Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Webdevelopment-tools voor de Mac

Pagina: 1
Acties:

• zuzel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-10-2023
He mede tweakers!

Ik ben sinds kort volledig overgestapt naar de Mac en wil natuurlijk ook graag door gaan met programmeren, al werk ik op de zaak wel nog op een Windows bak.

Ik zit een beetje met de tools, en welke te installeren/kopen. Ik ontwikkel vooral in HTML/CSS/JS/PHP met MySQL als backend. Tegenwoordig ook wat aan het experimenteren met JS als backend met Node.JS.

Nu heb ik al een database client die redelijk voor mij werkt (Sequel Pro), maar beter is graag welkom. Een top ontwikkel studio heb ik nog niet gevonden, al probeer ik nu te werken met Aptana studio.

Op de zaak maken we gebruik van Sqlyog als db client en NuSphere PhpED als studio, wat beiden erg fijn werkt.

Wat ik vooral zoek als studio is ondersteuning voor direct werken op de server (via FTP), werken met projecten en codehinting is natuurlijk ook erg fijn. Aptana werkt 'so so' en is vaak erg traag, vandaar m'n vraag ;).

Tips zijn welkom! 8)

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:51

Saven

Administrator

dreamweaver?

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-11 11:55
Xampp for mac icm met Netbeans vind ik zelf lekker werken.

• Jorritvv
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-11 15:28
Je zou eens kunnen kijken naar Coda van Panic. Deze werkt wel fijn. Anders is PHPStorm wel een erg mooie IDE.

• isNull
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-07-2023
Misschien PhpStorm? En voor MySQL inderdaad Sequel Pro :)

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-11 14:46
Mijn OSX ontwikkeltools zijn: PHPStorm, Tower (Git client), Sequel Pro (Pancakes :D). Stuk voor stuk aanraders wat mij betreft.

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:30
JetBrains PHPStorm is alles wat je nodig hebt ;-)

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:12
Ik gebruik ook phpStorm, ideaal :) Maar als je op de zaak al PhpED gebruikt is dat misschien handiger. Of je moet ze overtuigen om ook phpStorm te gebruiken ;)

• zuzel
Ik ga eens kijken naar PHPStorm! Thanks voor de tips :)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Makes me sad ;(

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• zuzel
Soms ontkom je er niet aan Ramon (helaas)! :)

• BoringDay
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-05 21:49
Coda2 geheid de beste voor web development.
Navicat handige tool voor database modelleren.
Mamp Pro voor (local) hosting.
CornerStone voor SVN/GIT.

[ Voor 9% gewijzigd door BoringDay op 11-12-2014 22:17 ]

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:33
jesperspeedway schreef op donderdag 11 december 2014 @ 21:50:
Misschien een stomme vraag, maar waarom niet?

Het is bij ons echt not done. Sowieso is FTP niet bepaald veilig te noemen.

[ Voor 8% gewijzigd door InZane op 11-12-2014 22:34 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
jesperspeedway schreef op donderdag 11 december 2014 @ 21:50:
Ik kan me geen professionele opzet voorstellen waarin je er niet aan zou kunnen ontkomen.

Devven doe je op je eigen dev-bak met dev-omgeving. Als je klaar bent met devven (/het klaar is) dan gaat het je source control in en die kan dan een export naar ftp maken bij bijv elke commit.

• zuzel
"Not everything is a project"

Ik ben het overigens zeker met jullie eens, werk zelf ook via die manier. Maar iedereen doet wel eens een beun klusje toch? Vooral bij oude websites waar je even snel iets moet aanpassen (ja ik weet het ..) :).

• Barryvdh
BoringDay schreef op donderdag 11 december 2014 @ 22:17:
Coda2 geheid de beste voor web development.
Navicat handige tool voor database modelleren.
Mamp Pro voor (local) hosting.
CornerStone voor SVN/GIT.
Coda is vooral makkelijk om rechtstreeks op de FTP aan te passen, het is niet een 'echte' IDE zoals phpStorm, die al je code indexeert, autocompletion heeft etc.

