SSD overzetten naar grotere SSD

Pagina: 1
Acties:

• MightyMauz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-06-2024
Ik wil graag de ssd in mijn laptop vervangen door een grotere ssd. Daarvoor heb ik een Crucial MX100 van 256gb aangeschaft. Mijn originele 128GB is nu zo ingericht:
- Ubuntu partitie van 8gb
- Windows 7 partitie met de overige GBs
- Nog een system reserved van 100 mb

Ik heb een externe hdd van 1 TB waar ik tijdelijk een image op kan zetten.

Wat heb ik al geprobeerd?
1. De nieuwe hdd in de behuizing van de externe hdd stoppen en daarna rechtstreeks clonen. Maar dit lukte niet, omdat de controller van de externe hdd niet los kan.
2. Met Acronis (booten vanaf usb stick) naar de externe hdd kopieren. Nieuwe ssd in de laptop, en image terugzetten op nieuwe ssd.
Dit ging fout, want ik kreeg na het booten geen grub meer, maar hij probeerde meteen windows te starten. Maar ook windows gaf een foutmelding, dat ik een repair zou moeten uitvoeren.
Ten eerste wil ik dat grub gewoon werkt, en ten tweede heb ik geen windows cd tot mijn beschikking in afzienbare tijd.

Hoe kan ik alles naar mijn nieuwe ssd overzetten en daarna de extra 128 gb toevoegen aan mijn windows partitie?

Beschikbaar:
- externe hdd (1 TB)
- USB stick (32 GB)
- ssd 1 (128 GB, source drive)
- ssd 2 (256 GB, target drive)
- acronis true image 2014

Thinkpad X220 Tablet | Canon 600D + Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:56

AzzKickah

06-CENSORED

-Disk Image maken met Ghost32, geboot vanaf bijv. een USB-stick.
-In zo'n HD-kloon apparaatje de 128GB in het Source-slot stoppen, de 256GB in het Target-slot en op Clone rammen.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:25
Clonezilla is wellicht ook een optie.
Zo heb ik in het verleden meerdere malen disken gecloned.

Start je laptop op met de Live-CD van clonezilla met al je externe disk aangekoppeld.

CloneZilla detecteerd meerdere filesystems dus hij zal waarschijnlijk een block-level clone aanraden zo niet, kies hiervoor.
Als destination geef je je externe disk op.

Nadat die actie klaar is, vervang je de schijf voor de grotere variant in je laptop en start je wederom van de LiveCD op met de externe schijf aangekoppeld en nu kies je voor de optie restore.
Kies de image die je in stap1 gemaakt heb, en na wat geduld reboot de laptop en ben je up & running.

PS. live cd kan ook een USB-stick zijn is misschien nog handiger.

(Je Acronis heeft gok ik geen block-level clone gemaakt maar gewoon het filesystem naar de image gezet die hij herkende, en dus niet de hele bootsector etc. meegenomen)

[ Voor 88% gewijzigd door GeeMoney op 12-12-2014 08:40 ]

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-01 09:45
GeeMoney schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 08:36:
Clonezilla is wellicht ook een optie.
Zo heb ik in het verleden meerdere malen disken gecloned.
Clonezilla gaat wat ik laatst ergens gelezen heb gaat dat niet goed met de alignment met ssd's

Bron: Reepje in "Beste manier om je windows op je SSD te zetten vanaf een HDD"

[ Voor 15% gewijzigd door LordSinclair op 12-12-2014 08:57 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:11

_Arthur

blub

LordSinclair schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 08:43:
Clonezilla gaat wat ik laatst ergens gelezen heb gaat dat niet goed met de alignment met ssd's
Dat kan je achteraf nog fixen: http://www.sevenforums.co...ssd-fix-misalignment.html

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-01 21:08
LordSinclair schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 08:43:
[...]

Alignment is inderdaad altijd een issue, maar volgens mij alleen als je van hdd naar ssd wilt. TS heeft al een ssd, dus ik vermoed dat met een block level clone de alignment goed blijft staan.

Als je zeker wilt weten dat de alignment goed blijft, zou ik Partition Wizard Minitool adviseren. Deze houdt rekening met alignment (in tegenstelling tot veel andere clonetools).

Verwijderd

PatrickPR schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 08:52:
[...]

