Verwijderen van heel fotoalbum op Facebook onmogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Placid_K
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-04 23:33

Placid_K

Only one way to fly;mescaline

Topicstarter
Dag,

Vanwege de nieuwe privacyregelingen van Facebook die in januari 2015 gaan gelden wil ik al mijn foto's van Facebook verwijderen. Wil...want het lukt me niet.

Ik heb via google naar allerlei oplossing gezocht en wat ik vond werkte niet. Heeft Facebook dit expres gedaan of zie ik iets over het hoofd?

Hellup!!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-04 21:04
How do I delete an album? https://www.facebook.com/help/152153388188974
Waarom werkt dat niet?

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:14

Speedmaster

Make my day...

Album ingaan rechts boven voor tandwieltje kiezen en hier album verwijderen kiezen

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:57
Net zoals op de techfora geldt ook hier: wat heb je zelf geprobeerd? Op deze manier wordt het een raadfestijn voordat we weten wat je allemaal hebt geprobeerd. Dus graag een uitbreiding van de TS.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:52

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Timeline en Mobile Uploads krijg je niet in 1x verwijderd volgens mij. Rest gaat zeer eenvoudig zoals hierboven beschreven.

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

• Placid_K
  • Laatst online: 13-04 23:33

Placid_K

Only one way to fly;mescaline

Topicstarter
@Ploink

Dat heb ik al geprobeerd. Maar ik krijg dat tandwieltje niet te zien. Het gaat om de 'timeline' foto's. Betekent dat ik ze een-voor-een moeten deleten?

• Ploink
This means that albums created by other people and albums created automatically (ex: Timeline Photos, Profile Photos, Cover Photos and Mobile Uploads) can't be deleted.
Lijkt me duidelijk dan, 1 voor 1 deleten dus.

Als je het niet eens bent met hun privacy beleid, dan kun je er ook voor kiezen om je hele facebook te deleten.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-04 17:26

Deathchant

Don't intend. Do!

Ploink schreef op donderdag 11 december 2014 @ 21:34:
[...]

Lijkt me duidelijk dan, 1 voor 1 deleten dus.

Als je het niet eens bent met hun privacy beleid, dan kun je er ook voor kiezen om je hele facebook te deleten.
Dat is een beetje het probleem....het gaat zich ook om de data mining: je weet gewoon niet wat facebook met je info doet, ookal delete je je account.
Ik deed al niet veel op facebook, maar heb sinds de whatsapp overname whatsapp direct weggegooid en ik heb AL mijn foto's eraf gegooid. Bij een album kan je idd met het tandwieletje alles weggooien, maar sommige foto's, don't ask me why, kun je niet gewoon verwijderen. Zoals coverfoto's en/of profielfoto's. Op de een of andere manier moet je altijd een post op je coverfoto openen en dan via options->delete photo doen.

Anywhore, ik heb dus alle foto's weg gegooid en heb alleen login-activiteiten gedaan, zodat ik geen (of tenminste zo min mogelijk) data genereer. Ik ben sinds 2 weken bezig met alles, maar dan ook echt ALLES 1 voor 1 weg te gooien. Activity log openen en bovenaan beginnen. Alle likes en alles. Echt een hell of a job. 4 maanden per dag aan activity weggooien heeft me mening avondjes werk gekost.
Ik heb nog geprobeerd met greasemonkey en facebook cleaner addons voor chrome en firefox geprobeerd maar het werkt allemaal niet meer, omdat je facebook niet meer terug kunt zetten op http ipv https, de klootzakken.
Mijn geboortedatum kan ik ook niet meer erasen.
Maar goed. Ik heb iedereen 1 voor 1 geunfriend, en ik heb alle conversations volledig gedeleted.
Mijn facebook account is nu volledig leeg, echt leeg. Komende tijd zorg ik gewoon voor login-activiteit, in de hoop dat mijn data over een jaar volledig verdwenen is van de facebookservers, zonder dat ik data genereer voor facebook en dán gooi ik het account pas weg. I know, it's a longshot, maar ik heb mijn uiterste best gedaan dan.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:01
Ook ik zit erover na te denken om Facebook de rug toe te keren. Echter in hoeverre hebben de regels die 1 Jan. ingaan nog meer invloed dan de reeds geldende regels... En indien je het zo uitvoert als de post hierboven in is die data ( die er reeds was... ) dan echt weg ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

WiLLoW_TieN schreef op maandag 15 december 2014 @ 09:37:
Ook ik zit erover na te denken om Facebook de rug toe te keren. Echter in hoeverre hebben de regels die 1 Jan. ingaan nog meer invloed dan de reeds geldende regels... En indien je het zo uitvoert als de post hierboven in is die data ( die er reeds was... ) dan echt weg ?
1 januari kent geen nieuwe regels. De regels waar iedereen van in paniek raakt, die zijn vorig jaar al ingegaan.

