[Win7 x64 HP] Zwart scherm na slaapstand

Pagina: 1
Acties:

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-10 19:42
Hallo Tweakers,

Ik heb een raar probleem waar ik niet uit kom. Ik heb een Alienware M17 R3 laptop met een Nvidia 580M videokaart. Dit gebruik ik al een tijd naar volle tevredenheid.

Sinds een tijdje heb ik problemen met de slaapstand van de laptop. Ik heb in de tussentijd geen instellingen veranderd. Het begon in Windows 8 dat de laptop startte maar soms naar een zwart scherm bootte. De laptop functioneerde met het zwarte scherm prima, en liep zeker niet vast. Als ik de klep/scherm sloot en opende zag ik één seconde het login scherm, waarna hij weer zwart veranderde. Nadat dit gebeurde herstelpunt gepakt, Windows Update uitgezet en geen last meer.

Na een tijdje toch weer Windows 7 geïnstalleerd, helemaal geupdate (zijn gewoon legale licenties en zowel Win7 als Win8 van een originele DVD geïnstalleerd, fyi (Win7 wel van Dell DVD, Win8 Oem DVD). Nadat ik drivers geinstalleerd had en windows geupdate na een reboot weer een zwart scherm. Windows was in de achtergrond wel gewoon 'actief'.

Na een paar keer een harde reset te doen boot Windows wel gewoon weer en functioneert het scherm gewoon naar behoren (Resolutie etc is niet gewijzigd). Clean install weer gedaan, Windows geupdate en nieuwste Nvidia drivers -> Zelfde probleem.

Heb Linux live CD gebruikt en Linux zelf (Ubuntu) en daar werkt alles naar behoren, geen probleem met slaapstanden en standby.

Nadat ik gecontroleerd heb of het een driver issue is of een defect in het scherm ben ik erachter gekomen dat het (lijkt) te liggen als Windows helemaal geupdate is. Een kale windows installatie geeft namelijk géén problemen. Als ik in energiebeheer zet dat het scherm uit moet gaan na één minuut, en het scherm gaat dan uit, dan moet ik 2-3 x hard rebooten om het scherm in windows (BIOS en Windows Boot werkt het scherm perfect) weer werkend te krijgen.

Er lijkt iets mis te gaan dmv Windows Update en slaapstand / standby. Heb Energiebeheer en geavanceerd energiebeheer helemaal nageplozen, maar alleen zorgen dat het scherm nooit op standby gaat lijkt te helpen. De laptop gewoon netjes afsluiten ipv scherm dicht gooien als ik klaar ben en nergens geen problemen mee, windows boot dan altijd gewoon netjes met een werkend scherm.

Het lijkt dus echt aan een update te liggen van Windows Update. Iemand hetzelfde probleem ervaren? Even een opsommetje wat ik heb geprobeerd en welke mogelijke oorzaken ik heb getackled

- Clean install (Scherm werkt goed)
- Clean install Windows 100% geupdate (Problemen slaapstand)
- Clean Install & Live CD Ubuntu 14.10 (Geen problemen, scherm werkt goed, alsmede slaapstand)
- Clean install met oudere nvidia drivers (Probleem blijft bestaan)
- Energieschema nagekeken

Nu heb ik ook gegoogled en ik kon wel iets vinden wat een probleem kan zijn (Een update die problemen geeft bij sommige gebruikers) maar hier is al een nieuwe update voor gereleased waardoor dit probleem er niet meer zou mogen zijn bij een volledig geupdate W7/8. Ik hoop dat iemand anders dit probleem heeft gehad en misschien wél een oplossing heeft gevonden.

Update: Vergeten te vermelden, als het scherm zwart is heb ik ook FN+F toetsen geprobeerd, met name F6 t/m F8

• lamadingdong
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-10 22:42
Dit probleem kom ik vaker tegen bij Alienware/Dell laptops. Vaak kan je het probleem oplossen door de nvidia drivers van de dell website te downloaden en niet van Nvidia zelf. Zorg er ook voor dat videokaart driver updates niet binnenkomen via Windows Update.

• RedHat
Ik heb op aanraden van een engels forum wisselbestand (Swap geheugen) op custom gezet (6 gb), en dan boot hij altijd naar een zwart scherm.

Nu via veilige modus maar even weer op systeem laten beheren gedaan, rebooten, dan ff drivers sweepen, en dan de nvidia drivers via de website van dell proberen 8)7 (Wisselbestand staat op Crucial M4 SSD).