Voor lokale server zou je ook naar Vagrant kunnen kijken, lokale VM waarmee je je productieserver kan nabootsen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Sublime Text vind ik wel een fijne om incidenteel eens wat code te tikken.

Maar voor elke taal zijn wel dedicated tools. Dit is meer een algemene code-editor (die wel verdomd fijn werkt overigens ;) )

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02
jesperspeedway schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 08:33:
"Not everything is a project"

Ik ben het overigens zeker met jullie eens, werk zelf ook via die manier. Maar iedereen doet wel eens een beun klusje toch? Vooral bij oude websites waar je even snel iets moet aanpassen (ja ik weet het ..) :).
zelfs die transporteer ik eigenlijk altijd even naar bitbucket.. Kost mij 15 minuten max, maar kan zoveel gezeik schelen. Zeker als het code is die je niet zelf gemaakt hebt. Denk je even links wat te fixen, pleurt rechts het kaartenhuis in elkaar..

Eigenlijk is er gewoon geen excuus om het niet te doen, behalve chronische luiheid. Maar dan verdien je het ook eigenlijk dat je peentjes moet zweten als je de boel verneukt hebt.

Oh en on topic, Sourcetree, mamp pro, phpstorm, iTerm2 en een vleugje sublime3 hier. Aangevuld met wat command line dingen als nodeJS voor grunt/gulp en ruby ivm scss wat ik wel eens moet compileren.

[ Voor 11% gewijzigd door kwaakvaak_v2 op 12-12-2014 09:46 ]

Driving a cadillac in a fool's parade.

• jaapenstaart
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:03
Ik raad ook PhpStorm aan.

Ook voor Node.js handig, omdat je een grunt.js integratie hebt. Dan kan je heel eenvoudig je nodemon draaien.

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:08
PHPStorm hands down onder de betaalde IDE's. Als editor vind ik Espresso wel okay.

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:10

orf

Dit is echt een mooie tutorial over het opzetten van een goede devmachine op OSX: https://laracasts.com/lessons/dev-machine-setup

Verwijderd

Voor PHP gebruikt ik ook PHPStorm, zeker niks wat er aan kan tippen :) Verder gebruik ik voor het testen van REST API's de REST client tool Paw, SQL ook sequal pro.

Wat betreft command line, heb ik Oh My Zsh geïnstalleerd, navigeert net iets makkelijker en het heeft wat standaard git aliassen die het allemaal net wat makkelijker maakt. En verder Homebrew voor het installeren van packages :)

• -weenie-
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-02 12:17
Ik gebruik hier netbeans.
brew voor aantal extra pakketjes (soort apt/yum) (port gehad, werkte niet lekker naar mijn zin.)
Nu met mavericks wel de stock apache + php.
Sequal Pro voor db management
Verder slinger ik alles in GIT (bitbucket)

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:15

Zerora

Ik Henk 'm!

Ik gebruik zelf Netbeans in zowel Windows als MacOSX. :)
Het mooie is dat een gratis tool is die ook nog eens uitgebreid is.

[ Voor 38% gewijzigd door Zerora op 12-12-2014 13:22 ]

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• _Moe_
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-11 20:04
Ik gebruik hier op het werk ook netbeans voor MacOSX, maar ga mijn baas toch vragen PHPStorm voor me aan te schaffen. Voelt zo veel fijner aan.

RTFM!

• irundaia
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-05-2022
Indien je uitsluitend in php/html/css gaat ontwikkelen heb je inderdaad aan PhpStorm genoeg.

Echter ontwikkel ik ook in java/scala. Daarom heb ik intellij idea aangeschaft. Dit heeft nagenoeg alle functionaliteit als phpstorm, maar kan veel meer.

Verder gebruik ik zelf:
server => macs interne apache installatie;
DB => mariaDB;
DB manager => SequelPro.

