[vloerverwarming]overdag 1 of 2 graden lager, doen of niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:16
Ik heb een vloerverwarming boven en beneden (alleen badkamer en zolder dus thermostaat).
Nu kreeg ik het advies om de temperatuur altijd op 21 graden te laten staan, ook als niemand thuis is. Nu vroeg ik me af hoe nuttig dit is.

Vloerverwarming is langzaam, dus de daling van temperatuur zal minimaal zijn. Alleen zal hij overdag dus nooit vragen, wat goed is omdat er niemand thuis is. Een uur voor we thuiskomen, gaat de temperatuur weer naar 21, waardoor we als we thuiskomen een stokend geheel aantreffen (of net niet meer, afhankelijk van buitentemperatuur). -> wij hebben er geen last van.

De vraag is dus of dit ook echt zuiniger is. Volgens mij is het rendement van een HR++-ketel (uit 2011) ook juist bij max. stoken efficiënter dan bij lager stoken. Dus even vol < hele dag een beetje.

Wie kan me vertellen of dit klopt? Het is ook zo weinig dat een dagje controleren a.d.h.v. de meterstanden ook niet heel nuttig is. Langere termijn ook niet, omdat Nederland zo wisselvallig is als de pest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-04 22:15
afhankelijk van hoe intelligent het geheel is .. denk ik dat je door de traagheid van je vloerverwarming de kans hebt dat je te ver doorstookt. En dat jojo't wellicht nog even na voordat het weer stabiel is. Zal denk ik weinig uitmaken .. en dan zou ik toch echt voor comfort gaan.
Maar goed wil je het tot in detail weten .. dan geldt waarschijnlijk alleen meten is weten .. alleen zoals je zelf al zegt .. dat is nogal moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:36
Hoe oud is het huis? Ook van 2011?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:23
21 graden voor boven lijkt mij wat overdreven. 18 graden is daar al ruim voldoende. In een modern huis kan je een nacht verlaging toepassen tussen bijvoorbeeld 22:00 een 16:00, maar of het je wat oplevert? ik denk het niet. Zelf heb ik de test al eens gedaan, wat voor mij in een hoger energie verbruik resulteerde. Moet daarbij wel opmerken dat er bij ons bijna altijd iemand thuis is en de verlaging dus korter was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:22
Meten = weten.

Weekje met nachtverlaging proberen en een weekje zonder.
En dan het verschil in verbruik per graaddag bekijken. Alleen het aantal m3 vergelijken is niet eerlijk.

Oh en vergeet je de evt. pompschakelaar niet? ThinkPad's TweakBlog: Waarom een pompschakelaar op je vloerverwarming zin heeft ;)

[ Voor 74% gewijzigd door ThinkPad op 12-12-2014 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:27
Ik ben nu nog volop aan het testen.
Wij hebben enkel beneden vloerverwarming gelegd, boven staat er geen enkele verwarming aan (wel thermo voorzien) en is het altijd 18 tot 19 graden minimum in de winter (met uitzondering van de badkamer, 22gr).
Voor de rest staat bij ons heel de beneden op 21,5 gr ingesteld, en is er gewerkt met de lussen die dan effectief ook breder uit mekaar liggen in de gang bv, dat het daar geen 21,5 gr moet zijn.
Voorlopig heb ik de temp door de week:
van 6 - 9 : 21,5
van 9 tot 16: 20
van 16 tot 23: 21,5
van 23 tot 6: 20
In het weekend heel de dag 21,5 en van 23 tot 6 20gr.

Nu dit is theorie. IRL zie ik dat de temp zelden zakt onder de 21gr gedurende de nacht. Ook als ik eens vroeger thuis kom van werken, is de temp tegen 15.30u bv meestal in de koude winterdagen 20,5 of nog 21.
Het belangrijkste in heel dit gegeven is dat je niet de muren eerst moet opwarmen. Ik denk dat het andere "jojo" effect dan verwaarloosbaar is.
Ik ga wel in een volgende fase 1 temperatuur instellen, dus 21,5 ganse dagen en nachten.

Interesting times...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Mijn tip; maak eens een grafiekje van de temperatuur t.o.v. je thermostaat programma.

Kijk maar eens wat de temperatuur in onze woonkamer doet met een klokprogramma wat om 16:30 (21,0) start en om 20:30 stopt (terug naar 19,5). Om 18:00 gaat hij naar 21,5.

Ik heb overigens een hele specifieke reden om wel nachtverlaging toe te passen. Als ik dat niet doe gaat er nl. nooit water van >35C door de leidingen en dan doen de radiatoren niets.

Door de 'grote vraag' om 16:30 (van 19,5 naar 21,0) gaat de CV aan op 45C water wat wel genoeg is om de radiatoren boven te laten werken.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/603847/2014-11-20%2008.02.44.png
Het verwarmen gaat met zo'n 0,7C/uur. Het afkoelen met 1C/8 uur.

Het programma is inmiddels aangepast naar 16:00 en 20:00.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:16
Onze pomp wordt aangestuurd Door de cv. Dus dat probleem hebben we niet. Misschien eens even een temperatuur logger meenemen van het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-05 15:15
Leuke vraag! Ik heb een huis uit 2013, met in iedere ruimte vloerverwarming. Bij ons staat de kachel continu op 19c en aanvoer temperatuur van 35c. Ik heb hier het beste resultaat mee. 19 graden lijkt koud, maar dat valt reuze mee. In ons vorige huis stookte wij 20 graden ( normaal systeem).

Ik heb ook nachtverlaging toegepast: gevolg jojo en een hoog gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_WRX
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-04-2021
twixx schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 16:09:
Mijn tip; maak eens een grafiekje van de temperatuur t.o.v. je thermostaat programma.

Kijk maar eens wat de temperatuur in onze woonkamer doet met een klokprogramma wat om 16:30 (21,0) start en om 20:30 stopt (terug naar 19,5). Om 18:00 gaat hij naar 21,5.

Ik heb overigens een hele specifieke reden om wel nachtverlaging toe te passen. Als ik dat niet doe gaat er nl. nooit water van >35C door de leidingen en dan doen de radiatoren niets.

Door de 'grote vraag' om 16:30 (van 19,5 naar 21,0) gaat de CV aan op 45C water wat wel genoeg is om de radiatoren boven te laten werken.

[afbeelding]
Het verwarmen gaat met zo'n 0,7C/uur. Het afkoelen met 1C/8 uur.

Het programma is inmiddels aangepast naar 16:00 en 20:00.
Hoe maak je zo'n mooie grafiek?

Ik pas met Evohome ook nachtverlaging toe op de begane grond ( hal, woonkamer, berging, keuken). Daar ligt vloerverwarming en heb geen last van geschommel. Tijdens de thuis uren 21 graden, 's nachts 19,5.

[ Voor 9% gewijzigd door Bart_WRX op 12-12-2014 21:51 ]

Pagina: 1