• MydoBan
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-04 11:05
Beste Tweakers,

Op dit moment heb ik het volgende systeem:

Cpu: AMD Phenom || X6 1090T
Videokaart: Nvidia GeForce GT520

Zo nu en dan doe ik wat aan video bewerking met het programma CyberLink PowerDirector Ultimate 12. Nu hapert dit behoorlijk als ik grote bestande inlaad van hoge kwaliteit. Denk bijvoorbeeld aan GoPro filmpje op 1080p met 60fps.

Nu is mijn vraag als volgt: ik zou graag een nieuwe videokaart willen kopen (om het haperen te voorkomen) maar mijn budget is heel erg beperkt: 100 euro. Denken jullie dat dit zin heeft, dat dit het haperen kan verminderen? Of denk jullie dat je voor dit geld geen "goeie" videokaart kan kopen die het haperen kan verminderen al dan niet weghalen?

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:52
Met een budget van 100,- kan je denk ik niet een hoop vinden. Misschien even in V&A kijken voor een 7950.

• SiC123
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:26
disclaimer: ik heb hier geen verstand van

Kijkend naar de cijfertjes, kan deze misschien wel best een hoop schelen.
pricewatch: EVGA GeForce GT 740 2GB FTW
~100 euro.
MHz: 1202 vs 810
CUDA cores: 384 vs 48
Geheugen: 2GB 5000MHz GDDR5 vs 1GB 1333MHz DDR3
Lijkt mij dus een no-brainer als het budget er is. Zie disclaimer.

Vergeet ook niet dat je oude kaart 2de hands nog wat kan opbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Op de 2e hands markt is voor 100 euro tal van leuks te krijgen hoor.Wel graag wat meer specs van voeding en moederbord, willen we je goed kunnen adviseren ;)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Weet je wel zeker dat je bottleneck in je GPU zit ?
Ik ken het specifieke programma niet, maar zeker met inladen van video bestanden lijkt me niet dat je GPU daar veel mee te maken heeft. Ik zou eerder aan meer ram of een SSD denken ?

[ Voor 17% gewijzigd door heuveltje op 12-12-2014 00:49 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiC123
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:26
Volgens de website van dat programma draait het op gpgpu met opencl. Vandaar dat ik denk dat meer cuda cores gaat helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glasya
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-05 16:32
Ik heb mijn huidige kaart gisteren net te koop gezet, misschien is dat wat voor je?
V&A aangeboden: MSI N570GTX Twin Frozr III Power Edition/OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:55

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 471038

Ik durf in dit geval niet te zeggen of het zin heeft.
De GT520 is een hele minimale kaart, maar toch, 1080p op 60 fps spelen zou ie wel moeten kunnen. Zelfs de betere Intel GPUs doen dat zonder problemen.
Verder zou de videokaart weinig invloed moeten hebben op het inladen van bestanden.
Transcoderen zou een ander verhaal zijn natuurlijk, dat kan evt met Cuda cores, en dan zal die GT520 niet bijster snel zijn.
Een 1090T is ook niet echt een hoogvlieger, maar zou toch nog wel enigszins redelijk met HD-video om moeten kunnen gaan.

Persoonlijk denk ik, als het probleem echt zit in het *inladen*, dat je misschien eerder aan een SSD moet denken of iets.
Maar anders zou ik wel eerder de GPU verdenken dan de CPU, want de GPU is echt heel minimaal. Het zou kunnen dat de decoder in die GPU gewoon te krap bemeten is voor 1080p bij 60 fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Tijdens het bewerken is RAM het belangrijkste. Als je met lange filmpjes werkt is 16GB wel aan te raden. Het inladen zou je iets kunnen versnellen met behulp van een ssd, maar ik weet niet of dat past in je budget. Een videokaart (met cuda cores) helpt vooral bij het transcoderen van de video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MydoBan
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-04 11:05
Heel erg bedankt voor de vele reactie's, wordt heel erg gewaardeerd!! SiC123 en millman bedankt voor de tips. Hier is in ieder geval mijn complete systeem:

Cpu: AMD Phenom || X6 1090T
RAM: 8Gb DDR3
Moederbord: Gigabyte GA-990FXA-UD3
Videokaart: Nvidia GeForce GT520
SSD: 119GB Adata SX900
HDD: Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB
Voeding: Cooler Master Real Power M520

Wat ik meerdere keren voorbij heb horen komen is dat de videokaart eigenlijk niet perse problemen zou moeten ondervinden met het bewerken van video's? Maar dit vraag ik mij af want zodra je met effecten gaat spelen en je de video dus aan het "bewerken" bent dan wordt dit toch door de videokaart afgehandeld?

Misschien was mijn vraag niet helemaal correct want ik ondervind namelijk problemen bij het afspelen van de bewerkte video, dus op het moment dat ik aan het "editen" ben en de film nog niet gerenderd is (als bijvoorbeeld een mp4'tje).
Pagina: 1