AMD processor upgrade

Pagina: 1
Acties:

• bovengemiddeld
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-02 12:04
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
AMD Processor die geen bottleneck krijgt met een r9 280x

Wat is je budget?
150 euro (als het echt een groot verschil oplevert wil ik wel hoger gaan, maar 't liefst lager)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ja, AMD. Ik sta niet open voor Intel gezien ik niet van plan ben mijn mobo te upgraden, en hij een amd socket AM3+ socket heef.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het gaat samenwerken met mijn geliefde pc:
- Gigabyte GA-78LMT-S2P (rev. 3.1)
- AMD Phenom II X4 965 Black Edition
- GS600W (600 Watt corsair voeding )
- Coolermaster cpu koeling
- Amd R9 280x MSI
- Corsair Vengeance Pro CMY8GX3M2B2133C9R
- Antec One hundrerd

Ik kan er zelf niet echt uitkomen, ik wil evt ook wel tweedehands.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, alvast bedankt.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Op dat bord? Geen. Die gaan geheid throttelen.

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11:38
Voor dat bord en budget is de 8320E de enige reeele optie.

iRacing Profiel

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-02 13:00

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Razkin schreef op donderdag 11 december 2014 @ 17:21:
Voor dat bord en budget is de 8320E de enige reeele optie.
En dan ben je hem al aan het pushen. Als het ding er uberhaupt wel ondersteuning voor heeft.
Buiten dat, waarom overclock je de 965BE niet? Toen ik die nog had bottleneckte hij mijn Crossfire HD7850's ook niet. Of hij mijn 280X nog gekend heeft weet ik niet, maar 2 van die HD7850's liggen qua performance dichtbij een 280X.

Ik zou eerst die CPU eens overclocken.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• bovengemiddeld
br00ky schreef op donderdag 11 december 2014 @ 17:15:
Op dat bord? Geen. Die gaan geheid throttelen.
hmmm 8320e zegt razkin.

Als ik het vragen mag, wanneer is een mobo slecht en wanneer niet?

@kuusj
965BE overclocken gaat niet bottlenecken volgens jou?

**Edit**

En als ik een nieuw moederbord erbij zou nemen in welke prijsklasse gaat dat moederbord dan vallen?

[ Voor 26% gewijzigd door bovengemiddeld op 11-12-2014 17:29 ]

• Razkin
Volgens de Gigabyte site zijn 95W C0 Vishera's ondersteund, dus compatible zou geen probleem moeten zijn.

iRacing Profiel

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een mobo is in feite ongeschikt voor de zwaardere AMD CPU's, als deze, zoals jouw plankje, (ongekoelde) 4+1 fases heeft van lage kwaliteit. En het probleem is dat ongeveer ieder goedkoop plankje dat heeft.

Dat mobo welke je nu hebt, tja, een Phenom II erop overklokken lijkt mij ook geen heel slim idee, en een FX van welk kaliber dan ook niet.

Het past net wel, eigenlijk net niet in je budget, maar dan is pricewatch: AMD FX-6300 Black Edition + pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P je beste keuze. Dan heb je een erg goed moederbord + een leuke CPU upgrade, welke je naar hartelust kan overklokken.

People as things, that’s where it starts.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:00

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

http://www.gigabyte.com/s...pport-popup.aspx?pid=3833

Waarom zetten ze die 125W's er dan eigenlijk tussen als het toch niet gaat? Een 6200 of 4170 staan daar gewoon tussen.

Mijn GA-990FXA-D3 heeft zelfs support voor de hogere versies Vishera, waar zit dan het wezenlijk verschil tussen zijn en mijn moederbord? (beide zie ik enkel het '4+1 phase VRM' tegenstelling tot de 8+2 van de 970A).

[ Voor 9% gewijzigd door SinergyX op 11-12-2014 17:39 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• bovengemiddeld
VasZaitsev schreef op donderdag 11 december 2014 @ 17:32:
Een mobo is in feite ongeschikt voor de zwaardere AMD CPU's, als deze, zoals jouw plankje, (ongekoelde) 4+1 fases heeft van lage kwaliteit. En het probleem is dat ongeveer ieder goedkoop plankje dat heeft.

Dat mobo welke je nu hebt, tja, een Phenom II erop overklokken lijkt mij ook geen heel slim idee, en een FX van welk kaliber dan ook niet.

Het past net wel, eigenlijk net niet in je budget, maar dan is pricewatch: AMD FX-6300 Black Edition + pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P je beste keuze. Dan heb je een erg goed moederbord + een leuke CPU upgrade, welke je naar hartelust kan overklokken.
Oké, ik ga dit dan zeker overwegen, bedankt :)

• Razkin
VasZaitsev schreef op donderdag 11 december 2014 @ 17:32:

Ideaal? Nee, zeker niet.

Ongeschikt? Nee, overgeklokte PHII gaan/gingen ook dik over de 95Watt heen en dat kon toen wel en nu niet, dat gaat er bij mij niet in.

Overigens valt het verbruik van de E versie ook relatief gezien wel mee, zie bv http://www.tomshardware.c...-fx-8370e-cpu,3929-2.html

iRacing Profiel

• bovengemiddeld
Zou ik mezelf er goed aan doen om dit mobotje er in te stoppen?
pricewatch: ASRock 960GM/U3S3 FX

Deze kan ik zo uit de pc van mij pa halen.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Die heeft bijkans nog minder fasen. Niet aan beginnen. Het door Vas gelinkte bordje is het goedkoopste bordje met voldoende fasen.

