Ik wil graag de ssd in mijn laptop vervangen door een grotere ssd. Daarvoor heb ik een Crucial MX100 van 256gb aangeschaft. Mijn originele 128GB is nu zo ingericht:
- Ubuntu partitie van 8gb
- Windows 7 partitie met de overige GBs
- Nog een system reserved van 100 mb
Ik heb een externe hdd van 1 TB waar ik tijdelijk een image op kan zetten.
Wat heb ik al geprobeerd?
1. De nieuwe hdd in de behuizing van de externe hdd stoppen en daarna rechtstreeks clonen. Maar dit lukte niet, omdat de controller van de externe hdd niet los kan.
2. Met Acronis (booten vanaf usb stick) naar de externe hdd kopieren. Nieuwe ssd in de laptop, en image terugzetten op nieuwe ssd.
Dit ging fout, want ik kreeg na het booten geen grub meer, maar hij probeerde meteen windows te starten. Maar ook windows gaf een foutmelding, dat ik een repair zou moeten uitvoeren.
Ten eerste wil ik dat grub gewoon werkt, en ten tweede heb ik geen windows cd tot mijn beschikking in afzienbare tijd.
Hoe kan ik alles naar mijn nieuwe ssd overzetten en daarna de extra 128 gb toevoegen aan mijn windows partitie?
Beschikbaar:
- externe hdd (1 TB)
- USB stick (32 GB)
- ssd 1 (128 GB, source drive)
- ssd 2 (256 GB, target drive)
- acronis true image 2014
- Ubuntu partitie van 8gb
- Windows 7 partitie met de overige GBs
- Nog een system reserved van 100 mb
Ik heb een externe hdd van 1 TB waar ik tijdelijk een image op kan zetten.
Wat heb ik al geprobeerd?
1. De nieuwe hdd in de behuizing van de externe hdd stoppen en daarna rechtstreeks clonen. Maar dit lukte niet, omdat de controller van de externe hdd niet los kan.
2. Met Acronis (booten vanaf usb stick) naar de externe hdd kopieren. Nieuwe ssd in de laptop, en image terugzetten op nieuwe ssd.
Dit ging fout, want ik kreeg na het booten geen grub meer, maar hij probeerde meteen windows te starten. Maar ook windows gaf een foutmelding, dat ik een repair zou moeten uitvoeren.
Ten eerste wil ik dat grub gewoon werkt, en ten tweede heb ik geen windows cd tot mijn beschikking in afzienbare tijd.
Hoe kan ik alles naar mijn nieuwe ssd overzetten en daarna de extra 128 gb toevoegen aan mijn windows partitie?
Beschikbaar:
- externe hdd (1 TB)
- USB stick (32 GB)
- ssd 1 (128 GB, source drive)
- ssd 2 (256 GB, target drive)
- acronis true image 2014
Thinkpad X220 Tablet | Canon 600D + Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM