SFP compatibiliteit op managed switch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSpud
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-05 10:49
Bij ons komt FTTH binnen op een Draytek glasvezelmodem/router (alles in één oplossing van Vodafone). De binnenkomende glaskabel (in oranje omhulsel) is voorzien van een klein koppelstukje met een glasvezel patch kabeltje eraan die met een GBIC module in het modem zit. Nou wil ik met behulp van een managed switch als de TP-Link TL-SG3210 rechstreeks op deze glasverbinding gaan zitten (ik ben mij bewust van de kwetsbaarheid van het materiaal). Deze switch heeft ook een SFP uplink poort (eigenlijk twee) waar je dus eventueel ook een GBIC module in kunt gebruiken. Ik probeer uit te vinden waar ik op moet letten qua compatibiliteit. Zou de GBIC module die wordt gebruikt in het glasvezelmodem van Vodafone passen en compatibel zijn met die van de switch? Waar moet ik eventueel op letten qua aansluiting?

Ik zit ook te kijken naar een converter (zoiets: http://www.sfpcables.com/cov-g03-sfp, even at random iets gepakt, heb eigenlijk een ander type op 't oog maar is voor 't idee). Als ik iets dergelijks kan gebruiken zou ik de uitgaande UTP kabel weer kunnen aansluiten op de managed switch maar als het zonder zo'n converter kan, graag.

[ Voor 20% gewijzigd door LordSpud op 12-12-2014 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-06 09:00
is dat geen PON dan? (single fiber, multi wavelength enz )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Een GBIC-module:

Afbeeldingslocatie: http://www.championone.net/wp-content/uploads/GBIC.jpg

Past niet op de plek voor een SFP-module:

Afbeeldingslocatie: http://www.cisco.com/c/dam/en/us/support/docs/interfaces-modules/cwdm-gbic-sfp/72370-sfp-trcvr-mods2.gif

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spro
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:02
Meestal werken sfp's niet op verschillende vendor switches.

Ik ben totaal niet bekend met Draytek of TP link switches in deze context, dus hou me er niet aan vast.

Voor een converter; http://www.22halo.com/pro...1-gigabit-cat-5-100m.html

Zou een optie kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSpud
_-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 12:10:
Mijn kennis van glasvezel is te beperkt om antwoord op deze vraag te geven.
Spro schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 12:23:
Meestal werken sfp's niet op verschillende vendor switches.

Ik ben totaal niet bekend met Draytek of TP link switches in deze context, dus hou me er niet aan vast.

Voor een converter; http://www.22halo.com/pro...1-gigabit-cat-5-100m.html

Zou een optie kunnen zijn?
Dat zou inderdaad een optie kunnen zijn. Ik ben op zoek naar informatie die mij helpen te beslissen wat mogelijk is: kan ik de binnenkomende kabel aansluiten op een geschikte switch en wat heb ik daarvoor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Welke apparatuur hangt er nu aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-06 12:25
Maak eens een duidelijke foto van je huidige Draytek?
Zal een 2130Fvn of 2132Fvn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSpud
Hier wat foto's hoe het aangesloten zit, hopelijk is dit duidelijk genoeg:

Afbeeldingslocatie: http://piepers.me/tweakers/1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://piepers.me/tweakers/2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://piepers.me/tweakers/3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Grappig. Ja, die SFP kun je ook gewoon in een andere switch stoppen, mits die geen software aan boord heeft die SFP's van andere merken weigert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSpud
CyBeR schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 16:39:
Grappig. Ja, die SFP kun je ook gewoon in een andere switch stoppen, mits die geen software aan boord heeft die SFP's van andere merken weigert.
Ik zat te denken aan deze managed switch: TP-Link SG3210 (V2). Als ik de gebruiksaanwijzing lees, zie ik alleen dat je zelf snelheid en duplex mode moet instellen (auto negotiation wordt niet ondersteund). Hoe kan ik verder nog acherhalen of deze switch compatibel is met de bovenstaande SFP module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

SFP's zijn in principe altijd compatibel tenzij:
• De vendor van de switch SFP's van andere merken weigert (TP-Link doet dat afaik niet)
• De switch de snelheid van de SFP niet ondersteunt (100Mbps SFP gaat niet werken in een 1000Mbps switch die geen dual-speed op de SFP-poorten snapt)
• De SFP niet van 't goede type is (SFP die alleen Fibre Channel snelheden snapt, en geen Ethernet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSpud
CyBeR schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 21:03:
• De vendor van de switch SFP's van andere merken weigert (TP-Link doet dat afaik niet)
• De switch de snelheid van de SFP niet ondersteunt (100Mbps SFP gaat niet werken in een 1000Mbps switch die geen dual-speed op de SFP-poorten snapt)
• De SFP niet van 't goede type is (SFP die alleen Fibre Channel snelheden snapt, en geen Ethernet)
Hoop dat het niet irritant begint te worden :-) "De SFP niet van 't goede type is (...)" -> hoe kan ik dit achterhalen?