Houdt er ook maar rekening mee dat een heleboel programmeurs een deleted-vinkje gebruiken ipv een entry weg te gooien

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

wow :o maar wat is het verschil met nu of over een jaar je account deleten? en waarom eerst handmatig je account legen voor je het delete? want welke garantie heb je bij het deleten van een foto wel dat die echt weg is maar bij het deleten van je account niet? :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Laatst online: 09:17
Kenzi schreef op maandag 15 december 2014 @ 09:56:
[...]

wow :o maar wat is het verschil met nu of over een jaar je account deleten? en waarom eerst handmatig je account legen voor je het delete? want welke garantie heb je bij het deleten van een foto wel dat die echt weg is maar bij het deleten van je account niet? :F
Verwijderen
Wanneer je je account verwijdert, wordt het permanent verwijderd van Facebook. Het duurt ongeveer een maand om een account te verwijderen, maar sommige gegevens kunnen tot maximaal negentig dagen bewaard blijven in back-ups en logboeken. Verwijder je account alleen als je er écht zeker van bent dat je het nooit meer wilt activeren. Je kunt je account hier verwijderen. Meer informatie.
Bepaalde gegevens zijn noodzakelijk om je services te kunnen bieden, dus we verwijderen deze gegevens pas als je je account hebt verwijderd. Sommige dingen die je doet op Facebook worden niet opgeslagen in je account, zoals wanneer je een bericht plaatst in een groep of iemand een bericht stuurt (zelfs nadat je je account hebt verwijderd, kan je vriend nog steeds een bericht hebben dat je hebt verstuurd). Die informatie blijft bestaan nadat je je account hebt verwijderd.
Facebook-account verwijderen lijkt mij dus voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Rob schreef op maandag 15 december 2014 @ 09:50:
[...]

1 januari kent geen nieuwe regels. De regels waar iedereen van in paniek raakt, die zijn vorig jaar al ingegaan.

Houdt er ook maar rekening mee dat een heleboel programmeurs een deleted-vinkje gebruiken ipv een entry weg te gooien
Dat snap ik dus ook niet he, waarom verwijderen ze het gewoon niet en gebruiken ze zo'n delete vinkje. Als je wilt dat het verwijderd wordt moet het verwijderd worden en dan niet met zo'n delete vinkje waardoor het voor jou als gebruiker alleen maar lijkt dat het verwijderd wordt. Hoe weet je in godsnaam dan of iets verwijderd is? Ook vraag ik mij af als je bijvoorbeeld via de rechter eist dat Facebook jou alle informatie geeft, zoals die Zwitserse student destijds had gedaan, wie vertelt jou dat facebook jou ook wel alle informatie heeft gegeven? Het is niet alsof er iemand fysiek achter de programmeur staat die alle gegevens van die student aan het uitprinten was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

[...]

Wat ik hoop te bereiken ermee, is doordat ik gewoon login activiteit heb, dat facebook mijn profiel zoals die nu is doet backuppen (en overschrijven met oude backups). Als ik dan nog een jaar "actief" blijf op facebook, dan hoop ik dat mijn data langzaam echt permanent weg is van hun servers.

Maar ja, ik ben zelf een techneut, dus mijn vertrouwen in overheden en dit soort instanties zijn 0,0. Dus ik heb er ook geen vertrouwen in dat mijn aanpak ook het resultaat geeft wat IK wil. Maar goed, ik had er gewoon niet mee moeten beginnen en dat is nou eenmaal de consequentie waar ik me bij neer moet leggen.
Ik troost me er maar mee dat ik écht alles heb gedaan wat ik nu kon doen.

Maar het statement dat het facebook account gewoon deleten ervoor zorgt dat alles weg is op de FB-servers, daarvan vind ik al dat het bijna naief is om dat zomaar te geloven.
Je gooit weliswaar je profiel weg, maar likes, clicks naar artikels en andere dingen die data omtrent jou gegenereerd hebben blijven bestaan, zij het dat het wellicht zonder linkje naar je profiel is, maar het feit dat je naam er staat is ook al genoeg voor facebook om achteraf nog een netwerkje te kunnen opbouwen met jouw naam. Dat probeer ik dus te voorkomen wanneer ik alles echt 1 voor 1 weggooi, om zo alle links naar mijn sociale activiteiten weg te krijgen, in de hoop dat het op zijn minst moeilijk wordt om mij met allerlei personen, ideeen, statements of artikels te verbinden.

Wellicht allemaal ver gezocht en volgens velen paranoide, maar ja, ik laat me graag in dat hokje stoppen, want ik vertrouw het gewoon echt voor de meter niet en dat betekent dat ik er alles aan probeer te doen om zo min mogelijk sporen van mijn activiteit achter te laten bij Facebook of vrienden/gebruikers waar ik ooit iets gepost/geliked heb.

Er is genoeg wat ons de strot wordt afgeduwd zonder toestemming of niks. De opt-out in plaats van opt-in; m.a.w. standaard het vinkje aan, en zet het maar uit als je het niet ermee eens bent is een waarneming die mij uitermate geirriteerd maakt. Contactloos betalen bij de ING wanneer je een nieuwe bankpas krijgt: standaard aan. Wanneer je iets installeert, standaard aan.
Ik hekel deze agressieve manier van benaderen.