• hydrargyrum
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-11 12:04
Verwijderd schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 12:31:
Voor PHP gebruikt ik ook PHPStorm, zeker niks wat er aan kan tippen :) Verder gebruik ik voor het testen van REST API's de REST client tool Paw, SQL ook sequal pro.

Wat betreft command line, heb ik Oh My Zsh geïnstalleerd, navigeert net iets makkelijker en het heeft wat standaard git aliassen die het allemaal net wat makkelijker maakt. En verder Homebrew voor het installeren van packages :)
Je weet dat PHPStorm een rest client heeft ingebouwd?

Verwijderd

Zowel Netbeans als PHPStorm gebruikt, mijn persoonlijke voorkeur ging echter toch uit naar Netbeans.
Ik vond Netbeans toch iets prettiger werken.

• BoringDay
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-05 21:49
Barryvdh schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 08:42:
[...]

Coda is vooral makkelijk om rechtstreeks op de FTP aan te passen, het is niet een 'echte' IDE zoals phpStorm, die al je code indexeert, autocompletion heeft etc.

Voor lokale server zou je ook naar Vagrant kunnen kijken, lokale VM waarmee je je productieserver kan nabootsen.
Coda kan local, remote eveneens eveneens kent het autocompletion.
Ik zou niet weten waarom het geen IDE is? Mijn inziens is het juist een volwaardige IDE maar dan op een unieke en zeer prettige manier.

• Barryvdh
BoringDay schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 19:45:
[...]
Coda kan local, remote eveneens eveneens kent het autocompletion.
Ik zou niet weten waarom het geen IDE is? Mijn inziens is het juist een volwaardige IDE maar dan op een unieke en zeer prettige manier.
Ah sorry, ik dacht dat Code meer een 'fancy' text-editor met FTP access was, zonder volwaardige autocomplete/indexing van je hele project etc. Maar ik zie dat sinds 2.5 er wel 'local site indexing' bijzit: http://www.panic.com/blog/introducing-coda-2-5/
(Gebruik overigens zelf geen Coda, maar mijn front-end collega's gebruiken het nog wel)

[ Voor 8% gewijzigd door Barryvdh op 12-12-2014 20:21 ]

• Depress
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-11 11:26
Barryvdh schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 20:17:
[...]

Ah sorry, ik dacht dat Code meer een 'fancy' text-editor met FTP access was, zonder volwaardige autocomplete/indexing van je hele project etc. Maar ik zie dat sinds 2.5 er wel 'local site indexing' bijzit: http://www.panic.com/blog/introducing-coda-2-5/
(Gebruik overigens zelf geen Coda, maar mijn front-end collega's gebruiken het nog wel)
Ik heb altijd Coda gebruikt voordat ik PHPStorm ben gaan gebruiken, mochten ze nu echt goede autocomplete hebben gebouwd wil ik nog eens denken op hem te proberen, fijne aan Coda is dat je ook losse dingetjes kunt doen zonder project te maken. Voor de rest zijn de features die ik voornamelijk gebruik gelijk(SVN, Deployment). Al zou ik eigenlijk eens de PHP Interperter goed moeten instellen zodat ik mijn breakpoints goed werkend krijg :$

Verder heeft PHPStorm een hele nasty bug die soms mijn HTML formatting helemaal om zeep helpt en de juiste indentation(goed geschreven?) niet meer weet te produceren.

Verwijderd

Atom en brackets zijn ook wel mooie tools. En bovendien opensource.

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
In Coda zit naast een ftp ook een ssh-terminal en een mysql optie, voorheen op Windows altijd met Ultraedit gewerkt, nu nooit weer anders. Al ga ik toch heel stiekem even naar PHPStorm kijken. :9

Verwijderd

Ik gebruikte zelf Brackets en netbeans.

Maar sinds de laatse paar weken ben ik op aanraden van een kennis overgestapt op VIM en ik ben helemaal verliefd.

