Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-05 09:51
Beste Tweakers,

Aflopen augustus heb ik mijn BSc Bedrijfskunde MER behaald, met een 6.8 gemiddeld. Geen bijzonder hoog gemiddelde, mede omdat ik de eerste 3 jaar van mijn studie er niet van overtuigd was dat ik ooit nog een master zou gaan doen en was dus wel tevreden met alles tussen de 6,5 en 7,5. Echter ben ik er aan het begin van het 4e jaar achter gekomen dat ik eigenlijk toch nog wel een (flink) stuk verder wil komen dan alleen een BSc en ben me dus gaan oriënteren op een master.

Uiteindelijk deed de volgende keuze zich voor;

1 jarige HBO master aan de Hogeschool Rotterdam (à €7000,-)
2 jarige WO-master aan de EUR / RSM (à €1900,- per jaar)

Keuze lijkt makkelijk, 2 jarige master volgen aan de EUR/RSM dus. Nu is het zo dat ik, om toegelaten te worden tot de pre-master van mijn gewenste opleiding, een GMAT score moet halen van 600. Dit is waar mijn eigenlijke vraag over gaat;

Hoe zal ik dit aanvliegen, en hebben jullie nog tips/tricks om dit te gaan doen?

Momenteel werk ik 40 uur per week, tegen minimumloon (waarom in godsnaam? Nou ja, beetje ervaring op doen dus in een enigszins relevant vakgebied). Ik heb echter grote twijfels of de voorbereiding op een GMAT test, een paar keer per week sporten en zo nu en dan nog eens een uurtje aan m'n vriendin besteden te combineren is met een werkweek van 40 uur.

Daarnaast twijfel ik, of ik gebruik zal gaan maken van www.gmatholland.nl (redelijk goeie recensies, aangeraden ook door de RSM). Heeft iemand ervaring met deze club?

Mocht dit topic niet op de juiste plek staan, dan bied ik bij deze alvast mijn welgemeende excuses aan!

Graag hoor ik van jullie!

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:45

jjust

Het leven is een strijd

Ik heb ooit eens een GMAT test gedaan en vond dat goed te doen. De enige voorbereiding die ik heb gedaan was de The Official Guide voor GMAT Review doorgenomen. Deze boeken zijn o.a. bij Bol.com te koop. In de boeken staan veel voorbeelden. Als je die doorneemt moet je een heel eind kunnen komen. In totaal heb ik er twee dagen aan besteed. Wel had ik al een Master Bedrijfskunde aan de Erasmus afgerond voordat ik de test deed.

[ Voor 0% gewijzigd door jjust op 12-12-2014 14:23 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:51

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

De boeken hierboven heb ik zelf ook gebruikt, echter ik heb ook nog een ander boek gekocht. Volgens mij is dit de nieuwste versie

Waar dat ik veel aan gehad heb is de test "doorzien". De vragen volgen een bepaalde standaard, en zijn niet te vergelijken met andere toetsen. Hier staan enkele voorbeelden. In deze boeken staan dus manieren of tactieken om de vraagstellingen al te doorzien. Je kan bij bepaalde vragen al antwoorden doorstrepen door gezond verstand te gebruiken, enorme tijdwinst tijdens een toets.

Het ging er bij mij vooral om een echt "gmat style" aan te leren voor het maken van de toets, dit heeft 1 weekend tijd gekost maar als je het eenmaal doorhebt dan ben je gewoon klaar voor de toets.

tldr; de boeken maken je niet slimmer, maar leren je hoe de toets te maken

War is the only proper school of the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieronymus
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Naar mijn mening is gmatclub veruit de beste website als startpunt voor GMAT-voorbereiding. De boeken waar ik het meeste aan heb gehad zijn de officiele boeken met (lage) testvragen en die van Manhattan. Deze zijn IMO het beste voor specifieke gebieden en moeilijkere vragen.

Ik meen dat de beste scores doorgaans een voorbereiding van zo'n 100u hebben, maar dan wel honderd efficiënt bestede uren. De heren van bovenstaande website hebben daar wel eens naar gekeken.

Er zijn wel gratis testen te vinden op het internet, je kan er alvast één nemen om eens te kijken hoe je ervoor staat. Ik heb wat HBO'ers gesproken, en die hebben over het algemeen aardig wat moeite met die 600. Ik geloof dat dat dan ook rond het 87e percentiel is.

Ik dacht overigens dat je je GMAT ook tijdens de premaster kon doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Hieronymus op 12-12-2014 21:35 ]

So now, less than five years later, you can go up on a steep hill in Las Vegas and look West, and with the right kind of eyes you can almost see the high-water mark — that place where the wave finally broke and rolled back.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:45

jjust

Het leven is een strijd

Ik denk dat je in de war bent met 700 punten. 600 punten is 61ste percentiel. Maar inderdaad niet onderschatten en als je graag aan de EUR wilt studeren goed voorbereiden. Wellicht is die cursus zo gek nog niet, de kosten vallen ook wel mee. Zeker als je het bekijkt in relatie tot de carrière kansen die je na een master hebt. Veel succes.

[ Voor 5% gewijzigd door jjust op 12-12-2014 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieronymus
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
jjust schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 22:04:
Ik denk dat je in de war bent met 700 punten. 600 punten is 61ste percentiel. Maar inderdaad niet onderschatten en als je graag aan de EUR wilt studeren goed voorbereiden. Wellicht is die cursus zo gek nog niet, de kosten vallen ook wel mee. Zeker als je het bekijkt in relatie tot de carrière kansen die je na een master hebt. Veel succes.
Ah, inderdaad. :)

TS, welke master wil je doen eigenlijk? En eist de RSM geen 7+ gemiddeld?

