Toon posts:

modden Scythe Mugen PCGH met actieve fans

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De Scythe Mugen 4 PCGH heeft geen actieve fans maar fans die constant draaien op ongeveer 800 rpm. Dus onafhankelijk van de processor belasting heb je altijd dezelfde ruis. Niet echt stil in idle vind ik, je hoort ze duidelijk ruisen. Wel zeer stil onder zware belasting overigens, echter tijdens het gamen heb je toch een headset op...

Ik wil dus een stillere idle PC.

Nu vroeg ik me af of het zin heeft er actieve fans voor te kopen, 4 pins aansluiting. Stiller dan de mugen pcgh fans in idle stand, maar het mag tijdens belasting wel wat minder stil zijn, wat zijn geschikte fans hiervoor?

Andere oplossing is een soort adapterkabeltje van 4 pins naar 3 pins waarbij het PWM signaal omgezet wordt in een voltage. Je kunt de minimale RPM dan instellen op bijvoorbeeld 400 oid, en dan pas laten oplopen als de cooling logica er om vraagt met PWM,zie deze thread: http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18421145

Meer mensen die tegen dit probleem aangelopen zijn van de eigenijk toch echt niet zo stille PCGH fans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Kan je in het bios niet het een en ander aanpassen? Bij mij kan dat namelijk wel, ik kan het dus zo afstellen dat pas bij een Tcore van 65 de fans op een hoger toerental gaan draaien.

Overigens, Frostytech vindt de scythe mugen 4 pcgh eigenlijk heel erg stil. Echter kunnen meningen verschillen.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, niks gezien in het BIOS.

Kan het BIOS de CPU fans ook met voltage aansturen dan? Ik heb een MSI MSI Global Z97 GAMING 5 mobo, er zit een AMI bios in met click bios gui van MSI. De cpu fan aansluitingen hebben 4 pennetjes (pwm) de fans 3, dus rpm aansturing van de fans is alleen mogelijk door het voltage te varieeren. Vraag me af of je de fan headers in '3 poorts modus' kunt schakelen met het bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• novalite
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-06 05:16
Ik heb de MSI G45 gaming en daarbij kan je via MSI Command Center alle fans, incl CPU fan op temperatuur instellen.

Neem aan dat Command Center ook werkt voor jouw mobo.
Gewoon even downloaden van MSI

Mijn speeltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HengelNL
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-08 15:41
ik heb nooit ruis gehad met mijn fans op de mugen 4, na mijn inzien is dit 1 van de stillere koelers die ik gehad hebt? andere fans met pmw zou moeten lukken denk ik?

8700K @ 5.2 1080 @ 2180 full custom loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is dat de scythe mugen 4 pcgh fans met 3 pennetjes op de 4 pennetjes van het moederbord aangesloten zitten. Je kunt de fans in het ami bios wel op smart instellen maar dan wordt er een PWM signaal naar het 4e pinnetje gestuurd waar de 3 pins fans dus geen weet van krijgen; ze draaien dus constant op het max aantal toeren.

Nu is dit max aantal toeren wel zon 800 RPM, betrekkelijk langzaam en stil dus maar het zou nog langzamer en stiller kunnen in een zwakbelast systeem, zeg 500 RPM oid. Het bios stuurt dit ook wel aan wss, maar via PWM en niet via een voltage.

Verder zou je kunnen concluderen dat de mugen 4 pcgh de stilste fan is onder load maar zeker niet idle, of ik moet me vergissen dat andere fans > 800 RPM blazen onder idle...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-10 18:25
low speed DBA

high speed DBA

idle is hij zeker niet de stilste nee. maar full load doet hij goed zeker voor de koeling die hij geeft.
andere fan kan het stiller maken. maar je kan ook een misskoop doen en dat de fans nog meer geluid maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
loki504 schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 07:56:
low speed DBA

high speed DBA

idle is hij zeker niet de stilste nee. maar full load doet hij goed zeker voor de koeling die hij geeft.
andere fan kan het stiller maken. maar je kan ook een misskoop doen en dat de fans nog meer geluid maken.
Ja, eens. Ik heb toch twee nieuwe PWM fans gekocht. Deze Scythe 120mm Slipstream PWM's gaan van 200 tot 1300 rpm. Ik verwacht dat ze onder idle load stiller zijn dan de originele stationaire 800 rpm fans maar onder fullload minder stil.

Ik ga ze in push-pull configuratie plaatsen. Dus 2 fans met RPM, ik ben benieuwd...

De bestaande PCGH fans die stationair op 800 RPM draaien hebben nu trouwens een 'drone' ontwikkeld. Volgens mij ontstaat dit door de verschilfrequentie tussen beide ventilatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo, beide Slipstreams zitten er in push/pull configuratie op en ik kan zeggen dat de machine onder idle een stuk stiller is, de CPU fans draaien niet eens 0 RPM :) Alle fans behalve de standaard Fractal Design r5 casefans (140mm, 600 RPM) staan nu stil: GPU fans, voeding fan, cpu fans. :)

Bij belasting draaien ze wel mooi op, en krijg je inderdaad wat extra geruis, maar zeer acceptabel. En ook niet erg vind ik; tijdens zware belasting mag de machine zich best wel laten horen.

Kortom, als je een modern mobo hebt met PWM cpu fans, koop GEEN Scythe mugen 4 PCGH edition, maar de gewone Scythe mugen 4.

Eigenlijk wil ik nog iets stillers voor de case fans hebben, suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik snap dat niet want mijn Mugen 4 PCGH is gewoon onhoorbaar. Ik hoor enkel mijn HD's en de fan van mijn voeding. Wanneer ik de fan's van de Mugen afkoppel, veranderd er ook niets aan het geluid.
Ik zou deze Mugen juist WEL aanraden. Super stil en koel onder alle omstandigheden.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat je je fans niet met PWM aanstuurt, dwz 3 pins dan wel 4 pins door het bios behandeld als 3 pins (voltage gereguleerd). Met de MSI Z97 GAMING 5 mobo is dat niet mogelijk, de fans draaiden voortdurend op max RPM. Jouw PCGH fans draaien niet op max toeren (800) ?

Als ze wel op 800 toeren draaien heb je wellicht een slechter gehoor dan mij, of een zeer goed geisoleerde kast of zeer veel omgevingslawaai :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Of jou fans waren niet helemaal 100%. Maar het is goed dat je er blij mee bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
loki504 schreef op zondag 21 december 2014 @ 20:49:
Of jou fans waren niet helemaal 100%. Maar het is goed dat je er blij mee bent.
Nee, de PCCH fans deden wat ze moesten doen 800 RPM draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
ik bedoelde dat hun misschien meer geluid maakte. als die van kendo.
Pagina: 1