Verwijderd

IntelliJ Ultimate, Chocolat Editor, Sequel Pro. homebrew om redis, mysql dergelijke te installeren. Dash App voor documentatie.

Verwijderd

hydrargyrum schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 16:09:
[...]

Je weet dat PHPStorm een rest client heeft ingebouwd?
Intellij heeft bijzonder veel plugins en zooi, maar ben doorgaans niet groot fan van die dingen.

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:44
Atom.io is ook een handige editor. Veel uit te breiden met plugins

• adis
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-10 10:17
Mijn setup:

Sublime Text of Atom.io voor losse file aanpassingen + plugins zoals formatter, highlighter etc.
PHPStorm als IDE voor PHP
SequelPro voor mij MySql database
SourceTree voor Git GUI
VisualBox + Vagrant voor de VM die ik opzet om daarin te ontwikkelen. Ik wel echter binnenkort naar Docker :)

Verder uiteraard Chrome, FF en Safari. Voor IE tests kun je online terecht of je kan op modern.ie gratis een virtual box downloaden met daarin bijvoorbeeld IE11. Deze bak kun je 90 gebruiken na activeren. Daarna is het opnieuw uitpakken van de bestanden weer genoeg voor nog eens 90 dagen :)

• _Moe_
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-11 20:04
adis schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 11:17:
...
Verder uiteraard Chrome, FF en Safari. Voor IE tests kun je online terecht of je kan op modern.ie gratis een virtual box downloaden met daarin bijvoorbeeld IE11. Deze bak kun je 90 gebruiken na activeren. Daarna is het opnieuw uitpakken van de bestanden weer genoeg voor nog eens 90 dagen :)
Is dat enkel bij die IE11 box?
Want ik draai hier alle andere boxen al vele malen langer dan 90 dagen. Nu moet ik wel zeggen, dat ik ze niet activeer.

RTFM!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Ik zou liever mijn Mac niet vervuilen met allerlei MySQL en Apache stuff. Draai gewoon een Virtualbox image met een distributie die je ook gebruikt op je live servers, stukken beter. Verder: PHPStorm.

Git werkt het beste vanuit de command line maar ik commit wel vaker vanuit Xcode omdat ik dan delen van mijn changes kan committen in plaats van alles tegelijk, handig. Misschien dat PHPStorm dat ook kan, maar in veel JetBrains pakketten zitten de leuke extra's net in de betaalde versie.

iOS developer

Verwijderd

BikkelZ schreef op woensdag 17 december 2014 @ 04:51:
Git werkt het beste vanuit de command line maar ik commit wel vaker vanuit Xcode omdat ik dan delen van mijn changes kan committen in plaats van alles tegelijk, handig. Misschien dat PHPStorm dat ook kan, maar in veel JetBrains pakketten zitten de leuke extra's net in de betaalde versie.
Dit kan toch ook gewoon op cli(doe ik ook vaak namelijk :) )

• Devilly
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2014 @ 10:09:
[...]

Zeker: zie git add -p in de Git docs.

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02
BikkelZ schreef op woensdag 17 december 2014 @ 04:51:

Werkt prima kan ik je verzekeren, intergratie met bitbucket en github via plugins. Ik heb redelijk wat drupal multisite dingen waarbij de core 1 git repo is, en elke subsite een losse directory in sites/<sitename> en <sitename> is ook weer een losse gitrepo. PHPStorm kan prima hier mee overweg.

Maar de merge / beheer tools in Sourcetree (van de makers van Bitbucket) zijn net iets soepeler in de omgang en kom aardig in de buurt van wat ik ook op de CLI kan doen.

Driving a cadillac in a fool's parade.

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2014 @ 10:09:
[...]