Ook wordt er vaak misbruik gemaakt van het mechanisme om automatisch te antwoorden op vragen. Hoe vaak hoor je in een winkel (Hornbach, Supermarkt, e.d.): mag ik uw postcode? En hoevaak antwoord je daar al automatisch bevestigend op, terwijl dit misschien dignen zijn die hen niks aangaan en die je eigenlijk liever niet wilt geven, maar toch doet, omdat social convention zegt dat je niet onbeleefd mag zijn?

[ Voor 16% gewijzigd door Deathchant op 15-12-2014 20:20 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:27

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Mag ik vragen waarom je in eerste instantie dan wel een FB-account hebt aangemaakt? 't Lijkt me niet dat je van 't ene op 't andere moment van gedachten veranderd bent.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ardana schreef op maandag 15 december 2014 @ 20:19:
Mag ik vragen waarom je in eerste instantie dan wel een FB-account hebt aangemaakt? 't Lijkt me niet dat je van 't ene op 't andere moment van gedachten veranderd bent.
Ik had een FB account vanwege "de lol"
Het is interessant om te zien wat er (online) om je heen gebeurde.

Tot een paar maanden geleden, er kwam meer en meer reclame, meer 'bemoeienis' over wat en hoe je je tijdlijn gebruikte.
( reclame's erdoorheen, maar ook de ordening van berichten - zonder kunstgrepen niet het laatste en nieuwste eerst )

Drie maanden kwam er spontaan een "sanctie" binnen.
Ik mocht geen openbare pagina's meer liken, ik "stond onder toezicht" en kon op een knop drukken voor meer info ( guess what - die info moet nog komen )

2 maanden geleden de boel weggedaan, mijn gegevens in één download opgepakt, mijn zooi zover mogelijk gewist, en het ww gewijzigd ( ivm andere inlog-devices )

Niet persé van de een op de andere dag, maar wel de aanpassingen van FB en mijn standpunt op mijn online aanwezigheid ( het was één van de weinige semi openbare dingen waar ik op te vinden ben/was met naam en achternaam, de andere is LinkedIn ( al is dat maar summiere info )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ardana schreef op maandag 15 december 2014 @ 20:19:
Ik wist dat dit me boven het hoofd zou hangen, alleen breng jij het gewoon normaal ;)
Ik heb serieus reacties gehad 'hoe kon je in 2006, toen je nog 23 jaar oud was, zo dom zijn om een facebook account te maken".

Tja, ik heb er eigenlijk geen zinnig antwoord op. Ik was jong, ik wilde in touch blijven met mijn vrienden en was toen op 23 jarige leeftijd niet echt bewust bezig met het feit dat er veel bedrijven zijn die bewust (en vooral stilzwijgend) alles loggen en verzamelen. Ik was toen helemaal niet bezig met al die maatschappelijke dingen.

Doet dit mijn radicale aanpak nu dan teniet, of ben ik nu hypocriet? Of krijg ik wellicht te horen dat ik wist waar ik aan begon? De grote bedrijven en overheden willen juist dat iedereen dat tegen elkaar zegt (sociale controle), want dan ligt de verantwoordelijkheid bij de gebruiker en niet bij de grote bedrijven als Facebook die dan gewoon de incentive hebben om verder te gaan.

Daarnaast mensen mogen fouten maken, maar dat wilt niet zeggen dat ze voor de rest van hun leven aan een keuze vast MOETEN blijven hangen en daar je hele leven lang de consequenties van moet dragen. Je hele leven lang op de blaren moeten zitten vind ik geen eerlijke consequentie. Je moet ook een goed geinformeerde keuze kunnen maken, en hoevaak wordt die gemaakt als mensen 20 A4tjes vol met voorwaarden en disclaimers zien en op OK klikken?
Ik vind het statement 'had je maar moeten lezen, dan wist je waar je mee akkoord ging' gewoon niet voldoende argument om bedrijven maar hun gang te laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik mocht geen openbare pagina's meer liken, ik "stond onder toezicht" en kon op een knop drukken voor meer info ( guess what - die info moet nog komen )
Was jij dan diegene die daar over klaagde eerder hier na willekeurig overal op like te drukken? Lijkt me nogal de bedoeling dat dat geblokkeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Deathchant schreef op maandag 15 december 2014 @ 20:14:
Ook wordt er vaak misbruik gemaakt van het mechanisme om automatisch te antwoorden op vragen. Hoe vaak hoor je in een winkel (Hornbach, Supermarkt, e.d.): mag ik uw postcode?
Die vraag heb ik gelukkig maar 1 of 2 keer gehoord, maar ik vond het uitermate onbeschoft en dan ook nog verontwaardigd reageren als ik nee zeg. Misschien vragen ze mij dat niet vaak omdat ik vrijwel altijd contant betaal zodat ze mijn gegevens niet kunnen linken aan andere data?