• bovengemiddeld
br00ky schreef op donderdag 11 december 2014 @ 17:47:
Die heeft bijkans nog minder fasen. Niet aan beginnen. Het door Vas gelinkte bordje is het goedkoopste bordje met voldoende fasen.
Oké gezien ik dus schijnbaar echt een schijt mobo heb, als ik bij mijn budget 70 euro doe, kan ik daar dan echt wat beters voor krijgen?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Razkin schreef op donderdag 11 december 2014 @ 17:42:
[...]

Ideaal? Nee, zeker niet.

Ongeschikt? Nee, overgeklokte PHII gaan/gingen ook dik over de 95Watt heen en dat kon toen wel en nu niet, dat gaat er bij mij niet in.

Overigens valt het verbruik van de E versie ook relatief gezien wel mee, zie bv http://www.tomshardware.c...-fx-8370e-cpu,3929-2.html
Mijn 1100T zit vrolijk op de 140w [turbo modus] als ik hem zijn gang laat gaan, en dat is stock. Maar dat is niet heel gezond voor een bordje zoals TS heeft, als het al mogelijk is. Ik heb een pricewatch: Gigabyte GA-990FXA-UD3 waarvan de northbridge op 60 graden blijft steken ingame, behoorlijk netjes.

Er zijn meer dan genoeg gevallen bekend van dat soort goedkope plankjes, overigens vaak ASRocks en MSI's, die stukgaan onder dat belastingen, MSI's van een bepaalde serie hebben zelfs de ietwat vervelende neiging om in brand te vliegen. Gigabyte en Asus plankjes throttlen vaak uit zelf bescherming.
SinergyX schreef op donderdag 11 december 2014 @ 17:38:
http://www.gigabyte.com/s...pport-popup.aspx?pid=3833

Waarom zetten ze die 125W's er dan eigenlijk tussen als het toch niet gaat? Een 6200 of 4170 staan daar gewoon tussen.

Mijn GA-990FXA-D3 heeft zelfs support voor de hogere versies Vishera, waar zit dan het wezenlijk verschil tussen zijn en mijn moederbord? (beide zie ik enkel het '4+1 phase VRM' tegenstelling tot de 8+2 van de 970A).
125w's zijn vaak gewoon uit de duim gezogen, verkopen zijn verkopen, winst is winst. En het kan ook wel goed gaan, mits je de stockkoeler houdt, die waait nog wat over de VRM's heen namelijk. Een hoge toren zoals een Mugen doet dat niet. Ook moet je niet vergeten dat AMD CPU's zichzelf als het ware overklokken als dat kan qua temperatuur, waardoor het verbruik vaak richting de 140w gaat. 125w ondersteunen is leuk, maar dus eigenlijk nog te weinig voor een FX-8320.

Overigens heeft jouw plankje wel wat betere, en meer, onderdelen, waardoor ik op die zeker wel een FX-6300 durf te plaatsen. Echt slecht is hij niet, beetje een middenmoter.
piotrbre schreef op donderdag 11 december 2014 @ 17:45:
Zou ik mezelf er goed aan doen om dit mobotje er in te stoppen?
pricewatch: ASRock 960GM/U3S3 FX

Deze kan ik zo uit de pc van mij pa halen.
Nouja, het is bijna oud en nieuw....
piotrbre schreef op donderdag 11 december 2014 @ 17:48:
[...]

Oké gezien ik dus schijnbaar echt een schijt mobo heb, als ik bij mijn budget 70 euro doe, kan ik daar dan echt wat beters voor krijgen?
Die FX-6300 + UD3P is al een leuke upgrade, welke ietsjes over je budget gaat. als je daar een paar tientjes bij doet, heb je een pricewatch: AMD FX-8320 Black Edition

Die UD3P is overigens wel een plankje welke echt vreselijk goed is, enige reden om wat anders te nemen is als je een 990FX chipset nodig hebt voor crossfire.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Voor 220 zou ik dan weer een Intel halen, dan ben je van alle gezeik af. pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5 + pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed. Geen gezeur over fasen etc. Mooi luxe bordje en een stuk krachtiger dan een 6core AMD.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Dat is ook zeker leuk, al is dat setje meer 240 dan 220, al kan het mobo ietsjes goedkoper.

Voor 150-ish dus FX-6300 met UD3P, daartussen FX-8320 + UD3P, en boven de 220/230 dus een i5 4460 met een leuk plankje.

• bovengemiddeld
br00ky schreef op donderdag 11 december 2014 @ 17:52:
Voor 220 zou ik dan weer een Intel halen, dan ben je van alle gezeik af. pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5 + pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed. Geen gezeur over fasen etc. Mooi luxe bordje en een stuk krachtiger dan een 6core AMD.
Oké, ik ga er nog even over na denken.

In iedergeval harstikke bedankt iedereen voor de inbreng!

• MacCollac
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-12-2024
Wat heb je gekozen? Ben op het moment zelf ook in het bezit van de UD3P met een AMD II 965. Ben ook van plan te upgraden namelijk :)

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
MacCollac schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 16:53:
Wat heb je gekozen? Ben op het moment zelf ook in het bezit van de UD3P met een AMD II 965. Ben ook van plan te upgraden namelijk :)
in jouw geval aangezien je het moederbord al hebt, een fx-6300 of fx 8320/50 >:) >:)
Pagina: 1