oude pc en electronica verantwoord verwijderen

Pagina: 1
Acties:

• stratje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-08 12:45
Beste tweakers,

Zo af en toe wordt ik geconfronteerd met beelden van kinderen die printplaten verbranden in landen waarvan ik de naam soms nog nooit heb gehoord. Dat maakt me niet zozeer pessimistisch als wel dat ik dat ik me afvraag hoe ik mijn oude pc's verantwoord kan laten recyclen/hergebruiken. Hier en daar vind ik organisaties die je oude spullen inzamelen (pcenwerk.nl, www.afvalvrij.nl/navigatie_links/e-goed (helaas niet bij mij in de buurt), de apparaten-prullenbak bij de supermarkt, gemeente, ). Maar voor mij is het vaak een black-box: ik weet niet wat zij met mijn spullen doen en dus niet of het verantwoord is.

Voor mobieltjes zijn mogelijkheden makkelijk te vinden (vb. http://www.gaiazoo.nl/inzamelactie), net als een duurzame bank (http://www.oxfamnovib.nl/Eerlijke-Bankwijzer-App.html) of verantwoorde bedrijven (rankabrand.nl). Voor het weggooien van mijn spullen kom ik een stuk minder ver.

Wat zijn jullie ervaringen met organisaties voor het verantwoord laten verwijderen of laten hergebruiken (doneren) van spullen? Waar 'dump' jij je oude troep? Heb je tips voor websites, keurmerken, dingen waar je op moet letten? Heb je er vertrouwen in?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:13
En over wat voor computers hebben we het? Werken ze nog en zijn ze in principe goed, maar tweaker onwaardig? De beste manier van recyclen is imho door het product zo lang mogelijk in gebruik te houden. Dus geef hem weg aan iemand die hem nog wel kan gebruiken. Wellicht kun je een bijstandsmoeder met kinderen blij maken deze kerst!

[ Voor 5% gewijzigd door GENETX op 11-12-2014 23:06 ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-10 11:25

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Waar ik vooral mee zit is hoe je zaken bedrijfsinformatietechnisch verantwoord af kunt voeren. Dat geldt voor computers, al kun je die wel goed whipen. Maar hoe zit dat met telefoons? Zeker als deze defect zijn.

PC's kun je via bijv http://camara.org/ goed af laten voeren en dan wordt ook goed omgesprongen met het whipen van HDDs. Voor mobiele telefoons zoek ik ook een dergelijke oplossing. Hoeft niet zoveel op te leveren, voor ons, maar wel de garantie dat zaken niet op straat komen te liggen.

Verwijderd

Verandwoord of niet, breng de meuk naar je oud ijzerboer, weet je zeker dat een een goede prijs hebt. Wat de ijzerboer er mee doet???

<edit>
stevig meppen met een hamer helpt ook. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2014 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:56

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Prive: electronica is of kapot (onderstaande) of ik schuif het door.
Bij het doorschuiven buiten mijn directe invloedsfeer wis ik de gegevensdrager minimaal 6x (en als men wilt dan valt het nog terug te halen, maar de meeste hobby personen lukt dit niet)

Voor het verwijderen van electronica vertrouw ik op mijn gemeente, deze heeft immers de plicht het correct te recyclen.
Als de electronica een gegevensdrager bevat wis ik die 1x en haal ik deze eruit en zorg zelf voor vernietiging.
Bij een HardDisk de platters eruit slopen en deskundig :+ zorgen voor sloop en afleveren bij een metaalhandel d.m.v. bankschroef en moker, andere dragers krijgen een mokerslag.

Werk: alles gaat naar gecertificeerde vernietigingsbedrijven

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stratje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-08 12:45
GENETX schreef op donderdag 11 december 2014 @ 23:06:
En over wat voor computers hebben we het? Werken ze nog en zijn ze in principe goed, maar tweaker onwaardig? De beste manier van recyclen is imho door het product zo lang mogelijk in gebruik te houden. Dus geef hem weg aan iemand die hem nog wel kan gebruiken. Wellicht kun je een bijstandsmoeder met kinderen blij maken deze kerst!
Het gaat om zowel PC's die mogelijk nog een 2e leven kunnen krijgen (pentium 4 met lichte linux versie, misschien pentium 3?!) en om laptops met kapot moederbord (alles prive, geen werk-gerelateerde hardware).

Verder heb ik e.e.a. gelezen over gevoelige informatie. Daar zijn oplossingen voor, idd zoals hiergenoemd: wipen in geval van hergebruik, hamer in geval van afval. Daar is voldoende over te vinden.

Waar het mij met name om gaat is wat jullie ervaringen zijn met waar je kapot en te hergebruiken spul kunt inleveren, en wat je idee is hoe duurzaam die betreffende organisatie met je spullen omgaat.
Pagina: 1