Wat FB betreft, mijn kat heeft ooit een account gehad die ik soms gebruikte, maar hij heeft 'm binnen een paar weken weer verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ploink schreef op maandag 15 december 2014 @ 20:38:
[...]

Die vraag heb ik gelukkig maar 1 of 2 keer gehoord, maar ik vond het uitermate onbeschoft en dan ook nog verontwaardigd reageren als ik nee zeg
Precies, en ik bedoelde gewoon aan te geven dat bedrijven zich goed beseffen wat ze eigenlijk vragen. Medewerkers aan een kassa krijgen ook maar gewoon de opdracht om de mensen dat gewoon te vragen (en meer dan 50% antwoordt toch wel bevestigend omdat ze niet onbeleefd gevonden willen worden), maar ook zij kunnen vaak niet weten wat de échte bedoeling van een bedrijf is. Uiteindelijk kan de link gelegd worden dat ik een zaag gekocht heb voor 20 euro en dat ik woon op postcode xxxx-yy. Ze kunnen dus in het verlengde het adres koppelen aan een naam door mensen die in het telefoonboek staan op te zoeken. Dat ze niks met die info doen dat kan, maar het alleen gebruiken voor reclamefolders of kijken wat voor klantenbereik ze hebben, dat kan natuurlijk ook, maar dat wilt niet zeggen dat hun bedoelingen in de toekomst niet verder (stilzwijgend) kunnen uitbreiden.
Ik heb dan ook geen AH bonuskaart (ik koop alles bij de lidl). Die 3 artikelen per maand dat ik eens korting kan krijgen...maar intussen weet AH wel wie je bent, waar je woont en welke spullen je koopt, en dus weer extra (persoonlijke) reclame kunt krijgen (waarvan nu nog niet zeker is wat ze er in de toekomst mee kunnen/willen doen). Bedrijven verpakken het mooi positief: "dan kunnen we je nog gerichtere aanbiedingen doen waar je van kunt profiteren" en mensen "trappen" erin omdat ze toch mooie kortingen krijgen. Maar goed, er zijn uitzonderingen: er zijn genoeg mensen die het echt moeilijk hebben en elk dubbeltje moeten omdraaien, en dus elke korting bijna wel moéten pakken.

Ik heb gelukkig wél die "luxe" dat ik die paar cent dat ik "winst" heb op dat ene artikel, gewoon kan laten liggen als ik daarvoor mijn gegevens niet hoef af te staan.
En ik besef me ook goed dat zolang ik die luxe heb, dan is dit mijn manier van aanpak.

En ja ik weet ook dat als ik mijn creditcardgegevens achterlaat bij een vliegmaatschappij dat zij ook een "netwerkje" kunnen bouwen. Deathchant gaat graag naar schotland, de ene keer met easyjet, de andere keer met KLM.... Maar het is dan mijn eigen keuze om dan toch te vliegen, want anders kan ik mezelf net zo goed thuis opsluiten :) Ik moet ook een beetje kunnen leven, maar dat wilt niet zeggen dat ik altijd exact dezelfde keuze moet maken bij soortgelijke situaties. Hier mag natuurlijk iedereen van vinden dat het hypocriet is (ik rijd een milieuonvriendelijke auto, weliswaar maar 7K km/jaar, maar ik doe er verder alles aan om het milieu wat te sparen), dat accepteer ik dan ook graag, want alleen ík ken mezelf het beste en er is maar 1 persoon die keuzes moet maken voor mij en dat ben ik zelf ;)
Ik vind niet dat mensen scheef aangekeken mogen worden wanneer ze argument X belangrijk vinden in situatie X, maar in soortgelijke situatie Y nooit het argument X gebruiken. That's the element of choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Sissors schreef op maandag 15 december 2014 @ 20:34:
[...]

Was jij dan diegene die daar over klaagde eerder hier na willekeurig overal op like te drukken? Lijkt me nogal de bedoeling dat dat geblokkeerd wordt.
Ik snap jouw antwoord niet, kan je iets duidelijker formuleren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:27