So now, less than five years later, you can go up on a steep hill in Las Vegas and look West, and with the right kind of eyes you can almost see the high-water mark — that place where the wave finally broke and rolled back.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Bedankt voor alle antwoorden! Ik wil of de Master of Innovation gaan doen, of Strategic Entrepreneurship. En inderdaad, een gpa van 7.0 is ook een eis. Echter mocht je tot vorig jaar de gmat ook tijdens je premaster halen, maar dat is maar 21 van de 200 studenten in één keer gelukt. Dat is uiteindelijk zo'n worsteling geworden dat ze nu de gmat vooraf gemaakt willen hebben en dan doen ze niet meer zo lastig als je een 6.8 hebt bijvoorbeeld.

Info komt overigens van een kennis van me die werkt op de helpdesk/toelatingscommissie.

Zal zo nog even kijken of ik wat meer inhoudelijk kan reageren.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Als HBOer zal je een pre-master moeten volgen en halen voordat je een universitaire master mag doen. http://www.rsm.nl/master/premaster-hbo/ Daar zou ik veel meer over nadenken dan de GMAT zeker als je nu al twijfelt over beschikbare tijd..

Div. edits wegens achterhaalde kennis. BaMa blijft een ongekend gedrocht.

[ Voor 101% gewijzigd door bombadil op 13-12-2014 16:41 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Dat is geen probleem, tegen die tijd stop ik sowieso weer met werken :).

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Edit: volgens mij overal al antwoord op gegeven.

Vandaag krijg ik waarschijnlijk te horen of 32 uur per week kan gaan werken (zodat ik me voldoende kan voorbereiden op de test). Moet alleen nog even bekijken wat ik ga doen als dat niet mogelijk is (keuzesssss).

[ Voor 93% gewijzigd door SavageBrother op 15-12-2014 08:53 ]

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:24

Bolletje

Moderator Harde Waren
Heb je nu een hbo-bachelor of universitaire bachelor? Want je voert BSc, maar hebt het over 'vierde jaar', 'pre-master' en een 'hbo master'. Want dat verschil maakt ook al verschil welk voortraject je moet volgen.

[ Voor 20% gewijzigd door Bolletje op 15-12-2014 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
HBO BSc. En met een HBO-BSc moet je naar mijn weten een pre-master volgen van een jaar.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:24

Bolletje

Moderator Harde Waren
SavageBrother schreef op maandag 15 december 2014 @ 14:44:
HBO BSc. En met een HBO-BSc moet je naar mijn weten een pre-master volgen van een jaar.
Oh, daar gaat fout: dat kan misschien mij niet. BSc. is vaakvoorbehouden aan universitaire bachelors. Kennelijk zijn er per 1 januari enkele uitzonderingen, maar dat moet dan expliciet gecommuniceerd zijn. Let er dus even op bij je cv voordat je je gaat aanmelden voor zo'n pre-master, dat voorkomt verwarring.

Maar dan klopt het dat je inderdaad een pre-master moet volgen.

Je kan je al wel veel voorbereiden met de GMAT door een boek te halen. Dan weet je ongeveer wat de vraagstelling is en kan je overal oefenen.

[ Voor 35% gewijzigd door Bolletje op 15-12-2014 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
Bedankt voor de tip, zelf had ik deze niet zo scherp! Ga in ieder geval m'n stinkende best doen om zo hoog mogelijk te scoren op die GMAT. Chances are dat ik mijn werkgever niet akkoord ga met een 4-daagse werkweek, das nog 't enige waar ik over moet beslissen. Of stoppen met werken (kan het me veroorloven, alleen dan voel ik me zo'n nietsnut) en me maximaal goed voorbereiden op de GMAT of gewoon vijf dagen per week blijven werken en een heleboel andere zaken opgeven om daarna maar te hopen dat ik voldoende tijd kan besteden aan m'n voorbereiding.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1071905

Heb je de toets nog gemaakt? En zijn er inmiddels meer mensen die ervaring hebben met het voorbereiden en maken van de gmat? Ik overweeg om de toets ook te maken maar zit nog midden in mijn afstudeerscriptie van HBO. Ik verwacht volgende maand klaar te zijn en dat wil ik mij gaan focussen op de gmat.

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 1071905 op 13-05-2018 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylex
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16-07-2023
GMAT club zou ik zeker aanraden! lees het forum goed door, maak gebruik van de studyguides. Zorg dat je een error log bijhoudt, noteer steeds wat er fout gaat. Ik heb zelf een maand voorbereid maar heb uiteindelijk voor een andere master gekozen. Een maat van mij heeft het 2x geprobeerd en gefaald. Hij doet nu een master econometrie dus qua intellectueel vermogen zit het niet verkeerd. Hij heeft het niveau Engels erg onderschat en kon dat niet meer op niveau brengen (1 maand). Daarnaast heeft hij een dure GMAT cursus gevolgd wat ook niet echt heeft geholpen. Kortom, zorg dat je Engels goed zit!

EDIT: Holy shit, helemaal niet naar de datum gekeken... |:( |:(

[ Voor 5% gewijzigd door Sylex op 14-05-2018 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SavageBrother
Haha nou gelukkig ben ik nog actief op Tweakers ;). Uiteindelijk heb ik de GMAT nog gemaakt en gehaald, ondertussen ook bijna klaar met m'n Master :). GMAT score van 600 is te doen, maar het vergt wel even wat moeite. Zoek de pdf'jes van Manhattan GMAT en ga daar mee aan de slag. Maak die oefentoetsen als je voldoende geoefend hebt en kijk dan hoe ver je van je doel zit. Eventueel kun je nog een cursusje volgen. Ik heb uiteindelijk een online cursus gevolgd (ene Rich, zou m'n mail er even op na moeten slaan), dat heeft goed geholpen.

It's dogged that does it

Pagina: 1