Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wel of niet ssd in laptop??

Pagina: 1
Acties:

• glen123
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-01-2022
Hoi Tweakers,

Ik heb een laptop aangeschaft.
De verkoper zei dat er een hybride hardeschijf in zit met 1000 gb opslag en 8 gb ssd.
Maar nu was ik nieuwsgierig. dus ging ik op mijn laptop opzoek of er echt 8gb aan ssd in zit.
Dit kan ik nergens vinden. Nu is mijn vraag: waar kan je vinden of mijn hardeschijf daadwerkelijk 8gb aan ssd bezit?

Met Vriendelijke groet,

Glen

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen

• Dennis_88
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-11 19:45
Bedoelde de verkoper niet 1000GB aan HDD ( Hardeschijf ) en 8GB aan intern geheugen ( ipv SSD ) ik vind een SSD met 8GB namelijk te klein

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:04
http://computerworld.nl/i...-een-hybride-harde-schijf
Google is je vriend.

[ Voor 13% gewijzigd door Sibrand op 11-12-2014 23:18 ]

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:34
Door het type van de schijf te achterhalen met een programma als Speccy van Piriform of bij apparaatbeheer opzoeken. Vervolgens het type van de schijf opzoeken hier op tweakers of internet en je krijgt je antwoord.

En waarschijnlijk is het een SSHD, dus een HDD met ingebouwde caching SSD. Merk je iets van na een tijdje gebruik als je veel hetzelfde doet. Waarom na een t; het algorioet doorkrijgen welke files je veel leest en dus gecached moeten worden.

[ Voor 36% gewijzigd door Crahsystor op 11-12-2014 23:19 ]

Addicted to silent computing

• PL3X4N
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-09 12:09

PL3X4N

Add me on XBL: PL3X4N

Een hybrid disk is vaak een normale harde schijf met er voor een klein controllertje met wat opslag chips (ssd kant van het verhaal) dit wordt gebruikt voor het cache of buffer gedeelte van het OS. Mijn ervaring is dat het bar weinig toevoegt en meer een verkoop babbel is...

[ Voor 17% gewijzigd door PL3X4N op 11-12-2014 23:20 ]

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:46
Die 8GB is zeer waarschijnlijk niet benaderbaar, maar wordt door je besturingssysteem (waarschijnlijk Windows) gebruikt als cache, oftewel tijdelijke opslag. Veelgebruikte data wordt in die cache gezet, en kan door de SSD sneller gelezen worden.
Technisch gezien heb je een SSD.

De snelheid van zo'n superkleine cache-SSD kan echter niet tippen aan de snelheid van al je data op een echte SSD.
In theorie heb je niet echt een SSD, aangezien je nooit de snelheid van een echte SSD zal ervaren met deze oplossing. Maargoed, een 1TB SSD is onbetaalbaar en deze 'oplossing' kost geen drol.

Waar je het kan vinden: in apparaatbeheer kan je kijken bij je schijven. Hier staat of 1 schijf (dit is dan een hybride schijf, het typenummer hiervan kan je googlen, bij de specificaties zal staan dat er een cache SSD zit ingebouwd) of 2 schijven (1 van de schijven zal dan een kleine mSATA cache SSD zijn - al gok ik op het eerste).

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• glen123
hoi tweakers, bedankt voor jullie reacties. dit is de schijf wat ik uiteindelijk vond wdc wd10jpvx-22jc3t0 .
zal dit een hybride schijf zjn ?? want ik weet het niet zeker. want als de verkoper ongelijk heeft dat er ssd van 8gb in zit zit ik te denken om terug te gaan. ik hoop dat jullie dit weten.

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-10 11:32
als het deze schijf is http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16822236496 dan heb je inderdaad geen hybride HDD gekregen, sterker nog, een schijf met slechts 8MB cache geheugen. De verkoper mag dit niet als hybride HDD aanmerken, het is zelfs een schijf die onder gemiddeld zal presteren met zijn 5400RPM.

Overigens ben ik het niet eens met de opmerkingen hierboven dat zo'n hybride schijf waardeloos is. Ik heb op nieuwe systemen gewerkt met enkel SSD, hybride HDD/SSD en enkel HDD, en qua "gevoelssnelheid" en opstarttijd van de (in dit geval) laptops zat de laptop met hybride schijf er mooi ergens tussenin.

Overigens is het wel mogelijk dat er nog een msata SSD in zit, heb je anders een weblink van de laptop die je gekocht hebt?

[ Voor 9% gewijzigd door hugoy op 17-12-2014 20:08 ]

• glen123
hugoy schreef op woensdag 17 december 2014 @ 20:07:
als het deze schijf is http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16822236496 dan heb je inderdaad geen hybride HDD gekregen, sterker nog, een schijf met slechts 8MB cache geheugen. De verkoper mag dit niet als hybride HDD aanmerken, het is zelfs een schijf die onder gemiddeld zal presteren met zijn 5400RPM.