Ik vind het toch wel fijn dat ik even wat delen kan uitvinken in een bepaalde file die ik wil committen, dan heb ik een beetje een overzicht.

iOS developer

• n8n
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:25

n8n

homebrew (package manager), composer (dependancy manager), npm (node packages). Gebruik gulp om de frontend te compilen met sass, autoprefixer (must), mini/uglification/concetination zut.

Als ide gebruik ik momenteel sublime text 3, heeft een hoop handige packages en is redelijk uitgekristalliseerd. Als nononsense editor waar je toch mee uit de voeten kan: Chocolat. Heb geen ervaring met een php-editor specifiek.

Verder heb je plug-ins voor de osx color picker zoals 1 voor hex kleurwaarden.

[ Voor 8% gewijzigd door n8n op 20-12-2014 10:47 ]

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-11 17:18
Hier een combinatie van:

- Mamp Pro ( voor kleinere projecten )
- Vagrant
- Sublime 3
- Sequel Pro
- MySQL Workbench
- CoCoa rest client
- iTerm met OhMyZsh
- SourceTree ( voor Git -> Bitbucket )

Zelf ook een tijdje met apatana studio gewerkt, maar dat is inderdaad niet echt geweldig.
Leuk als er absoluut geen budget is though, maar voor mij gaat er niks boven Sublime ( hoewel ik toch eens ga kijken naar de tips hier, wie weet wordt ik er ook wel gelukkiger van )

• Amanush
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-06 09:30

Amanush

Saai persoon.

Persoonlijk vind ik de editor Vim erg lekker werken. Daarnaast gebruik ik ook Sublime Text. Voor het echte werk in talen als C en C++, gebruik ik graag de IDE CodeBlocks. Voor MySQL houd ik van MySQL Workbench.

Voor Android development Android Studio of Eclipse. En natuurlijk voor Java development ook Eclipse.

Daarnaast een aantal packagemanagers, zoals Composer, Gem, Pip, NPM en Homebrew, de CLI's voor de talen (python, ruby, php, node, hhvm, etc.).

Ohja, make is ook erg fijn, voor Makefiles.

Verder natuurlijk software als Subversion, Git en Mercurial. Volgens mij is SourceTree een fijne GUI voor Git als je van GUI's houdt.

nginx is mijn favoriet als webserver, maar apache2 kan natuurlijk ook!

Natuurlijk kan je dit ook allemaal in een VM draaien. Ik kan je een Linux VM (Debian of Ubuntu) aanraden, in bijvoorbeeld Virtualbox of Vagrant. Ik heb ook wel eens wat gehoord over Docker.

[ Voor 89% gewijzigd door Amanush op 01-01-2015 22:46 ]

Ga tot de luiaard, gij mier! Zie haar wegen en wordt wijs.

• ZpAz
Barryvdh schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 20:17:
[...]

Nou, na deze post Coda maar weer eens uitgeprobeerd. Maar dat auto-complete is gewoon alle voorkomende woorden in je project opvragen en deze overal al suggestie geven. Niet bepaald geweldig dus.

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-11 17:18
ZpAz schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 09:30:
[...]

Nou, na deze post Coda maar weer eens uitgeprobeerd. Maar dat auto-complete is gewoon alle voorkomende woorden in je project opvragen en deze overal al suggestie geven. Niet bepaald geweldig dus.
lijkt er op dat Sublime niet veel meer doet dan dat?
of mis ik hier een pluginetje voor die de wereld op z'n kop zet ?

• ZpAz
Volgens mij doet Sublime dat ook inderdaad. Een echte IDE is wat dat betreft toch beter.

• cariolive23
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-10-2024
Ik gebruik Aptana, bevalt prima voor de projecties die ik er mee doe. Heeft oa sftp, GIT en SQL ondersteuning.

Verwijderd

Verbazend dat niemand hier ZendStudio heeft genoemd... Toch een erg fijne (Eclipse-gebaseerde) IDE voor PHP.

Verwijderd

Textwrangler :) Werkt naar mijn idee als een goede editor en mamp voor de server
Pagina: 1