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Deathchant schreef op maandag 15 december 2014 @ 20:32:
Ik wist dat dit me boven het hoofd zou hangen, alleen breng jij het gewoon normaal ;)
Ik heb serieus reacties gehad 'hoe kon je in 2006, toen je nog 23 jaar oud was, zo dom zijn om een facebook account te maken".
Ik was gewoon oprecht benieuwd naar je change of heart :)
Tja, ik heb er eigenlijk geen zinnig antwoord op. Ik was jong, ik wilde in touch blijven met mijn vrienden en was toen op 23 jarige leeftijd niet echt bewust bezig met het feit dat er veel bedrijven zijn die bewust (en vooral stilzwijgend) alles loggen en verzamelen. Ik was toen helemaal niet bezig met al die maatschappelijke dingen.
Zit zelf al jaren te dubben of ik nou 'n (leeg en illegaal anoniem) FB-account aan te maken, enkel en alleen om in contact te blijven met vrienden. De nieuwste hype (naja, nieuw...) is Whatsapp, en volgens mij heb ik al voldoende feestjes gemist (of presteerde iemand om me tijdens het feestje zelf nog even te laten weten dat er 'n feestje was). Tot op heden heeft mijn "paranoia" het gewonnen, dus ik snap je volledig.
Doet dit mijn radicale aanpak nu dan teniet, of ben ik nu hypocriet? Of krijg ik wellicht te horen dat ik wist waar ik aan begon? De grote bedrijven en overheden willen juist dat iedereen dat tegen elkaar zegt (sociale controle), want dan ligt de verantwoordelijkheid bij de gebruiker en niet bij de grote bedrijven als Facebook die dan gewoon de incentive hebben om verder te gaan.
Nope, voortschrijdend inzicht heet dat.
Daarnaast mensen mogen fouten maken, maar dat wilt niet zeggen dat ze voor de rest van hun leven aan een keuze vast MOETEN blijven hangen en daar je hele leven lang de consequenties van moet dragen.
Sommige fouten wel (driedubbele moord met verkrachting oid), maar idd, dit soort "foutjes" zou je niet je leven lang moeten achtervolgen. Ik ben momenteel The Mentalist aan het kijken (een van die 13 in 'n dozijn-detectives), maar daar hoor je ook "hij is verdacht want hij heeft 15 jaar geleden een half jaar gezeten voor winkeldiefstal". Naast dat ik 'n half jaar belachelijk lang vind voor winkeldiefstal, vind ik ook dat dat soort dingen prima mogen verjaren, cq vergeten mogen worden. Zo ook met informatie die bedrijven van je hebben: het recht om vergeten te worden.
Ik vind het statement 'had je maar moeten lezen, dan wist je waar je mee akkoord ging' gewoon niet voldoende argument om bedrijven maar hun gang te laten gaan.
Eensch. De proportionaliteit is kwijt. Op die voorwaarden zit een heel team van doorgewinterde en goedbetaalde advocaten een half jaar te puzzelen, en dan moet jij maar even in 5 minuten snappen welke rechten je op geeft door op "ok" te klikken? Maar goed, dat vind ik van meer (bijv. het arbeidsrecht is soms óók te ingewikkeld).

Wat mij vooral stoort is het gebrek aan gelijkwaardigheid. Ik heb nog geen verzekeraar, energieleverancier of telecommaatschappij gevonden waarbij je wel zelf over je voorwaarden kan onderhandelen. Spelletjes (Blizzard, Steam), software is allemaal: graag of heel niet - en voor heel veel is geen fatsoenlijk alternatief aanwezig. Ik ken weinig mensen die in de positie zijn om fatsoenlijk met hun werkgever te onderhandelen.

Als consument ben je gewoon 'n melkkoe die rustig van de melkerij naar de slachtbank geleid moet worden.
Deathchant schreef op maandag 15 december 2014 @ 20:59:
Bedrijven verpakken het mooi positief: "dan kunnen we je nog gerichtere aanbiedingen doen waar je van kunt profiteren" en mensen "trappen" erin omdat ze toch mooie kortingen krijgen.
Mijn probleem hiermee is, is dat die "speciale aanbieding" allang al de normaal-prijs geworden is. Het is normaal geworden om je persoonsgegevens te verkopen voor een paar cent "korting", waarbij die korting zo vaak gegeven wordt, dat het simpelweg geen kortingsprijs meer genoemd kan worden, en enkel dus de "normaal-prijs" is, en de sukkels die niet hun persoonsgegevens verkopen, tsja, die krijgen een "boete", een verhoging van de normaal-prijs.

Ik heb regelmatig in de winkel gestaan "Heeft u onze kortingskaart al?" "Nee, en die hoef ik ook niet: ik vind mijn persoongegevens meer waard dan € 30 korting." Dan staan ze je heeeeeel raar aan te kijken.
En ja ik weet ook dat als ik mijn creditcardgegevens achterlaat bij een vliegmaatschappij dat zij ook een "netwerkje" kunnen bouwen. Deathchant gaat graag naar schotland, de ene keer met easyjet, de andere keer met KLM.... Maar het is dan mijn eigen keuze om dan toch te vliegen, want anders kan ik mezelf net zo goed thuis opsluiten :) Ik moet ook een beetje kunnen leven, maar dat wilt niet zeggen dat ik altijd exact dezelfde keuze moet maken bij soortgelijke situaties. Hier mag natuurlijk iedereen van vinden dat het hypocriet is (ik rijd een milieuonvriendelijke auto, weliswaar maar 7K km/jaar, maar ik doe er verder alles aan om het milieu wat te sparen), dat accepteer ik dan ook graag, want alleen ík ken mezelf het beste en er is maar 1 persoon die keuzes moet maken voor mij en dat ben ik zelf ;)
Ik vind niet dat mensen scheef aangekeken mogen worden wanneer ze argument X belangrijk vinden in situatie X, maar in soortgelijke situatie Y nooit het argument X gebruiken. That's the element of choice.
Niet hypocriet. Iedereen maakt z'n eigen keuzes, en je kunt niet ieder gevecht voeren: dan ben je net 'n Don Quichotte (en heb je daadwerkelijk geen leven meer). Maar het maakt je wel verdrietig: als heel Nederland ineens zou zeggen "Tieft op met je bonuskaart" en "tieft op met je bel-me-niet-register, je mag gewoon niet bellen", dan zou het feest snel over zijn... Feitelijk word je in de steek gelaten door 90% van de Nederlanders (en de wereld, maar goed, die hebben geen bonuskaart).

