Welke power supply en videokaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-07 23:29
Ik zoek een nieuwe power supply en videokaart
M'n Oculus Rift is onderweg en Elite Dangerous komt binnenkort uit. M'n PC is dus dringend aan een update toe om één en ander met voldoende grafische pracht te kunnen draaien. De Radeon 5850 gaat eruit voor wat beters.
Aangezien huidige videokaarten 2x 8-pin power vereisen en mijn huidige voeding slechts 2x 6-pin heeft dient gelijk ook de voeding te veranderen.

Wat is je budget?
"unlimited'

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
PSU: geen voorkeur en ook geen idee. moet wel een toekomstige upgrade van moederbord + CPU aankunnen.
Video card:: wat ik kan opmaken is dat de GTX 980 beter is dan de R9 290X dus tenzij jullie me hier gaan verbeteren staat de keuze voor de GTX 980 vast. Vraag blijft dan.. welk merk/flavor? Maakt het merk uberhaupt iets uit?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
CPU: Intel Core i7 920
MB: Assus Rampage II extreme
RAM: 24GB (tripple channel 8GB, DDR3, PC12800)
Case: Lian Li Big Tower PC-V2100A Plus II E-ATX (voeding onderaan)
PSU: Tagan Powersupply Dual Engine Series 600W (dewelke dus wordt vervangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

waarom een 980 als de 970 veel goedkoper en nauwelijks goedkoper is?

Een goede 450w voeding is voldoende voor zo'n ding.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bron
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-04-2021
VasZaitsev schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 00:11:
waarom een 980 als de 970 veel goedkoper en nauwelijks goedkoper is?
Aan die zin klopt iets niet :+

Gewoon voor de 980 gaan als je niet op een strak budget zit. Hij is nu eenmaal beter.
Persoonlijk zou ik kijken naar de MSI/Asus kaarten, die koelen meestal beter/hebben betere standaard performance. Tenzij je van plan bent zelf er veel aan te tweaken.

[ Voor 21% gewijzigd door Bron op 12-12-2014 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
Bron schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 00:13:
[...]

Aan die zin klopt iets niet :+

Gewoon voor de 980 gaan als je niet op een strak budget zit. Hij is nu eenmaal beter.
Hehem, we snappen beiden wel wat ie bedoelt :)
Maar indeed.. gewoon het idee dat elk beetje performance wel nuttig gaat zijn om zo'n OR met 75Hz te kunnen blijven voeden. Of als morgen het consumermodel eindelijk uitkomt met misschien nog meer pixels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Tis alweer 0:00 geweest, dan gebeuren dat soort dingen, ik bedoel uiteraard veel goedkoper, en nauwelijks langzamer.

"Beter" is een ruim begrip, in absolute prestaties voor een singlegpu kaart, jazekers, prijs/prestatie van dat ding is waardeloos, die van de GTX970 is veel beter, en die van de R9 290 is weer beter. Je kan 2 R9 290's halen voor de prijs van 1 GTX980.

Overigens klokken Maxwell kaartjes best leuk over, iets om in je achterhoofd te houden.

[ Voor 5% gewijzigd door RobinHood op 12-12-2014 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
VasZaitsev schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 00:18:
Tis alweer 0:00 geweest, dan gebeuren dat soort dingen, ik bedoel uiteraard veel goedkoper, en nauwelijks langzamer.

"Beter" is een ruim begrip, in absolute prestaties voor een singlegpu kaart, jazekers, prijs/prestatie van dat ding is waardeloos, die van de GTX970 is veel beter, en die van de R9 290 is weer beter. Je kan 2 R9 290's halen voor de prijs van 1 GTX980.

Overigens klokken Maxwell kaartjes best leuk over, iets om in je achterhoofd te houden.
ok snap ik, maar ik wil duidelijk geen 2 kaarten. Blijft dus over dat de gtx980 ietsje beter is dan de 970 voor aardig wat geld. Ik neem het mee in overweging.
Wat betreft merk ben je akkoord met Bron trouwens?

En wie weet wat zinnigs te zeggen over de PSU? Of is eender welke 450+ Watt voeding voldoende? Maakt het nog wat uit dat dat ding onderaan staat?

[ Voor 5% gewijzigd door witchdoc op 12-12-2014 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Als je de GTX 980 als basis pakt dan heeft de R9 290X ongeveer 90% van de performance van de GTX 980, een GTX 970, 88% en een R9 290 84%.

Een GTX 980 is vanaf zo'n 540 euro te krijgen als je dit weer 100% noemt, dan kost een R9 290X ongeveer 340 euro of 63%, een GTX 970 zit zo rond dezelfde prijs en een R9 290 is nu al bij een aantal webshops 250 euro of te wel zo'n 46%.

Zoals je kunt zien is de prijs/prestatie van een GTX 980 niet heel erg goed. Met minder dan de helft van het geld haal je 84% van de performance.

