Verwijderd

Topicstarter
Mijn moeder heeft momenteel best een aardig vermogen. Dit zal ze in de toekomst ook moet aanspreken i.v.m. een pensioengat, omdat ze in onze jeugd parttime is gaan werken totdat het laatste kind naar de middelbare school ging.

Nu is mijn vraag:
Stel mijn moeder schenkt mijn broer en ik een x-bedrag t.b.v. aflossing van onze hypotheek. Is het voordelig om het voordeel wat wij hiermee verkrijgen aan rente-kosten bij de bank, weer (gedeeltelijk) terug te laten vloeien naar mijn moeder. Bijvoorbeeld in een "Moeders beheer BV" of "Stichting Ondersteuning voor Moeders oude dag", zodat wanneer ze in de toekomst liquide middelen nodig heeft om in haar levensstandaard of zorg te voorzien ze dit uit de BV/stichting kan onttrekken?

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Zoek eens op familiebank :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ja, maar dan schenkt je moeder het geld niet, maar leen je het van je moeder.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Even doorredenerend over je topic titel, hou er rekening mee dat de verruimde vrijstelling van de fiscus waarschijnlijk niet meer op zal gaan. Daarvoor moet de aflossing in 2014 plaatsvinden, niet de schenking (en als datum van aflossing geldt datgene wat de bank in de administratie en jaaroverzichten zet).

Een reden om dit soort constructies te bedenken is om de erfenis kleiner te maken (successierechten) en/of voorkomen dat het opgesnoept moet worden als de oude dagen in de verpleegtehuis doorgebracht moeten worden.
Het heen en weer schuiven van rente voordeel lijkt mij kleingeld tov de moeite.

alles kan off-topic

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Overigens, je kunt prima straks jaarlijks haar een bepaald bedrag belastingvrij schenken. Daar hoef je geen stichting oid voor op te richten. Dit is voor zowel jouw broer als jou ruim € 2000, en je zou ook nog via jouw kinderen of andere familie-leden kunnen schenken ;)

En haar ondersteunen in haar levensonderhoud kan voortkomen uit het nakomen van een natuurlijke verbintenis: jij en je moeder voelen het als een morele plicht dat jij haar ondersteunt in haar onderhoud. Meer info: Belastingdienst.
Zeker als het bijv. gaat om het betalen van haar huur, zou je dat er prima onder kunnen scharen. Er is dan ook geen schenkbelasting verschuldigd.

[ Voor 76% gewijzigd door Ardana op 11-12-2014 22:45 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:41
Het bedrag dat je als ouders aan kinderen belastingvrij mag schenken ligt een stuk hoger dan de 2000 euro die je noemt. Zie de info van de Belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

upje schreef op zondag 14 december 2014 @ 15:49:
Het bedrag dat je als ouders aan kinderen belastingvrij mag schenken ligt een stuk hoger dan de 2000 euro die je noemt. Zie de info van de Belastingdienst.
Ardana had het over geld schenken als kinderen aan je ouders. Dat is iets heel anders. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:41
Dat klopt. Maar de TS heeft een vraag over schenken van moeder aan kind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

En over de schenking die teruggaat van kind naar moeder.

Overigens, ik bedenk me net dat ze het jullie wel mag uitlenen, tegen een gangbaar percentage, zeg, Euribor van 0,5%. Dan ben je iig van de schenkbelasting af, en kunnen jullie afspreken dat jullie het haar over 10 of 20 jaar I n termijnen gaan terugbetalen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Ardana schreef op zondag 14 december 2014 @ 20:17:
En over de schenking die teruggaat van kind naar moeder.

Overigens, ik bedenk me net dat ze het jullie wel mag uitlenen, tegen een gangbaar percentage, zeg, Euribor van 0,5%. Dan ben je iig van de schenkbelasting af, en kunnen jullie afspreken dat jullie het haar over 10 of 20 jaar I n termijnen gaan terugbetalen.
Maar met een lening schiet je niet veel op. Die moet direct opeisbaar zijn dus als een verzorgingstehuis in zicht komt staat het geld niet veilig en als voorschot op de erfenis heb je de fiscus niet omzeild.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Maar de combi van lening en erfenis is wel interessant :)
Stel: moeder schenkt op papier 40k aan een kind. Kind leent dat terug aan moeder, tegen een jaarlijks vast te stellen percentage. Dat percentage kan bijvoorbeeld heel toevallig de hoogte van het collegegeld oid zijn, maar ook in een huis of in het ondersteunen van familie gestoken worden :)

Mocht moeder dan ooit komen te overlijden, dan moet de lening eerst afgelost worden, voordat de belastingdienst er aan kan komen, scheelt 50% (iirc) erfrechtbelasting over 40k. Das toch een aardig bedragje.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:58
Ergbelasting ouder-kind is slechts 20% toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
The Eagle schreef op zondag 14 december 2014 @ 21:17:
Maar de combi van lening en erfenis is wel interessant :)
Stel: moeder schenkt op papier 40k aan een kind. Kind leent dat terug aan moeder, tegen een jaarlijks vast te stellen percentage. Dat percentage kan bijvoorbeeld heel toevallig de hoogte van het collegegeld oid zijn, maar ook in een huis of in het ondersteunen van familie gestoken worden :)

Mocht moeder dan ooit komen te overlijden, dan moet de lening eerst afgelost worden, voordat de belastingdienst er aan kan komen, scheelt 50% (iirc) erfrechtbelasting over 40k. Das toch een aardig bedragje.
De voorwaarde is dat moeder die 40k wel belastingvrij kan schenken. Onder de tijdelijke verruimde vrijstelling kan dat niet zonder voorwaarden.

alles kan off-topic

Pagina: 1