[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 15-12-2014 22:37 ]

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ardana schreef op maandag 15 december 2014 @ 22:32:
Maar het maakt je wel verdrietig: als heel Nederland ineens zou zeggen "Tieft op met je bonuskaart" en "tieft op met je bel-me-niet-register, je mag gewoon niet bellen", dan zou het feest snel over zijn... Feitelijk word je in de steek gelaten door 90% van de Nederlanders (en de wereld, maar goed, die hebben geen bonuskaart).
Het verbaast me nog steeds hoe schaapachtig mensen zijn en maar gewoon met de kudde mee lopen. Het is een soort "boiling frog syndroom". Als je 20 jaar geleden had voorspeld hoe het anno 2014 zou gaan met je privacy, dan had men je voor gek verklaard en gezegd dat niemand dat zou accepteren.

De grootste privacy schending is wel de smartphone met al die gratis apps en iedereen heeft inmiddels zo'n ding. (Ik heb er ook een, maar die ligt ongebruikt in de kast, ook een beetje omdat het gewoon ondingen zijn al was het alleen maar dat je hem elke dag moet opladen.)

Van de overheid hoef je helemaal niks te verwachten. Verkoop aan de deur of telefoon verbieden ze niet, maar ze kwamen wel met die stomme koekie wet die alleen maar irritatie oplevert omdat je ze op elke site moet accepteren. Gevolg is dat mensen hun koekies niet meer wissen omdat de irritaties dan weer terug komen. Het werkt dus totaal averechts maar ze laten het zoals het is. De overheid is er dankzij de lobby alleen voor de grote bedrijven die belang hebben bij al die gegevens, dus wat dat betreft ben je echt op jezelf aangewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
FreshMaker schreef op maandag 15 december 2014 @ 21:04:
[...]

Ik snap jouw antwoord niet, kan je iets duidelijker formuleren ?
Echt? Je klikte willekeurig op elke like die je kon vinden van elk bedrijf en vond het vreemd dat je geblokkeerd werd...
Deathchant schreef op maandag 15 december 2014 @ 20:14:
[...]

Wat ik hoop te bereiken ermee, is doordat ik gewoon login activiteit heb, dat facebook mijn profiel zoals die nu is doet backuppen (en overschrijven met oude backups). Als ik dan nog een jaar "actief" blijf op facebook, dan hoop ik dat mijn data langzaam echt permanent weg is van hun servers.
Lijkt me onwaarschijnlijk dat ze oude backups gaan overschrijven om een paar kb te besparen. (Want daar hebben we het over met likes en soortgelijken).
Deathchant schreef op maandag 15 december 2014 @ 20:59:
[...]

Precies, en ik bedoelde gewoon aan te geven dat bedrijven zich goed beseffen wat ze eigenlijk vragen. Medewerkers aan een kassa krijgen ook maar gewoon de opdracht om de mensen dat gewoon te vragen (en meer dan 50% antwoordt toch wel bevestigend omdat ze niet onbeleefd gevonden willen worden), maar ook zij kunnen vaak niet weten wat de échte bedoeling van een bedrijf is. Uiteindelijk kan de link gelegd worden dat ik een zaag gekocht heb voor 20 euro en dat ik woon op postcode xxxx-yy. Ze kunnen dus in het verlengde het adres koppelen aan een naam door mensen die in het telefoonboek staan op te zoeken.
Sta je met je nogal uitgesproken ideeën wel daadwerkelijk in het telefoonboek? Dat verbaasd me, om het zwak uit te drukken.
Ik heb dan ook geen AH bonuskaart (ik koop alles bij de lidl). Die 3 artikelen per maand dat ik eens korting kan krijgen...maar intussen weet AH wel wie je bent, waar je woont en welke spullen je koopt, en dus weer extra (persoonlijke) reclame kunt krijgen (waarvan nu nog niet zeker is wat ze er in de toekomst mee kunnen/willen doen).
Nee hoor, als jij contant betaald weten ze dat niet. Ja tenzij je er eentje op naam neemt, maar waarom zou je dat doen?
Ploink schreef op maandag 15 december 2014 @ 23:20:
[...]