Wat betreft de voeding, een high-end 450W voeding kan altijd met elke high-end single GPU setup i.s.m. een CPU met een redelijk normaal verbruik en geen overkloks. Maar ligt er maar net aan wat je met de PC doet en wat je eisen aan de voeding zijn.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
-The_Mask- schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 00:35:
Als je de GTX 980 als basis pakt dan heeft de R9 290X ongeveer 90% van de performance van de GTX 980, een GTX 970, 88% en een R9 290 84%.

Een GTX 980 is vanaf zo'n 540 euro te krijgen als je dit weer 100% noemt, dan kost een R9 290X ongeveer 340 euro of 63%, een GTX 970 zit zo rond dezelfde prijs en een R9 290 is nu al bij een aantal webshops 250 euro of te wel zo'n 46%.

Zoals je kunt zien is de prijs/prestatie van een GTX 980 niet heel erg goed. Met minder dan de helft van het geld haal je 84% van de performance.
grmbl.. als je't zo zegt klinkt die gtx980 wel erg duur inderdaad.. toch blijf ik twijfelen, maar goed.. daar kunnen jullie niet meer bij helpen.
Bedankt voor alle raadgevingen hieromtrend!
Wat betreft de voeding, een high-end 450W voeding kan altijd met elke high-end single GPU setup i.s.m. een CPU met een redelijk normaal verbruik en geen overkloks. Maar ligt er maar net aan wat je met de PC doet en wat je eisen aan de voeding zijn.
Ik heb zowel mijn cpu als gpu overclocked (gehad) voor ik door hitteproblemen (die nu wel zijn verholpen) die overclock weer heb verwijderd.
Als ik dus weer rekening ga houden met stel toch die 290x (de minst zuinige) en een overclock van een huidige high-end cpu, dan kan ik dus best ietsje meer nemen?

Je zegt trouwens eender welke high end voeding.. ok, maar hoe herken ik high-end PSU's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
witchdoc schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 18:03:

Als ik dus weer rekening ga houden met stel toch die 290x (de minst zuinige) en een overclock van een huidige high-end cpu, dan kan ik dus best ietsje meer nemen?
Ja goede 550W moet prima zijn dan.
Je zegt trouwens eender welke high end voeding.. ok, maar hoe herken ik high-end PSU's?
Aan de (interne) kwaliteit en performance. :Y)

pricewatch: Antec TruePower Classic TP-550C
pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular
pricewatch: Seasonic G-Serie 550 Watt
pricewatch: Antec Edge 550W

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royced
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-05 21:01

royced

Hello!

Corsair CX500 misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou de voeding lekker zo laten. Als het goed werkt is het zonde van je geld. De voeding moet iedere single GPU kaart prima aankunnen. Ik zou ook lekker de 980 laten liggen. Je betaald een hoop extra geld voor weinig extra snelheid. Het geld dat je overhoud zou ik later uitgeven aan een andere CPU en moederbord.
Geen echt slechte voeding maar ook zeker niet goed. Voor hetzelfde geld kan je voeding kopen van betere kwaliteit. Die Corsair zou ik daarom ook zeker niet kopen.

Verder kan de TS gewoon prima met een verloopje van 6 naar 8 pin als hij die nodig heeft. Ik zie het nut niet echt van een andere voeding kopen als het niet nodig is.

[ Voor 44% gewijzigd door PilatuS op 12-12-2014 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Nee te weinig vermogen op de 12V, niet echt hoge kwaliteit en en ook geen goede koop.
PilatuS schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 18:39:
Ik zou de voeding lekker zo laten. Als het goed werkt is het zonde van je geld. De voeding moet iedere single GPU kaart prima aankunnen. Ik zou ook lekker de 980 laten liggen. Je betaald een hoop extra geld voor weinig extra snelheid. Het geld dat je overhoud zou ik later uitgeven aan een andere CPU en moederbord.
Maar wie zegt dat de huidige goed werkt?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
-The_Mask- schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 19:15:
Maar wie zegt dat de huidige goed werkt?
Aangezien de TS niet aangeeft problemen te hebben werkt het nu blijkbaar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Het is een hele oude voeding. Weet zo niet hoe de kwaliteit is, maar dat die goed lijkt te werken betekent niet perse dat die goed werkt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Als zijn PC niet stabiel was had hij dat vast wel verteld. Persoonlijk zou ik de voeding niet vervangen als er geen problemen mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
PilatuS schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 18:39:

Verder kan de TS gewoon prima met een verloopje van 6 naar 8 pin als hij die nodig heeft. Ik zie het nut niet echt van een andere voeding kopen als het niet nodig is.
Grmbl, waarom wil niemand die gtx980 verkopen :)

PC was zeker wel stabiel etc maar de oude PSU wordt samen met de oude radeon 5850 gerecycled naar een non-gaming systeem.. nieuwe PSU is zowiezo een must dus en dan lijkt een nieuwe voor het gaming systeem me nuttiger.
-The_Mask- schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 19:28:
Het is een hele oude voeding. Weet zo niet hoe de kwaliteit is, maar dat die goed lijkt te werken betekent niet perse dat die goed werkt.
Hoezo oud man? Die voeding is pas van 2008! 6 jaar is helemaal niet oud :P

Anyway, het gaat nu nog tussen deze 2:

Qua kabels en modulariteit zijn ze beiden prima. Enige echte spec verschil is de 12V rails.. de éne heeft er 1 van 45A terwijl de andere er twee van 30A heeft.. kan ik hier de winnaaar uit afleiden?

