[MacBook 2006 13"] Poging tot reanimatie

Pagina: 1
Acties:

• Plato1989
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 31-03-2023

Plato1989

Amused to Death

Topicstarter
Wellicht zit hier nog een handige jongen die iets weet, wat ik over het hoofd heb gezien. Via via een Macbook uit 2006 gekregen die de geest had gegeven. Aan mij de schone taak om de data eraf te halen. Nu is dat totaal niet het probleem, want ik haal de HDD eruit en zet de inhoud op een USB.

Maar het kriebelt... Ik krijg de machine niet werkend en als ik ergens niet tegenkan is dat het wel.

Het probleem
* MacBook start niet op
* Batterij is vol (indicatie geeft tenminste 4 groene ledjes op de onderkant)
* Het ledje op de kabel is normaal oranje en bij het proberen op te starten groen
* Je hoort bij het opstarten een 'tik'
* Scherm flikkert grijs voor een microseconde
* Voor de rest niets

Geprobeerde oplossingen:
* Batterij eruit en opnieuw erin - geen succes
* SMC reset - geen succes
* pRAM reset - geen succes
* 1 rambankje eruit - geen succes , andere bankje eveneens niet
* Booten vanaf CD/DVD - geen succes
* Andere oplader - geen succes
* Safestart (shift + power) - geen succes

Het enige wat ik kan bedenken is een HHD die overleden is (maar die overigens helemaal uit te lezen valt). Ik snap dat het niet de moeite waard is om de MacBook weer werkende te krijgen, maar wellicht heeft iemand van jullie nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Het lijkt me juist niet de HDD, maar eerder een videokaart/logicboard issue.
Probeer hem maar eens te starten zonder de HDD erin, ik verwacht hetzelfde probleem.

Er zit denk ik weinig anders op dan je erbij neer te leggen, ik ben niet op de hoogte van een "bekend" probleem in die serie. (zoals bijvoorbeeld de early 2011 modellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-10 16:11
Is het toevallig deze: http://support.apple.com/kb/sp24 ?
Zo ja is het inderdaad heel goed mogelijk dat de GPU overleden is, met de ATI x1600 kwam dit in ongeveer rond 2008-2009 naar boven als een grootschalig probleem.
De welbekende 'reflow' zal bij dit model ook een uitkomst kunnen bieden, of het toestel het waard is is een ander verhaal :P

Succes ermee iig :Y)

edit: dacht dat het een 15" was, my bad 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door joon op 12-12-2014 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 13:57
13 inch macbook tot 2008 heeft geen dedicated GPU. De flits en daarna niets, betekend dat die al niet door de post komt. Het kan ram geheugen zijn. Of het logicboard. Een rotte HDD houd de macbook niet tegen om beeld te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
mobby1971 schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 11:18:
13 inch macbook tot 2008 heeft geen dedicated GPU. De flits en daarna niets, betekend dat die al niet door de post komt. Het kan ram geheugen zijn. Of het logicboard. Een rotte HDD houd de macbook niet tegen om beeld te geven.
Dan blijft het logicboard over, of beide RAM bankjes zijn kaduuk maar die kans is wel erg klein.
(Er zijn pogingen gedaan om en om namelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-10 16:11
mobby1971 schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 11:18:
Oh helemaal overheen gekeken dat het een 13" is, mijn fout :D
Dacht meteen aan een Pro 15"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BluRay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-10 18:54
Er vanuitgaande dat het om het volgende model gaat: http://upload.wikimedia.o...ns/6/63/MacBook_white.png

Bij deze gaan vaak het LCD paneel defect. Blijft de HDD wel doorspinnen?
Probeer de MacBook eens op een extern scherm.

(Heb meerdere van deze MacBookjes gerepareerd en eigenlijk nog nooit één gezien met een defecte GPU.)

[ Voor 17% gewijzigd door BluRay op 12-12-2014 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plato1989
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 31-03-2023

Plato1989

Amused to Death

Topicstarter
BluRay schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 12:20:
Er vanuitgaande dat het om het volgende model gaat: http://upload.wikimedia.o...ns/6/63/MacBook_white.png

Bij deze gaan vaak het LCD paneel defect. Blijft de HDD wel doorspinnen?
Probeer de MacBook eens op een extern scherm.

(Heb meerdere van deze MacBookjes gerepareerd en eigenlijk nog nooit één gezien met een defecte GPU.)
Dat is inderdaad het model. HDD spint soms voor zo'n 5 seconden. MacBook op een extern scherm was ook geen succes.
GeeMoney schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 07:39:
Het lijkt me juist niet de HDD, maar eerder een videokaart/logicboard issue.
Probeer hem maar eens te starten zonder de HDD erin, ik verwacht hetzelfde probleem.
Zonder HDD inderdaad hetzelfde probleem. Dan is mijn gok ook dat het een logicboard probleem is.

Heren, dank voor de hulp, maar ik ben bang dat dit einde verhaal is voor de MacBook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idutchman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-10 18:13
Dit heeft niets met de HDD te maken. Dit type (MacBook A1181) staat bekend om z'n kieskeurigheid soms met RAM stickies. Daarom zou ik het nog een keer proberen met 1 van de RAM stickies geïnstalleerd (dus 1 eruit). Doe dit met beide stickies.

Probeer ook een keer de MacBook te starten zonder RAM modules. Waarom? Als de MacBook dat met geluid signaal en wit lampje een indicatie geeft dat er geen RAM in zit, geeft dit meer weg over de staat van het logic board. Mijn persoonlijke ervaring met dit type is dat een ander RAM stickie (wel 667mhz ddr2) soms het probleem oplost.

Al het andere kan je voor nu laten varen want de MacBook moet eerst door de boot komen. Je zou het eventueel ook kunnen proberen terwijl de topcase eraf is. Dan kan je goed aan het gedrag van de fan etc zien of het logic board aangaat (hier kan je vaak meer aan aflezen dan aan een zwart beeldscherm :) )

Succes.
Pagina: 1