Het verbaast me nog steeds hoe schaapachtig mensen zijn en maar gewoon met de kudde mee lopen. Het is een soort "boiling frog syndroom".
Of hebben mensen gewoon een andere mening dan jij?
Als je 20 jaar geleden had voorspeld hoe het anno 2014 zou gaan met je privacy, dan had men je voor gek verklaard en gezegd dat niemand dat zou accepteren.
Dat ze je voor gek zouden verklaren geloof ik wel. Dat er zo'n mogelijkheid zou zijn om in nagenoeg volstrekte anonimiteit met bijna 100% privacy je mening aan zo'n gigantische groep mensen te verkondigen zou niemand hebben geloofd. Dat ze het niet zouden accepteren begrijp ik weer niet.

Oftewel: Makkelijk om enkel naar de punten waarop privacy vermindert zou zijn te kijken, maar er is ook een andere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Laatst online: 09:17
Momenteel doen bedrijven nauwelijks wat met jouw data. De folder van AH is niet gepersonaliseerd, als ik bij de Gamma een postcode opgeef en een decopeerzaag koop krijg ik niet na een jaar een aanbieding voor nieuwe zaagjes. Facebook toont mij nog steeds reclame die mij niets interesseert, Youtube en Tweakers etc ook.
Het paranoïde idee dat bedrijven van alles doodanalyseren is dus (nog) niet terecht. Daarnaast geeft bij zo`n kassaonderzoek meer dan 90% de postcode op. Het is dan ook de vraag of je niet meer opvalt als bij die 10% hoort.
Vergelijk dat met Hyves en solliciteren in het begin, moest je helemaal oppassen wat je daarop zette. Nu is het voor veel functies zo dat je juist een online netwerk moet hebben, dus moet je wat uitleggen als je geen FB/In hebt.
Ook zuinig zijn op je data is wat dat betreft data :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Sissors schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 07:42:
[...]

Echt? Je klikte willekeurig op elke like die je kon vinden van elk bedrijf en vond het vreemd dat je geblokkeerd werd...

[...]
Ten eerste is jouw kennis over mijn gebruik opmerkelijk, ten tweede... Slaat het helemaal nergens op.
Er is geen controle op "overmatige" liking, was die er maar..
Dan zou annie van de bakkerswinkel snel uitgeklikt zijn.

Ik denk dat ik ergens iemand op de teentjes getrapt heb, en die persoon is een kruistocht begonnen.
Diverse van mijn gezinsfotos werden onbereikbaar gezet ivm 'aanstootgevend' en posts gemarkeerd als racistisch of opruiend.
De persoon in kwestie is/was te laf om direct te confronteren, dus via een omweg aan het doen geweest.
(ik weet wie het is, mijn wraak zal zoeter zijn... Alleen nu nog niet)

Het is net als op tweakers.net, veel ego's zijn groter dan het incasseer vermogen
(ik weet dat er weken aan -1 volgt op de FP, als je iemand niet klakkeloos gelijk geeft, of direct confronteert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:57
Volgens mij dwalen we offtopic richting het wel en wee van bedrijven, klanten en gebruik van gegevens. Op zich interessant, maar dat is niet de vraag. ;)
Ik zal tevens het topic een duwtje richting de goede kant geven: Internetmarketing & Social Media

[ Voor 26% gewijzigd door Señor Sjon op 16-12-2014 09:47 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@ardana, ik ben het met je verhaal eens. Maar ja nogmaals: het is aan ieder om zelf te bepalen bij welke situaties hij/zij hoever gaat, en je mag er vind ik niet op veroordeeld worden dat je inconsistent gedrag vertoont omdat je bij A anders reageert dan bij A'. Die keuze moeten mensen gewoon behouden.

@sissors, nee ik sta niet in het telefoonboek want ik had een geheimnummer en ik heb me actief laten verwijderen uit het telefoonboek toen. Nu heb ik geen vaste lijn meer :) Ik gaf het als voorbeeld.
FicoF schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 08:55:
Momenteel doen bedrijven nauwelijks wat met jouw data. De folder van AH is niet gepersonaliseerd, als ik bij de Gamma een postcode opgeef en een decopeerzaag koop krijg ik niet na een jaar een aanbieding voor nieuwe zaagjes. Facebook toont mij nog steeds reclame die mij niets interesseert, Youtube en Tweakers etc ook.
Het paranoïde idee dat bedrijven van alles doodanalyseren is dus (nog) niet terecht. Daarnaast geeft bij zo`n kassaonderzoek meer dan 90% de postcode op. Het is dan ook de vraag of je niet meer opvalt als bij die 10% hoort.
Vergelijk dat met Hyves en solliciteren in het begin, moest je helemaal oppassen wat je daarop zette. Nu is het voor veel functies zo dat je juist een online netwerk moet hebben, dus moet je wat uitleggen als je geen FB/In hebt.
Ook zuinig zijn op je data is wat dat betreft data :-)
Is dat juist niet ook de gedachte die bedrijven en overheden willen creëeren en is dat niet de omgekeerde redenatie om die paar procent die niet meeloopt met de kudde direct als potentiele bedreiging zien, en om die reden dan toch maar mee te moeten doen?
Dus we kunnen:
1: meedoen met wat de maatschappij van je verwacht en alles maar gewoon doen zonder vraagtekens te stellen. Gevolg: je bent je privacy (gedeeltelijk) kwijt met alle gevolgen van dien (afhankelijk van wat ze dan weer bedenken om je te tracen).
2: niet meedoen en actief ervoor zorgen dat je zo lowprofile mogelijk blijft. Gevolg: je bent één van die uitzonderingen en wordt dus al aangevinkt als iemand die "iets uit te leggen" heeft.