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:38
CyBeR schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 21:03:
Idd. Op sommige switches kun je 3rd party SFP's laten accepteren (bv Cisco). Maar meeste switches zijn niet zo kieskeurig en pakken elke geschikte SFP.

Enige waar je moet opletten is idd linkspeed. Veel switches zijn 1Gbit op de SFP poort. 100Mbit SFP of dual-speed zie je minder vaak. Je moet dus de speed van de WANpoort weten. Mogelijk kun je dat uitlezen uit de Draytek.

Daarnaast moet je dus het type weten. Ethernet is simpel. In de FTTH netwerken van RF is het in de basis 1 vezel voor data, dus WDM. Daar heb je genoeg variaties in, maar de meest gebruikte opties zijn 1550/1310. 1490/1310 zou ook kunnen maar als ik moet gokken zou ik op de 1e gokken.

Aan de CPE zijde moet je dan dus de BX-U versie hebben. De TX vanuit de pop is 1550nm (of 1490).
In de nieuwere gebieden heeft KPN Wholesale 1Gbit, dus dan zou het 1000Base-BX-U-10 moeten zijn als optic. Maar dat is slechts een gok, er draait ook genoeg 100Mbit.

In het geval van VF is het makkelijker, als je geluk hebt is je SFP al gelabelled dus weet je direct wat nodig is. En als het meezit kan die optic direct in je switch en hoef je nieteens een andere te scoren

Maar ipv 'moeilijk' doen met SFP's kun je ook een simpele mediaconverter scoren. De MC901 welke KPN/XS4All leverde is dual-speed aan de wan, en geeft je gewoon een koperpoortje....
_-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 12:10:
PON is Passive Optical Network. Is wel single fiber maar dat is ook de enige overeenkomst. PON is 1 optic welke dmv time-division voor diverse klanten gebruikt kan worden, en wordt passief in het netwerk gesplitst. Wordt in Nederland eigenlijk nergens gebruikt.
'Opvolger' is GPON: Gigabit Passive Optical Network
Is voornamelijk interessant in gebieden waar de fibers geaggregeerd worden in wijkkastjes enz. Met de opbouw van Reggefiber wordt elke vezel individueel tot aan de POP gelegd. Daardoor is hogere bandbreedte nodig, en heeft PON eigenlijik amper voordelen. (Eerder nadelen: GPON is bv 2Gbit voor een splitterveld van 64 klanten...)

Enige provider waarvan ik weet dat ze GPON gebruiken is Jonas (in Leusden)

Single fiber is een redelijk gangbare techniek, zeker voor FttH. Dat werkt idd met WDM, meestal 1550TX uit de pop, 1310TX uit de CPE. In de pop zitten dan 1000Gbase-BX-D optics (Downlink) en de CPE is BX-U (Uplink, dus de kleurtjes andersom).
Ook 10G kan prima over 1 vezeltje tegenwoordig...

[ Voor 25% gewijzigd door DJSmiley op 13-12-2014 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

LordSpud schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 09:14:
[...]

Hoop dat het niet irritant begint te worden :-) "De SFP niet van 't goede type is (...)" -> hoe kan ik dit achterhalen?

Thanks!
Wel 't feit dat 'ie nu voor ethernet gebruikt wordt is een belangrijke aanwijzing dat 'ie dat in jouw switch ook wel zal gaan doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alm
  • Laatst online: 20:11

alm

Wat is de reden dat je de glasvezel direct op een switch wilt aansluiten? Dan moeten de routing- en firewall-functies die je nu in de modem/router hebt wel door de switch gedaan kunnen worden. Of zit er specifieke Vodafone firmware in de DrayTek dat je daar nu te weinig mee kunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:18

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Vodafone kan bij gebruik van de draytec volledig end to end zien of er iets met de lijn mis is. Als jij een probleem hebt met je verbinding en je hebt er een tplink tussen zitten dan zuilen ze niet zo vrolijk zijn.

Ik zou gewoon die draytec er tussen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSpud
knutsel smurf schreef op zondag 14 december 2014 @ 10:41:
Vodafone kan bij gebruik van de draytec volledig end to end zien of er iets met de lijn mis is. Als jij een probleem hebt met je verbinding en je hebt er een tplink tussen zitten dan zuilen ze niet zo vrolijk zijn.

