HUE bridge (op komst) in woonkamer
Van de meterkast naar de woonkamer kan nog een ethernet kabel doorgetrokken worden (met coax door 1 leiding). Het zou ook eventueel mogelijk zijn om ethernet kabel door te trekken naar de eerste verdieping en zolder.
Mijn idee is om een switch in de woonkamer te plaatsen zodat daar de apple tv, tv, ps3 en hue bridge op aangesloten kunnen worden. Daarnaast wil ik een router of access point achter de ubee plaatsen die werkt met 802.11ac en 5Ghz en 2,4Ghz.
Budget ligt tussen de 100 en 200 euro
Wat zou jullie advies zijn?
- Ubee in bridge zetten en nieuwe router aanschaffen?
- Of een gode access point aanschaffen?
- Via powerline werken? Of cat6(e) kabel doortrekken?
- Zou het beter zijn om ook de nieuwe router in de woonkamer te zetten? (scheelt een switch)
- Of op de eerste verdieping/zolder?
Gr. Jeroen