Doesn't feel like a choice to me. Stukje "politics of fear" ook om mensen bang te maken voor toekomstige nadelige consequenties om ze met de neuzen 1 kant te laten uitwijzen....

Maar goed, het verschil is in ieder geval wel dat ik bewust de keuze maak om bij die 10% te horen die dan volgens jou opvalt en ik kan altijd voor mijzelf volledig onderbouwen waarom ik dit heb gedaan en ben me bewust van de consequentie dát ik later zou kunnen opvallen. Maar liever dat dan over 20 jaar "ermee" zitten, en dan denken "had ik toen maar.....".

Omdat bedrijven nu (nog) niet teveel doen met je data is geen garantie dat dit in de (nabije) toekomst niet (stilzwijgend) gaat veranderen. Iets wat nu geen kwaad kan wordt dat misschien wel over 10 jaar.
Stel dat ik nu enorm geinteresseerd ben in airsoften en ook alle spullen daarvoor koop en daaraast groot fan ben van Call of Duty. Nu is dat geen punt, maar als er over 10 jaar een oorlog uitbreekt, kun ik wellicht aangemerkt worden als een oorlog fanboy en potentiele dreiging omdat ik 10 jaar geleden van airsoften en call of duty hield. Ik heb dit voorbeeld nu behoorlijk gechargeerd, maar ik bedoel maar :)

De kerk, hét orgaan dat speciale toestemming heeft om je GBA gegevens te mogen gebruiken voor hun doeleinden, daar heb ik me in 2013 actief voor uitgeschreven enerzijds omdat ik niet gelovig ben en tegen de katholieke kerk als orgaan ben, anderzijds omdat zij geld (soort van subsidie) krijgen van de overheid voor elk ingeschreven lid. En als jouw ouders bepaald hebben dat je gedoopt bent e.d. ben je automatisch lid en krijgt de kerk dus slapend geld, geld dat je als belasting netjes afdraagt aan de fiscus. Veel mensen redeneren: ik ben ook niet gelovig, maar ja, ingeschreven staan kan geen kwaad, ik merk er niks van. Ik vind dat dát het korte antwoord is en wellicht door onwetendheid de gedachte erachter (nog) niet weten. Ja, het is "veel" werk om je uit te schrijven (kep 6 brieven moeten sturen, en daarna nog eens 2 replies op bisdommen die me nog wilde bekeren).

Ik heb ook mijn gemeente laten weten dat te allen tijde toestemming aan mij gevraagd moet worden wanneer deze gegevens verstrekt mogen worden aan derden.

Dit zijn één van de vele voorbeelden waarbij dingen standaard "aangevinkt" staan zonder dat je het in de gaten hebt, en onder water daarbij toch dat stramien blijft voeden en dus niet snel verandert.
En ik vind dat mensen er toch eens bij stil mogen staan wat het precies betekent allemaal, maar ik geef iedereen ook gewoon gelijk als dat dingen zijn waar men zich niet mee bezig wilt houden. De overheden/autoriteitenmachten horen hier in eerste instantie over te waken, maar ja, wie bewaakt de bewakers......
Ik ben me er gewoon heel erg van bewust en ik probeer te doen wat ik kan/wil doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Deathchant op 16-12-2014 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HamuNaptra
  • Niet online
Denk er ook ff aan dat 'inloggen' in facebook en vooral ingelogd blijven instaat voor een niet te negeren deel van de verzamelde data.

Web applicaties kunnen van de fb api gebruik maken om te zien of jij ingelogd bent en op die manier je hele profiel uitlezen. Ook al is je profiel op zich leeg, dan kan je op die manier makkelijk worden aangeduid als een uniek en wederkerende bezoeker.

Als ik jou was op dit moment; alu hoedje mag af en gewoon op die delete knop drukken van fb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Dan is je informatie in elk geval weg uit hun recente backups en moeten ze wat meer moeite doen. Tenzij ze inderdaad met deleted vinkjes werken (wat ook wel zo zal zijn)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Kom er net achter dat ik mij niet kan untaggen uit facebook berichten van anderen. Ik moet nu speciaal die vriend een bericht sturen of hij a.u.b. zo vriendelijk wil zijn om mij te untaggen. Ik kan wel een report indienen maja dat duurt eeuwen dan natuurlijk.
Pagina: 1