Blijft nu in normale modus zwart scherm booten 8)7 na het veranderen van wisselbestand. Drivers ff cleanen via driver cleaner app en dan maar via de site van Dell proberen. Toch raar dat ik altijd via de site van Nvidia drivers heb gedownload en dat altijd gewerkt heeft.

Nu alles kaal, alle drivers eraf, dan werkt slaapstand wel weer. Zit dus echt een probleem in de Nvidia drivers. Op de site van dell zijn de laatste drivers van 2011... Maarja, ik installeer die wel even

Update: Oude driver, alles werkt naar behoren. Lijkt dus toch dat WU een driver binnenhengelt die niet goed is. De nieuwste Nvidia driver is dus ook niet goed... Wat kan ik nu het beste doen 8)7 Op een driver blijen zitten uit 2011?

[ Voor 54% gewijzigd door RedHat op 11-12-2014 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:30

PCR

Ik heb nog een Dell XPS17 - GT 555M liggen met ditzelfde probleem maar wel met een verschil t.o.v. jouw probleem: het gebeurt alleen als ik een tweede scherm gebruik. Als ik de laptop op sleep zet met het tweede scherm eraan en vervolgens hem uit sleep haal zonder het tweede scherm er nog aan te hebben hangen (want andere werkplek), krijg ik soms ook een zwart scherm.

Mijn vraag aan jou is: maak jij ook (soms) gebruik van een tweede scherm?

Codedivision | Freedom Internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nvidia drivers, spreek me er niet van, maar ik denk dat voor ATI (AMD) wel hetzelfde zal gelden. Als ik kijk naar de laatste series van drivers, dan zijn er drivers geweest die het perfect deden, maar ook die alleen maar problemen veroorzaakten.

Ik heb nu zelf de laatste volgens mij stabiele driver geinstalleerd, maar heb angst om de nieuwste te installeren (kans op BSODs, andere problemen). Mijn ervaring is gewoon dat er goede en slechte drivers zijn (en dan heb ik het over de officiële, niet via WU). Als iets werkt, laat het dan maar zo.

Aanvulling: dit geldt dus voor mijn PC die ik dagelijks gebruik. Ik wil best experimenteren op een andere PC die ik hier ook nog heb staan.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2014 03:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
PCR schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 01:26:
Ik heb nog een Dell XPS17 - GT 555M liggen met ditzelfde probleem maar wel met een verschil t.o.v. jouw probleem: het gebeurt alleen als ik een tweede scherm gebruik. Als ik de laptop op sleep zet met het tweede scherm eraan en vervolgens hem uit sleep haal zonder het tweede scherm er nog aan te hebben hangen (want andere werkplek), krijg ik soms ook een zwart scherm.

Mijn vraag aan jou is: maak jij ook (soms) gebruik van een tweede scherm?
Geen 2e scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:30

PCR

En dan nog een stomme vraag: weet je ook of alleen de backlit uitgaat? Of gaat het scherm zelf ook uit? Het zal wel erg vreemd zijn als alleen de backlit uitgaat hoor maar goed.

Codedivision | Freedom Internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
PCR schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 21:16:
En dan nog een stomme vraag: weet je ook of alleen de backlit uitgaat? Of gaat het scherm zelf ook uit? Het zal wel erg vreemd zijn als alleen de backlit uitgaat hoor maar goed.
Zwart scherm maar wel 'verlicht'-zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PGR
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 14:40

PGR

Fast and safe...

Ik heb dit ook op mijn desktop PC. Opeens (sinds een aantal dagen) blijft mijn scherm zwart als hij in de slaapstand is geweest. Ik zie aan het lampje dat hij wel weer 'wakker wordt', maar het scherm blijft zwart. Als ik dan ctrl/alt/del voor de taakmanager toets, dan komt het scherm direct weer terug. Het ligt dus niet aan mijn scherm (Dell) maar aan Windows. Ik vermoed dus ook een verkeerde driver die via Windows update is binnengehaald. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
PGR schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 11:22:
Ik heb dit ook op mijn desktop PC. Opeens (sinds een aantal dagen) blijft mijn scherm zwart als hij in de slaapstand is geweest. Ik zie aan het lampje dat hij wel weer 'wakker wordt', maar het scherm blijft zwart. Als ik dan ctrl/alt/del voor de taakmanager toets, dan komt het scherm direct weer terug. Het ligt dus niet aan mijn scherm (Dell) maar aan Windows. Ik vermoed dus ook een verkeerde driver die via Windows update is binnengehaald. Iemand een idee?
Ik heb een oude driver van de Dell site gedownload. Werkt nu weer perfect, maar voelt toch vreemd om op een driver te werken van 3 jaar oud.
Pagina: 1