Alignment is inderdaad altijd een issue, maar volgens mij alleen als je van hdd naar ssd wilt.
Dat is helaas niet zo. De cloningprogramma's weten niet of het een SSD of HDD is, die zien gewoon een opslagapparaat.

De reden dat de alignment verpest wordt, is omdat cloningapplicaties doorgaans geen letterlijke 1:1 kopie doen, maar enkel de opgeslagen data van een NTFS-filesystem overkopiëren. Dit betekent ook dat ze zelf nieuwe partities maken en die niet automatisch hetzelfde zijn als op de bronschijf. En daarbij gaat het mis, omdat de cloningapplicaties foute partities aanmaken.

Aangezien de TS van een kleine SSD naar een grote SSD wilt, kan dit zonder dergelijke programma's. Gewoon een Ubuntu linux livecd booten en van de ene SSD naar de andere kopiëren:

sudo dd if=/dev/sda of=/dev/sdb bs=1M

Let op: sda is de bronschijf, sdb is de doelschijf. sdb wordt overschreven met de gegevens die op sda staan. Maak geen fouten met dit commando; alle gegevens op de sdb schijf gaan verloren. Kijk in het menu -> disks welke schijf de juiste is.

Na deze procedure de computer uitschakelen en de kleine schijf verwijderen; Windows mag namelijk niet beide schijven tegelijk zien omdat deze dezelfde unieke identifier hebben. Met alleen de grote SSD booten en dan in Disk Management heb je nog een partitie die klein is, maar die kun je vergroten door rechts te klikken en Extend te kiezen.

Succes!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-01 21:08
Verwijderd schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 09:38:
[...]

Dat is helaas niet zo. De cloningprogramma's weten niet of het een SSD of HDD is, die zien gewoon een opslagapparaat.

De reden dat de alignment verpest wordt, is omdat cloningapplicaties doorgaans geen letterlijke 1:1 kopie doen, maar enkel de opgeslagen data van een NTFS-filesystem overkopiëren. Dit betekent ook dat ze zelf nieuwe partities maken en die niet automatisch hetzelfde zijn als op de bronschijf. En daarbij gaat het mis, omdat de cloningapplicaties foute partities aanmaken.

Aangezien de TS van een kleine SSD naar een grote SSD wilt, kan dit zonder dergelijke programma's. Gewoon een Ubuntu linux livecd booten en van de ene SSD naar de andere kopiëren:
Dank voor de verheldering. Ik was in de veronderstelling dat je bij een hdd niets te maken hebt met alignment, en je daarom dus niet weet of bij een migratie naar een ssd de alignment klopt, juist omdat er fout ge-alignde partities worden aangemaakt.

Maar inderdaad, TS wil van ssd naar ssd (kleiner naar groter) dus dit gaat relatief gezien makkelijker.

[ Voor 4% gewijzigd door PatrickPR op 12-12-2014 10:27 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:01
Alle gangbare partitietools onder Linux alignen al tijden. Meestal de eerste partitie op +1 MB, zodat grub er altijd in past.

Partities die je daarna aanmaakt zijn dan meestal vanzelf aligned (of je moet handmatig iets geks doen).

Toptip van de Arch-wiki:
blockdev --getalignoff /dev/sda1

Return value van 0 betekent aligned.

• MightyMauz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-06-2024
Het was een heel gepuzzel. Ik heb ook CloneZilla geprobeerd, maar dat was me te moeilijk.
Ook heb ik besloten om Ubuntu maar te laten vallen.

Dit is uiteindelijk hoe ik het gedaan heb:

1. twee bootable usb sticks gemaakt:
-windows repair disk (zie hier hoe)
-acronis bootable

2. opgestart in acronis en een image gemaakt naar de externe hdd van de 100mb partitie en de windows 7 partitie

3. pc uitgezet en oude ssd verwisseld met de nieuwe

4. opgestart met de acronis bootable media en image naar de nieuwe ssd gezet, en daarbij de windows partitie groter gemaakt

Na de herstart wilde hij niet starten, omdat grub nog in de mbr stond. Ik kreeg de foutmelding "error: no such partition". Dat heb ik gerepareerd met de windows repair disk stick op deze manier.

En als laatste heb ik gekeken of de ssd aligned was.

Thinkpad X220 Tablet | Canon 600D + Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

Pagina: 1