Temperatuur GPU (r9 200 series)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffie500
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:41
Ik heb sinds kort het probleem dat als ik game dat er veel meer lawaai uit mijn pc komt.
Het ligt niet aan de cpu koeling of andere fans in m'n pc.
De videokaart maakt ineens veel meer lawaai.

als ik dit via Afterburner bekijk is mijn gpu nu in Windows 44 graden en de fanspeed staat op 30%.
als hij bij het gamen boven de 65 graden uitkomt gaat hij naar een fanspeed van 50%.
Dit maakt al heel veel lawaai.
als ik fan speed op 40% vast zet wordt de kaart in farming simulator 79 graden.

Het gaat volgens mij over een 7850 maar deze geeft in afterburner Amd Radeon r9 200 series)
De kast is een fractal R4 met de standaard fans.

Is mijn kaart kapot aan het gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Ontstof je je pc wel eens?

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffie500
ook recent gedaan en net nog eens nagekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

En dan gelijk maar:

- Niet met de stofzuiger
- Goed oppassen voor statische elektriciteit, dat kan funest zijn voor je hardware dus
- Eerst ontladen
- Stofvrij blazen met een busje pc-duster (perslucht, zeg maar, alleen is het geen perslucht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffie500
Pc afgezet en met spuitbuis de videokaart voorzichtig uitgeblazen. Er kwam niet zoveel stof uit.

Cpu temp is 28 graden en het moederbord 31.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Je temperaturen zien er op zich niet raar uit en de fan speeds ook niet echt. Is het puur het geruis van de lucht die aanwezig is, of een mechanisch geluid van bijvoorbeeld de fan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffie500
Het lijkt wel of er iets tegen de fans aanzit als ze harder beginnen te draaien. bij 50% zouden ze zoveel lawaai toch niet mogen maken. bij BF4, Far Cry 4, Farming simulator, planetary annihilation heb ik er al last van. ik game ook met een koptelefoon en m'n vrouw wordt gek van het geluid, nogtans was ze altijd blij met mijn stille pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-07 22:35

Thomg

Aww yiss

Om welke 7850 gaat het?

Als oplossing kan je zelf de bios aanpassen ( VBE7 ), deze moet je wel eerst van je kaart halen ( GPU-Z ) en daarna flashen naar je kaart ( AtiWinFlash / TPU ).

Of je kan een fanprofile maken met afterburner en instellen dat die moet toepassen bij boot.

Eerder damage control dan een oplossing, maar 't is beter dan niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffie500
Hoe hoog mag ik gaan met de temps. is 80 graden aanvaardbaar.
als ik de fan op 40% zet zit ik tegen de 80 graden met farming simulator.
De kaart maakt dan bijna geen lawaai.

Wou al bijna een 970 halen maar die coil whine is ook een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-07 22:35

Thomg

Aww yiss

80 graden is op zich aanvaardbaar, maar of dat nou aan te raden is... Ik voel me er een stuk comfortabeler bij als die capped op 75c

Om nou een 970 te halen... Als je het puur doet voor de stilte zijn er betere kaarten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-06 11:31

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

80 graden voor een GPU is geen problem 8) , en anders schroef je de fanspeed een paar procent op >:) tot waar het acceptable blijft/is ,scheelt ook vast weer graad of 5 :D

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

evilweed schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 20:39:
80 graden voor een GPU is geen problem 8) , en anders schroef je de fanspeed een paar procent op >:) tot waar het acceptable blijft/is ,scheelt ook vast weer graad of 5 :D
Precies, absoluut geen probleem.

Wil je hem toch graag koeler hebben? (Ik zou niet weten waarom, geeft alleen maar meer lawaai): richt er een casefannetje op.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-07 20:29

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Zit hier met 2 x 290x en ja ze kunnen geluid maken :P ik heb het fan profiel nu zo staan dat hij op max 85C komt en maximale fan speed op 100%, dit is stiller dan 'stock' waardes omdat die hem eerst leuk laat opwarmen naar 95 graden en dan lekker eerst laat throttlen en dan vrolijk de fan aan zet op volle toeren om hem in de buurt van die 95 graden te houden.

Sinds ik het fan profiel aangepast heb throttled hij niet meer en is hij stiller.
En ja ik heb 2 reference kaarten, en fan profiel heb ik aangepast in de drivers (overdrive) niet in MSI-AB omdat het niet altijd werkte met AB.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffie500
net de hele tijd Farcry 4 gespeeld op 44% fan speed en dan bleef de kaart rond de 80 graden.
zal het hier toch mee moeten doen. Vraag me alleen af waarom dit nu ineens is begonnen.

Vroeger toch niet echt last van gehad. Alleen op hele warme dagen of als ik echt uren aan een stuk gespeeld had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
Kwam het verschil in geluid van de ene op de andere dag, of gebeurde het geleidelijk? Wellicht is de koelpasta op je kaart aan vervanging toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:33

thof

FP ProMod
Ik weet niet exact hoe oud de betreffende grafische kaart is, maar het zou ook een geval van slijtage kunnen zijn. Fans willen nog wel eens slijten/uitdrogen bij de bearings, beetje afhankelijk van het type bearing.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffie500
Wat zijn de meest bekende redenen dat een kaart meer geluid maakt?

- defecte koeling?
- slechte airflow?
- hogere resoluties?

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
Klinkt als een droge / versleten bearing. Had ik ook bij mijn GTX560.
Bij hogere toeren begon the fan geluid te maken, alsof er iets tussen de bladen van de fan kwam.
Ik heb nog geprobeerd (naai machine) olie in de bearing te spuiten maar kon er niet goed bijkomen.

Dit is nog een mogelijkheid die jij hebt. Normalerwijs zit er een gaatje onder de sticker op de fan. Daar kan je dan een druppeltje olie in laten vallen (of spuiten), dat kan het geluid verhelpen.
Pagina: 1