Overigens ben ik het niet eens met de opmerkingen hierboven dat zo'n hybride schijf waardeloos is. Ik heb op nieuwe systemen gewerkt met enkel SSD, hybride HDD/SSD en enkel HDD, en qua "gevoelssnelheid" en opstarttijd van de (in dit geval) laptops zat de laptop met hybride schijf er mooi ergens tussenin.

Overigens is het wel mogelijk dat er nog een msata SSD in zit, heb je anders een weblink van de laptop die je gekocht hebt?
ik heb niet een web link maar wel het type nummer: Acer Aspire V5-561G-54208G1TMaik
Windows 8.1, 2gb amd radeon R7 m265 2gb video en i5 4200u. Wat raad u aan terug gaan naar de winkel??
ik bedankt u alvast voor uw hulp.

• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08 10:29

Msel

...

Zit inderdaad gewoon een normale HDD in.

"Storage Devices
Owners of the Aspire will not want more storage capacity for a while. Acer installs a hard drive from Western Digital's Scorpio line with a capacity of 1 TB in our review sample. It spins with 5400 revolutions per minute. CrystalDiskMark recorded a read rate of 97.28 MB/s, and HD Tune delivered an average transfer speed of 77.2 MB/s. Though those are not bad rates, they are a bit lower than what we are used to from a 5400 rpm hard drive. However, the 4k read/write rates are above average."

bron

• hugoy
Die heeft inderdaad geen SSD. Als dit voor jou de reden is geweest om voor deze laptop te kiezen en niet voor een ander, en de verkoper heeft verteld dat dit het geval is, dan lijkt dit me inderdaad een reden om te retourneren of de winkelier om een andere oplossing vragen. De verkoper had waarschijnlijk weinig verstand van zaken en heeft het werkgeheugen van 8GB verward met een SSD.

Mondelinge overeenkomsten zijn wel moeilijk te bewijzen, dus het kan nog wel eens lastig zijn om hier gelijk te halen

• glen123
Ik zit nog binnen de 14 dagen van de aankoop raden jullie aan om terug te gaan?? want de verkopers verkoop punt wat mij de doorslag gaf was de laptop is snel want zit deel ssd van 8gb in zodat programma's snel opstarten en 1000gb aan normale opslag. dus vind het niet zo netjes van hun ......

• eddemans
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:40
Er zit geen 8GB SSD in, er zit 8GB RAM in.

Wat Hugoy zegt 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door eddemans op 17-12-2014 20:27 ]

• glen123
eddemans schreef op woensdag 17 december 2014 @ 20:26:
Er zit geen 8GB SSD in, er zit 8GB RAM in.

Wat Hugoy zegt 8)7
daar ben ik mij van op de hoogte de verkoper zei toen nadrukelijk dat 8gb ssd en 8gb ram geheugen :( wat raden jullie mij aan om te doen. ook zit er een klein krasje die er al sinds opening er opzat.

• hugoy
Ik gok dat je bij de mediamarkt deze laptop aangeschaft hebt? Die zijn geloof ik niet zo makkelijk in het retourneren van laptops als ze uit de doos zijn geweest. In principe heb je er recht op, maar recht krijgen is wat lastiger.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:57
Als je vermeld dat de verkoper je verkeerd heeft voorgelicht maak je best een kans. Je zegt: ik wilde per se een laptop met SSD, en de verkoper zei dat die erin zat, maar dat blijkt niet zo te zijn. Geen woord van gelogen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• glen123
Ik heb deze laptop bij ep beerepoot. mijn vader was op moment van verkoop hierbij dus heb in principe 1 getuige. morgen is het 14 dagen sinds de aankoop dus morgen overdag ga ik terug om te vragen wat ze kunnen doen

• glen123
hugoy schreef op woensdag 17 december 2014 @ 20:31:
Ik gok dat je bij de mediamarkt deze laptop aangeschaft hebt? Die zijn geloof ik niet zo makkelijk in het retourneren van laptops als ze uit de doos zijn geweest. In principe heb je er recht op, maar recht krijgen is wat lastiger.
Hugoy, of iemand anders. zouden jullie mij kunnen sturen waar het staat dat de laptop geen ssd bevat.
Zodat ik morgen naar de winkel kan gaan? Me zusje wil namelijk ook ene laptop dus dan wil ik kijken of ze korting aan haar dan geven of dat ze in de mijne een ssd of hybride schijf zetten.

groetjes glen

• eddemans
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:40
De link van Msel:

• hugoy
En bij de mediamarkt staat het ook vrij duidelijk: LINK

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Alsof een 8GB SSD een groot verschil zou maken als het er wel in zou zitten. Als je wil dat het echt snel is kom je toch op een echte SSD uit voor het OS.

Het is natuurlijk slecht dat de verkoper het fout heeft, maar om de laptop voor dat stukje SSD nou terug te brengen.

[ Voor 28% gewijzigd door PilatuS op 18-12-2014 17:15 ]

Pagina: 1