Ik zou gewoon die draytec er tussen houden.
Ik ben niet geïnteresseerd in de (dichtgetimmerde en minder stabiele) hardware van mijn provider. Ik betaal voor het signaal en het bijbehorende abonnement. Storingen zijn naar mijn ervaring vrijwel altijd problemen in andere componenten in het netwerk of, in uitzonderlijke gevallen, het modem van de provider zelf. In het uiterste geval zou je het modem eventueel opnieuw kunnen aansluiten om bepaalde dingen uit te sluiten maar ik verwacht niet dat dit nodig gaat zijn.
alm schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 16:19:
Wat is de reden dat je de glasvezel direct op een switch wilt aansluiten? Dan moeten de routing- en firewall-functies die je nu in de modem/router hebt wel door de switch gedaan kunnen worden. Of zit er specifieke Vodafone firmware in de DrayTek dat je daar nu te weinig mee kunt?
Er zijn meerdere redenen zoals inderdaad het feit dat je als particulier alleen user mode toegang hebt. Een aantal instellingen zijn afgeschermd en ik wil gewoon volledige controle over apparatuur die mij bij binnen staat. Het is inderdaad zo dat je een opstelling zult moeten maken zoals bijvoorbeeld beschreven staat op netwerkje.com, ik ben bereid die investering te doen en voor mij is het tenslotte ook nog een stukje hobby. Momenteel gebruik ik een Ibiquiti Edgerouter Lite en een D-Link DIR-655 die puur als access point dient. De DIR-655 wil ik nog vervangen door een wat professionelere access point die ik buiten de meterkast zal ophangen (beter bereik) en zal ik dus een managed switch moeten aanschaffen waarbij ik inderdaad VLAN instellingen zal moeten maken. Ik ben ook aan het uitzoeken welke instellingen nog meer zullen moeten worden gemaakt, maar ik ben een heel eind op weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Tot ze met tr69 een unieke config op basis van het serienummer van je cpe configgen en je bv pppeo settings mist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSpud
Ik zou niet weten of ze überhaupt tr069 gebruiken om die apparatuur automatisch te configureren. Als zo'n modem voor t eerst online komt zal er vast een ACS of gelijkwaardige apparatuur configuratiegegevens opsturen maar of ze config gedurende de looptijd gaan zitten wijzigen zou ik niet weten. Lijkt me trouwens een maintenance nachtmerrie om op basis van serienummers configuratie wijzigingen door te voeren, maar goed. Als er al zoiets plaatsvindt dan eerder op t mac adres van de wan interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Die komen verbazingwekkend vaak overeen ;) het is hoe dan ook een kwestie van je administratie op orde hebben, welke gebruiker heeft welke cpe staan.

maar veel spul kan zelf op regelmatige basis het acs pollen of er nieuwe config is en ook gegevens over het modem en de verbinding terug sturen voor bv support doeleinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSpud
Voor de geïnteresseerden: de gebruikte SFP module van Draytek (die dus door Vodafone wordt geleverd bij de glasvezel abonnementen) is compatibel met de TP-Link SG3210 :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-06 10:04
Ben ook aan het overwegen om een vodafone glasvezel verbindingen te gaan nemen. Zit nu op UPC, waar ik ook dood moe wordt van het bijgeleverde modem.

Nu lees ik ook al niet veel goeds over de Draytek router, dus was al aan het zoeken naar een oplossing om eigen hardware in te zetten. Begrijp ik goed dat het je inmiddels is gelukt een switch tussen de draytek en de glasvezel verbinding te zetten? Blijft alles dan werken (tv/telefonie)? Zou je een tekening/foto kunnen maken hoe een en ander aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-04-2021
waslijn schreef op maandag 29 december 2014 @ 11:06:
Ben ook aan het overwegen om een vodafone glasvezel verbindingen te gaan nemen. Zit nu op UPC, waar ik ook dood moe wordt van het bijgeleverde modem.

Nu lees ik ook al niet veel goeds over de Draytek router, dus was al aan het zoeken naar een oplossing om eigen hardware in te zetten. Begrijp ik goed dat het je inmiddels is gelukt een switch tussen de draytek en de glasvezel verbinding te zetten? Blijft alles dan werken (tv/telefonie)? Zou je een tekening/foto kunnen maken hoe een en ander aan te sluiten?
Oplossing: UPC-kreng in bridged-mode en een zelf gekozen router er achter ;)
Pagina: 1