[ Voor 13% gewijzigd door witchdoc op 12-12-2014 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik zou persoonlijk voor deze gaan: pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular

Komt zeer goed uit reviews van gerespecteerde reviewers (bijv Guru) en wordt geprezen om goede interne componenten en een stille fan. Daarnaast is de prijs erg scherp en krijg je zeer veel stabiliteit voor dat geld.

Ik deel overigens ook de mening dat de 980 GTX kapitaalvernietiging is. Koop nu een 970 GTX en mocht je over een paar jaar weer willen upgraden dan verkoop je deze en leg je wat bij. Vaak zakken de top segment kaarten relatief gezien even veel als de kaarten die daar net onder zitten, maar levert dat absoluut gezien meer geldverlies op omdat de 980 veel duurder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
stin00 schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 19:50:
Ik zou persoonlijk voor deze gaan: pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular

Komt zeer goed uit reviews van gerespecteerde reviewers (bijv Guru) en wordt geprezen om goede interne componenten en een stille fan. Daarnaast is de prijs erg scherp en krijg je zeer veel stabiliteit voor dat geld.

Ik deel overigens ook de mening dat de 980 GTX kapitaalvernietiging is. Koop nu een 970 GTX en mocht je over een paar jaar weer willen upgraden dan verkoop je deze en leg je wat bij. Vaak zakken de top segment kaarten relatief gezien even veel als de kaarten die daar net onder zitten, maar levert dat absoluut gezien meer geldverlies op omdat de 980 veel duurder is.
okok, ik koop wel geen gtx980 meer :'( Achjah, jullie hebben wel gelijk natuurlijk.. vooral die percentages waar the_mask mee schermde.. sjah, dat overtuigt mij zelfs.. R9 290x it is.

Maar euhm.. die coolermaster is de enige waar ik een vrij slechte review van vond.. 6.6/10 is nu niet meteen erg goed te noemen.. dan scoort die seasonic er veel beter.

http://www.jonnyguru.com/...eviews&op=Story6&reid=386

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Volgens mij is dat een andere dan de V550 Semi. De doos is compleet anders, en de naam ook. Elite V2 of V550S, subtiel verschil :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
De review uit jouw link is de verkeerde voeding!! Dat is een Elite V2 in plaats van de cooler master V500s.

De juiste review: http://www.techpowerup.co...oolerMaster/V550S/11.html

Edit: de zwaardere maar vrijwel identieke 750w variant bij Guru: http://www.jonnyguru.com/...eviews&op=Story6&reid=383

[ Voor 25% gewijzigd door stin00 op 12-12-2014 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
PilatuS schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 19:37:
Als zijn PC niet stabiel was had hij dat vast wel verteld. Persoonlijk zou ik de voeding niet vervangen als er geen problemen mee zijn.
Uit ervaring weet ik dat een kapotte voeding lang niet altijd merkbaar is. Ik haal dan standaard ook altijd voedingen open waarvan ik weet dat de condensator kwaliteit niet goed is en die al een aantal jaartjes oud is. Bij ik denk iets van een kwart van de voedingen doe ik dat niet voor niks, die voedingen zijn al niet meer goed en hebben lekkende of bollende condensators. De PC hoeft er alleen niet direct last van te hebben, maar het laat de PC wel veel harder slijten en kan voor instabiliteit zorgen.
witchdoc schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 19:42:
Hoezo oud man? Die voeding is pas van 2008! 6 jaar is helemaal niet oud :P
Oké, oud model dan. :p
Anyway, het gaat nu nog tussen deze 2:

Qua kabels en modulariteit zijn ze beiden prima. Enige echte spec verschil is de 12V rails.. de éne heeft er 1 van 45A terwijl de andere er twee van 30A heeft.. kan ik hier de winnaaar uit afleiden?
Je kan daar uit afleiden dat de Antec beter tegen kortsluiting beveiligd is. Maar beide voedingen zijn van binnen redelijk hetzelfde. De Antec is van binnen namelijk een Seasonic G-series 550W, alleen met een betere en stillere fan en volledig modulair en helemaal zwarte kabels.

De Antec is dus de betere van de twee en ook iets duurder.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1